پایگاه خبری تحلیلی اخبار محرمانه

آخرين مطالب

چرا تاکسی های اینترنتی رگولاتوری ندارند؟ تحلیل ویژه سیاسی

چرا تاکسی های اینترنتی رگولاتوری ندارند؟

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
چرا تاکسی های اینترنتی رگولاتوری ندارند؟
٧٨
٠
وطن امروز / متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
ظهور فضای مجازی در کشور با یک اصطلاح همراه بود: «پیش از اینکه فرهنگ استفاده از فضای مجازی بیاید ابزار آن آمد». با انفعال دستگاه‌هایی مانند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت صمت پدیده «ایجاد کسب و کار اینترنتی پیش از ایجاد رگولاتوری و قانون‌گذاری رخ داد»، این یعنی یک کسب و کار ایجاد می‌شود، مردم را درگیر خود می‌کند، شغل به وجود می‌آورد و تازه قانون‌گذار متوجه می‌شود رگولاتوری مناسبی برای آن ایجاد نکرده است. نمونه این اتفاق در سال‌های نه چندان دور، شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و در سال‌های اخیر، اسنپ و تپسی است. بیش از یک میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در تاکسی‌های اینترنتی شاغل هستند. میانگین سفر با استفاده از تاکسی‌های آنلاین در روز بیش از 5/1 میلیون سفر است و نصب برنامه‌های مربوط به آن در موبایل‌های هوشمند از مرز 20 میلیون نفر گذشته است و این یعنی قدرتی بی‌بدیل برای صاحبان این صنایع که حالا نه‌تنها در جلسه قیمت‌گذاری بنزین، نرخ کرایه تاکسی و طرح‌های ترافیک اظهار نظر می‌کنند، بلکه دیگر رگولاتوری دستگاه‎‌های عمومی و دولتی را هم قبول ندارند.
به گزارش «وطن‌امروز»، اخیرا یک شهروند در صفحه توئیتر خود اعلام کرد یک راننده اسنپ او را به دلیل بدحجابی پیاده ‌کرده است.
این اکانت در کنار این ادعا، عکس و مشخصات کامل راننده اسنپ را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد تا بقیه نیز او را بشناسند؛ توئیتی که با واکنش زیادی از سوی کاربران این شبکه اجتماعی مواجه شد. تعداد زیادی از کاربران معتقد بودند انتشار عکس راننده اسنپ، نقض حریم شخصی راننده و غیرقانونی است. برخی نیز صحت ماجرا را زیر سوال بردند و منتظر واکنش اسنپ شدند.
تاکسی‌های خودمختار
این اتفاق که حالا ابعاد گسترده‌ای در فضای مجازی پیدا کرده، بهانه خوبی است تا بار دیگر به موضوع رگولاتوری تاکسی‌های اینترنتی بپردازیم. طبق ماده 4 قانون شوراهای شهر و روستای کشور مصوب مجلس شورای اسلامی، تعیین کرایه حمل‌و‌نقل درون شهری بر عهده شورای شهر است اما تاکسی‌های اینترنتی فعال و بویژه پیشگامان این صنعت مانند تپسی و اسنپ زیر بار این قانون نرفته و نمی‌روند. آنها بر این باورند شهرداری‌ها شایستگی این کار را ندارند. «ژوبین علاقبند» مدیرعامل اسنپ در این باره گفته است: مخالف دریافت مجوز از تاکسیرانی و سایر نهادها هستیم، زیرا روش‌های تاکسیرانی برای کنترل شکایت از ما بهتر نیست و ما نمی‌خواهیم از سازمانی که در برخی موارد نسبت به ما ضعف دارد مجوز بگیریم. تاکسی‌های اینترنتی در حال حاضر مجوز خود را از کسب و کارهای اینترنتی وزارت صمت گرفته‌اند که اغلب کارشناسان و مسؤولان اساسا این مجوز را غیرقانونی می‌دانند. در کنار این وزارت صمت به طور کلی توانایی رگولاتوری این حوزه را با تمام پیچیدگی‌هایی که دارد، ندارد. سال گذشته بررسی لایحه اصلاح قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی در دستور کار ‌هیات دولت قرار گرفت که موضوع دریافت مجوز تاکسی‌های اینترنتی از شهرداری نیز در این لایحه گنجانده شده است. از سویی «علیرضا قنادان» رئیس سازمان تاکسیرانی تهران درباره کافی نبودن پروانه کسب اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی برای فعالیت این شرکت‌ها، گفت: «ما در قانون جواز کسب را به رسمیت می‌شناسیم که توسط اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی صادر می‌شود اما این جواز کسب جواز تخصصی نیست و مجوز دیگری در قانون حوزه حمل‌و‌نقل وجود دارد که پروانه فعالیت نام دارد. در مواد 31 و32 قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی، شهرداری‌ها موظف شده‌اند برای شرکت‌های حمل‌ونقلی تشکیل کمیسیون دهند و اگر تخلفی از سمت آنها منجر به جرح یا فوت شد، از طریق چند مرحله این اتفاق پیگیری شود». قنادان درباره رقیب محسوب شدن شهرداری برای شرکت‌های تاکسی اینترنتی، گفت: «سازمان تاکسیرانی، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی است و 80 هزار تاکسی تهران زیرمجموعه 22 شرکت حمل‌ونقلی کار می‌کنند و ما روی فعالیت آنها نظارت می‌کنیم. شرکت‌های مختلف از ما پروانه فعالیت
می‌گیرند و با ما کار می‌کنند. ما شرکت رقیب نیستیم و رگولاتور محسوب می‌شویم».




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

‎شرق فقط روسیه نیست!

عضو سابق سیا: شمارش معکوس حضور بولتون در کاخ سفید آغاز شده است

گارسون‌های مدیرعامل میلیون‌ها دلار ارز دولتی گرفتند!

استراتژی اپوزیسیون سلطان

فاجعه در شستا؛ چالش کسری 35هزار میلیارد تومانی بودجه در تامین اجتماعی

آمریکا در سودای جنگ‌افروزی در منطقه

آیا سفر آبه موفق بود؟

سرطان، هدیه سعودی به کودکان یمنی

«لوبلاگ»: چرا ایران مسئول حمله نیست؟

آمریکا به دنبال چیست؟

آیا عربستان برای خوش‌خدمتی به اسرائیل، اجازه بازگشت یهودی‌ها را خواهد داد؟

احتمال رد صلاحیت برخی از نمایندگان فعلی

زوایای پیدا و نهان پیغام "شینزو آبه"

مشت خالی «پلیس خوب» باز شد

تجارت آزاد در بند ترامپ

حکم تخلیه ولنجک در دست داوری!

به خاطر ابرو، چشم را کور نکنیم

از رامبد‌ جوان تا سعید معروف

فصل بلوا

بدون موضوع خراسان/ مظلومیتِ مضاعف یک راهبرد راهگشا

سرمقاله کیهان/ آخرین فریب

سرمقاله وطن امروز/ رهاورد سفر ماس و آبه

سرمقاله شرق/ پیامدهای پادرمیانی‌های بین‌المللی

سرمقاله اعتماد/ پاسخی به فراخوان مجازی

سرمقاله ایران/ اقلیت خودتی! من ایرانی‌ام

سرمقاله دنیای اقتصاد/ دلار 4200 تومانی و سواد اقتصادی

سرمقاله سیاست روز/ آیا احتمال حمله به نفت‌کش‌های ایران هم می‌رود؟

سرمقاله خراسان/ راز یک شعف

ماجرای هشتگ جهانی "آبی برای سودان"

عملیات ذبح؛ ملودرامی الهام گرفته از واقعیت

آیا سعید جلیلی برای استیضاح زنگنه به نمایندگان خط می‌دهد؟

پیامک بد حجابی و داستان آب حوضی

سریال‌های رفقای فروغی روی آنتن

پیامدهای اقدام نظامی علیه ایران برای ترامپ و آمریکا چیست؟

یک مسی طلایی، فاصله آرژانتین با شکستن طلسم 26 ساله

القدس العربی: نتیجه نشست‌های سه‌گانه ضد ایرانی در عربستان چه بود؟

دویچه وله: وفاداری ترکیه به ناتو زیر سوال است

توطئه علیه «دیپلماسی همه جانبه راهبردی» ایران

هدف آمریکا از آتش سوزی نفتکش ها

دوراهی دشوار ترامپ در برابر ایران

سفر آبه شکست‌ خورده نیست

صفایی فراهانی: برای هم حزبی‌های سابق نجفی متاسفم

ابعاد رویکرد جدید ریاض در قبال عراق

ممنوع‌التصویری رامبد فرش قرمز برای اسکویی

چرا بازار نفت درباره ناامنی در منطقه خلیج ‌فارس بی‌تفاوت است؟

سال پهپادی-موشکی موفق برای مقاومت یمن

حراج 50 هزار میلیارد تومانی

روحانی در حلقه رفقا

تحلیل قیمتی انفجار نفتکش‌ها

سنت زشتی که «قهوه تلخ» برجا گذاشت با «رقص روی شیشه» به پایان می‌رسد؟