اخبار محرمانه

آخرين مطالب

روحانی در حلقه رفقا تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
روحانی در حلقه رفقا
k ١٧
١٣
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شهاب شهسواری| حسن روحانی رییس‌جمهور در بیشکک و در کنار دوستان آسیایی جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار در مورد رشد یک‌جانبه‌گرایی و دخالت‌های فرامنطقه‌ای تاکید کرد که ایالات متحده امریکا به تهدیدی جدی برای ثبات منطقه و جهان تبدیل شده است.
حسن روحانی در یک مانور دیپلماتیک روز جمعه در بیشکک در میان سران قدرتمند شرق حاضر شد تا ضمن دیدار و گفت‌وگو با سران هندوستان، جمهوری خلق چین، جمهوری فدراتیو روسیه و جمهوری اسلامی افغانستان در جمع سران سازمان همکاری شانگهای سخنرانی کند. در نوزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای 12 تن از سران ارشد قدرت‌های آسیایی شامل روسای جمهور و نخست‌وزیران 8 کشور عضو اصلی و روسای جمهور 4 عضو ناظر در این اجلاس شرکت کرده‌اند. سازمان همکاری شانگهای یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی جهان است که نزدیک به 3 میلیارد نفر از جمعیت جهان در مرزهای آن زندگی می‌کنند و نزدیک به یک پنجم از کل تولید ناخالص جهان در کشورهای عضو آن انجام می‌شود، ارقامی که فقط با سازمان‌های اقتصادی بزرگ گروه 7 کشور صنعتی، گروه 20 و آسه‌آن قابل قیاس است.
حسن روحانی جمعه شب، قرقیزستان را به مقصد دوشنبه، پایتخت تاجیکستان ترک کرد تا امروز در اجلاس سران کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا شرکت کند. حسن روحانی، خرداد ماه سال 1393 در چهارمین نشست سران سیکا در شانگهای چین شرکت کرده‌ بود و امروز قرار است در پنجمین نشست این گروه گفت‌وگوی آسیایی در کنار ده‌ها تن از رهبران دیگر کشورهای قاره آسیا شرکت کند.
حسن روحانی پنجشنبه شب به محض ورود به بیشکک، پایتخت قرقیزستان از سوی محمدخلیل ابی‌القاضیف، نخست‌وزیر قزقیزستان مورد استقبال قرار گرفت. روحانی روز جمعه با همتایان خود از روسیه، چین و افغانستان دیدارهای دوجانبه‌ای برگزار کرد. پنجشنبه شب اعلام شد که دیداری میان حسن روحانی، رییس‌جمهور اسلامی ایران و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هندوستان هم در حاشیه اجلاس برنامه‌ریزی شده است که روز جمعه به دلیل تغییر در برنامه اجلاس و به تاخیر افتادن زمان برگزاری ضیافت رسمی نشست سران، برنامه این دیدار به علت «تداخل برنامه‌های دو رهبر» لغو شد. سورانبای جیین‌بکف، رییس‌جمهور قرقیزستان میزبان این نشست، صبح جمعه از حسن روحانی رییس‌جمهور اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس سران شانگهای استقبال کرد. در کنار دو رهبر ایران و قرقیزستان، رهبران 10 کشور دیگر آسیایی نیز در این نشست حاضر بودند. اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان، عمران خان نخست‌وزیر پاکستان، نارندرا مودی نخست‌وزیر هندوستان، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، شی جین‌پینگ رییس‌جمهور خلق چین، قاسم جومارت توکایف رییس‌جمهور قزاقستان، امام علی رحمان رییس‌جمهور تاجیکستان، شوکت میرضیایف رییس‌جمهور ازبکستان، الکسادر لوکاشنکو رییس‌جمهور بلاروس و حایتما بتولغا رییس‌جمهور مغولستان در این اجلاس حضور داشتند.
ایران و شانگهای
این ششمین بار است که حسن روحانی در نشست سران سازمان همکاری شانگهای شرکت می‌کند. ایران از 14 سال پیش به عنوان عضو ناظر در این سازمان پذیرفته‌ شده است و از سال 2008 درخواست عضویت رسمی در این پیمان آسیایی را داده است. درخواست ایران تا سال 2016 به دلیل وجود تحریم‌های سازمان ملل متحد پذیرفته ‌نشده‌ بود اما بعد از اجرای برجام، مسیر عادی بررسی عضویت دایم ایران در سازمان همکاری شانگهای از سر گرفته ‌شد. غالب کشورهای عضو این سازمان که شامل چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و هندوستان می‌شوند با عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای موافق هستند، هر چند که در طول سال‌های گذشته تاجیکستان به دلیل اختلاف‌ها در روابط دو جانبه با ایران، فرآیند پذیرش را به تاخیر انداخته ‌بود.
حسن روحانی در سخنرانی دیروز خود در جمع سران سازمان همکاری شانگهای از آمادگی ایران برای تامین تسهیلات لازم جهت فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها و شهروندان عضو سازمان همکاری شانگهای خبر داد و گفت:«جمهوری اسلامی ایران، کشوری است با موقعیت جغرافیایی استثنایی و راهبردی که از نظر ذخایر انرژی و معدنی بسیار غنی است و در تلاقی کریدورهای تجاری شرق به غرب و شمال به جنوب واقع شده است. این ویژگی‌ها در کنار امنیت پایدار و نیروی انسانی تحصیل‌کرده، فرصت‌های بی‌شماری را در اختیار سرمایه‌گذاران و تجار کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قرار می‌دهد و استفاده از آنها می‌تواند زمینه جهش اقتصادی در کشورهای عضو را فراهم آورد. دولت جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همه ‌تسهیلات را برای فعالیت‌های اقتصادی شهروندان، شرکت‌ها و دولت‌های عضو این سازمان در ایران فراهم آورد.»
محکومیت یک‌ جانبه‌گرایی در دیدار با شی
رییس‌جمهور روز جمعه در دیدار با شی جین ‌پینگ، رییس‌جمهور با ابراز خرسندی از روند اجرای توافقات دو کشور تاکید کرد:«روابط با چین همواره برای ایران راهبردی بوده و خواهد بود.» حسن روحانی با بیان اینکه ایران کاملا بر تعهدات خود در برجام پایبند بوده و امریکا بدون هر گونه بهانه‌ای از تعهد بین‌المللی خود خارج شد، گفت:«فشارهایی که دولت امریکا به ایران و چین و سایر کشورها وارد می‌کند با هدف تسلط بر کل آسیا و جهان است.» رییس‌جمهور، ایستادگی ایران و چین در برابر یک‌جانبه‌گرایی امریکا را به نفع دو کشور، آسیا و جهان دانست و افزود:«ملت ایران نشان داده که در برابر فشارهای خارجی نه تنها متزلزل نمی‌شود بلکه متحد‌تر و مقاوم‌تر می‌شود.» دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت‌های فراوانی برای گسترش روابط با چین وجود دارد، افزود:«ایران با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی آماده است، نقش مهم و پیش برنده‌ای در پروژه کمربند- راه ایفا کند.» رییس‌جمهور تصریح کرد:«ایران علاوه بر ادامه همکاری با چین در حوزه انرژی علاقه‌مند به توسعه زیرساخت‌ها برای روابط پایدار و راهبردی در تامین انرژی چین است.» رییس‌جمهور چین نیز در این دیدار با اشاره به مذاکرات مستمر مقامات دو کشور گفت:«پکن روابط با ایران را در مسیر راهبردی پیش خواهد برد و توسعه می‌دهد.» رییس‌جمهور چین در دیدار با دکتر روحانی با تاکید بر اینکه آماده گسترش همکاری با ایران در مجامع منطقه‌ای و جهانی برای ترویج چند جانبه‌گرایی و حفظ منافع خود و کشورهای درحال توسعه هستیم، افزود:«پکن آماده توسعه همکاری‌ها با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته است.» وی همچنین از مشارکت فعال ایران در پروژه کمربند- راه استقبال کرد.
امریکا تهدید جدی علیه جهان
رییس‌جمهور اسلامی ایران روز جمعه در سخنرانی خود در نشست رهبران سازمان همکاری شانگهای گفت:«نوزدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در حالی برگزار می‌شود که جامعه جهانی با چالش‌ها و معضلات بی‌سابقه‌ای روبه‌رو است. تروریسم در انواع مختلف آن افراط‌گرایی، یک‌جانبه‌گرایی، مداخله کشورهای فرامنطقه‌ای در امور سایر مناطق و دخالت در امور داخلی سایر کشورها، جامعه بین‌المللی را در وضعیتی خطیر قرار داده است؛ وضعیتی که می‌تواند ثبات، امنیت و منافع همه کشورهای جهان را تهدید کند.» روحانی تاکید کرد:«مناطق پیرامونی ما با بحران‌های متعددی روبه‌رو است که با از بین بردن زیرساخت‌های اولیه کشورها و بازتولید ناامنی این مناطق را در شرایط حساسی قرار داده است. از سوی دیگر دولت امریکا طی دو سال گذشته با استفاده ابزاری از ظرفیت اقتصادی، مالی و نظامی خود و با اتخاذ رویکرد تهاجمی کلیه ساختارها و قواعد بین‌المللی را بر هم زده و به تهدیدی جدی برای ثبات منطقه و جهان تبدیل شده است.» روحانی افزود: «جمهوری اسلامی ایران معتقد است که امروزه جامعه بین‌المللی بیش از پیش با معضل یک‌جانبه‌گرایی به چالش کشیده شده همچنین مشکلات و پیچید‌گی‌های جهان امروز به ویژه تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر، چند جانبه‌گرایی را به یک ضرورت تبدیل کرده است.»
رییس‌جمهور اسلامی ایران در دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه روابط تهران- مسکو در منطقه را مثال‌زدنی و در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی رو به گسترش خواند و تاکید کرد:«در شرایطی که امروز مداخلات خارجی در منطقه و تحریم‌های غیرقانونی امریکا شرایط ثبات و همکاری را در منطقه مشکل کرده، تعمیق و توسعه روابط تهران- مسکو برای دو کشور و ثبات و توسعه منطقه حایز اهمیت است.» روحانی اظهار کرد: «اجرای توافقات اقتصادی دو کشور به ویژه در حوزه‌های انرژی و حمل و نقل از روند خوبی برخوردار است و برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌ها طی هفته آینده در تهران به این روند سرعت می‌بخشد.» رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه اقدامات ایران در چارچوب حقوق خود در برجام است، گفت:«اگر منافع ملت ایران توسط سایر شرکای برجام تامین شود، امکان بازگشت به نقطه قبلی وجود دارد.» روحانی نقش روسیه را در تحکیم برجام و اجرای تعهدات اروپا بسیار مهم دانست و اظهار کرد:«ایران همواره حامی ثبات و امنیت منطقه بوده و با مقابله با داعش در منطقه همچنین ارایه پیشنهاد پیمان عدم تعارض منطقه‌ای این اراده را به اثبات رسانده است.» رییس‌جمهور در دیدار با رییس‌جمهور روسیه تصریح کرد:«در مورد سوریه نیز علاقه‌مندیم که همکاری‌های خوب و موثر دو جانبه برای مقابله با تروریسم در قالب روند آستانه با ترکیه را تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه دهیم.»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/119113/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

آخرین وضعیت شکایت صداوسیما از مهران مدیری و پخش دورهمی؛ در انتظار تعیین تکلیف شبکه نسیم

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

اگر زن شاغل است حساب مشترک باز کنید

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

دوره ما اینطوری نبود!

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

چهره ها/ پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیل

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

عصبانیت "نقی" از تیپ پایتختی‌ها در سفر خارج

یه زخم گردن باعث سوءتفاهم شد!

روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی به نقل از وکیلش

با «مثبت آموزش» به روز باشید

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

چیزی که تورو نکشه قوی‌ترت میکنه!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی