اخبار محرمانه

آخرين مطالب

ریل‌ ایرانی 50درصد ارزان‌تر از خارجی اقتصادی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فارس / ارزش افزوده تولید ریل برای شرکت ذوب آهن بسیار بالا است و در شرایط ارزی کنونی نیز هیچ ریل خارجی توان رقابت با محصولات داخلی را نخواهد داشت، بنابراین ضرورت دارد ذوب‌‌آهن در ساخت ریل اهتمام ورزد.
قرارداد تولید و تحویل اولین محموله ریل تولید داخل، مهر‌ماه 95 بین شرکت ذوب‌آهن اصفهان و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران منعقد شد.
در آن زمان ‌مقرر شد تا پایان همان سال 40 هزار تن ریل از نوع مناسب خطوط فرعی تولید و تحویل راه آهن شود.
از آن تاریخ تاکنون، بنابر اظهار مدیران شرکت راه‌آهن فقط 25 هزار تن ریل تحویل راه‌‌آهن داده شده است؛ شرکت راه‌‌آهن همچنین در این‌باره اعلام کرده است تا زمانی که این 40 هزار تن تحویل کامل نشود، قرارداد جدیدی امضا نخواهد شد.
23 اردیبهشت‌ماه 98 بود که رئیس هیات مدیره ذوب‌آهن ‌مشکلات تجاری را عامل وقفه در نهایی شدن قرارداد تولید و تحویل ریل به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دانست و ابراز امیدواری کرد، این مشکل با تعامل بیشتر حل شود.
وی دلیل اجرایی نشدن کامل قرارداد ساخت و تحویل ریل به شرکت راه‌آهن را نوسان اقتصادی جامعه و مشکلاتی دانست و گفت: احتمالاَ شرکت راه‌آهن بنا به الزامات دولتی بودن قادر به گذر از این نوسانات نیست‌.
در این راستا موضوع را از یکی از کارشناسی ساخت ریل و مطلع در این پروژه، پیگیری کردیم.
بهنام جمشیدی در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: شرکت راه‌آهن به صورت غیر مستقیم بابت حمل مواد معدنی برای ذوب‌آهن از این شرکت طلب داشت.، مبلغ این طلب در زمان عقد قرارداد در سال 95 حدود 200 میلیارد تومان بود، در آن زمان مقرر شد ذوب‌آهن به جای بخشی از این بدهی خود، ریل تحویل شرکت راه آهن بدهد.
وی ادامه داد: در این راستا مدل مالی آن قرارداد به نحوی شبیه پیش پرداخت بوده و مقرر نشد وجهی بابت ریل‌ها پرداخت شود، با این حال گذشت زمان و افزایش قیمت‌ها کمی ذوب آهن را به بهانه جویی وا داشت.
به گفته جمشیدی شرکت ذوب آهن در موعد مقرر نتوانست استاندارد‌های لازم را اخذ کند و این مساله با بیش از یک سال تاخیر و در اردیبهشت 97 حاصل شد، از آن تاریخ تاکنون مشخص نیست، چرا ذوب‌آهن 40 هزار تن ریل را به صورت کامل تحویل نمی‌دهد.
این کارشناس حمل و نقل ریلی درباره توان تولید ریل در ذوب‌آهن اظهار داشت: این خط تولید به صورت عملیاتی می‌تواند بیش از 300 هزار تن ریل در سال تولید کند، یعنی تولید 40 هزار تن در این کارخانه حداکثر دو ماه زمان احتیاج دارد، اما از تاریخ تحویل اولین محموله حدود 10 ماه می‌گذرد و هنوز تحویل کامل نشده است.
وی در واکنش به اظهارات رئیس هیات مدیره ذوب‌آهن مبنی بر نوسان اقتصادی‌ و تأثیر شرکت راه‌‌آهن از این نوسانات گفت: هیچ مشکل اقتصادی ناشی از نوسانات،‌ در این قرارداد متوجه شرکت راه‌آهن نیست، زیرا قرار نبود‌ راه‌آهن وجهی پرداخت کند، شرکت ذوب آهن باید هرچه سریع‌تر پرونده این قرارداد را ببندد تا راه برای عقد قرارداد‌های جدید با راه آهن باز شود.
جمشیدی اظهار داشت: ریلی این قرارداد اول، ‌مناسب خطوط فرعی و با سرعت کم هستند در صورتی که شرکت را‌ه‌آهن به ریل‌های خطوط اصلی نیز نیاز دارد که منطقی نیست در شرایط باز بودن پرونده قرارداد قبلی به ذوب آهن درخواست خرید بدهد.
این کارشناس ریلی ادامه داد: ارزش افزوده تولید ریل برای ذوب آهن بسیار بالا است و در شرایط ارزی کنونی نیز هیچ ریل خارجی توان رقابت با محصولات داخلی را نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: تا جایی که اطلاع دارم خرید ریل خارجی حداقل 50 درصد گران‌تر از ریل داخلی تولید ذوب‌آهن تمام می‌شود، در این شرایط انتظار می‌رود، شرکت ذوب‌‌آهن عملکرد بهتری در مواجهه با مشتریان محصول جدید خود داشته باشد، ضمن آن که ذوب آهن از نظر کیفیت، توانسته است بالاترین استاندارد های روز دنیا را بگیرد، این یعنی ایران احتمالا می‌تواند به باشگاه صادرکنندگان بزرگ ریل در دنیا هم بپیوندد.
بنابراین گزارش پیش از این هم شبکه کانون های تفکر ایران با انتشار گزارشی ضمن تاکید بر ضرورت تولید ریل ملی و منفعت 2 میلیارد دلاری قطع واردات آن، به بررسی روند تولید ریل ملی در داخل کشور و به خصوص قرارداد چهل هزار تنی ریل بین شرکت راه‌آهن و شرکت ذوب‌آهن اصفهان در اواخر مهرماه 95 پرداخته بود.
در بخش جمع بندی این گزارش درباره روند اجرای این قرارداد آمده است: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد، مسئولیت تأخیر در اجرای موثر قرارداد تولید چهل هزار تن ریل U33 بر عهده شرکت ذوب‌آهن است؛ زیرا هزینه خرید به‌صورت تهاتر با بدهی توسط شرکت راه‌آهن از پیش‌پرداخت شده است.
به گزارش فارس ‌در سال 95 پس از کش و قوس‌های فراوان، ذوب‌آهن اعلام کرد، آماده عقد قرارداد برای تولید‌ ریل است، شرکت راه‌آهن به عنوان متولی اصلی ریل و نیازمند جدی این محصول، بلافاصله پیگیری‌ و مجوز‌های لازم را اخذ کرد و‌ قرارداد تولید 40 هزار تن ریل U33 که مناسب سرعت پایین‌تر و حساسیت‌های کمتر است، را منعقد کرد‌.
این قرارداد در تاریخ 25 آبان 95 منعقد شد و مدت اجرای آن پنج ماه بود، یعنی‌باید عملاً در ابتدای سال 96 کل این 40 هزار تن ریل تحویل راه‌آهن می‌شد، اما با حدود یک سال تأخیر، ذوب‌آهن توانست‌ ریل تأیید شده را تولید کند؛ حجم قرارداد 40 هزار تن با مبلغ کلی 25 میلیون یورو است.
اولین محموله ریل ملی به میزان 500 تن و از نوع U33 که مناسب خطوط فرعی و سرعت‌های کمتر از 160 کیلومتر بر ساعت است، در قالب قرارداد 40 هزار تنی ذوب‌آهن با راه‌آهن‌ روز 22 خردادماه امسال بارگیری و تحویل شرکت راه‌آهن شد‌ و بدین ترتیب ایران به جمع کشورهای تولید کننده ریل راه آهن پیوست، اما پس از آن روند ادامه پروژه تولید کند شد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/101022/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تولیدات صداوسیما را از شبکه‌های اجتماعی می‌بینند نه تلویزیون/ یک‌ونیم میلیارد بازدید نشان از عدم موفقیت تلویزیون است، نه موفقیت!

سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید

«هفت سر اژدها» روایتی تلفیقی از چند آقازاده

توضیح وزیر کشور درباره علت تغییر استاندار مازندران

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

استقبال استاندار ایالت پنجاب از رئیسی

بازدارندگی متعارف ایران

تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا

قبلا کلاس زبان رفته؟

نشست سخنگوی دولت؛ از واردات خودرو تا افزایش تعطیلات

هیچ جنگی برنده نداره

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

راحتی خیال از مرز شرقی؟

سرلشکر باقری: همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم

زیباکلام: هزینه‌ای که اسرائیل برای رهگیری موشک‌های ایران داد خیلی بیشتر از هزینه‌ای بود که ایران متحمل شد

انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!

افعی تهران دقیقا چندتا قتل انجام داده؟

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی بیندیشد وگرنه همه ضرر می‌بینیم

کارگران به دیدار رهبر انقلاب می‌روند ‌

حکم 2 رهبر پای متمم قانون اساسی ایران

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

تعرض مجدد شهرک‌نشینان با همراهی نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی

حمله وحشیانه جنگنده های رژیم صهیونیستی به خانه‌ای در بیت لاهیا

50 سال قبل؛ خط تولید مرسدس بنز در آلمان/ عکس

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

تماس تلفنی ماکرون با نتانیاهو با درخواست آتش‌بس

افشای ابعاد تازه از جنایات صهیونیست‌ها در گورهای جمعی غزه

چی در ذهن آرمان میگذره

انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما

تصاویری که عبدالرضا داوری از تفاوت استقبال از روحانی و رئیسی در فرودگاه پاکستان منتشر کرد

افزایش احتمال افسردگی در میان سالی با ساعات‌کار طولانی در جوانی

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

معاریو: جنگ با حماس سال‌ها طول می‌کشد

مادر فلسطینی پیکر فرزند شهیدش را گل‌باران و معطر کرد

حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در جنوب لبنان

ادای احترام رئیس جمهور به اقبال لاهوری

سپهبد مقتدر

رئیس سازمان انرژی اتمی: تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد

کی بود کی بود من نبودم؟!

اوجی: پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

مصاحبه دیده نشده رضا داوودنژاد که با دیدنش بغض می‌کنید

موضع ایران درخصوص توافقات اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی