اخبار محرمانه

آخرين مطالب

نگرانی‌های ترکیه از تحریم‌های احتمالی آمریکا اخبار محرمانه از منابع دیگر

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ترس از تحریم‌های احتمالی آمریکا در دو حوزه‌ برای ترکیه حیاتی است: نخست حوزه حملات روانی در بازار ارز و صعود ناگهانی قیمت دلار٬ دوم در حوزه اعمال تحریم علیه پروژه‌های مشترک ترکیه و روسیه.
به گزارش مشرق، نامه تهدیدآمیز پاتریک شاناهان کفیل وزارت دفاع آمریکا به خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه٬ از بسیاری جهات حائز اهمیت است.
وزیر دفاع ترکیه که در سالیان اخیر و پس از کودتای نافرجام سال 2016 میلادی از مهم‌ترین افراد نزدیک به اردوغان بوده٬ اعلام کرد که لحن نامه شاناهان با رفاقت استراتژیک در تضاد است و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرده که اگر آمریکا ترکیه را تحریم کند٬ ترکیه نیز مقابله به مثل خواهد کرد.
بیشتر بخوانید:
مخالفت ایران و ترکیه با یکجانبه‌گرایی در روابط بین‌الملل
پیامدهای جنگ با ایران برای ترامپ، آمریکا، خاورمیانه و دنیا چیست؟ +عکس و فیلم
چنین به‌نظرمی‌رسد که مهم‌ترین بُعد تهدیدات شاناهان این است که اگر ترکیه همچنان که اعلام کرده٬ سامانه موشکی اس 400 را از روسیه تحویل بگیرد٬ نه‌تنها هواپیماهای جنگنده اف 35 را در اختیار نخواهد گرفت٬ بلکه از روند تولید قطعات این هواپیما نیز خارج نگه داشته می‌شود و رفته رفته همکاری‌های دفاعی ترکیه با ناتو نیز تحت تأثیر این موضوع قرار می‌گیرد، اما یکی دیگر از ابعاد مهم نامه اولتیماتوم‌وار شاناهان٬ این بود که آشکارا ترکیه به تحریم اقتصادی و کاهش روابط تجاری بین‌المللی محکوم خواهد شد.
در نامه شاناهان آمده بود: تمام مشکلات و محدودیت‌های مرتبط با هواپیمای اف 35 ارتباط دقیقی با خرید موشک اس 400 دارد. از آن جایی که آمریکا با روسیه روابط خصمانه دارد چنین چیزی می‌تواند مشمول تحریم موسوم به قوانین مرتبط با تحریم دشمنان آمریکا (CAATSA) شود.
این موضوعی است که در حال حاضر مورد توجه مقامات ترکیه قرار گرفته و با وجود آنکه آنکارا هنوز پاسخ روشن و قاطعانه‌ای به تهدید آشکار واشنگتن نداده٬ بررسی گسترده تحریم‌های احتمالی و موضوع قوانین مرتبط با تحریم دشمنان آمریکا (CAATSA) در دستور کار قرار گرفته است.
در واقع٬ ترس از تحریم‌های احتمالی آمریکا در دو حوزه برای ترکیه حیاتی است: نخست حوزه حملات روانی در بازار ارز و صعود ناگهانی قیمت دلار٬ دوم در حوزه اعمال تحریم علیه پروژه‌های مشترک ترکیه و روسیه.
ترس از شوک دلاری
آمریکا قبلاً هم نشان داده که می‌تواند با توجه به ویژگی‌های خاص اقتصاد ترکیه و تأثیر حیاتی دلار بر موازنات اقتصادی٬ به‌شکل ناگهانی به بازار ترکیه شوک وارد کند و معیشت مردم این کشور را تحت تأثیر قرار دهد. این همان بلایی است که از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان تلاش‌های آمریکا برای دامن زدن به تروریسم اقتصادی توصیف شده و شواهد نشان می‌دهد که مردم ترکیه نیز از ضربات و حملات تروریسم اقتصادی آمریکا در امان نخواهند بود.
شوک ناگهانی حملات دلاری آمریکا و به‌ویژه شخص دونالد ترامپ و پیام‌های توییتری او در سال 2018 برای بازار ترکیه٬ صعود ناگهانی ارزش دلار و سقوط پول ملی ترکیه را به‌دنبال آورد و در یک مقطع کوتاه ارزش هر یک دلار آمریکا در ترکیه تا از مرز 7 لیره نیز گذشت و بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی منتظر آن بودند که ارزش دلار به رقم وحشتناک 8 لیره برسد. اما دولت اردوغان با تزریق دلار به بازار و همچنین تزریق کالاهای ارزان‌قیمت در کلان‌شهرها٬ توانست برای مدتی تعادل بازار را حفظ کند و دلار را حتی از مرز 6 لیره نیز پایین‌تر بیاورد.
تیم اقتصادی اردوغان در این وادی توانست تا حدودی رضایت مردم را به دست بیاورد، اما با وجود این٬ حملات اقتصادی آمریکا موجب تضعیف حزب عدالت و توسعه شد و داماد ارشد رجب طیب اردوغان یعنی برات آلبایراک وزیر امور مالی و دارایی در نوک پیکان حملات و انتقادات اقتصادی قرار گرفته است.
حالا ترکیه از این هراس دارد که یک بار دیگر با حملات اقتصادی آمریکا روبه‌رو شود و شوک دلاری٬ بازار این کشور را دستخوش سرگردانی و ترس و ناامنی کند.
شوک دلاری نه‌تنها موجب تورم گرانی و بالا رفتن افسارگسیخته قیمت‌ها و دشواری معیشت مردم می‌شود٬ بلکه موجب فراری دادن سرمایه‌ها از ترکیه نیز خواهد شد و اقتصاد ترکیه تحمل آن را ندارد که خاندان‌های ثروتمند و صاحبان سرمایه و صنایع سنگین٬ بخواهند ثروت‌های خود را از ترکیه بیرون ببرند.
اما مسئله برای ترکیه فقط شوک دلاری نیست و با توجه به تهدیداتی که در نامه پاتریک شاناهان آمده٬ ترس از قوانین تحریم آمریکا در مورد روابط این کشور با روسیه نیز مورد توجه آنکارا قرار گرفته است.
آنچه برای ترکیه مهم است
در روابط سیاسی و اقتصادی ترکیه و روسیه٬ چندین موضوع از اهمیت حیاتی و ویژه برخوردار هستند. اما موضوعات خاصی مانند پروژه ترک استریم و انتقال گاز روسیه با خط لوله از زیر دریای سیاه به ترکیه و اروپا و همچنین پروژه تکمیل نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو در ملاتیای ترکیه٬ مشمول دایره همکاری با کشورهای دشمن آمریکا و قوانین (CAATSA) نخواهد شد.
ترکیه به کسب درآمد کلان چند میلیارد دلاری از ورود گردشگران روسیه اهمیت می‌دهد و کنار آن٬ حجم صادرات محصولات کشاورزی به روسیه و فعالیت شرکت‌های عمرانی و پیمانکارهای ترکیه در روسیه٬ درآمدهای خوبی عاید آنکارا می‌کند، اما موضوع ترک استریم و نیروگاه آک‌کویو اهمیت استراتژیک فراوانی دارد.
حجم رؤیایی 75 میلیارد دلار
خانم رخسار پکجان وزیر تجارت ترکیه٬ چندی پیش اعلام کرد که حجم مبادلات تجاری ترکیه و آمریکا به رقمی نزدیک به 21 میلیارد دلار در سال رسیده است.
او اعلام کرد که آنکارا و واشنگتن به‌دنبال این هستند که مبادلات را به حجم 75 میلیارد دلار در سال برسانند، اما شواهد نشان می‌دهد که با توجه به وضعیت فعلی٬ نه‌تنها رسیدن به مرز 75 میلیارد دلار٬ بسیار دور از ذهن و رؤیایی به‌نظر می‌رسد٬ بلکه ممکن است حجم فعلی نیز دستخوش کاهش شود.
اگرچه آمریکا میزان گمرک واردات آهن و فولاد ترکیه را پایین آورده، اما معافیت گمرکی به‌خلاف روند سابق برای کالاهای دیگر صدق نمی‌کند و کنار تهدیدات مرتبط با اس 400 و اف 35 جنگ تجاری نیز دور از ذهن نیست.
هزینه‌های سیاسی یک تصمیم
بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی ترکیه بر این باورند که اختلافات اخیر بین واشنگتن و آنکارا٬ این موضوع را برای دولت اردوغان و حزب عدالت و توسعه به یک پیچ تاریخی تبدیل کرده است.
شواهد نشان می‌دهد که اگر اردوغان به‌شکل ناگهانی از خرید موشک‌های اس 400 منصرف شود٬ باز هم از دست بهانه‌های آمریکا رها نخواهد شد و اتفاقاً اعلام انصراف٬ می‌تواند فشارها و مشکلات جدید به‌دنبال بیاورد.
بنابراین روند گفت‌وگوهای پنهانی مقامات دفاعی و سیاسی ترکیه و حصول نتایج این گفت‌وگوها در روزها و هفته‌های آتی از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند بر چند و چون روابط دوجانبه این دو کشور٬ تأثیر بگذارد.
اکنون باید دید در این مسیر٬ کشورهای عضو اتحادیه اروپا و به‌ویژه قدرت‌های ناتویی اتحادیه٬ در حوزه سیاسی و اقتصادی تا چه‌اندازه ترکیه را همراهی می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/117940/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

امیرعبداللهیان در نیویورک: ریزپرنده‌های ساقط‌ شده، هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند

روایت رئیسی از دیدار با مادر 3 شهید در دامغان

ترفندهای تمیزکاری خانگی

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان

تصاویری از تجمع و حمایت از عملیات تنبیهی «وعده صادق» در صنعای یمن

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

بهرام عظیمی برای ساخت مجموعه سیا ساکتی چقدر دستمزد گرفت؟!/ ویدئو

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

تصاویری از محل حادثه نزدیک سفارت ایران در پاریس

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

محبت کردنشون خیلی جالبه

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

گزیده‌های نفتی هفته

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین از سوی آمریکا

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی