اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سال پهپادی-موشکی موفق برای مقاومت یمن تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
سال پهپادی-موشکی موفق برای مقاومت یمن
k ١.٤
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نیروهای مقاومت یمن که سال جدید میلادی را برای خود «سال پهپادی» نامیده‌اند، دیروز طی انجام عملیات پهپادی موفق شدند فرودگاه أبها در غرب عربستان سعودی را از مدار خارج و باردیگر بر توانایی علمی و نظامی خود دربرابر اشغالگری‌های ائتلاف سعودی تأکید کنند.
پس از گذشت 48 ساعت از اصابت موشک کروز ارتش یمن به فرودگاه أبها که چهارشنبه این هفته صورت گرفت، یگان پهپادی نیروی هوایی ارتش این کشور دیروز اعلام کرد با چند فروند پهپاد قاصف K2 باردیگر به این فرودگاه در غرب عربستان سعودی حمله کرده است.
هرچند از جزئیات این حمله خبری منتشر نشده، اما به‌نظر می‌رسد ارتش یمن تلاش می‌کند این فرودگاه را با حملات بی‌امان خود به‌تعطیلی بکشاند. گفته می‌شود پهپاد قاصف بخش‌های اصلی این فرودگاه را هدف قرار داده که تنها چند کیلومتر از فرودگاه بزرگ خمیس مشیط فاصله دارد. تصاویر مرتبط نشان می‌دهد سلاح‌های کاربردی نیروهای مقاومت یمن که از نوع کروز است و از دانش و دقت لازم برای هدف‌گیری نقاط حساس زیرساخت‌های سعودی بهره می‌برد ، این فرودگاه دیگر امنیت لازم را برای سعودی‌ها ندارد. ارتش یمن اعلام کرد برج مراقبت فرودگاه را منهدم کرده و پس از این حمله، فرودگاه از مدار خارج شده است.
ارتش یمن که مبارزه سال‌ جاری میلادی خود را به‌عنوان «سال پهپادی» معرفی کرده و اخیرا عملیات موفقی در پایگاه نظامی العند سعودی‌ها داشت و توانسته بود با بهره‌گیری از هفت پهپاد تأسیسات حیاتی عربستان ازجمله تأسیسات نفتی شرکت آرامکو را هدف قرار دهد، این‌بار نیز به برج مراقبت فرودگاه أبها در جنوب‌غربی این شبه‌جزیره حمله کرد تا باردیگر بر افزایش توانایی و دانش نظامی خود تأکید کند. البته، پیش‌ازاین نیز یگان پهپادی ارتش یمن حملات پهپادی و موشکی موفقیت‌آمیزی به فرودگاه جازان کرده است.
«ائتلاف عربی» به رهبری عربستان سعودی از چهار سال پیش به‌بهانه بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رییس‌جمهوری مستعفی یمن، این کشور را هدف حملات هوایی، زمینی و دریایی قرار داده و موجب آواره و کشته شدن هزاران یمنی شده است و هرروز به بمباران و تحریم این کشور ادامه می‌دهد. حملات ماه اخیر، گسترده‌ترین عملیات هوایی یگان‌های پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از زمان آغاز تجاوز به این کشور بود که هدف قراردادن تأسیسات و انبارهای نفتی در غرب عربستان با استفاده از پهپاد، یکی از این حملات موفق بود.
این گونه عملیات‌ها در حالی صورت می‌گیرد که در ماه‌های اخیر، گروه‌های مقاومت یمن تلاش زیادی برای ایجاد مذاکرات صلح با طرف‌های سعودی و اماراتی کردند؛ همان‌طورکه در ماه‌های گذشته، با وجود نقض عهدهای مکرر آل‌سعود، انصارالله به‌صورت یک‌جانبه توافق استکهلم را اجرا کردند و از سه بندر اصلی خود در غرب این کشور و با نظارت سازمان ملل خارج شدند. عقب‌نشینی از این سه بندر غربی یمن در حالی صورت گرفت که انصارالله و ارتش یمن اخیرا عملیات‌های موفقی علیه ائتلاف سعودی انجام دادند. با وجود این پیروزی‌ها، نیروهای یمنی پایبندی خود را به توافق نشان دادند و از سه بندر خارج شدند؛ درحالی‌که عربستان‌سعودی و امارات دربرابر تعهداتشان در مذاکرات سوئد همچون آزادی اسرا، کمک‌های انسانی و دولت انتقالی اقدامی جدی انجام ندادند. براساس قراردادهای بین‌المللی استکهلم و مذاکرات صلح یمن، هنوز مفاد آن را ائتلاف سعودی اجرایی نکرده و ریاض و ابوظبی همچنان به بمباران و محاصره‌های اقتصادی خود علیه یمن ادامه می‌دهند. یمن از ابتدای سال 2018 تاکنون، حملات موشکی خود را در واکنش به تجاوزات سعودی که از فروردین1394 آغاز شده، بی‌وقفه ادامه و آن‌ها را با وجود همه مشکلات و تحریم‌های منطقه‌ای و بین‌المللی افزایش داده تا به وعده رییس سابق و کنونی شورای عالی سیاسی یمن جامه عمل بپوشاند که این سال را سال «موشک‌های بالستیک یمن» نام‌گذاری کرده بود.
ائتلاف متجاوز سعودی که بیش از چهار سال است در باتلاق تجاوزات خود در یمن فرورفته، هرروز با شکست‌های جدیدی روبه‌رو می‌شود؛ ازاین‌رو، پس از شکست در صنعا که دو سال از آن می‌گذرد، اکنون شکست‌های جدید این ائتلاف را در هدف قرار گرفته‌شدن تأسیسات نفتی و فرودگاه‌های عربستان سعودی (جیزان، أبها و...) شاهد هستیم که با پایداری و مقاومت جبهه مردمی حاصل شده است.
اصابت هدایت‌شونده موشک کروز به فرودگاه سعودی
گفتنی است یک موشک کروز (هدایت‌شونده) هم روز چهارشنبه هفته گذشته، به فرودگاه أبها اصابت کرد و دیروز جمعه نیز، پهپادهای مقاومت پس از 48 ساعت، باردیگر به این فرودگاهِ واقع در جنوب‌غرب عربستان حمله کردند. این موشک 2500 کیلومتر بُرد دارد و خطای آن کمتر از یک متر است و می‌تواند سری جنگی به وزن 450 کیلوگرم را حمل کند.
ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف سعودی، با اذعان به این حمله نیروهای مقاومت، مدعی شد حادثه ساعت دو بامداد چهارشنبه اتفاق افتاده و 26 غیرنظامی براثر اصابت موشک زخمی شده‌اند.
البته، شبکه «المسیره» صبح چهارشنبه نیز حمله پهپادی انصارالله به فرودگاه أبهای عربستان را موفقیت‌آمیز اعلام کرده بود. گروه انصارالله با موشک بالستیک به فرودگاه أبها در جنوب‌غرب عربستان حمله کردند که در این حملات 26 نفر مجروح شدند.
ضعف سیستم‌های راداری غرب در فرودگاه‌های عربستان
حمله پهپادی انصارالله به فرودگاه أبهای عربستان که ده‌ها نفر را مجروح کرده، سیستم راداری این فرودگاه را از مدار خارج کرد. این حمله موشکی به فرودگاه، تحولی مهم برای یمنی‌ها ارزیابی می‌شود؛ چراکه دلیلی بر ضعف سیستم آمریکایی پاتریوت به‌شمار می‌رود که سعودی‌ها میلیاردها دلار برایش هزینه کرده‌اند.
ائتلاف سعودی و وزیر امورخارجه بحرین با طرح ادعاهای قبلی خود علیه ایران مدعی شدند: «هدف‌گرفتن فرودگاه أبها ثابت می‌کند حوثی‌ها از ایران سلاح‌های منحصربه‌فرد دریافت کرده‌اند. این ادعای ائتلاف سعودی و مقام بحرینی در حالی است که یمن از زمان اعلان جنگ علیه خود، شدیدا از دریا، خشکی و آسمان در محاصره است و همه راه‌های ورودی به یمن زیرنظر ائتلاف سعودی است.
این حملات موفقیت‌آمیز در حالی روی می‌دهد که المسیره یمن نیز گزارش کرد در هفته اخیر، شماری از سربازان سعودی در کمین حساب‌شده یگان مهندسی ارتش یمن در منطقه جازان (جیزان) در جنوب‌غرب عربستان سعودی کشته شدند. طبق این گزارش، علاوه‌بر سربازان سعودی، تعدادی از شبه‌نظامیان به خدمت گرفته‌شده عربستان سعودی نیز در دو عملیات اجراشده در جبهه جازان کشته شدند. گفتنی است این عملیات در نزدیکی کوه «تویلق» انجام شده و به تعداد دقیق کشته‌ها اشاره نشده است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/117801/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

سرمقاله شرق/ چگونه عرف قانون را می‌بلعد

سرمقاله اعتماد/ در جست‌وجوی تقویت اعتماد و امید

سرمقاله ایران/ سفر به سریلانکا زیر سایه سیاست تعامل همه‌جانبه

بایدن توصیه ترامپ برای درمان کرونا را مسخره کرد

نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو

کشف پیکر 51 شهید دیگر در خان یونس

سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل و آقای قاضی تا هشت‌پا و رویان

پنجره متفاوت از دیدار فرماندهان عالی نیروهای مسلح با فرمانده کل قوا

عباس زاده: فاصله بین احمدی‌نژاد و محصولی بیشتر خواهد شد

آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم

امیدواریم توافق‌های سفر به پاکستان با پیگیری مقام‌های دو طرف اجرایی شود

وزیر نفت به همراه رئیس‌جمهوری عازم سریلانکا شد

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا

انتقاد سندرز از مخالفت سنا با قطع کمک به «ماشین جنگی نتانیاهو»

گفتگوی تلفنی معاون بایدن با رئیس رژیم صهیونیستی

واکنش سخنگوی دولت به حمایت مالی مجدد آمریکا از صهیونیست‌ها

سرمقاله خراسان/ خطر دوقطبی شدن در موضوع تعطیلات

سرمقاله کیهان/ ابعادی از ظهور قدرت ایران در عملیات «وعده صادق»

حماس: 30 افسر اسرائیلی را در اختیار داریم

نیویورک‌تایمز: جنگ اوکراین برای ارتش آمریکا حکم رگه طلا را دارد

منشی دکتر زیر آبشو زد!

رئیس جمهور: تردید نداریم که نظمی عادلانه جایگزین نظم فعلی خواهد شد

رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

در خدمت و خیانت قوام؛ معمای یک نخست‌وزیر مرموز

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

جت شخصی چند؟

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

گام‌های اصلی در تربیت جنسی کودکان

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی