اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تشدید مقابله سازمان‌یافته با استفاده ابزاری آمریکا از دلار مقاله

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
سرمقاله جمهوری اسلامی/ تشدید مقابله سازمان‌یافته با استفاده ابزاری آمریکا از دلار
١٢
٠
جمهوری اسلامی / « تشدید مقابله سازمان‌یافته با استفاده ابزاری آمریکا از دلار » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بسم‌الله‌ الرحمن الرحیم
استفاده ابزاری آمریکا از سلطه دلار در بازارهای جهانی، کشورها را به واکنش برای مقابله با فشارهای فزاینده واشنگتن وادار کرده است. حذف دلار از گردونه مناسبات اقتصادی کشورها نخستین پیامد اقدامات سلطه‌جویانه واشنگتن محسوب می‌شود که این اقدام را برای آمریکا به ضربه‌ای غیرقابل جبران تبدیل کرده است.
این نکته از آن جهت اهمیت دارد که اقتصادهای بزرگ جهان از سیاست‌های زورگویانه واشنگتن به تنگ آمده‌اند و عملاً هیچ‌یک از هشدارها و توصیه‌های اقتصادی و مالی آنها موردتوجه قرار نمی‌گیرد و تعمداً به فراموشی سپرده می‌شود. یک نکته اساسی در این میان «کاهش عمدی ارزش دلار» توسط فدرال رزرو بانک آمریکا است که عملاً باعث شده سرمایه‌های دلاری کشورها اعم از دلار کاغذی و نقود، اوراق قرضه، سهام و... به تدریج براثر کاهش ارزش دلار ارزش واقعی خود را از دست بدهند.
دولت چین در این زمینه چندین‌بار به مقامات اقتصادی و مالی آمریکا هشدار داده که با وجود چنین حجم عظیمی از نقود، اوراق قرضه و اسناد مالی دولتی آمریکا نزد سایر کشورها ازجمله چین، دولت آمریکا نمی‌تواند به صورت یکطرفه باعث کاهش ارزش دلار شود و به سرمایه دلاری دولت‌ها و بانک‌های خارجی لطمه وارد کند. چین حتی تهدید کرده است که در صورت تکرار این پدیده به سیاست‌های دفاعی و تهاجمی دست می‌زند و با اشباع بازار، از سیاست‌های فدرال رزرو بانک انتقام خواهد گرفت. این تقریباً همان کاری است که آمریکا با پول ملی سایر کشورها انجام می‌دهد و ظرف مدت کوتاهی، ناگهان ملت‌ها به چشم خود می‌بینند که ارزش پول ملی آنها بین 50 تا 85 درصد کاهش یافته درحالی که هیچ دلیل موجه سیاسی – اقتصادی، مالی و تجاری برای آن وجود ندارد.
برخی از این سیاست‌گذاری‌ها توسط عوامل مستقیم و بعضاً توسط عناصر رابط انجام می‌شود. ازجمله در مالزی یک سرمایه‌گذار آمریکایی به نام «جرج سوروس» با سیاست‌های فریبکارانه‌اش باعث زیان انباشته 45 میلیارد دلاری در دوره قبلی نخست‌وزیری مهاتیر محمد شد و سپس از مالزی گریخت. همین سیاست‌های بی‌اعتمادکننده است که باعث شده کشورها و دولت‌ها اعم از قطب‌های بزرگ اقتصادی – صنعتی و یا حتی کشورهایی که حجم تبادلات ارزی آنها چندان قابل مقایسه با غول‌های اقتصادی – صنعتی نیست، برای فرار از تحمل پیامدهای رفتار جنون‌آمیز آمریکا سعی کنند حساب خود را از آمریکا و دلار جدا کنند تا در برابر پس‌لرزه‌های نوسانات دلار در امان بمانند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هفته گذشته در اجلاس اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ از سیاست‌های بی‌منطق آمریکا در عرصه اقتصادی و به‌ویژه استفاده ابزاری از دلار برای فشار فزاینده بر کشورها انتقاد کرد. به فاصله کوتاهی روسیه و اتحادیه اروپا توافق کردند با حذف دلار و استفاده از یورو و روبل، به سلطه دلار آمریکا در مناسبات فیمابین پایان دهند. ممکن است در برخورد اول کسانی تصور کنند که این امر نمی‌تواند زیان قابل توجهی را متوجه آمریکا نماید ولی اگر بدانیم سایر قطب‌های صنعتی و قدرت‌های اقتصادی هم در این زمینه وارد عمل شده‌اند و یا برای اقدام خیز برداشته‌اند، تصدیق می‌کنیم که مسئله جدی‌تر از آن چیزی است که قبلاً به نظر می‌رسید. چین، هند، کشورهای آمریکای لاتین و برخی کشورهای آسیائی برای حذف دلار از مبادلات بین‌المللی خود تصمیمات جدی و غیرقابل بازگشتی گرفته‌اند که به نظر می‌رسد جمع رو به افزایش این حجم عظیم از مناسبات مالی و حذف دلار از آن برای آمریکا بسیار دردناک باشد.
نکته قابل تامل اینست که تا این اواخر اتحادیه اروپا از این چنین تصمیماتی استقبال نمی‌کرد ولی اصرار ترامپ و دستیارانش برای تحریک انگلیسی‌ها در جهت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا و اظهار امیدواری برای فروپاشی اتحادیه اروپا و نابودی پول واحد اروپائی (یورو) باعث تجدیدنظر اتحادیه اروپا شد و آنها امروزه بسیار محکم بر روی موضع خود برای حذف دلار از مناسبات اقتصادی مالی با دیگران ایستاده‌اند و اصرار دارند آنرا تعمیم و گسترش دهند.
مجموعه این قبیل تصمیمات بر علیه دلار، شکنندگی اقتصاد بیمار آمریکا را بیشتر و گسترده‌تر می‌کند. بویژه آنکه حتی درحال حاضر که حذف دلار در مقیاس قابل ذکری عملیاتی نشده، آمریکا بیش از 22 تریلیارد دلار بدهی دارد. طبعاً با حذف دلار از شبکه معاملات جهانی کشورها با یکدیگر، چندین تریلیارد دلار دیگر هم به‌صورت فوری بر دیون رسمی آمریکا افزوده خواهد شد که همچون کوهی از آوارهای اقتصادی، آمریکا را مستاصل می‌کند.
نکته کلیدی آنکه ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی وعده داد که طی یک دوره 8 ساله دیون 20 تریلیارد دلاری آمریکا را به صفر می‌رساند، ولی دیون آمریکا طی 2 سال 2 تریلیارد دلار افزایش یافت و بر شدت و دامنه نگرانی جامعه آمریکا افزود. موضوع مهم دیگر اینکه واشنگتن با تحریک و رفتار موهن علیه شرکای تجاری صنعتی آمریکا بیشترین دافعه را علیه شرکای تجاری، متحدین و کسانی که پیش از این مشکل چندانی با آمریکا نداشتند، همگی را تقریباً به یک اندازه از ارتباط با واشنگتن منصرف و سرخورده کرده است. همین پدیده زمینه‌ساز کاهش سطح مناسبات اقتصادی مالی و صنعتی می‌شود که افزایش دیون آمریکا را به‌همراه دارد. سیاست‌های آمریکای ترامپ عموماً مخاطره‌آمیز و پرابهام بوده و شرایطی را به وجود آورده که صاحبنظران باور دارند دلار به‌تدریج درحال از دست دادن نقش خود در بازار جهانی است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/118780/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چگونگی بازیچه‌شدن ذهن ما توسط منوی رستوران‌ها

سرمقاله کیهان/ دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان

سرمقاله وطن امروز/ منظومه راهبردی تهران - اسلام‌آباد

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

انفجار در پایتخت اوکراین

سلیمی نمین: حرف‌های فضائلی را با توجه به جایگاهی که دارد باید لحاظ کرد

سرمقاله خراسان/ عمق بخشی به یک رابطه راهبردی

یک شهید در یورش نظامیان صهیونیست به کرانه باختری

تیراندازی مرگبار در مدرسه ایالت واشنگتن

تجمع در دانشگاه‌های آمریکا برای حمایت از غزه

همیشه این بهترین کاره!

جزئیات جلسه تعدادی از منتخبان مجلس دوازدهم با محوریت نبویان

رئیسی: اولویت ما توسعه روابط با کشورهای همسایه، اسلامی، همسو و مستقل است

ناامیدی مردم غزه از کمک‌های ارسالی؛ از ریختن کمک‌ها داخل دریا تا ریختن بیرون از هواپیما

چین اتهام جاسوسی در آلمان را رد کرد

تصویر یکی از راکت‌های منفجر نشده اشغالگران در شمال غزه

تسویه حساب نقی با خواستگار فهیمه

خیابان ایران در اسلام‌آباد

بررسی دلیل کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در دستور کار پارلمان

پیش‌بینی شاکری از ترکیب هیات رئیسه و رئیس مجلس آینده

دیدار و گفت‌وگوی وزیران نفت ایران و پاکستان

شاهین کارکرده 600 میلیونی شد

برخورد دو بالگرد نظامی در مالزی 10 کشته برجای گذاشت

نیویورک تایمز: فعالیت حماس در بالا و زیر زمین ادامه دارد

تظاهرات صهیونیست‌ها مقابل خانۀ نتانیاهو

آموزش دفاع شخصی توسط "رشید"

پیام رئیس جمهور به زبان اردو خطاب به مردم پاکستان

رئیسی در دیدار نخبگان پاکستانی: مردم پاکستان و ایران در دفاع از مظلومان یک آهنگ دارند

رئیس جمهور وارد لاهور شد

خودروهای برقی چینی ارزان شد

حملات هوایی شدید بامدادی رژیم صهیونیستی به مناطقی در جنوب لبنان

به مامان میگم داری فیلم میسازی

رئیسی در دیدار رئیس مجلس سنای پاکستان: ناراحتی دیگران از تقویت مناسبات تهران و اسلام‌آباد برای ما اهمیتی ندارد

گام اول منتخبان مجلس دوازدهم برای تشکیل فراکسیون انقلاب

روایت امیرعبداللهیان از روز اول سفر رییس جمهور به پاکستان

نظارت رهبر کره‌ شمالی بر اولین مانور تاکتیکی شبیه‌سازی ضدحمله هسته‌ای

پاسخ حماس به ادعاهای بی‌اساس آمریکا درباره مذاکرات توافق آتش‌بس

زلنسکی: برای جنگ مدرن، به سربازان جوان تازه‌نفس نیاز داریم

جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق

اظهارات رئیسی در دیدار ژنرال‌ سید عاصم منیر درخصوص تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان

پیام رئیس جمهور به زبان اردو

تصویرسازی‌های جنجالی از ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان!

لطفا شلوغ نکنید؛ حال ترانه خوب است

مقایسه قیمت ها با سال 1382 در برنامه مدیری

فارن افرز: جنگ ایران و اسرائیل از سایه خارج شد

اردوغان پس از دیدار با مقامات بغداد، وارد کردستان عراق شد

عزم مقام‌های عالی تهران - اسلام‌آباد برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی

تجمیع اعتبارات هزینه ای ستاد وزارت اقتصاد با ادارات کل استانی

رئیسی: همه دولت‌های اسلامی باید به وظایف خود در آزادسازی قدس عمل کنند

خبرگزاری آمریکایی: ایران و اسرائیل از آستانه یک جنگ تمام عیار بازگشتند

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی