اخبار محرمانه

آخرين مطالب

پیش به‌سوی «مجلس نو» تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
پیش به‌سوی «مجلس نو»
٥٠
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اولین سوت قطار انتخابات مجلس یازدهم روز گذشته با اعلام فراخوان از سوی‌محمدباقر قالیباف،شهردار پیشین تهران جهت مشارکت جوانان در انتخابات به صدا درآمد. قالیباف روز یکشنبه با انتشار پیامی تصویری، ضمن تاکید بر روند جوانگرایی اشاره شده در بیانیه گام دوم انقلاب توسط آیت الله خامنه‌ای، از همه جوانانی که خود را شایسته حضور در مجلس آینده می‌‌دانند، درخواست کرد با هدف ایجاد «مجلس نو» در سایت جهاد ثبت نام کنند.
حفظ اصول، تغییر روش
این نخستین‌بار نیست که قالیباف روی جوان‌گرایی و تحول در ایستارهای اصولگرایی تأکید می‌کند. شهردار پیشین تهران دو سال قبل و پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری، در بیانیه‌ای با عنوان اصول و موازین «نواصولگرایی» بر لزوم جوان‌گرایی و حفظ مبانی ارزش‌ها در عین تحول در شیوه سیاست‌ورزی تأکید کرد. قالیباف تیر96 در بیانیه‌ای، با اشاره به لزوم «تغییر اساسی در نحوه کنش جریان اصولگرایی» تأکید کرد: «امروز دیگر روشن است که اصولگرایی باید با حفظ مبانی و ارزش‌های انقلابی جمهوری اسلامی، در نگرش و شیوه سیاست‌ورزی خود متحول شود و با گفتمان و چهره‌هایی نو، حرکت درزمینه نواصولگرایی را هرچه‌زودتر آغاز کند».
جسارت خودانتقادی
قالیباف در آن بیانیه با تصریح بر اینکه چاره‌ای جز تکیه بر جوانان در انجام کارهای بزرگ و ماندگار وجود ندارد، نوشت: «یکی از کارهای بزرگ، جسارت خودانتقادی و متحول‌کردن اصولگرایی بدون تضعیف این جریان درمقابل رقیبی است که اصلی‌ترین هنر آن، تزریق ترس مصنوعی به جامعه به‌قصد فراموش‌کردن وعده‌ها و ناکارآمدی‌هایش است».
آتش‌به‌اختیار باشید
وی در بخش دیگری از آن بیانیه با اشاره به لزوم حضور امیدوارانه، فعالانه و آتش‌به‌اختیار جوانان تأکید کرد: «منتظر اقدامات از بالا به پایین در جریان اصولگرایی نباشید؛ زیرا تحلیل رفتارهای پس از انتخابات برخی دوستان نشان می‌دهد تصمیم‌گیری در‌این‌زمینه در رأس جریان همچنان دچار اختلال است».
جوانان همت کنند، مجلس نو می‌شود
قالیباف روز قبل با نقب به بیانیه نواصولگرایی و استناد به اصل جوان‌گرایی، ایجاد مجلس نو را خواستار شد. قالیباف در پیامی تصویری، با بیان اینکه تحول و پیشرفت کشور در گرو تشکیل مجلسی نو و کارآمد است، گفت: «ایمان دارم اگر شما جوانان همت و در این عرصه نقش‌آفرینی کنید، می‌توان به ظهور مجلسی نسبتا جوان و باتجربه امید داشت؛ اما اگر شما به‌میدان نیایید، مطالبه نکنید و توانمندی‌های خود را عرضه نکنید، این در بر همان پاشنه خواهد چرخید و مشخصا مجلس آینده تفاوت معناداری با گذشته نخواهد داشت».
زمان اصلاح ریل‌گذاری در سیاست‌گذاری کشور
قالیباف در این ویدئو، از همگان، به‌ویژه جوانان، درخواست کرد تا «با شاخص‌هایی که منتشر می‌شود» برای قبول مسوولیت نمایندگی مردم در سایت JAHAD.NET ثبت‌نام کنند. قالیباف گفت: «امروز زمان اصلاح ریل‌گذاری در مسیر سیاست‌گذاری کشور است. از همه به‌ویژه خواهران عزیز، دانشجویان و روحانیون و فعالان مخلص جهادی می‌خواهم افرادی با ظرفیت‌ها و تجربه بالا و نسبتا جوان را معرفی کنند. گرچه ممکن است خود این افراد رأسا وارد این عرصه سخت و پرهزینه نشوند، شما آن‌ها را دعوت و به انجام وظیفه ملی‌شان قانع کنید تا به‌لطف خدا مجلس نو ایجاد شود». شایان ذکر است فقط چهار ساعت پس از اعلام فراخوان قالیباف، بیش از 1500 نفر در سامانه معرفی‌شده ثبت‌نام کردند.
دعوت از جوانانی که پشت درهای بسته مدیریتی می‌مانند
آقای محسن پیرهادی، دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت، یکی از چهره‌هایی بود که درباره پیام تصویری قالیباف اظهارنظر کرد. او در گفت‌وگویی با اشاره به جوان‌گرایی مدنظر قالیباف تصریح کرد: «منظور از جوان‌گرایی در این حوزه، آن نیست جوانی که سابقه کاری چندانی ندارد، به‌عنوان نامزد نمایندگی مجلس به مردم معرفی شود. گام اصلی فراخوان این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درواقع عمومی‌کردن دعوت از جوانان باتجربه است که معمولا پشت درهای بسته مدیریتی و سیاسی می‌مانند».
بعید است قالیباف نامزد شود
پیرهادی در پاسخ به این پرسش که آیا قالیباف شخصا قصد ورود به انتخابات مجلس یا حتی ریاست مجلس را دارد یا خیر، گفت: «درخواست‌هایی از او شده؛ اما بعید است شخصا قصد نامزدشدن برای انتخابات مجلس را داشته باشد».
کشور به مجلس نو نیاز دارد
آقای محمدسعید احدیان، مدیرمسوول روزنامه خراسان، نیز روز گذشته در توییتی به پیام تصویری قالیباف این‌گونه واکنش نشان داد: «کشور به مجلس نو نیاز دارد و مجلس نو نیاز به رویکرد نو و چهره‌های نو. با کنار نشستن و نق‌زدن چیزی حل نمی‌شود».
موانع مجلس نو
پیام تصویری قالیباف چرخ‌های انتخابات مجلس یازدهم را به‌حرکت درآورد. قالیباف شخصا سابقه دو دوره نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد و در انتخابات سال 96 نیز، با هدف تحکیم وحدت جبهه اصولگرایی، به‌نفع آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد و پس‌ازآن در بقیه فرصت‌های مقتضی، درباره مفهوم «نواصولگرایی» تبیین و روشنگری انجام داد. شهردار پیشین تهران از ارائه گفتمان جدید «نواصولگرایی»، برای ایجاد تمایز میان خود با جریان سنّتی اصول‌گراها بهره برده است؛ هرچند برخی او را به عجله یا ندیدن همه مقتضیات این تغییر متهم کرده‌اند.
پیش‌بینی می‌شود فراخوان جوانان برای انتخابات مجلس، با مخالفت‌های مهمی در رهبری جریان اصول‌گرا و حتی نمایندگان کنونی مجلس روبه‌رو شود. این مخالفت‌ها اگر با طرح پیشنهاد‌های سازنده و پیش‌برنده همراه باشد، اصالت پیدا خواهد کرد. جریان اصلاح‌طلب نیز که حسابش روشن است: آن‌ها از همین حالا، مغرضانه قالیباف را به‌عنوان نامزد احتمالی انتخابات 1400 و خروجی جریان اصول‌گرایان معرفی می‌کنند تا از این طریق، اختلافات و تشتت‌ها در جریان اصولگرایی رشد و نضج یابد.
شاید این فراخوان قالیباف و اهمیت ویژه‌اش به جوانان به‌دلیل دغدغه‌ای باشد که خود در این سال‌ها داشته و بزرگان اصول‌گرا راهش را برای ورود به عرصه سیاست بسته‌اند و حال خود پیش‌قدم شده تا راه ورود جوانان را به عرصه مدیریتی کشور بازکند. باید دید این فراخوان چه نقشی در آتیه انتخابات مجلس ایفا خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/119050/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوکراین: اگر در برابر روسیه شکست بخوریم، «جنگ جهانی سوم» شروع خواهد شد

متفکر آمریکایی: چگونه بایدن به آتش جنگ در خاورمیانه دمید؟

کامرون خطاب به رژیم صهیونیستی: درگیری را تشدید نکنید

چین: از عضویت رسمی فلسطین در سازمان ملل حمایت خواهیم کرد

رحیم‌پور ازغدی: این اولین‌بار است که اسرائیل تودهنی می‌خورد

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

شوخی «نون خ» با تابلوهای روزشمار اتمام پروژه

از مادر اصرار، از ارسطو انکار!

شبکه «ای بی سی» آمریکا: پاسخ‌های بالقوه اسرائیل به ایران بین حمله به نیرو‌های نیابتی تا تهاجم سایبری است

واکنش جدید آمریکا و اروپا به پاسخ موشکی ایران

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

دام تل‌آویو برای واشنگتن

عضو اتاق بازرگانی: 30 درصد تولید برق دنیا از تجدیدپذیر است که در ایران این عدد 1.3 درصد است

مگه تو کلئوپاترایی انقدر عروسیت طول می‌کشه!

فیلم‌های سینمایی تلویزیون در آخرین روز‌های فروردین

هشدار درباره توطئه جدید اشغالگران علیه مسجدالاقصی

ترامپ: باید از شر بایدن خلاص شویم

رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

میم مثل ماه، میم مثل مادر

امیرعبداللهیان: وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده است

نماینده مشهد در مجلس هفتم خطاب به دیگر نمایندگان: سیگار نکشید

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

حزب‌الله فیلم حمله به «عرب العرامشه» را منتشر کرد

روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد

بورل: اوکراین و اسرائیل مثل هم نیستند

حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

گزارش یونیسف از آمار تعداد کودکان کشته شده در جنگ غزه

فکر کن بچه ات صبح باهات صبحانه بخوره بره دیگه هیچ وقت برنگرده

تنها دلخوشیم شده لذت بردن از لذت دیگران

پارازیت و تورم کار ایناست؟!

امیر موسوی: جز حضرت امام(ره) و رهبر انقلاب کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود

رئیس موسسه «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

افشاگری مجری زن صداوسیما از بدقولی یک نماینده ردصلاحیت شده مجلس

دور دوم انتخابات در تهران تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود

مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد

تو روزای بدم کنارم نبودی

میراث ماندگار کیومرث پوراحمد چیست؟

خیلی درد داره اگه پدر نباشه

لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند، نباید در این دام بیفتیم

اختلاف‌نظر میان رهبران اروپایی در خصوص تحریم سپاه

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی