اخبار محرمانه

آخرين مطالب

نکاتی درباره طرح ساماندهی بازار خودرو اقتصادی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایسنا / به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو برداشته شدن تعرفه خودروهای هیبریدی در شرایط حال حاضر غیرمنطقی و شماره‌گذاری‌ خودروها پس از تایید سازمان استاندارد تاکید بر امری از پیش مقرر شده است. همچنین بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری‌ خودرو تکرار یک اشتباه خواهد بود اما نظارت بر آن می‌تواند شفافیت بیشتری در کار خودروسازان ایجاد کند.
ابوالفضل خلخالی- عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مصوبه اخیر مجلس در طرح ساماندهی بازار خودرو مبنی بر شماره‌گذاری خودروها منوط به تأیید سازمان ملی استاندارد موضوع تازه‌ای نیست و تا به حال هم وجود داشته است. این مصوبه اشاره به بحث 54 استانداردی دارد که سازمان استاندارد آن را به 85 مورد افزایش داده است و هدف این مصوبه دارا بودن استانداردهای 85 گانه برای خودروهای نوشماره است. حذف تعرفه ورود برای خودروهای هیبریدی و برقی چندان کار عاقلانه‌ای نیست. برای ما نیز مبهم است که چرا باید برای خودروهای هیبریدی تعرفه ورود برداشته شود. همیشه در زمینه‌هایی تعرفه‌گذاری صورت می‌گیرد که قرار باشد از آن صنعت در داخل کشور حمایت کنیم تا موجب رشد و توسعه آن صنعت شود.
وی افزود: اگر این اقدام در زمینه خودروهای بنزینی صورت می‌گرفت منطقی‌تر بود. خودروسازان ما به دلیل این که برنامه‌های درستی نداشته و برای رسیدن به اهداف بالاتر برنامه‌ریزی نکرده‌اند، همچنان در حوزه خودروهای بنزینی از دنیا عقب هستند. در حوزه خودروهای تمام الکترونیک و هیبریدی که آینده خودروسازی هستند، منطقی به نظر می‌آید که از شرکت‌ها و سازمان‌هایی که در این حوزه می‌خواهند برنامه‌ریزی داشته باشند، حمایت کنیم. یک نوع از این حمایت می‌تواند برداشتن تعرفه‌های ورودی برای واردات این خودروها باشد. اما باید توجه کرد که در حال حاضر نمی‌شود از صنعت خودرویی فعلی خود انتظار داشته باشیم که در زمینه خودروهای هیبریدی کاری انجام دهد. در واقع باید با زمینه‌سازی فنی، شرایطی ایجاد کنیم که شرکت‌های جدیدی در این زمینه در داخل کشو شکل گرفته و رشد و توسعه پیدا کنند. تنها نکته مثبت این مصوبه در بحث کاهش آلودگی هوای کشور است که در این مورد هم اگر بتوانیم خودروهای بنزینی روز دنیا را وارد کنیم بسیاری از مشکلات آلودگی هوای کشور را مرتفع کرده‌ایم.
این کارشناس صنعت خودرو در رابطه با بحث قیمت‌ها و ورود شورای رقابت در بحث قیمت‌گذاری‌ها و نرخ حاشیه سود، گفت: حقیقت این است که قیمت‌گذاری خودرو به هیچ وجه نباید دستوری باشد. در شرایطی که قیمت‌ها دستوری اعلام می‌شوند، همیشه رانت و فساد نیز شکل می‌گیرد. بلکه در واقع باید عرضه و تقاضا قیمت‌دهنده به بازار باشد. ما باید در مورد ساختار خودروسازی خود تصمیم جدی بگیریم. اگر توان این که خودروسازی را به طور کامل خصوصی کنیم نداریم، پس بهتر است کاملاً دولتی باشد زیرا در حال حاضر مشخص نیست که دولت باید پاسخگوی وضعیت فعلی باشد یا شرکت‌های خصوصی؟
خلخالی تاکید کرد: چنانچه قرار است خصوصی‌سازی صورت گیرد، دیگر قیمت‌گذاری دستوری برای آن معنا ندارد و خودروساز بر اساس آنچه که در بازار می‌تواند محصول خود را به فروش برساند، تعیین قیمت می‌کند. اگر هم قرار است که به صورت دولتی پیش رود، دولت باید با سازوکارهایی بر اساس افزایش میزان عرضه، کنترل‌کننده قیمت‌ها باشد. دولت باید آنقدر تولید خودرو داشته باشد که معادله عرضه و تقاضا برابر شده و قیمت‌ها کنترل شوند.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که در گذشته هم قیمت‌گذاری‌های دستوری وجود داشته اما بی نتیجه بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر با وجود این که خودروسازان نیز با قیمت‌های خود فروش و ثبت‌نام انجام می‌دهد؛ ورود دوباره شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودروها و اعلام قیمت‌های دستوری تنها ایجاد رانت می‌کند.
وی افزود: این که حاشیه سود و قیمت تمام شده محصولات خود را به شورای رقابت اعلام کنند، صرفاً فعل بدی نیست و موجب شفافیت بیشتر در فعالیت خودروسازان می‌شود و مردم هم در جریان اتفاقات قرار گرفته و از قیمت‌ها واقعی مطلع می‌شوند. ضمن این که مجموعه خودروسازی نیز می‌تواند پاسخگوی مقصد سودهای خود باشد.
خلخالی در رابطه با بحث شماره‌گذاری خودروها منوط به تأیید سازمان ملی استاندارد گفت: با توجه به این که اکنون قیمت‌های محصولات خودرویی از نظر خودروسازان واقعی‌تر شده و نارضایتی که پیش‌تر از بابت پایین بودن قیمت‌ها داشتند را ندارند، اتفاقاً باید در بحث استانداردها بیشتر سختگیری شود. البته بخش عمده‌ای از آزمون‌های مربوطه در داخل امکان اجرایی شدن ندارند و حمل خودروها به خارج برای انجام تست این استاندارها بسیار هزینه‌بر است ضمن این که خود حمل خودروها هم بحثی جداست؛ لذا پیشنهاد ما این است که بسیاری از این آزمون‌ها با همکاری دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌های آموزشی و … صورت گیرد تا جایگزین رویه‌های مربوط به استانداردها در خارج از کشور شود.
به گزارش ایسنا، روز شنبه مجلس شورای اسلامی طرح "ساماندهی بازار خودرو" را تصویب کرد که طبق برخی از مهمترین بندهای آن قرار بر این شده است که:
- شرکت‌های خودروسازی موظف هستند هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای عالی رقابت اعلام کنند.
- واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام هیبریدی تا زمان تولید آن‌ها در داخل، از پرداخت حقوق ورودی معاف باشند.
- شماره‌گذاری خودروها منوط به تأیید سازمان ملی استاندارد شده و این سازمان را موظف کرده تا از شماره‌گذاری خودروهایی که با استانداردهای سازمان ملی استاندارد هماهنگی ندارند، جلوگیری شود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/102380/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخواست حماس برای اعزام تیم‌های پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

گشاده دستی دولت در تخصیص بودجه به رسانه‌های همسو

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

آقای ذوالنوری ممنون

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

سیگنال مثبت به بورس تهران

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

واقعیت آمریکا بدون روتوش؛ ادامه سرکوب اعتراضات دانشجویی

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

دردسر تیک‌تاک

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

طوفان نمک کوهنوردیه!

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی