اخبار محرمانه

آخرين مطالب

هروئین افغانستان در راه اروپا؟ تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
هروئین افغانستان در راه اروپا؟
k ٤.٤
٠
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
«ما بودیم که در راه مقابله با قاچاق مواد مخدر و ترانزیت آن به اروپا، میلیاردها دلار هزینه کردیم، بهترین جوانانمان به شهادت رسیدند. در این مسیر چهار هزار شهید دادیم تا مواد مخدر به اروپا و فرزندان شما نرسد. اما الان به‌خاطر فشارهای آمریکا پولی برای هزینه در این مسیر نداریم». این جملات حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، است که 18 اردیبهشت‌ماه سال جاری خطاب به سران کشورهای جهان پس از اعلام سیاست‌های ترامپ در قبال ایران بیان شد. حالا نیروهای مبارزه با مواد مخدر، به صحبت‌های روحانی که بیشتر شبیه به تهدید به نظر می‌رسید، کم‌کم جامه عمل می‌پوشانند.
ایران به دلیل همسایگی با افغانستان که مرکز اصلی کاشت خشخاش و تولید مواد مخدر است، همیشه به‌عنوان مسیر ترانزیت مواد مخدر شناخته می‌شود. شهرهای مرزی ایران همیشه از پلیس‌های مواد مخدر در مسیر پلیس راه پر است. گفته می‌شود شمار شهدای نیروهای مبارزه با مواد مخدر در شهرهای مختلف ایران، کم از یک جنگ داخلی کوچک ندارد. در چنین شرایطی، با وجود تحریم‌های کمرشکن سال‌های اخیر، ایران باز هم در حوزه مواد مخدر و جلوگیری از واردات و صادرات آن تلاش‌های زیادی کرد، اما مسئله اینجاست که تحریم‌ها و همین‌طور عدم کمک‌رسانی اروپایی‌ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر، کار را به جایی رسانده که در ماه‌های اخیر، ایران از تغییر رویه خود در مبارزه با مواد مخدر خبر می‌دهد. در ماه‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها علیه ایران، غرب در موضعی قرار گرفته که اعلام کند هزینه و سهمی در حوزه مواد مخدر به ایران پرداخت نخواهد کرد.
ایران سپر بلای اروپا
به گفته مسئولان کشور، بیش از 11 درصد تولید ناخالص ملی کشور صرف هزینه مبارزه با مواد مخدر می‌شود و در شرایطی که ایران از لحاظ اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، آیا این رواست که بخواهیم آن را برای جوامعی هزینه کنیم که نه‌تنها از ما حمایت نمی‌کنند، بلکه در برابر کشورهای مخالف ما هم ایستادگی نمی‌کنند. در تمام این سال‌ها ایران هزینه‌های مالی و انسانی زیادی را برای مبارزه با مواد مخدر پرداخته است. همسایگی با بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد مخدر جهان تبعات فراوانی برای کشور دارد و الان ایران به‌عنوان حاضر در خط مقدم این مبارزه خواستار توجه جدی کشورهای دیگر به مسئله مبارزه با مواد مخدر است.
سعید صفاتیان، رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با «شرق»، با حمایت از تغییر رویه ایران در مبارزه با مواد مخدر گفت: جمهوری اسلامی ایران، با توجه به همسایگی با کشور افغانستان، در 40 سال گذشته، سپر اصلی برای ورود مواد مخدر به داخل کشور و از‌ آن طریق ورودش به ترکیه، بلغارستان یا همان مسیر مشهور بالکان به سمت اروپای شرقی و غربی بوده است. مطابق گزارش‌های رسمی سازمان ملل متحد، حدودا بین 25 تا 35 درصد از مواد مخدر تولیدی در کشور افغانستان از مسیر ایران عبور می‌کند. وی افزود: تولید مواد مخدر در افغانستان در سال‌های گذشته افزایش داشته و بنا بر برخی گزارشات، تولید مخدر در این کشور به چیزی حدود 12 هزار تن در سال می‌رسد و زمین‌های زیر کشت مواد مخدر در افغانستان چیزی بین 230 تا 240 هزار هکتار است. با توجه به اینکه افغانستان در تولید مواد مخدر تغییر رویه داده و الان از نوع اصلاح‌شده بذر خشخاش استفاده می‌کند، تولید مواد مخدر در این کشور بالاست. دولت مرکزی هم نظارت بر امر مواد مخدر ندارد، پس قاچاق در این کشور یک امر بدیهی تلقی می‌شود. حالا این مواد مخدر از افغانستان وارد ایران می‌شود یا به روسیه و عمان می‌رود.
بحث ما در مورد موادی است که وارد ایران می‌شود. جمهوری اسلامی در این مدت نزدیک به 10 هزار جانباز و چهار هزار شهید برای مبارزه با مواد مخدر داده است تا مواد مخدر وارد ایران و سپس به ترکیه و کشورهای دیگر منتقل نشود. اگر این اتفاق نیفتد و اگر بخواهیم به هر دلیلی مرزهای شرقی کشور را باز کنیم (من نمی‌گویم نگاه دولت این است)، چه اتفاقی در اروپا خواهد افتاد؟ این همان مسئله‌ای است که اروپا باید به آن توجه کند.
صفاتیان تأکید کرد ورود تریاک و هروئین از مسیر ایران به سمت ترکیه و اروپا چند مشکل را برای آنها ایجاد می‌کند: اول در حوزه قضائی، اروپا باید به این نکته توجه کند که با توجه به اینکه بحث قانونمند‌سازی و آزادسازی مواد مخدر را دارد، اگر این مواد به این کشورها وارد شود، به نظر می‌رسد اروپا پس از یک سال مجبور می‌شود قانون‌هایش را تغییر داده و به سمت سخت‌ترکردن مصرف ببرد، چراکه ورود مواد مخدر به داخل اروپا باعث تغییر الگو در اروپا می‌شود.
این تغییر الگو به سمت مواد مخدر سنگین مثل هروئین خواهد رفت. دوم اینکه قیمت مواد مخدر در اروپا به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد، در نتیجه دسترسی ساده‌تر می‌شود و وقتی دسترسی ساده شود، تعداد مصرف‌کنندگان هروئین در اروپا بالا خواهد رفت. سومین مسئله هزینه‌های اقتصادی بسیار سنگینی است که برای اروپا خواهد داشت. ما در طول این سال‌ها بارها در اجلاس سازمان ملل گفته‌ایم، شما می‌خواهید به ایران نهایتا پنج میلیارد تومان پول بدهید تا ما در مرزهای شرقی کشور هزینه کنیم، اگر این اتفاق نیفتد و ما جلوی ترانزیت مواد را نگیریم، اروپا باید این مبالغ را به دلار برای کنترل مواد مخدر در کشورش هزینه کند.
رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: این برای اروپا به‌صرفه است که الان برای کمک به ایران به ریال هزینه کند، تا اینکه بخواهد در آینده این هزینه را به دلار بدهد. الان اگر شما به گزارش‌های اروپا نگاه کنید، هر کشور نهایتا 200 کیلو در سال کشفیات هروئین دارد. این در حالی است که من مطمئنم اگر ایران تغییر رویه دهد، کشفیات آنها در یک سال به تُن خواهد رسید. در حوزه انتظامی هم دردسر بیشتری خواهند داشت. حالا آنها خیلی سطحی در گمرک و وزارت کشور قسمت کوچکی از نیروهای‌شان در این حوزه دخالت می‌کنند و هزینه‌های‌شان پایین است؛ ولی وقتی این حجم مواد مخدر به کشورهای اروپایی وارد شود، قطعا دردسرهای بیشتری در حوزه انتظامی خواهند داشت.
او در پایان خاطرنشان کرد: همیشه قاچاق مواد مخدر با تروریسم ارتباط مستقیم دارد. وقتی ورود مواد مخدر از ایران و مسیر بالکان به اروپا افزایش پیدا کند، ناامنی به اروپا خواهد رسید و گروه‌های سازمان‌یافته اروپای شرقی، اتفاقات تروریستی زیادی را در این کشورها رقم می‌زنند. ایران در‌حال‌حاضر یک سپر است و آنها می‌گویند شما تحریم هستید و ما نمی‌توانیم به شما پول بدهیم.
حالا سؤال اینجاست که کشور ایران با پاکستان و افغانستان نزدیک به دو هزار کیلومتر مرز مشترک دارد، ما تحریم هستیم، افغانستان که تحریم نیست و 42 کشور جهان 19 سال است که در افغانستان هستند؛ از‌جمله آمریکایی‌ها که ادعا می‌کنند میلیاردها دلار در افغانستان هزینه کرده‌اند. اگر نمی‌خواهند به ایران کمک کنند، به افغانستان کمک کنند و تولید مواد مخدر در افغانستان را کاهش دهند و زمین‌های زیر کشت را در این کشور معدوم کنند. چرا لابراتوارهای تولید مواد مخدر در این کشور را از بین نمی‌برید؟ به ما کمک نکنید، به خاطر خودتان به افغانستان کمک کنید.
تحریم و مبارزه
مسئله‌ تحریم‌ها به قدری با مبارزه با مواد مخدر گره خورده است که چندی پیش اسکندر مؤمنی، رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشستی خبری عنوان کرده بود: ما بیش از هشت هزار کیلومتر مرز داریم. جمهوری اسلامی قصد مبارزه با مواد مخدر دارد؛ اما تحریم‌های ظالمانه اجازه نمی‌دهد.
در مواقعی محموله‌هایی را کشف می‌کنیم که مقصد آن کشورهای اروپایی است، به آنها اطلاع می‌دهیم که چنین محموله‌هایی قرار است عبور کند و به آنجا برسد؛ اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد. کشفیات مواد مخدر بدون تجهیزات روز ممکن نیست. این سؤال مطرح است که چرا باید میزان کشفیات در کشور مبدأ تا این ‌اندازه پایین باشد؟ علت این است که نمی‌خواهند این کار را انجام دهند. ما احتیاجی به تشویق و تشکر نداریم؛ اما بدانند ما به نمایندگی از جهان در توزیع مواد مخدر مبارزه می‌کنیم و کشورهای دیگر باید سهم خود را ادا کنند. بیش از دو هزار کیلومتر انسداد مرز انجام دادیم که هزینه‌های بسیاری در بر داشته است. همچنین زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر، با اشاره به اینکه جامعه جهانی اگر سهمش را پرداخت نکند، انتظار حمایت از ایران نداشته باشد، جامعه جهانی باید بداند که مهم‌ترین بخشی که برای ما اهمیت دارد، مردم کشور خودمان است و بعد کشورهای دیگر برای ما مهم است؛ یعنی اگر جامعه جهانی سهم خودش را نپردازد، ما تنها به فکر مردم کشور خودمان هستیم و از مردم کشورهای دیگر در حوزه مواد مخدر هیچ حمایتی نمی‌کنیم.
به گفته رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر، 75 درصد کشفیات تریاک جهان، 61 درصد مورفین جهان و 17 درصد هروئین جهان مربوط به جمهوری اسلامی ایران است. در سال 2017 ایران 21 تُن و در کل اروپا حدود چهار تُن هروئین کشف شد. در کشور افغانستان تولید مواد مخدر از 200 تُن در سال 2001 به 10 هزار تُن رسیده؛ اما میزان کشفیات در این کشور بر‌اساس آمارهای سازمان ملل کمتر از 300 تُن است. این در حالی است که اروپا به بهانه تحریم‌ها هزینه و سهم خود را برای این مبارزه پرداخت نمی‌کند.
مسئله تغییر رویکرد ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر در ایران جدی به نظر می‌رسد. پس از تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، عباس عراقچی به قدرت‌های اروپایی هشدار داد که با برآورده‌نشدن منافع ایران در قالب توافق هسته‌ای، ایران نمی‌تواند هزینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مسائل امنیتی و پذیرش پناه‌جویان را بپردازد؛ مسائلی که به گفته او و رئیس‌جمهوری به امنیت اروپا ارتباط دارند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/117796/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

آخرین وضعیت شکایت صداوسیما از مهران مدیری و پخش دورهمی؛ در انتظار تعیین تکلیف شبکه نسیم

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

اگر زن شاغل است حساب مشترک باز کنید

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

دوره ما اینطوری نبود!

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

چهره ها/ پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیل

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

عصبانیت "نقی" از تیپ پایتختی‌ها در سفر خارج

یه زخم گردن باعث سوءتفاهم شد!

روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی به نقل از وکیلش

با «مثبت آموزش» به روز باشید

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

چیزی که تورو نکشه قوی‌ترت میکنه!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی