پایگاه خبری تحلیلی اخبار محرمانه

آخرين مطالب

تردد آزاد «زیم» روی خطوط ریلی ایران تحلیل ویژه سیاسی

تردد آزاد «زیم» روی خطوط ریلی ایران

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
تردد آزاد «زیم» روی خطوط ریلی ایران
k ٤
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در روزهای اخیر تصویری از یک کانتینر در ایستگاه راه‌آهن اسلامشهر در استان تهران در فضای مجازی دست‌ به‌دست شد که منجر به واکنش‌های متفاوتی از سوی کاربران شده است. این کانتینر مطابق آرمی که روی آن است، مربوط به شرکت حمل‌و‌نقل دریایی و ریلی «Zim»، یکی از شرکت‌های بزرگ حمل‌و‌نقل بین‌المللی رژیم اشغالگر قدس است؛ موضوعی که خیلی زود واکنش راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را به‌دنبال داشت. بنا بر اطلاعیه‌ راه‌آهن کشورمان، شرکت یادشده در سال‌های اخیر تعداد بسیاری از کانتینر‌های خود را به فروش رسانده و این کانتینر‌ها در فضای حمل‌ونقل بین‌المللی جابه‌جا شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کاربران تصاویر این کانتینرها را با این پرسش که این شرکت که متعلق به رژیم صهیونیستی است، پس در خط ریلی ایران چه می‌کند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. شرکت زیم از معروف‌ترین شرکت‌های حمل‌و‌نقل در دنیاست و افرادی که کارشان مرتبط با حمل‌ونقل بین‌المللی است، حتماً این نام به گوش‌شان خورده است. این شرکت را با عنوان ZIM و با هفت ستاره داوود روی اسم آن می‌شناسند. حال سؤال اینجاست که این شرکت در ایران چه می‌کند؟
از شرکت زیم چه می‌دانید؟
«زیم» یکی از شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی دریایی، جاده‌ای و ریلی است. «زیم» درباره عملکرد خود در وب‌سایت رسمی‌اش نوشته است: «ما یک شبکه هوشمند و کارآمد ایجاد کرده‌ایم که خدمات پایدار و قابل اطمینان را تضمین می‌کند.»
این شرکت در سال 1945 توسط یک سازمان یهودی تشکیل شده و نخستین کشتی آن در سال 1947 خریداری شد. ناوگان اولیه این شرکت، شامل کشتی‌هایی بود که برای حمل مهاجران از اروپا و تأمین منابع مورد نیاز مانند ابزارآلات جنگی، غذا و دارو در طول جنگ 1948 به‌کار گرفته شد. گفتنی است جنگ 1948 همان جنگی است که فلسطینی‌ها آن را جنگ نکبت می‌نامند و منجر به اشغال بخش زیادی از اراضی فلسطین شد. این شرکت در طول این جنگ و سال‌های پس از آن وظیفه انتقال نیروی انسانی و تأمین غذا برای رژیم صهیونیستی را بر عهده داشت. به‌دنبال همین جابه‌جایی نیروی انسانی از اورپگا به اسراییل، «زیم» خدمات مسافربری نیز تأسیس کرد؛ اما سرانجام در سال 1960 این خدمات را لغو کرد چرا که خدمات هوایی در آن زمان گسترده شده بود و در دسترس‌تر بود. شرکت «زیم» از سال 1972 خط بین قارهای خود را راه‌اندازی کرد که از اسرائیل آغاز می‌شد و شامل بنادری در شرق دور، آسیا، امریکا و اروپا بود. نکته قابل توجه اینکه این شرکت در همین سال که مصادف با سال 1351 شمسی است، وظیفه انتقال نفت خام از ایران به رژیم صهیونیستی را عهده‌دار شده بود و به‌عنوان بزرگ‌ترین حامل نفت خام ایران به اسراییل فعالیت می‌کرد، همچنین انتقال کالاهای آماده از رژیم صهیونیستی به اروپا را برعهده داشت و البته بدیهی است که پس از انقلاب ارتباط این شرکت با ایران قطع شد. پرچم این شرکت دارای هفت ستاره روشن است که نماد رسمی یهود است.
حالا اگر به وب‌سایت رسمی زیم سر بزنید، خواهید دید که این شرکت با 17 کشور در آسیا قرارداد دارد که نزدیک‌ترین آن‌ها به ایران کشور ترکیه است. این شرکت در ایران نه دفتر و نه پایگاه رسمی دارد، اما کافی است نام کشور مبدأ و مقصد خود را انتخاب کنید تا راه حمل کالاهایتان را روی نقشه جهان به شما نشان دهد. اگرچه در راه‌های دریایی این شرکت، کشتی‌هایشان از خلیج فارس نیز عبور می‌کند اما حمل‌و‌نقل ریلی آن به ایران راه ندارد. با این حال، حضور کانتینرهای این شرکت در شبکه حمل‌و‌نقل ریلی کشورمان ایران موجب سوال‌های زیادی شده است. نخستین حدسی که پس از دیدن این کانتینرها به ذهن مخاطب می‌رسد، حضور این کانتینرها به‌واسطه یک شرکت نیابتی است که ایران به صورت غیرآگاهانه با در اختیار گذاشتن خط ریلی خود، به این شرکت‌ها خدمات می‌دهد؛ اما این گمان نیز خیلی زود از سوی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تکذیب شد.
راه‌آهن ایران چه می‌گوید؟
راه‌آهن جمهوری اسلامی کشورمان ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در خطوط ریلی کشور، تسهیل‌کننده سیر قطارهای باری است و پس از صدور مجوز توسط سازمان‌های نظارتی و تأیید گمرک،‌ نسبت به انتقال کالاهای وارداتی به مقصد اقدام می‌کند.»
آقای شهرام جعفری، مدیرکل بازرگانی خارجی شرکت راه‌آهن در واکنش به تصویری از یک دستگاه کانتینر متعلق به رژیم صهیونیستی در خطوط ریلی ایران اعلام کرد: «در فضای حمل‌و‌نقل بین‌الملل یکی از ابزارهای به‌روز کانتینر است و اکثر خطوط کشتیرانی در دنیا از جمله خط کشتیرانی مزبور دارای کانتینر هستند، اما شرکت‌هایی با نام NVOCC نیز وجود دارند که حرفه آن‌ها صرفاً تأمین و در اختیار گذاشتن کانتینر و اخذ کرایه آن از صاحبان بار است.»
مدیرکل بازرگانی خارجی شرکت راه‌آهن ادامه داد: «شرکت یادشده در سال‌های اخیر تعداد بسیاری از کانتینرهای خود را به فروش رسانده و این کانتینرها در فضای حمل‌و‌نقل بین‌الملل جابه‌جا شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.» جعفری تاکید کرد: «کانتینر یادشده متعلق به یک شرکت چینی و حامل قطعات مورد نیاز شرکت پاکشوما بوده که پس از اخذ مجوزهای لازم از مقصد چین به ایران حمل شده است و هیچ ارتباط عملیاتی، مالکیتی و اپراتوری ازسوی شرکت‌های یادشده با تابعیت رژیم اشغالگر قدس وجود نداشته است.»
اما سوالی که مطرح است اینکه چرا با وجود حساسیت‌هایی که در میان مردم کشور ما درباره رژیم صهیونیستی وجود دارد، این کانتینرها با همان لوگوی سابق خود درکشورمان در رفت‌وآمد هستند؟ مگر نه اینکه این کانتینرها سال‌هاست که از مالکیت شرکت زیم خارج شده و صاحبان آن یک شرکت چینی است. چرا آن شرکت چینی، کانتینرها را با لوگوی خود در خطوط ریلی جهانی به حرکت در نمی‌آورد و یا دست‌کم لوگوی شرکت زیم را از روی این کانتینرها پاک نمی‌کند؟ صرف‌نظر از اینکه این کانتینرها ممکن است حامل آلودگی‌های زیست‌محیطی باشند، به نظر می‌رسد گمرک و راه‌آهن ایران باید دقت‌نظر بیشتری روی شرکت‌های بین‌المللی داشته باشند.
*عارف چراغی




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

کدی که حسام‌الدین آشنا به ترامپ داد

ارزکاوی خارجی‌ها با برق ارزان ایران

بازی جنگ برای دیپلماسی!

سوت پایان رانت ارزی ؟

چرا ترامپ حمله نکرد؟

ایندیپندنت: چگونه ترمز ترامپ کشیده شد؟

شانس تکرار ترامپ

چرا برخی نمایندگان با «بابک زنجانی» دیدار کرده‌اند؟

متخصص سقوط روی نیمکت پرسپولیس؟

بی ثبات سازی خلیج فارس توسط محور عربستان-امارات

انتقاد "واشنگتن پست" از آشفتگی سیاست خارجی ترامپ

کیهان: ارتش آمریکا تحقیر شد ترامپ، ایران را توئیت‌باران کرد!

سرمقاله خراسان/ فریاد اجاره نشین ها را کسی می شنود؟!

گفت‌و‌گوی شرق با صادق زیباکلام؛ اکنون چه باید کرد؟

تلاش برای توقف فروش سلاح به عربستان

امیرعلی ابوالفتح: ترساندن ایران از‌جنگ؛ راهکار آمریکا برای مذاکره

معمای نفر چهارم!

کنکور، به نام عدالت، به کام تبعیض

اسرائیل در شوک: ترامپ در مقابل ایران عقب نشینی خواهد کرد

آی آدم‌ها! فضای خصوصی نداریم

پرش نفت با سقوط پهپاد

بلومبرگ: ترامپ نمی داند چه می کند

نیویورک‌ تایمز: ترامپ راهبردی درباره ایران ندارد

ایران توانمندتر از تصور آمریکا

وزارت نفت «مدیر مالی» ندارد

سی‌ان‌ان مطرح کرد: اشتباهات یک رئیس‌جمهور سردرگم

دوئل سرنوشت‌ساز جانسون و‌هانت

تجارت دلاری با طعم‌های مختلف

جدال زنگنه و جلیلی

کشف اسناد تقلب انتخابات 88 در «اینترنت»!

سرمقاله کیهان/ فجر پنج‌شنبه، به وقت ایران، تغییر معادله

سرمقاله وطن امروز/ همان سپاه سوم خرداد

سرمقاله شرق/ در بر همان پاشنه می‌چرخد؟

سرمقاله اعتماد/ سقوط به مثابه نقطه عطف

سرمقاله ایران/ مقابله با تهدید ترکیبی

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نظام پاداش مدیران بانکی

سرمقاله رسالت/ لزوم کنشگری مؤثر در مقابل جنگ هیبریدی آمریکا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ بازی آمریکائی

سرمقاله فرهیختگان/ چرا FATF منتظر می‌ماند؟

غرور نا«آشنا»

سرمقاله خراسان/ 2 تاثیر «تیر آرش» بر حفظ حریم ایران

سیلی سخت ایران به آمریکا؛ سهم عربستان و امارات محفوظ است!

گزارش "الجزیره پلاس" از بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا

خیز ایران برای خروج از برجام اروپا را به وحشت انداخت

جنجال در پارلمان تونس بر سر خواندن فاتحه برای مرسی

رسانه های مصری خبر درگذشت مرسی را چگونه پوشش دادند؟

پیامدهای دخالت سیاستمداران در تعیین نرخ ارز

تابناک مطرح کرد: اشکالات ارسال پیامک حجاب برای مالکان خودرو

سیلی مرد کروات به صورت هواداران پرسپولیس

آیا آمریکا واقعا به جنگ با ایران فکر می‌کند؟