اخبار محرمانه

آخرين مطالب

روزگارِ پساهاشمی «محسن رضایی» در مجمع سیاسی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - خبرآنلاین / در هرکدام از جنجال‌های که طی چندماه اخیر بر سر تصمیمات مجمع تشخیص بوجود آمده است ردپای یک نفر مشهود بوده است؛ «محسن رضایی».
«لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی از دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج شد.» خبری که طی هفته اخیر یکباره جنجال ساز شد و البته همچنان بدون تایید یا تکذیب قطعی مانده است، برخی این خروج از دستور کار را تکذیب و برخی دیگر معتقد بودن در شرایط فعلی که ایران درگیر جنگ اقتصادی است بررسی آن موضوعیت ندارد. برخی نیز بودند که عنوان می کردند این لوایح در کمیسیون مربوطه درحال بررسی مجدد هستند.
فارغ از تایید و تکذیب ها بر سر این لوایح، اتفاق رخ داده که بنا به روایت هایی با تصمیم دبیرخانه مجمع تشخیص صورت گرفته بود، باز هم نقش دبیرخانه مجمع و شخص محسن رضایی در روزهای مجمع پساهاشمی را پررنگ کرده است.
چه آن روزهایی که حرف از هیات عالی نظارت می‌شد که برخی به کنایه آن را شورای نگهبان دوم توصیف می کردند، چه این روزها که در هیاهوی ایرادات به استانی شدن انتخابات، کمتر از دو ماه هم به پایان مهلت FATF (گروه ویژه اقدام مالی) به ایران برای تصویب این لوایح وجود دارد، همواره نقش محسن رضایی در این تصمیمات برجسته بوده است.
نقشی فراتر از یک دبیر
محسن رضایی که با پایان یافتن 16 سال حضورش در فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از سال 76 تا به امروز دبیری مجمع تشخیص را برعهده دارد، دو دوره متفاوت کاری را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. دوره‌ای 19 ساله که همزمان با ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی بود و او تنها به وظایف قانونی خود که همانا مسئولیت دبیرخانه مجمع بوده می‌پرداخت و دوره‌ای که از زمان ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی بر آن مجمع آغاز شد، روزهایی که آیت الله بیمار بود و امکان حضور همیشگی در مجمع را نداشت. گویی در این شرایط فضا آنقدر برای محسن رضایی فراهم شده بود که محمدرضا باهنر عضو دیگر مجمع تعبیر «همه‎کاره مجمع» را برای او به کار می‎برد. رضایی در نقش «همه کاره» بودن مجمع تا آنجا فرو رفته بود که یک تنه از هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت دفاع می‎کرد؛ آن هم در برابر سیل انتقاداتی که در مورد موازی کاری این نهاد با شورای نگهبان مطرح می‎شد.
منتقدان بر این نظر بوده و هستند که وظیفه اصلی مجمع تشخیص مصلحت نظام حل اختلاف نظر مجلس و شورای نگهبان در مورد مصوبه هاست. اما در واقع آنچه در مورد پالرمو و سی‌اف‌تی رخ داد و پیش و پس از آن هم به وقوع پیوسته بود، نوعی بدعت‌‏گذاری از سوی مجمع بود. هرچند این موضوع از سوی سیاسیون بارها مورد انتقاد قرار گرفته اما اعتراض اصلی از سوی نمایندگان مجلس صورت گرفته است. چرا که با محدودیت جدیدی روبه‎رو شدند که آنان را با محدودیت روبرو کرده است.
آنچنان که علی لاریجانی رییس مجلس چنین بدعتی را نپذیرفت و در همان روزها که موارد ایرادی مربوط به این لوایح از سوی هیات نظارت مجمع به شورای نگهبان و سپس مجمع ارسال شده بود گفته بود«شورای نگهبان می‌تواند پس از تصویب لایحه، به مجمع تشخیص اعلام‌نظر کند؛ بنابراین در جلسه مجمع بحث شد که آقای محسن رضایی گفتند اگر شما این نظر را قبول ندارید موارد به‌جای طرح در هیات‌عالی نظارت مجمع به صحن مجمع بیاید. در نتیجه این موضوع نیز در جلسه مجمع بحث شد اما اعضای مجمع روی این اظهارنظر ایراد داشتند». از نقش رضایی در حرف‎های لاریجانی که بگذریم به نایب رییس مجلس می‎رسیم. علی مطهری، نماینده دیگری بود که به اقدامات مجمع ایراد وارد کرد و گفت: «نقش دبیر محترم مجمع تشخیص را نباید در این بدعت نادیده گرفت. ایشان به اقتضای طبیعت نظامی‌گری؛ یعنی کشورگشایی و گسترش دادن قلمرو، درحال افزایش اختیارات مجمع و ورود به حوزه قانون‌گذاری است و البته فرصت غیبت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را نیز مغتنم شمرده‌اند.»
فرصتی برای مانور بیشتر
محسن رضایی تاکنون سه بار در انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کرده است. یک بار انصراف داد و دو بار دیگر هم رای لازم را نیاورد. ناکامی‎های او در عرصه رقابت‏های سیاسی سبب شد، که او بار دیگر لباس نظامی بر تن کند و راهی دانشگاه امام حسین شده و تدریس را از سر بگیرد. اما گویی بازگشت به کلاس درس نتوانسته او را آنقدر راضی نگه دارد که تلاش کرده همه توجهات را به سمت مجمع برگرداند. محسن رضایی در همان جایگاهی قرار دارد که از سال 76 بنام او شده بود اما به یکباره به صرافت افتاد به مرد «تصمیم ساز» مجمع تشخیص تبدیل شود. چه در دوره آیت الله هاشمی شاهرودی و چه در دوره آیت الله آملی لاریجانی که تنها چند ماه از شروع آن می‌گذرد او تلاش دارد همچنان فراتر از نقش دبیری مجمع عمل ‎کند. البته این روزها که بر سر خارج شدن یا نشدن لایحه پالرمو و سی اف تی از دستور کار مجمع بحث می‎شود و برخی آن را تایید و خیلی‎ها هم تکذیب می‎کنند و عده‎ای هم تقصیرات را به گردن او می‎اندازند، رضایی تاکنون هیچ موضعی نگرفته است.
دبیری مجمع چه وظایفی را بر دوش رضایی گذاشته که منتقدان او را مقصر خیلی از تصمیمات عجیب و غریب مجمع می‎دانند.
محمد هاشمی رفسنجانی که سابقه عضویت در مجمع تشخیص مصلحت را هم داشته در مورد نقش دبیرمجمع در گفت‎وگو با خبرآنلاین گفت: «من با وضعیت مجمع در شرایط فعلی آشنایی ندارم. چون تغییراتی در آن حاصل شده است. اما آن زمان که ما در مجمع بودیم و یا در دوره مرحوم آیت‎الله هاشمی رفسنجانی، کار دبیر مجمع، دبیرخانه‎ای و اداری بود و بیش از این مسئولیتی نداشت. حالا چون دبیر، عضو مجمع هم بود، طبق آیین نامه باید در دو کمیسیون هم حضور می‎داشت و در جلسات آن می‎کردند. وظیفه دبیر مجمع این بود که دستور جلسات را با نظر رییس مجمع تهیه کند و قبل از تشکیل جلسه برای اعضا بفرستد و اعضا در مورد آن بررسی و مطالعه و تحقیق کنند. پس از آن در جلسه شورا بحث‌هایی مطرح و نهایتا تصمیم‏گیری انجام می‎شود.»
هاشمی ادامه داد: «دبیر مجمع و یا دبیرخانه نوار جلسات و مذاکرات را در جایی ثبت و ضبط کرده و مصوبات را اخراج می‎کند و آن را به تایید رییس مجمع می‎رساند. این مصوبات با امضای رییس برای تایید به دست مقام معظم رهبری می‎رسید».
او می گوید« دبیر مجمع در آن زمانی که ما حضور داشتیم، مسئولیت اینکه لایحه‎ای را داخل کند و یا خارج، نداشت. او براساس دستور رییس عمل می‎کرد. حال نمی‎دانم در دوره جدید نقش ایشان تغییر کرده یا همان است. من صرفا نسبت به گذشته اظهارنظر کرده‎ام و اگر کسانی این تصمیم را به ایشان منتسب می‎کنند اطلاعاتی دارند، اعلام کنند.»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/103685/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی