اخبار محرمانه

آخرين مطالب

تردد آزاد «زیم» روی خطوط ریلی ایران تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
تردد آزاد «زیم» روی خطوط ریلی ایران
k ٤
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در روزهای اخیر تصویری از یک کانتینر در ایستگاه راه‌آهن اسلامشهر در استان تهران در فضای مجازی دست‌ به‌دست شد که منجر به واکنش‌های متفاوتی از سوی کاربران شده است. این کانتینر مطابق آرمی که روی آن است، مربوط به شرکت حمل‌و‌نقل دریایی و ریلی «Zim»، یکی از شرکت‌های بزرگ حمل‌و‌نقل بین‌المللی رژیم اشغالگر قدس است؛ موضوعی که خیلی زود واکنش راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران را به‌دنبال داشت. بنا بر اطلاعیه‌ راه‌آهن کشورمان، شرکت یادشده در سال‌های اخیر تعداد بسیاری از کانتینر‌های خود را به فروش رسانده و این کانتینر‌ها در فضای حمل‌ونقل بین‌المللی جابه‌جا شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کاربران تصاویر این کانتینرها را با این پرسش که این شرکت که متعلق به رژیم صهیونیستی است، پس در خط ریلی ایران چه می‌کند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. شرکت زیم از معروف‌ترین شرکت‌های حمل‌و‌نقل در دنیاست و افرادی که کارشان مرتبط با حمل‌ونقل بین‌المللی است، حتماً این نام به گوش‌شان خورده است. این شرکت را با عنوان ZIM و با هفت ستاره داوود روی اسم آن می‌شناسند. حال سؤال اینجاست که این شرکت در ایران چه می‌کند؟
از شرکت زیم چه می‌دانید؟
«زیم» یکی از شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی دریایی، جاده‌ای و ریلی است. «زیم» درباره عملکرد خود در وب‌سایت رسمی‌اش نوشته است: «ما یک شبکه هوشمند و کارآمد ایجاد کرده‌ایم که خدمات پایدار و قابل اطمینان را تضمین می‌کند.»
این شرکت در سال 1945 توسط یک سازمان یهودی تشکیل شده و نخستین کشتی آن در سال 1947 خریداری شد. ناوگان اولیه این شرکت، شامل کشتی‌هایی بود که برای حمل مهاجران از اروپا و تأمین منابع مورد نیاز مانند ابزارآلات جنگی، غذا و دارو در طول جنگ 1948 به‌کار گرفته شد. گفتنی است جنگ 1948 همان جنگی است که فلسطینی‌ها آن را جنگ نکبت می‌نامند و منجر به اشغال بخش زیادی از اراضی فلسطین شد. این شرکت در طول این جنگ و سال‌های پس از آن وظیفه انتقال نیروی انسانی و تأمین غذا برای رژیم صهیونیستی را بر عهده داشت. به‌دنبال همین جابه‌جایی نیروی انسانی از اورپگا به اسراییل، «زیم» خدمات مسافربری نیز تأسیس کرد؛ اما سرانجام در سال 1960 این خدمات را لغو کرد چرا که خدمات هوایی در آن زمان گسترده شده بود و در دسترس‌تر بود. شرکت «زیم» از سال 1972 خط بین قارهای خود را راه‌اندازی کرد که از اسرائیل آغاز می‌شد و شامل بنادری در شرق دور، آسیا، امریکا و اروپا بود. نکته قابل توجه اینکه این شرکت در همین سال که مصادف با سال 1351 شمسی است، وظیفه انتقال نفت خام از ایران به رژیم صهیونیستی را عهده‌دار شده بود و به‌عنوان بزرگ‌ترین حامل نفت خام ایران به اسراییل فعالیت می‌کرد، همچنین انتقال کالاهای آماده از رژیم صهیونیستی به اروپا را برعهده داشت و البته بدیهی است که پس از انقلاب ارتباط این شرکت با ایران قطع شد. پرچم این شرکت دارای هفت ستاره روشن است که نماد رسمی یهود است.
حالا اگر به وب‌سایت رسمی زیم سر بزنید، خواهید دید که این شرکت با 17 کشور در آسیا قرارداد دارد که نزدیک‌ترین آن‌ها به ایران کشور ترکیه است. این شرکت در ایران نه دفتر و نه پایگاه رسمی دارد، اما کافی است نام کشور مبدأ و مقصد خود را انتخاب کنید تا راه حمل کالاهایتان را روی نقشه جهان به شما نشان دهد. اگرچه در راه‌های دریایی این شرکت، کشتی‌هایشان از خلیج فارس نیز عبور می‌کند اما حمل‌و‌نقل ریلی آن به ایران راه ندارد. با این حال، حضور کانتینرهای این شرکت در شبکه حمل‌و‌نقل ریلی کشورمان ایران موجب سوال‌های زیادی شده است. نخستین حدسی که پس از دیدن این کانتینرها به ذهن مخاطب می‌رسد، حضور این کانتینرها به‌واسطه یک شرکت نیابتی است که ایران به صورت غیرآگاهانه با در اختیار گذاشتن خط ریلی خود، به این شرکت‌ها خدمات می‌دهد؛ اما این گمان نیز خیلی زود از سوی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تکذیب شد.
راه‌آهن ایران چه می‌گوید؟
راه‌آهن جمهوری اسلامی کشورمان ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در خطوط ریلی کشور، تسهیل‌کننده سیر قطارهای باری است و پس از صدور مجوز توسط سازمان‌های نظارتی و تأیید گمرک،‌ نسبت به انتقال کالاهای وارداتی به مقصد اقدام می‌کند.»
آقای شهرام جعفری، مدیرکل بازرگانی خارجی شرکت راه‌آهن در واکنش به تصویری از یک دستگاه کانتینر متعلق به رژیم صهیونیستی در خطوط ریلی ایران اعلام کرد: «در فضای حمل‌و‌نقل بین‌الملل یکی از ابزارهای به‌روز کانتینر است و اکثر خطوط کشتیرانی در دنیا از جمله خط کشتیرانی مزبور دارای کانتینر هستند، اما شرکت‌هایی با نام NVOCC نیز وجود دارند که حرفه آن‌ها صرفاً تأمین و در اختیار گذاشتن کانتینر و اخذ کرایه آن از صاحبان بار است.»
مدیرکل بازرگانی خارجی شرکت راه‌آهن ادامه داد: «شرکت یادشده در سال‌های اخیر تعداد بسیاری از کانتینرهای خود را به فروش رسانده و این کانتینرها در فضای حمل‌و‌نقل بین‌الملل جابه‌جا شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.» جعفری تاکید کرد: «کانتینر یادشده متعلق به یک شرکت چینی و حامل قطعات مورد نیاز شرکت پاکشوما بوده که پس از اخذ مجوزهای لازم از مقصد چین به ایران حمل شده است و هیچ ارتباط عملیاتی، مالکیتی و اپراتوری ازسوی شرکت‌های یادشده با تابعیت رژیم اشغالگر قدس وجود نداشته است.»
اما سوالی که مطرح است اینکه چرا با وجود حساسیت‌هایی که در میان مردم کشور ما درباره رژیم صهیونیستی وجود دارد، این کانتینرها با همان لوگوی سابق خود درکشورمان در رفت‌وآمد هستند؟ مگر نه اینکه این کانتینرها سال‌هاست که از مالکیت شرکت زیم خارج شده و صاحبان آن یک شرکت چینی است. چرا آن شرکت چینی، کانتینرها را با لوگوی خود در خطوط ریلی جهانی به حرکت در نمی‌آورد و یا دست‌کم لوگوی شرکت زیم را از روی این کانتینرها پاک نمی‌کند؟ صرف‌نظر از اینکه این کانتینرها ممکن است حامل آلودگی‌های زیست‌محیطی باشند، به نظر می‌رسد گمرک و راه‌آهن ایران باید دقت‌نظر بیشتری روی شرکت‌های بین‌المللی داشته باشند.
*عارف چراغی

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/104319/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

المسیره: عربستان مناطق مرزی یمن را هدف حمله موشکی و توپخانه‌ای قرار داد

چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است

هنرمندان ما غالبا جهان‌بینی و تفکر نظام‌مند منسجم ندارند

خبری از سلامتی زهره حمیدی

جوانه دلشاد از حواشی مهاجرتش می گوید

اردوغان: رادار ناتو در ترکیه نقشی در رهگیری موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل نداشت

امیر آشتیانی در دیدار با وزیر دفاع قزاقستان: ایران آماده گسترش همکاری‌های دو جانبه دفاعی است

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

برخورد خشونت‌آمیز پلیس آلمان با دانشجویان حامی فلسطین

لایو سارا و نیکا در مورد سریال پایتخت

واکنش جمیله علم‌الهدی درباره اخبار مربوط به برخورد بد با زنان در ایران

وزیر خارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است

اینجوری چتری مدل کره ای ها بزن

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای وزیر تندروی رژیم صهیونیستی؛ «بن گویر» راهی بیمارستان شد

حمله موشکی به میدان گازی سلیمانیه عراق

اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس

لحظه اصابت موشک ارتش یمن به پهپاد آمریکایی MQ-9

هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم

تسلط صهبا شرافتی بازیگر نون خ به زبان کره ای

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

ریمارامین فر در بیست و شش سالگی

آقای مجری من کی ازدواج میکنم؟

چهره ها/ چهره کاملا متفاوت بازیگر نقش کولبر سریال "نون خ" بدون گریم

واکنش ابطحی به تجمع برخی روحانیون قم با لباس نظامی

دفاع عجیب عضو حزب موتلفه از عملکرد اقتصادی دولت رئیسی: کسی اعتراضی ندارد

شهادت 2 تن در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به شرق لبنان

پشت صحنه سریال گناه فرشته

پاسخ معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به انتقادات ارزی قالیباف

هدیه نفیس آمریکا به اوکراین

وقوع حادثه امنیتی در جنوب یمن

چهره ها/ مجیدواشقانی و امیرعلی نبویان در یک قاب

پیروزی پرگل دختران ایران برابر تاجیکستان

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

زاخارووا: پلوسی به آمریکایی‌ها توهین می‌کند

شکستن خط قرمزها به سبک سحردولتشاهی

رقص محسن کیایی و محمد بحرانی با آهنگ خواننده لُس‌آنجلسی مقابل چشم مردم

حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه در میان اعتراضات حمایت از غزه

چهره ها/ عکسی از تغییر چهره باورنکردنی مجری «کلید اسرار»

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

دیپلمات سابق آمریکایی: کابینه اسرائیل روانی است

آمریکا: اسرائیل مرتکب نسل کشی در غزه نشده است!

سعید آقاخانی از «ساعت خوش» تا «تمساح خونی»

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌ خواستم هاشمی را ترور کنم

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی