اخبار محرمانه

آخرين مطالب

برای آبادانی خرمشهر دیر کردیم تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
برای آبادانی خرمشهر دیر کردیم
k ٤
١٣
همشهری / متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شبنم سیدمجیدی| سؤال بی‌جواب همه ماست. خرمشهر چرا به آن بندر تجاری پررونق بازنگشت؟ چرا شهری که در سال1359، 220هزار نفر جمعیت فعال داشته است، حالا 130هزار نفر جمعیتش با مشکلات عدیده‌ای، از قبیل بیکاری، کم‌آبی و کمبود امکانات شهری مواجهند؟
با فرماندار جدید خرمشهر درباره همه این مشکلات به صحبت نشستیم. کورش مودت که از بهمن‌ماه سال گذشته در فرمانداری شهر مشغول شده است، همه مشکلات مربوط به نمای شهری و زیرساخت‌ها را قبول دارد؛ «بخش زیادی از مخروبه‌ها مربوط به دوران دفاع‌مقدس است. در آن زمان بخش عمده‌ای از شهر تخریب شد. البته بازسازی‌هایی انجام گرفت اما کافی نبود. الان یکی از ایرادات وارد به مدیریت شهری همین است که خیلی از پروژه‌ها نیمه‌کاره رها شده‌اند، هزینه‌ها هدر رفت و بعضی از اماکن فرسوده بدون تغییر باقی ماندند.»
او ادامه می‌دهد: «معتقدم یکسری از اماکن یادگار دفاع‌مقدس باید نگه داشته شوند ولی به‌طور کلی بیشتر خانه‌های مخروبه متعلق به مالکانی است که در همان دوران جنگ آنها را رها کردند و رفتند. زمین‌های رها‌شده و ساختمان‌های فرسوده چهره شهر را خراب کرده‌اند و از طرف دیگر به مکان مناسبی برای تجمع زباله‌ها و نخاله‌ها تبدیل شده‌اند. بعضی از مالکان این اماکن اصلا مشخص نیستند. خیلی از مالکان به تهران یا خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند. نمی‌توانیم با ملک آنها کاری کنیم و خبری هم از خودشان نیست. بخشی از مشکل به‌خاطر این موضوع است».
فرماندار ویژه خرمشهر با بیان اینکه قبول دارم که در هر دوره مدیریتی حرف‌ها زیادی گفته شده است ولی کار عملی کمتر انجام گرفته است، ادامه می‌دهد: «الان به شهردار اعلام کرده‌ایم که به مالکان خانه‌ها اخطار دهند تا فکری برای آنها کنند».
او البته به زیرساخت‌های شهر هم اشاره می‌کند؛ «در مورد زیرساخت‌های شهری واقعاً باید بیشتر رسیدگی شود. فاضلاب شهر هنوز تکمیل نیست و باید در این زمینه همت بیشتری می‌شد. آسفالت معابر مشکل دارد. در شهرستان خرمشهر به یک نهضت آسفالت عمومی نیاز است. طبق برآوردهای ما 300میلیارد تومان هزینه این آسفالت می‌شود. در گذشته اعتبارات خوبی هم اختصاص داده شده بود و باید این هزینه‌ها درست مدیریت می‌شد اما این اتفاق نیفتاد. چند محله را برای بازآفرینی شهری معرفی کرده‌ایم. شهرداری و شورای شهر باید این محله‌ها را در اولویت برنامه‌های خود بگذارند. برای آنکه این محلات اعتبار بگیرند درخواست داده‌ایم. اعتبارات باید باشد تا بتوان دستی به سر و روی محلاتی مثل صفا و اطراف خرمشهر کشید».
مودت در جواب این سؤال که چرا تا الان شورای شهر به فکر بازآفرینی نبوده است، می‌گوید: «می‌دانم. واقعاً دیر است. من بهمن سال گذشته آمدم. باید این کارها در گذشته پیگیری می‌شد. در دوران بازسازی بعد از دفاع‌مقدس اعتباراتی داده شد، اما مدیریت خوب نبود».
احیای کارخانه‌ها در اولویت است
خرمشهر از آن شهرهایی است که می‌گویند نرخ بیکاری در آن تا 2برابر بیشتر از میانگین بیکاری در کشور است. مودت می‌گوید: «در خرمشهر درصد بیکاری قابل ملاحظه است. ظرفیت‌هایی مثل بندر تجاری، کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی می‌توانستند درصد بیشتری از جوان‌ها را به‌کار گیرند اما تعدادی از این کارخانه‌ها به دلایلی تعطیل شدند مثل کارخانه صابون‌سازی‌ خرمشهر که سالیان زیادی کار می‌کرد اما الان چند سالی است که تعطیل شده. سعی می‌کنیم اینها را احیا کنیم».
او در ادامه به بخشی از این تلاش‌ها که نتیجه داده، اشاره می‌کند؛ «الان فولاد کاوه شروع به‌کار کرده است. فولاد شهید جهان‌آرا مشغول است و می‌تواند در آینده بخشی از مشکل بیکاری را رفع کند و آخر امسال قرار است یک فاز فولاد جهان‌آرا شروع به‌کار کند که 3هزار نفر اشتغال‌زایی دارد. جلوی تعطیلی بعضی از واحدهای صنعتی را گرفته‌ایم. نماینده شهر در مجلس شورای اسلامی و استاندار تلاش کرده‌اند کارخانه‌ها تعطیل و کارگران بیکار نشوند. اما خرمشهر همچنان برای شکوفایی اقتصادی به توجه نیاز دارد. خرمشهر دومین بندر کانتینری ایران بعد از شهیدرجایی است».
مودت می‌گوید: «برای اشتغال‌زایی می‌توان از ظرفیت احیای نخیلات و کشاورزی نیز استفاده کرد. باران‌های امسال تأثیر بسیار زیادی در شکوفایی کشاورزی خواهد داشت».
احیای کشاورزی بعد از 37سال
او درباره احیای کشت و کار و احتمال بازگشت سرسبزی به خرمشهر می‌گوید: «در مسیر شلمچه قبل از جنگ تحمیلی روستاهای زیادی داشتیم که کشت و کار در آنها رونق داشت. در جنگ همه آن زمین‌ها از بین رفتند. بالاخره بعد از سی و چند سال توانستیم بخشی از این زمین‌ها را امسال برای نخستین بار احیا کنیم. امسال هزار هکتار در شلمچه کشت گندم و جو انجام گرفت. این مناطق زمانی آباد و پر از باغ بودند. مسیر شلمچه بسیار سرسبز بوده است. همه آن در جنگ از بین رفت. بعد از جنگ نیز دیگر به حالت اولیه بازنگشت. یک دلیل آن خشکسالی و بی‌آبی بوده است. همچنین پیشنهاد احیای 10هزار هکتار دیگر را برای رونق کشاورزی داده‌ایم. در غرب کارون، جزیره مینو و مسیر شلمچه 10هزار هکتار دیگر با بودجه‌ای که اختصاص داده شد، در حال احیا هستند. این زمین‌ها بعد از چندین سال مشروب شده‌اند و برای کشت آماده می‌شوند. با بارندگی‌هایی که امسال داشتیم، چالش آب حداقل به‌طور موقتی برطرف شده است».
فرماندار خرمشهر موضوع بی‌توجهی به شیلات را از چالش‌های دیگر شهر می‌داند و ادامه می‌دهد: «در مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان ظرفیت خوبی داریم که باید از آن استفاده کرد».
احیای کالای ملوانی
مودت معتقد است که احیای استفاده از کالای ملوانی در خرمشهر باید مورد توجه قرار گیرد؛ «ما تعدادی شناور و افراد متخصص در این زمینه داریم که لنج‌هایشان بیکار است. در آبادان از این افراد استفاده می‌شود اما در خرمشهر از این ظرفیت استفاده نشده است. توجه به این موضوع می‌تواند در کاهش نرخ بیکاری و رونق خرمشهر مؤثر باشد».
فرماندار با اشاره به اینکه برای همه مسائلی که مطرح شد پیشنهادها و طرح‌هایی ارائه داده‌ایم، بیان می‌کند: «مدیران مربوطه قول تخصیص اعتبار داده‌اند. با استاندار و نماینده و... دنبال این موضوعات هستیم و به جد پیگیریم». فرماندار به موضوع لایروبی اروندرود و توافق میان ایران و عراق برای لایروبی اشاره می‌کند. مودت با بیان اینکه لایروبی اروند قرار است بعد از‌ماه مبارک رمضان کلید بخورد، ادامه می‌دهد: «لایروبی اروند سال‌هاست که تبدیل به یکی از آمال مردم شده است. در جریان سیل هم دیدیم که لایروبی‌نشدن اروند خطرساز شد و آب از شهر تخلیه نمی‌شد. همچنین این لایروبی در زمینه تجارت و ورود کشتی‌ها بسیار تأثیرگذار است. خرمشهر مردم صبوری دارد، امیدوارم آنها به آنچه حقشان است برسند».

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/105344/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم/ ویدئو

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

بحرین میزبان نشست آینده سران اتحادیه عرب

پلیس آمریکا یکصد دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کرد

رسوایی‌های گسترده در پارلمان انگلیس

«برمودا» امشب میزبان عمو قناد است

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

حاج آقا مرادی: اگر کسی ناشناس پیام داد و دنبال آشنایی بود این دنبال دختربازی هست!

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

«انگل؛ خاکستری»: روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

کنایه‌ بچه به شرایط سخت و عجیب اقتصادی

اهدای 100 هزار گل لاله به شهر جنگ‌زده اوکراین

«انگل: خاکستری»؛ روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

افزایش استرس‌ زنان امروزی به دلیل بی‌خوابی

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

ماجرای بیزینس‌های «آقای همساده»

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

چه خبر از مژده لواسانی و سوگل خلیق؟

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

توپکرانی 137 هزار متر خط لوله در نفت و گاز مسجدسلیمان

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین

تجمع مردم لبنان در مقابل سفارت اردن

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم!

رضا نصری: زبان ایران باید در مقابل اسرائیلِ یاغی و قانون‌شکن زبان قانون و منطق و متانت باشد!

صفر تا صد برنده و بازنده عملیات ایران علیه اسرائیل در 3 دقیقه

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

اصلا حوصله کارکردن در این روزهای بهاری را ندارم

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

واکنش سفارت ایران در لندن به کمپین نمایندگان پارلمان انگلیس علیه سپاه

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل می‌تواند نشانه پایان تنش‌ها باشد

اظهارنظر بولتون درباره واکنش ناچیز رژیم صهیونیستی: ایران در این مورد خیلی خیلی خوش‌شانس بود

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها ما را مسخره‌ می‌کنند

بچه بال مگسی رو واکس زده!

ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات با حضور رئیس ستادکل نیروهای مسلح

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی