اخبار محرمانه

آخرين مطالب

توصیه لاریجانی به مسوولان درباره مسکن اخبار محرمانه از منابع دیگر

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - رئیس مجلس شورای اسلامی از دستگاه‌های اجرایی خواستار انتقال پالس‌های امیدبخش در حوزه مسکن به مردم برای تغییر فضای موجود شد.
به گزارش مشرق، علی لاریجانی امروز (سه شنبه، 7 خردادماه) با وزیر راه و شهرسازی، رئیس بانک مرکزی، مدیرعامل بانک مسکن، معاون ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مورد وضعیت بازار مسکن بحث و گفت و گو کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه باید مدل‌هایی را برای توسعه سند ساختمان که مشکلات فعلی مردم را حل و کاهش فشار افکار عمومی را به دنبال داشته باشد را طراحی کنیم، گفت: چند محوری که ذهن ما و مرکز پژوهش‌ها را درگیر کرده این است که سالانه حدود 400 هزار زوج به خانه نیاز دارند.
وی ادامه داد: بنابراین باید دید که چه میزان از اقداماتی که دولت در مورد بافت فرسوده انجام داده عملی می‌شود البته در گذشته با کمبود 2 میلیون مسکن در کشور مواجه بودیم و باید ببینیم که چه میزان مسکن در سال جاری قرار است ساخته شود.
بیشتر بخوانید:
افزایش 12 درصدی سهم تسهیلات مسکن بانک‌ها
انتقاد علی لاریجانی از برخی وزرای دولت
لاریجانی با بیان اینکه ممکن است با روش فعلی نوسازی بافت فرسوده و وضعیت ارائه تسهیلات فعلی به سادگی نتوان مشکل را حل کرد، تصریح کرد: در مساله مسکن زمین مهمترین عامل گرانی است و بسیار تأثیرگذار است؛ مدل‌های زمین در شهرها و روستاها متفاوت است در برخی موارد چون محدوده روستاها را مسدود کردیم افراد برای تأمین زمین در مضیقه هستند و اگر محدوده روستاها گسترش یابد مشکل افرادی که ازدواج می‌کنند یا آنهایی که می‌خواهند به روستاهایشان بازگردند و خانه بسازند حل می‌شود و باید فرمولی را برای روستاهایی که امکان گسترش محدوده وجود داشته باشد را طراحی کرد البته اگر محدوده شهرهای کوچک افزایش یابد ثلمه ای به عالم وارد نمی‌شود دولت زمین دارد و می‌توان مقداری محدوده را گسترش داد و زمین در اختیار زوجین و جوانان قرار داد تا خودشان نسبت به ساخت اقدام کنند.
زمین باید از حالت بورس بازی خارج شود / محدوده کلان شهرها نباید گسترش یابد اما باید راه حل داشته باشیم
رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه زمین باید از حالت بورس بازی خارج شود، گفت: البته در مورد محدوده کلان شهرها باید سخت گرفت و گسترش پیدا نکند اما باید راه حل های مناسب را ارائه کرد و این موضوع مانند قضیه ویلاسازی در گیلان و مازندران است که اجازه ساخت و ساز داده نمی‌شود اما افراد زمین‌های کشاورزی را تبدیل به ویلا می‌کنند در حالی که اگر در کوه پایه‌ها زمین‌هایی را طراحی می‌کردیم برای ویلاسازی به آنجا مراجعه می‌کردند و مشکلی پیدا نمی‌کردیم اما چون راه حل مناسب ارائه نشد زمین‌های کشاورزی که نظیر آنها را نداریم در حال از بین رفتن هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی، افزود: به طور مثال می‌توان برای کلان شهرها شهرک‌های اقماری در نظر گرفت یعنی این مساله در حال حاضر برای شرایط کشور به حل مساله مسکن کمک می‌کند و موجب تأمین آرامش جامعه می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی باید پالس های امیدبخشی را در حوزه مسکن به مردم منتقل کنند تا فضای موجود عوض شود، گفت: رئیس بانک مرکزی قول دادند سهم کلی تسهیلات بانکی را برای بخش مسکن به حدود 20 درصد برسانند که کمک بزرگی به افزایش ظرفیت سازندگان است.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بر اساس برآورد مسئولان تا 10 سال آینده سالانه حدود یک میلیون مسکن در کشور ساخته می‌شود که بخشی از آن مربوط به روستاها است، در مورد روستاها به دلیل اینکه بنیاد مسکن نقطه اصلی است و بازسازی روستاها بر عهده این دستگاه است، گسترش روستاها که لازم است بنیاد مسکن به آن توجه داشته باشد.
وی ادامه داد: تسهیلاتی که در شورای عالی پول و اعتبار پیش بینی شده که برای کلانشهرها صد میلیون تومان وام ارائه می‌شود، اگر زمین از بورس‌بازی خارج شود برای افرادی که می‌خواهند خانه‌های 60 تا 70 متری بسازند قابلیت اجرایی دارد نیاز است کمیسیون عمران بعد از تعطیلات نشستی را با حضور مسئولان مربوطه داشته باشد و مسئولان مربوطه هر چند وقت یک بار نتایج حاصله را به صحن علنی ارائه کنند البته رادیو و تلویزیون و رسانه‌ها نیز باید تصمیمات جدید اتخاذ شده در حوزه مسکن برای شهرها و روستاها را به درستی به مردم اطلاع‌رسانی کنند تا در جریان قرار گیرند.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تشکر از دغدغه‌های دکتر لاریجانی در حوزه مسکن، گفت: موضوع مسکن را با کمیسیون عمران مجلس به صورت مستمر دنبال می‌کنیم و طی روزهای اخیر نیز نشست مشترک هم اندیشی داشتیم.
اسلامی با تشریح برنامه‌های اجرایی وزارتخانه متبوع خود در بخش مسکن گفت: تکمیل مسکن مهر، طرح اقدام ملی ساخت 400 هزار واحد مسکونی، تقویت طرح مسکن روستایی، ایجاد ظرفیت‌های تأمین مالی جدید، اجرای ماده (2) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، اجاره داری حرفه‌ای، ابلاغ سیاست‌های عرضه وسیع زمین، ارائه بسته پیشنهادی، کاهش التهابات و ساماندهی بازار اجاره مسکن و ایجاد بنگاه‌های استارت آپ معاملات مسکن از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده ما در حوزه مسکن است و در تلاش هستیم تا راهکارهای مناسب را عملیاتی و اجرایی کنیم و نقدینگی مناسب را به بخش مسکن تزریق کنیم.
وی با بیان اینکه دغدغه زمین را برای مردم در حوزه مسکن برطرف می‌کنیم، تصریح کرد: برای تقویت مسکن روستایی نیز مسئولان سازمان بنیاد مسکن تلاش مناسبی را در دستور کار دارند و همچنین ایجاد بازار تعهدی مصالح نیز میان بانک مسکن و بنیاد مسکن در حال انجام است تا بتوان کارخانه‌های تولید کننده را با نرخ نازل‌تری پشتیبانی کنیم.
رضایی کوچی: مسئولان فعلی وزارت راه و شهرسازی به فهم درستی از نیاز کشور به مسکن رسیده‌اند
رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه مسئولان فعلی وزارت راه و شهرسازی به فهم درستی از نیاز کشور به مسکن رسیدند، گفت: بر اساس آمارهای مرکز پژوهش‌ها به حداقل 3 میلیون مسکن در کشور نیاز داریم اما بر اساس اظهارات تیم سابق وزارت راه و شهرسازی کشور نیازی چندانی به تولید مسکن نداشت و نیاز نبود دغدغه باشد اما در حال حاضر مسئولان فعلی به این فهم دست پیدا کردند.
مسکن باید جزو اولویت‌های مهم کشور قرار گیرد
وی افزود: مسکن باید جزو اولویت‌های مهم کشور قرار گیرد و 30 درصد اقتصاد دنیا مربوط به بخش مسکن است؛ بارها سازمان تعزیرات را به کمیسیون دعوت و خواستیم که بر قیمت اجاره بها نظارت داشته باشد زیرا هیچ مبنایی بر روی قیمت مسکن وجود ندارد، قیمت منطقه بندی دارایی در همه شهرهای کشور وجود دارد و باید قیمت پایه شود و یا آن را افزایش داد یا اینکه ضریبی را به مبنای معاملات در حوزه اجاره بها اضافه کرد تا افرادی که بیشتر از این دریافت می‌کنند مشمول جرایم شوند در حال حاضر 4 میلیون واحد مسکونی در کشور کمبود داریم و در واقع 800 هزار واحد به این عدد اضافه می‌شود و همچنین بر اساس آمار در بهترین شرایط سالانه 300 هزار واحد در کشور تولید می‌شود.
رضایی کوچی یادآور شد: رئیس جمهور تأکید داشت که زمین‌های دولتی در راستای کمک به تولید مسکن اختصاص داده شود اما متأسفانه بسیاری از دستگاه‌ها به این زمین‌ها چسبندگی دارند و زمین‌ها را برای تولید مسکن تحویل نمی‌دهند در حالی که قانون وجود دارد و در این رابطه نیاز است مکلف به اجرا شوند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به گران بودن عوارض پروانه ساخت یادآور شد: گرانی زمین، مصالح و عوارض پروانه مشکلاتی را وجود آورده است هرچند عمده درآمد شهرداری از عوارض پروانه ساختمانی است اما اگر ارزان فروشی کنند می‌توانند درآمد خود را افزایش دهند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: در نشستی که پیشنهاد دادیم با حضور وزیر کشور و سازمان شهرداری‌ها برگزار شود قرار است کاهش عوارض پروانه ساختمانی را دنبال کنیم.
وی افزود: دولت قراردادی را با شهرداری برای دادن تخفیف 50 درصدی به بافت‌های فرسوده منعقد کرد اما متأسفانه دولت به تعهدات خود عمل نکرد و شهرداری‌ها نیز اعتماد مناسبی به دولت ندارد که نیاز است این اعتماد به حالت سابق بازگردد.
این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: باید تسهیلات ارزان قیمتی را در بخش مسکن ارائه کرد در این رابطه نزدیک به 2 میلیون و 500 هزار واحد خانه خالی داریم که اگر به این خانه‌ها مالیات بسته شود طبیعی است که بخشی از مشکلات حوزه مسکن با این اقدام رفع می‌شود.
ضرورت اخذ عوارض از زمین‌های رها شده
رضایی کوچی افزود: زمین‌های رها شده ای در شهرها وجود دارد که هیچ عوارضی برای آنها در نظر گرفته نشده این در حالی بوده که با ارزش افزوده این زمین‌ها روبرو هستیم و باید این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد؛ اجرای طرح‌های هادی در روستاها دشوار است و باید بازنگری شود در واقع پروسه‌های سخت اداری و عدم تأمین منابع مالی باعث افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها شده است.
حسینی: کاهش ارزش پولی ملی و هجوم مردم برای تبدیل پول به کالا برای حفظ قدرت خرید علت افزایش قیمت مسکن
مازیار حسینی، معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه قیمت مسکن به طور متوسط صد در صد افزایش یافته است، گفت: علت افزایش قیمت مسکن کاهش ارزش پولی ملی و هجوم مردم برای تبدیل پول به کالایی برای حفظ قدرت خرید بوده است.
معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: البته کاهش تولید و عرضه مسکن به ویژه در متراژهای پایین که جامعه هدف است در رابطه با کاهش تولید و عرضه مسکن به ویژه در متراژهای پایین که جامعه هدف ما هستند و مسکن غیرلوکس مشکل داریم.
وی افزود: در رابطه با مسکن لوکس تفاوت قیمتی نداشتیم و همچنان در حال ساخت است اما در مورد جامعه هدف یعنی زیر یک میلیارد تومان و 80 مترمربع تقاضا و مشکل وجود دارد.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: در دهه 90 برای حدود 200 تا 350 هزار واحد در سال پروانه صادر کردیم و درصد نیازمان بین 600 تا 800 هزار بوده است و در حال حاضر برای 10 سال آینده باید حداقل بر روی عدد یک میلیون واحد برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم این تعداد واحد را داشته باشیم.
حسینی تعداد تولید مسکن را 250 تا 300 هزار واحد دانست و افزود: حدود 900 هزار واحد در مدار داریم که عمده ساخت و ساز توسط بخش خصوصی انجام می‌شود البته علت عدم تمایل بخش خصوصی نسبت به این موضوع عدم ثبات قیمت مصالح، ناکافی بودن تسهیلات، سیاست‌های انقباضی در حوزه شهرسازی و مسدود کردن سقف تراکم است البته ما موافق افزایش جمعیت در کلانشهرها نیستیم اما عددی برای به صرفه کردن مشارکت وجود دارد. تخصیص زمین باید به اندازه نیاز باشد اما در این سال‌ها ما در صندوق زمین را قفل کرده‌ایم.
وی با تأکید بر اینکه مشکل زمین در کلانشهرها باید با استفاده از شهرک‌های اقماری که فاصله بین 20 کیلومتر دارند حل شود، تصریح کرد: البته در سایر شهرها می‌توان به راحتی به محدوده اضافه کرد؛ در سال 73 طرح جامعی برای برخی شهرها دیده شده که در بازنگری 700 هزار هکتار را کاهش دادیم بنابراین باید دغدغه زمین را برای مردم برطرف کنیم.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن اشتغال در 18 شهر جدید ایجاد می‌شود، گفت: وام‌هایی که در حال حاضر باید ارائه کنیم باید 3 برابر باشد یعنی صد میلیون تومان وام به کلانشهرها به زوجین 160 میلیون تومان ارائه می‌شود.
همتی: استانداردهای در نظر گرفته برای خرید باید متناسب با شرایط اقتصادی کشور باشد
عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه استانداردهای در نظر گرفته برای خرید باید متناسب با شرایط اقتصادی کشور باشد، گفت: قدرت و توانایی بانک‌ها در پرداخت وام نیز باید مورد توجه قرار گیرد و نمی‌توان بی‌مهابا تسهیلات پرداخت کرد زیرا نیازهای دیگری هم داریم به عنوان مثال ارائه تسهیلات به سیل زدگان، زوجین و سایر موارد که باید تأمین مالی مناسبی را داشته باشیم.
وی ادامه داد: قبول کردیم که تا 15 سال بازپرداخت وام‌ها انجام شود البته نمی‌توان تأمین زمین برای ساخت را به درستی انجام داد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/106219/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان

تصاویری از تجمع و حمایت از عملیات تنبیهی «وعده صادق» در صنعای یمن

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

بهرام عظیمی برای ساخت مجموعه سیا ساکتی چقدر دستمزد گرفت؟!/ ویدئو

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

تصاویری از محل حادثه نزدیک سفارت ایران در پاریس

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

محبت کردنشون خیلی جالبه

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

گزیده‌های نفتی هفته

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین از سوی آمریکا

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

سقوط سهام آسیا

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی