اخبار محرمانه

آخرين مطالب

رمزگشایی از پست اینستاگرامی کدخدایی تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
رمزگشایی از پست اینستاگرامی کدخدایی
k ١.٨
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پیش از ظهر پنجشنبه هفته گذشته بود که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در صفحه اینستاگرام خود، متنی را تحت عنوان «بازخوانی جلسه نمایندگان نامزدهای انتخابات 88 با رهبر انقلاب» منتشر و تاکید کرد که متن منتشر شده بخش نخست از این سلسله‌ پست‌های اینستاگرامی خواهد بود. چنانکه او دیروز، جمعه نیز شماره دوم از این متن ظاهرا مفصل را منتشر کرد. با این همه اما دقت در محتوای دو پست اینستاگرامی کدخدایی، نشان می‌داد آنچه حالا در دهمین سالگرد برگزاری آن انتخابات جنجالی منتشر شده، صرفا چند پاراگراف نخست همان متن 11 هزار کلمه‌ای است که 8 دی‌ماه سال گذشته، توسط دو خبرگزاری فارس و تسنیم و با تیتر «انتشار «جزییات کامل» جلسه رهبر انقلاب با نمایندگان کاندیداهای ٨٨ / رهبر انقلاب به نمایندگان موسوی و کروبی چه گفتند؟» و با عنوان «ناگفته‌هایی از دیدار رهبر معظم انقلاب با نمایندگان موسوی، کروبی، رضایی و احمدی‌نژاد» منتشر کردند. جالب اینکه آن دو خبرگزاری اصولگرا، ساعتی پس از انتشار متن کاملی که در ادامه مشخص شد، روایتی است از جلسه 27 خرداد رهبر معظم انقلاب با نمایندگان کاندیداهای سال 88 که به ‌تازگی در کتابی با عنوان «فتنه تغلب» منتشر شده بود، برای دقایقی آن را از روی خروجی خود حذف کردند و البته ساعتی بعد، دوباره روی خط فرستادند.
حالا پس از بیش از 5 ماه از انتشار آن متن مفصل، کدخدایی احتمالا به بهانه فرارسیدن دهمین سالگرد انتخابات 88 اقدام به انتشار سریالی و قسمت به قسمت آن کرده است. چنانکه در نخستین پست اخیر اینستاگرامی‌اش نوشت: «نزدیک ظهر بیست و ششم خرداد ماه 1388 بود که آقای حقانی از دفتر رهبر انقلاب تماس گرفتند و گفتند که بعدازظهر جلسه‌ای با حضور رهبر انقلاب در بیت معظم‌له تشکیل می‌شود. گفتند که از اعضای شورای نگهبان هم باید در جلسه حضور داشته باشند. بنده از کم و کیف جلسه اطلاعی نداشتم و وقتی به آنجا رفتم، متوجه موضوع جلسه شدم. من به ‌اتفاق آیت‌الله لاریجانی و حاج‌آقا علیزاده به عنوان نمایندگان شورای نگهبان در جلسه حاضر بودیم. از وزارت کشور هم جناب آقایان دانشجو و شریفی‌راد بودند. از طرف هر کاندیدا نیز نمایندگانی از ستاد انتخاباتی‌شان آمده بودند که البته تعدادشان متفاوت بود. از دستگاه‌های دیگر مثل صدا و سیما و وزارت اطلاعات هم بودند. افراد حاضر در جلسه، افراد ناشناخته‌ای نبودند، بلکه برخی از آنها زمانی از وزرای جمهوری اسلامی بودند و سال‌ها در پست‌های مهم مسوولیت داشتند. حتی برخی از آنها در زمان ریاست‌جمهوری رهبر انقلاب از وزرا و همکاران ایشان بودند. اولا باید بگویم که یک فضای کاملا صمیمی بود. ثانیا در بیان مطالب هیچ‌کس رودربایستی نداشت. مثلا یکی از آقایان مانند کسانی صحبت می‌کرد که گویی ضد نظام است؛ گویی دیگر این حکومت از دست رفته و هیچ اعتباری ندارد، مگر اینکه انتخابات را ابطال کنید تا درست شود.»
او در ادامه افزود: «رهبر انقلاب وقتی وارد جلسه شدند، ابتدا فرمودند که در این جلسه هیچ‌گونه محدودیتی در صحبت نیست و هر کسی هر چه می‌خواهد بگوید. تنها محدودیت، وقت جلسه است که زمان را رعایت کنید تا نوبت به همه برسد و همه بتوانند صحبت کنند.» این اعلام آمادگی رهبری در ابتدای جلسه، در واقع خیلی‌ها را غافلگیر کرد که مثلا انتظار داشتند یک جلسه رسمی باشد و در آن صحبت‌های رسمی مطرح شود. آقای الویری وقت گرفت و با این بحث وارد شد که «حاج‌آقا خاطرتان هست که خطبه عقد ما را شما قرائت کردید؟» رهبر انقلاب با تایید این موضوع، اسامی حضار را و حتی پدرخانم ایشان را یاد کردند. بعد هم خود رهبری جزییات جلسه عقد آقای الویری را بیان کردند. بعد از این صحبت‌های صمیمی، آقای الویری اجازه خواست و وارد برخی مباحث کلی شد. در نهایت هم بحث را به اینجا رساندند که آقای احمدی‌نژاد صلاحیت ندارند.
سخنگوی شورای نگهبان در دومین پست نیز بخش دیگری از این جلسه را به این شرح منتشر کرد: «نوبت به ستاد آقای موسوی رسید. آقای محمدرضا بهشتی به نمایندگی از طرف ایشان صحبت کرد. به بحث دموکراسی پرداخت و اینکه حکومت باید مبتنی بر نظر مردم باشد و از این صحبت‌ها. بعد از ایشان نوبت به آقای دانش‌جعفری نماینده ستاد آقای رضایی رسید که ایشان دیگر مستقیما رهبر بزرگوار انقلاب را خطاب قرار دادند و گفتند شما در صحبت‌های خود در کردستان از یکی از کاندیداها جانبداری کردید و این مطلب موجب شده که مثلا چنین اتفاقی بیفتد. صحبت آقای دانش‌جعفری که تمام شد، رهبر انقلاب وارد بحث شدند و گفتند که «آن صحبت‌هایی که من چه در کردستان داشتم و چه در جای دیگر، به هیچ‌وجه جانبداری از کسی نبود.» فرمودند که «البته من اصولی را دارم که این اصول را از قبل انقلاب داشته‌ام و همچنان دارم و تا آینده هم حفظ می‌کنم. از این اصولم هم عقب‌نشینی نمی‌کنم. هر جایی هم که باشم، این اصولم را بیان می‌کنم و اینها مسائلی بوده که من به آن اعتقاد داشته و دارم.» ایشان از نظر بحث مصداقی هم گفتند که «اتفاقا آقای موسوی در ملاقاتی که با من داشتند، گفتند که مصداق آن صحبت‌های شما من هستم و آقای کروبی هم که آمدند یک موقع پیش من، گفتند که مردم می‌گویند که مصداق سخنان رهبری آقای کروبی است. پس اگر این‌طور هست و آن آقایان هم خودشان استنباط کرده‌اند که مصداق صحبت‌های من هستند، چطور شما می‌گویید که من مثلا از کاندیدای دیگری دفاع کردم؟»
این همه آنچه بود که کدخدایی تاکنون منتشر کرده و مطابقت آن با آنچه بیش از 5 ماه قبل منتشر شده بود، تنها نشان از این تفاوت دارد که آن‌ زمان متن کامل این روایت منتشر شده و حالا آقای سخنگوی شورای نگهبان تصمیم گرفته همان اطلاعات و محتوای منتشر شده را این‌بار از نگاه خود و البته به ‌صورت سریالی بازنشر کند.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی خوبی است. معروف‌ است در میان اصحاب رسانه و خبرنگاران که فارغ از انتقادهای گفتمانی ریز و درشت به شورای نگهبان از جمله آنچه اصلاح‌طلبان معمولا مطرح کرده و می‌کنند، سخنگوی این شورا که پیش از این نیز در مقاطعی در این سمت حساس انجام ‌وظیفه کرده، سخنگوی خوبی است یا به بیان دقیق‌تر در قیاس با عملکرد و نحوه مواجهه سخنگوی سایر دستگاه‌ها، قوا و نهادها و سازمان‌ها با افکار عمومی و رسانه‌ها، کدخدایی جزو سخنگوهایی است که عملکردی نسبتا قابل‌ قبول دارند. هر چند این نگاه نسبتا مثبت به عملکرد «آقای سخنگو» به‌طور مشخص، ناظر بر عملکرد او در دوره فعلی است، وگرنه کدخدایی چنانکه گفتیم در گذشته نیز در مقاطعی در این سمت فعالیت داشته که شاید مهم‌ترین ادوار آن، بزنگاه انتخابات بحث‌انگیز ریاست‌جمهوری دوره دهم در خردادماه 88 باشد. دورانی که عملکرد کدخدایی در مقام سخنگوی شورای نگهبان به ‌نحوی بود که لااقل امکان تمجید یا هرگونه رجحان و برتری دادن به او در قیاس با سخنگویان سایر دستگاه‌ها وجود نداشت اما حالا، در دورانی که از سر اتفاق و قضای کار روزگار و عالم سیاست، سخنگویان فعلی هر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه همگی به ‌تازگی در همین یکی، دو ماه گذشته کارشان را در این سمت آغاز کرده‌اند و طبیعتا هنوز امکان بررسی عملکردشان میسر نیست، تفاوتی آشکار در مشی و رویکرد حرفه‌ای کدخدایی در مقام سخنگوی شورای نگهبان ایجاد شده و او با فعال شدن در اینستاگرام و به‌ویژه توییتر و تلگرام (با وجود فیلتر بودن)، انجام وظیفه خطیر اطلاع‌رسانی درباره تصمیمات نهاد بالادستی و مهمی همچون شورای نگهبان قانون اساسی را در اولویت قرار داده، تا جایی که حتی سد فیلترینگ توییتر و تلگرام هم مانع حضورش در این فضاها نشده است.
چنانکه پس از نزدیک به یک سال خالی ماندن کرسی سخنگوی دولت، علی ربیعی، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه و از جمله مدیران برجسته کشور با سوابق امنیتی، به‌ تازگی بر این صندلی تکیه زده، در دستگاه قضا نیز پس از انتصاب حجت‌الاسلام رییسی در مقام ریاست قوه و متعاقبا جایگزینی غلامحسین اسماعیلی با غلامرضا محسنی‌اژه‌ای که از قضا، او نیز جز سال‌ها حضور در سیستم قضایی کشور سابقه وزارت اطلاعات دولت احمدی‌نژاد را نیز در کارنامه دارد و در نهایت سخنگوی هیات‌رییسه مجلس نیز همین هفته گذشته تغییر کرد و در نتیجه این تحولات، بهروز نعمتی پس از چند سال برعهده داشتن این مسوولیت در مجالس نهم و دهم، همین دو، سه روز پیش، جای خود را به اسدالله عباسی، نماینده اصولگرای فعلی رودسر و از جمله وزرا و مدیران احمدی‌نژاد داد.
در این میان اما شاید پرسش اصلی، در انگیزه انتشار این روایت نسبتا تکراری از سوی کدخدایی نهفته است. اینکه چرا سخنگوی شورای نگهبان حالا تصمیم به چنین کاری گرفته است؟ آن هم در شرایطی که از قضا، قوه قضاییه نیز پس از 10 سال، اقدام به برگزاری دادگاهی مربوط به مباحث جنجالی آن انتخابات، به‌طور علنی گرفته است. دادگاهی که البته عملا علنی نبود و رسانه‌ها از انتشار جزییات آن منع شدند اما همین میزان از تغییر در نحوه مواجهه با موضوع انتخابات 88 نیز حایز اهمیت است. آن هم وقتی در نظر داشته باشیم که در همین هفته گذشته، خبرهایی در مورد کاهش برخی محدودیت‌ها برای محصوران منتشر شد که به تایید فرزاندن میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و همچنین مهدی کروبی نیز رسید. آنچه تاکنون اتفاق افتاده همین‌هاست اما چنانکه کدخدایی نیز گفته این سریال تازه به قسمت دوم رسیده و احتمالا در روزهای آینده ادامه خواهد داشت. سریالی که می‌تواند پایانی خوش باشد بر پرونده‌ای بیش از اندازه کش‌دار و پر از تلخی‌ و سختی. باید منتظر ماند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/117784/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

تصاویری از محل حادثه نزدیک سفارت ایران در پاریس

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

محبت کردنشون خیلی جالبه

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

گزیده‌های نفتی هفته

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین از سوی آمریکا

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

سقوط سهام آسیا

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

10 هزار بی خانمان در پی تخریب دو هزار خانه در مرکز غزه

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی