اخبار محرمانه

آخرين مطالب

اروپا و فرصت 20 روزه تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
اروپا و فرصت 20 روزه
k ٣.٣
١
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حدود 40 روز از اقدام ایران برای کاهش تعهدات‌هسته‌ای خود می‌گذرد و در این مدت، رفت‌وآمدهای بسیار زیاد دیپلماتیک به کشور را شاهد بودیم؛ رفت‌و‌آمد مقام‌های کشورهای مختلف که یا نماینده اروپا بودند یا پیک سیاسی آمریکا. بااین‌حال تا‌به‌امروز، هیچ‌یک از این دیدارهای سیاسی نتیجه‌ای به‌همراه نداشته است؛ چراکه طرف‌های غربی بدون اجرای تعهدات خود، خواهان پایبندی یکجانبه ایران به تعهدات برجام هستند و خود حاضر نیستند هزینه‌ای پرداخت کنند. حال آقای عراقچی در واکنش به انفعال غرب گفته است: «خروج ایران از برجام در دستورکار است».
18اردیبهشت98 و یک سال بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق برجام و زیرپاگذاشتن قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، ایران ضمن تعلیق بخشی از تعهدات برجامی خود، به اروپا مهلت 60روزه داد تا تعهدات خود، به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را اجرایی کند؛ ضرب‌الاجلی که اروپا رد کرد و این کشورها در بیانیه‌ای، صدور هرگونه بیانیه «ضرب‌الاجل» ایران درباره برنامه جامع اقدام مشترک را رد و در اظهاراتی تکراری تأکید کردند همچنان به حفظ توافق هسته‌ای ایران و تسهیل تجارت مشروع با این کشور ازطریق عملیاتی‌کردن سامانه اینستکس متعهد هستند.
فزون‌براین، اتحادیه اروپا در بیانیه خود، آنجا که به خروج آمریکا از برجام و بازگردان تحریم‌ها علیه ایران اشاره می‌کند، باردیگر تنها به «ابراز تأسف» بسنده کرده و از کشورهای غیرعضوِ برجام خواسته است از اجرای تعهدات اعضای باقی‌مانده در برجام جلوگیری نکنند.
حال بعد از سفر بی‌نتیجه وزیر امورخارجه آلمان به ایران، سفر هلگا اشمیت، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، به ایران را شاهد بودیم.
شبکه دویچه‌وله آلمان در مطلبی به بی‌نتیجه‌بودن سفر هایکو ماس، وزیر امورخارجه این کشور، به ایران اشاره کرد و نوشت: «هایکو ماس که چند روز قبل با هدف تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای ایران و کاهش تنش‌های اخیر در منطقه خلیج‌فارس به ایران سفر کرده بود، با دست خالی به تهران رفت و با دست خالی بازگشت. هیچ معجزه‌ای در تهران رخ نداد. توافق هسته‌ای نجات پیدا نکرد و هیچ تغییر ناگهانی برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه ایجاد نشد».
پیش ‌از ‌این سفر بی‌نتیجه، سخنگوی ماس هم توضیح داد: «برلین درواقع مسوول حل بحرانی نیست که آمریکا ایجاد کرده؛ درحالی‌که خودش پای میز مذاکره نمی‌آید».
تنها راهکار اروپا برای دورزدن تحریم‌های مالی آمریکا علیه ایران، کانال مالی موسوم به «اینستکس» بود. این در حالی است که تاکنون حتی یک تراکنش مالی ازطریق این کانال بین اروپا و ایران انجام نشده است. اروپایی‌ها نمی‌توانند مبادلات اقتصادی و تجاری با ایران را حفظ کنند؛ در‌حالی‌که بانک‌ها و سرمایه‌گذاران آن‌ها از اقدامات تنبیهی آمریکا علیه مؤسساتی واهمه دارند که با ایران تعامل اقتصادی دارند. البته، خودِ اروپا نیز بر این ناتوانی خود آگاه است.
سپس، نوبت هلیگا اشمیت بود که برای رایزنی درباره برجام به ایران بیاید. او در دیدار با عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران، در روز شنبه 25خرداد، درزمینه آخرین وضعیت برجام در پرتو تصمیم اخیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، اقدامات و برنامه‌های طرف اروپایی برای اجرای تعهدات برجامی و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کرد.
معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه 22خرداد با اشاره به سفرش به تهران، برجام را «کلید ثبات و امنیت در خاورمیانه» توصیف کرد و گفت: «با مقام‌های ایرانی درباره وضعیت اجرای برجام و عملیاتی‌شدن ساز‌و‌کار «اینستکس» گفت‌وگو می‌کند».
با این‌حال، موضع‌گیری عراقچی پس از دیدار با هلیگا اشمیت نشان‌دهنده آن است که اروپایی‌ها غیر از حرف، هیچ چیز دیگری در چنته ندارند و نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. سیدعباس عراقچی در دیدار با معاون موگرینی تأکید کرده است: «درحقیقت، خروج ایران از برجام در دستورکار قرار دارد».
وی درباره این سفر توضیح داد: «اشمیت هم برای ادامه رایزنی‌ها و هم برای ارائه گزارش‌های اقداماتش تاکنون و موضوعاتی که درادامه دنبال خواهد کرد، به تهران آمد. جلسه خوبی بود».
معاون سیاسی وزارت خارجه تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران باید از منافع رفع تحریم‌ها در برجام، به‌ویژه رفع تحریم‌های هسته‌ای، بهره‌مند شود؛ در‌غیراین‌صورت با استفاده از حقی که برجام برایمان قائل شده، تعهدات خود را برطبق برجام پله‌پله کاهش می‌دهیم و درحقیقت، خروج ایران از برجام در دستورکار قرار دارد؛ اما این امر به‌صورت هدفمند، هوشمند و برنامه‌ریزی شده و درواقع هرجا که طرفین تعهدات خود را عملی یا بخشی از خواسته‌های ایران را محقق کنند، این روند خروج متوقف می‌شود و حتی می‌تواند به‌جای اول خود بازگردد».
وی با اشاره به پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک برجام گفت: «به‌اعتقاد ما، کمیسیون مشترک باید زمانی برگزار شود که دستاورد ملموسی از آن به‌دست آید. تکرار بیانیه‌های گذشته و تکرار مواضع قبلی خوب است؛ اما کافی نیست».
عراقچی این را هم خاطرنشان کرد: «به‌اندازه لازم برای دیپلماسی پنجره بازکرده‌ایم؛ ولی در‌حال‌حاضر، به اقدام عملی نیاز داریم. در‌نتیجه، زمان تشکیل کمیسیون مشترک وقتی خواهد بود که راه‌حل مشخص و نتیجه عملی داشته باشیم که از نتیجه‌اش بهره‌مند شویم؛ چراکه علاقه‌ای به جلساتی نداریم که خروجی آن‌ها صرفا به صدور بیانیه‌های سیاسی منتهی می‌شود».
معاون سیاسی وزیر امورخارجه درباره تمدید مهلت تعیین‌شده برای طرف‌های برجام تأکید کرد: «مهلت 60روزه‌ای که 25 روزش سپری شده، به‌هیچ‌عنوان تمدید نمی‌شود و ایران اقدامات بعدی یا همان گام دوم را اجرایی می‌کند؛ مگر اینکه آن‌ها خواسته‌های ما را تأمین کنند».
حال توپ در زمین اروپاست و اروپایی‌ها باید بهای نجات توافق هسته‌ای را بپردازند؛ اما تاکنون تنها کاری که انجام داده اند، حرف‌زدن است. با‌این‌حال در شرایطی که هیچ‌یک از طرفین خواستار جنگ نیستند، اجرای تعهدات و توافقی که با سال‌ها مذاکره منعقد شده، تنها راه موجود است که همه طرف‌ها می‌توانند در سایه آن از مزایای برجام برخوردار شوند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/119120/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

«اسماعیل» دوست نداره من کار کنم

شش سریال پربیننده صداوسیما که درس عبرت مردم شدند

اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده‌اند؟

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

لوکاشنکو: اوکراین میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است

کاخ سفید: به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

ارتش یمن: سه عملیات موفق بر ضد کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی انجام دادیم

گرگ های زیادی اطراف همسرتون هستند

استوری جذاب الناز حبیبی با تم مشکی

عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

گزارش رئیسی از سفر به پاکستان و سریلانکا: برگزاری این سفر در این مقطع، پیام مهمی داشت

استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش رژیم صهیونیستی

رئیس‌جمهور وارد تهران شد

دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند

واکنش مداخله‌جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای توماج صالحی

رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

آخرین وضعیت شکایت صداوسیما از مهران مدیری و پخش دورهمی؛ در انتظار تعیین تکلیف شبکه نسیم

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

اگر زن شاغل است حساب مشترک باز کنید

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

دوره ما اینطوری نبود!

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

چهره ها/ پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی