اخبار محرمانه

آخرين مطالب

جنگی خطرناک در راه است! بین الملل

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - خبرآنلاین / ترامپ در حال مذاکره با کشورهایی اروپایی و آسیایی است تا آنها، سیاست هایشان در برخورد با چین را مورد بازنگری قرار دهند. پکن هم در ماههای اخیر تلاش کرده تا روابطش را با همسایگان و همچنین کشورهای پیرامونی اعم از ایران، پاکستان، روسیه و ترکیه افزایش دهد.
اقتصاددانان جهان می گویند جنگ سرد کنونی میان ایالات متحده آمریکا و چین متعاقب رویارویی اقتصادی میان دو غول جهانی، تبعاتی دارد که می تواند از جنگ سرد واشنگتن با شوروی سابق خطرناکتر باشد.
چینی‌ها از همان عبارتی استفاده می کنند که محمدجواد ظریف در تبیین سیاست های ترامپ علیه ایران به کار برد؛ تروریسم اقتصادی.
افزایش تعرفه گمرکی کالاهای چینی، رویارویی ترامپ با نسل جدید سیستم های ارتباطی شرکت هوآوی، و سایر تدابیر اقتصادی واشنگتن، چینی ها را بشدت خشمگین ساخته است. تصمیم های ترامپ زنگ خطر را برای اقتصاد جهانی به صدا درآوده و پیش‌بینی می شود، ضرباهنگ رشد اقتصادی از هم اکنون تا سال 2020 دستخوش کاهش شود.
ترامپ در زمانی که هیئت اقتصادی دو کشور در حال مذاکره بر سر تعرفه ها بودند بودند، تعرفه واردات از چین را از 10% به 25% افزایش داد و مبلغی معادل 200 میلیارد دلار به چینی ها بابت کالاهایشان تحمیل کرد. متعاقباً هیچ نتیجه ای هم از ملاقات های مقامات دو کشور، عاید چینی ها نشد. به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامۀ لوموند، احتمالا در روزهای آینده، تخاصم میان دو کشور به حوزۀ تبادلات دانشجویی، روابط کنسولی، محدودیت صدور ویزا نیز منتهی شود. رییس جمهور آمریکا تلاش می کند تا کشورهای هم پیمان آمریکا را از تبادلات تکنولوژی موبایلی با چین برحذر دارد. ترامپ در سفرش به انگلستان، با طرح مسئله امنیت ملی آمریکا، تلویحا مقامات بریتانیایی را از ورود فناوری 5G چین به سیستم ارتباطاتی انگلستان برحذر داشت. استرالیا نیز قرار است مسیر مشابه آمریکا را در مقابل سیستم فناوری چین در پیش بگیرد. احتمالا اتحادیه اروپا نیز سیاست مشابه آمریکا را در پیش خواهد گرفت.
چینی ها اما سرسخت تر آنند که در مقابل سیاست ترامپ جا خالی کنند. معاون وزیر خارجه چین به تازگی در کنفرانسی خبری تصریح کرد که چین و آمریکا در جنگ اقتصادی به سر می برند، اما ما واهمه ای از آن نداریم.
مقامات چینی اعلام کرده اند که پکن می‌تواند آمریکا را از مواد معدنی کمیاب- که تنها در کشور چین تولید، استخراج و صادر می‌شود- و به طور گسترده در خودروهای برقی، گوشی‌های تلفن همراه و صنایع پزشکی به کار می‌روند، محروم کند. دقیقا چند روز پس از تصمیم ترامپ در اعمال تحریم‌های تازه علیه شرکت چینی هوآوی، شیجینگ پینگ در دیداری سرزده، به معادن سنگ و خاک کمیاب کشورش رفت تا به واشنگتن یادآوری کند که چین دارندۀ 80 درصد معادن "خاک کمیاب" است و 90% این خاکها در کارخانه های چین تصفیه می‌شود؛ حتی "خاک کمیاب" تنها معدن آمریکا (در کالیفرنیا)؛ خاک‌هایی که گفته می شود به مثابۀ ویتامین‌های صنعت و تکنولوژی آمریکاست؛ خاک‌هایی که آمریکا به آنها برای تولید خودروهای برقی، پنل های خورشیدی، گوشی های هوشمند بدانها نیاز مبرم دارد.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از فرانس24 چین در سال 2010 متعاقب یک تنش دیپلماتیک صادرات "خاک نایاب " را به ژاپن ممنوع کرد. از سال 2010 جامعه بین الملل به این نتیجه رسید باید راهکاری برای خروج انحصار تولید، استخراج و تصفیه خاک نایاب از دست چین بیابد. معادن "خاک نایاب" در جهان کم نیستند، اما چینی ها انحصار آن را در جهان در دست دارند؛ به این دلیل که برخی کشورهای دارندۀ این خاک ها به دلایل اجتماعی و زیست محیطی، این معادن را استخراج نمی کنند، چه آنکه استخراج این خاک، بشدت آلاینده و خاک مذکور حاوی مقادیر زیادی مواد رادیواکتیو همانند پلوتونیوم و توریوم است. اما از سال 2010 تا کنون کشورهایی همچون استرالیا و برزیل استخراج این خاک را آغاز کرده اند. جان سیمن، کارشناس ژئوپولیتیک و انرژی موسسۀ ایفری می گوید تحریم "خاک نایاب" شاید آخرین سلاحی باشد که چینی ها برای تنبیه ترامپ به آن متوسل شوند.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامۀ اقتصادی لزاکو چین تنها کشوری نیست که با تصمیم ترامپ غیرمنتظره ترامپ روبرو شد. ترامپ به تازگی امتیاز اقتصادی آمریکا برای هند را نیز لغو کرده است. رییس جمهوری آمریکا به تازگی اعلام کرده است که کشورش امتیاز اقتصادی ورود 5.7 میلیارد دلار کالاهای هندی به آمریکا بدون تعرفه گمرکی را لغو کرده است. ترامپ، هندیها را به خاطر تعرفه بالای گمرکی بر روی کالاهای آمریکایی سرزنش کرده و قول داده تا کسر بودجه آمریکا را به زودی زود جبران کند. ترکیه و مکزیک هم زین پس با تعرفه‌ها و مقررات جدید باید کالاهایش را به آمریکا صادر کنند.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از تریبون کارشناسان می گویند، ترامپ هیچ گاه بدبینی خود نسبت به چینی ها را پنهان نکرده است. بدهی بالای آمریکا به چینی‌ها (420 میلیارد دلار در سال 2018) مانع از تحقق شعار "اول آمریکای" ترامپ شد و این آغاز یک تنش در سال 2018 بود. دولت آمریکا تصمیم گرفت برای جبران مافات تعرفه‌های گمرکی را دستکاری کند. وضع تعرفه های جدید بر روی پنل های خورشیدی، انتقال تکنولوژی، فلزات، تجهیزات مخابراتی، اتومبیل و در نهایت تجهیزات تلفن همراه ....
تنش ها روز به روز تشدید شد و در نهایت جنگ تعرفه ای، لفظی و تجاری به تهدید نظامی تبدیل شد. مقامات آمریکایی و چینی در کنفرانسی که به تازگی در شهر سنگاپور برگزار شده، برای هم خط و نشان کشیدند. پاتریک شاناهان، وزیر دفاع آمریکا در نشست سنگاپور ضمن هشدار به پکن دربارۀ نظامی کردن برخی جزایر در دریای چین گفت: پکن باید به تمامیت ارضی همسایگانش احترام بگذارد. رفتارهای این کشور، بی اعتمادی نسبت به آنها را افزایش خواهد داد. وزیر دفاع چین نیز متعاقباً در این نشست هشدار داد، اگر کشوری قصد جدا کردن تایوان از چین را داشته باشد، بداند که با واکنش سخت و تند پکن مواجه خواهد شد.
ترامپ از زمان روی کارآمدنش، پکن را تحت فشار بی سابقه ای قرار داده است. ممنوعیت خرید نفت از ایران- بزرگترین تأمین کننده نفت چین- با این هدف صورت گرفت تا چینی ها پای میز مذاکره با ترامپ بروند. ترامپ حتی در حال مذاکره با کشورهایی اروپایی و آسیایی است تا آنها، سیاست های اقتصادی شان در برخورد با چین را مورد بازنگری قرار دهند.
در مقابل چینی ها هم بیکار ننشستند. پکن در ماههای اخیر تلاش کرد تا روابطش را با همسایگان و همچنین کشورهای پیرامونی اعم از ایران، پاکستان، روسیه و ترکیه افزایش دهد.
کارشناسان می گویند آرایش جدید سیاسی و اقتصادی در جهان حال شکل گیری است؛ در یک سو ایالات متحده آمریکا در کنار شرکای اروپایی، انگلستان، استرالیا در تلاش برای محدود کردن بازوهای چین و به اصطلاح آمریکایی ها "جنگ اطلاعاتی" آنهاست. و در سویی دیگر چین در تلاش است تا با گسترش ارتباطاتش با همسایگان، متحدانش را در این نبرد حفظ کند؛ فضایی شبیه دوران جنگ سرد و نبرد میان آمریکا و شوروی.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/111180/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

اعتماد مدعی شد: برادر رائفی‌پور در افغانستان و یمن کیسه‌های آرد و برنج و خرما خیرات می‌کند

دوش طولانی یا کوتاه؛ کدام یک بهتر است؟

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

واکنش فاضلی به توییت جنجالی کریمی قدوسی

لیلا حاتمی شاید در ونیز

تا یه گندی میزنه خودش رو میزنه به خرس مردگی

نقش بازی کردن زنده یاد "رضا داوود نژاد"

«صبح ایران» در مرحله دوم انتخابات مجلس هم لیست می‌دهد

افزایش 8درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم 11درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی

چرا همه مسعود ده نمکی را نقد میکنند؟

جزئیات حادثه اصفهان از زبان رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس

تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است

رئیس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند، وضعیت متفاوت خواهد بود

14 جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید

ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

باکو: ارمنستان تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کرد

دوحه: باید مانع حمله احتمالی به رفح شویم

حضور پررنگ ارتش آلمان در رزمایش «ارابه غول‌پیکر» بیخ گوش روسیه!

«آقای قاضی» جدید هفته آینده پخش می‌شود

مسعود ده‌نمکی: با آدم‌های مذهبی‌نما مشکل دارم!

وکیل شکات پرونده منافقین: مسعود رجوی نفوذی ساواک بود

دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد

انتقال موفقیت‌آمیز نمک‌گیر برقی 60 تنی در نفت و گاز مارون

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

قیمت نفت افزایش یافت

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

ماجرای انتشار نشریه در نماز جمعه توسط ده‌نمکی

عزیمت به کراچی، مرحله سوم سفر رسمی رئیس جمهور به پاکستان

واکنش یک حقوقدان به توئیت‌های جنجالی کریمی قدوسی: بنزین به آتش ایران‌هراسی نریزید

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

زلنسکی: روسیه کمپین ارعاب به راه انداخته است

توئیت جدید کریمی قدوسی؛ این بار موشک مورد توجه قرار گرفت

خاندوزی به ریاض می‌رود

دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد سن‌پترزبورگ شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

سفر به تهران قدیم؛ شیره‌کش‌خانه‌های سیار در تهران لو رفتند/ تصاویر

سقف تراکنش غیرحضوری 2 برابر شد؛ روزانه 200 میلیون تومان

توضیحات طناز طباطبایی در مورد سکانس شاهکار «خشم و هیاهو»

جزئیات تازه در پرونده مرگ زهره فکور صبور

برگزاری اختتامیه جشنواره «طنزپهلو» در زادگاه «گل آقا»

گوشی نامزدش را چک می کنه

بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی