تردد آزاد «زیم» روی خطوط ریلی ایران
تحلیل ویژه
بزرگنمايي:
اخبار محرمانه -
تردد آزاد «زیم» روی خطوط ریلی ایران
k ٤
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در روزهای اخیر تصویری از یک کانتینر در ایستگاه راهآهن اسلامشهر در استان تهران در فضای مجازی دست بهدست شد که منجر به واکنشهای متفاوتی از سوی کاربران شده است. این کانتینر مطابق آرمی که روی آن است، مربوط به شرکت حملونقل دریایی و ریلی «Zim»، یکی از شرکتهای بزرگ حملونقل بینالمللی رژیم اشغالگر قدس است؛ موضوعی که خیلی زود واکنش راهآهن جمهوری اسلامی ایران را بهدنبال داشت. بنا بر اطلاعیه راهآهن کشورمان، شرکت یادشده در سالهای اخیر تعداد بسیاری از کانتینرهای خود را به فروش رسانده و این کانتینرها در فضای حملونقل بینالمللی جابهجا شده و مورد استفاده قرار میگیرد.
کاربران تصاویر این کانتینرها را با این پرسش که این شرکت که متعلق به رژیم صهیونیستی است، پس در خط ریلی ایران چه میکند، در شبکههای اجتماعی منتشر کردند. شرکت زیم از معروفترین شرکتهای حملونقل در دنیاست و افرادی که کارشان مرتبط با حملونقل بینالمللی است، حتماً این نام به گوششان خورده است. این شرکت را با عنوان ZIM و با هفت ستاره داوود روی اسم آن میشناسند. حال سؤال اینجاست که این شرکت در ایران چه میکند؟
از شرکت زیم چه میدانید؟
«زیم» یکی از شرکتهای حملونقل بینالمللی دریایی، جادهای و ریلی است. «زیم» درباره عملکرد خود در وبسایت رسمیاش نوشته است: «ما یک شبکه هوشمند و کارآمد ایجاد کردهایم که خدمات پایدار و قابل اطمینان را تضمین میکند.»
این شرکت در سال 1945 توسط یک سازمان یهودی تشکیل شده و نخستین کشتی آن در سال 1947 خریداری شد. ناوگان اولیه این شرکت، شامل کشتیهایی بود که برای حمل مهاجران از اروپا و تأمین منابع مورد نیاز مانند ابزارآلات جنگی، غذا و دارو در طول جنگ 1948 بهکار گرفته شد. گفتنی است جنگ 1948 همان جنگی است که فلسطینیها آن را جنگ نکبت مینامند و منجر به اشغال بخش زیادی از اراضی فلسطین شد. این شرکت در طول این جنگ و سالهای پس از آن وظیفه انتقال نیروی انسانی و تأمین غذا برای رژیم صهیونیستی را بر عهده داشت. بهدنبال همین جابهجایی نیروی انسانی از اورپگا به اسراییل، «زیم» خدمات مسافربری نیز تأسیس کرد؛ اما سرانجام در سال 1960 این خدمات را لغو کرد چرا که خدمات هوایی در آن زمان گسترده شده بود و در دسترستر بود. شرکت «زیم» از سال 1972 خط بین قارهای خود را راهاندازی کرد که از اسرائیل آغاز میشد و شامل بنادری در شرق دور، آسیا، امریکا و اروپا بود. نکته قابل توجه اینکه این شرکت در همین سال که مصادف با سال 1351 شمسی است، وظیفه انتقال نفت خام از ایران به رژیم صهیونیستی را عهدهدار شده بود و بهعنوان بزرگترین حامل نفت خام ایران به اسراییل فعالیت میکرد، همچنین انتقال کالاهای آماده از رژیم صهیونیستی به اروپا را برعهده داشت و البته بدیهی است که پس از انقلاب ارتباط این شرکت با ایران قطع شد. پرچم این شرکت دارای هفت ستاره روشن است که نماد رسمی یهود است.
حالا اگر به وبسایت رسمی زیم سر بزنید، خواهید دید که این شرکت با 17 کشور در آسیا قرارداد دارد که نزدیکترین آنها به ایران کشور ترکیه است. این شرکت در ایران نه دفتر و نه پایگاه رسمی دارد، اما کافی است نام کشور مبدأ و مقصد خود را انتخاب کنید تا راه حمل کالاهایتان را روی نقشه جهان به شما نشان دهد. اگرچه در راههای دریایی این شرکت، کشتیهایشان از خلیج فارس نیز عبور میکند اما حملونقل ریلی آن به ایران راه ندارد. با این حال، حضور کانتینرهای این شرکت در شبکه حملونقل ریلی کشورمان ایران موجب سوالهای زیادی شده است. نخستین حدسی که پس از دیدن این کانتینرها به ذهن مخاطب میرسد، حضور این کانتینرها بهواسطه یک شرکت نیابتی است که ایران به صورت غیرآگاهانه با در اختیار گذاشتن خط ریلی خود، به این شرکتها خدمات میدهد؛ اما این گمان نیز خیلی زود از سوی راهآهن جمهوری اسلامی ایران تکذیب شد.
راهآهن ایران چه میگوید؟
راهآهن جمهوری اسلامی کشورمان ایران در اطلاعیهای اعلام کرد: «راهآهن جمهوری اسلامی ایران در خطوط ریلی کشور، تسهیلکننده سیر قطارهای باری است و پس از صدور مجوز توسط سازمانهای نظارتی و تأیید گمرک، نسبت به انتقال کالاهای وارداتی به مقصد اقدام میکند.»
آقای شهرام جعفری، مدیرکل بازرگانی خارجی شرکت راهآهن در واکنش به تصویری از یک دستگاه کانتینر متعلق به رژیم صهیونیستی در خطوط ریلی ایران اعلام کرد: «در فضای حملونقل بینالملل یکی از ابزارهای بهروز کانتینر است و اکثر خطوط کشتیرانی در دنیا از جمله خط کشتیرانی مزبور دارای کانتینر هستند، اما شرکتهایی با نام NVOCC نیز وجود دارند که حرفه آنها صرفاً تأمین و در اختیار گذاشتن کانتینر و اخذ کرایه آن از صاحبان بار است.»
مدیرکل بازرگانی خارجی شرکت راهآهن ادامه داد: «شرکت یادشده در سالهای اخیر تعداد بسیاری از کانتینرهای خود را به فروش رسانده و این کانتینرها در فضای حملونقل بینالملل جابهجا شده و مورد استفاده قرار میگیرد.» جعفری تاکید کرد: «کانتینر یادشده متعلق به یک شرکت چینی و حامل قطعات مورد نیاز شرکت پاکشوما بوده که پس از اخذ مجوزهای لازم از مقصد چین به ایران حمل شده است و هیچ ارتباط عملیاتی، مالکیتی و اپراتوری ازسوی شرکتهای یادشده با تابعیت رژیم اشغالگر قدس وجود نداشته است.»
اما سوالی که مطرح است اینکه چرا با وجود حساسیتهایی که در میان مردم کشور ما درباره رژیم صهیونیستی وجود دارد، این کانتینرها با همان لوگوی سابق خود درکشورمان در رفتوآمد هستند؟ مگر نه اینکه این کانتینرها سالهاست که از مالکیت شرکت زیم خارج شده و صاحبان آن یک شرکت چینی است. چرا آن شرکت چینی، کانتینرها را با لوگوی خود در خطوط ریلی جهانی به حرکت در نمیآورد و یا دستکم لوگوی شرکت زیم را از روی این کانتینرها پاک نمیکند؟ صرفنظر از اینکه این کانتینرها ممکن است حامل آلودگیهای زیستمحیطی باشند، به نظر میرسد گمرک و راهآهن ایران باید دقتنظر بیشتری روی شرکتهای بینالمللی داشته باشند.
*عارف چراغی
-
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۱:۰۱
-
۱۹ بازديد
-
آخرین خبر تحلیل
-
اخبار محرمانه
لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/104319/