اخبار محرمانه

آخرين مطالب

شوک اورانیومی به اروپا تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
شوک اورانیومی به اروپا
k ٧
٥
روزنامه جوان / متن پیش رو در جوان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اقدامات ایران در مقابله با خروج یکجانبه امریکا از برجام وارد مرحله جدیدی شده و روز گذشته سخنگوی سازمان انرژی اتمی در دیدار رسانه‌ها از سایت اتمی خنداب از شمارش معکوس برای گذر از سقف 300 کیلو اورانیوم غنی 67/ 3 درصد شده خبر داد.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اقدامات این سازمان برای مقابله با خروج امریکا از برجام در جریان دیدار نمایندگان رسانه‌ها از سایت خنداب گفت: درباره تصمیماتی که شورای امنیت گرفته است، دو اقدام را سازمان انرژی اتمی به‌عهده گرفت. درباره اینکه به مرحله دوم ورود خواهیم کرد نمی‌دانیم و بستگی به اقدام طرف مقابل دارد. کمالوندی در ادامه گفت: ما تولید را در نطنز افزایش دادیم. شمارش معکوس شروع شده و از امروز به‌مدت 10 روز ما از سقف 300 کیلو عبور خواهیم کرد و افزایش تولید بالا خواهد رفت و سرعت افزایش اورانیوم غنی‌شده 67 /3 بالا خواهد رفت. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: اگرچه ما نمی‌خواهیم تعهداتی را که در گذشته داشته‌ایم و بازار‌هایی را که پیدا کرده‌ایم کنار بگذاریم، ممکن است با یک روندی، با رفتن به 130 به بالاتر، مزیت‌های اقتصادی را کنار نگذاریم و آن را به‌عنوان مواد اولیه صادر نکنیم و با ارزش افزوده آن را صادر کنیم.
درباره مرحله دوم منتظر تصمیم مقامات هستیم
وی درباره مرحله دوم اقدام ایران برای کاهش تعهدات به برجام گفت: درباره مرحله دوم ما منتظر تصمیم مقامات هستیم. هنوز برای اروپایی‌ها وقت باقی است. آن‌ها در گذشته هم فرصت داشتند که یک سال صبر استراتژیک بود و دو ماه هم فرصت دادیم. اروپایی‌ها اظهار عجز کرده‌اند، اما این موضوع به وزارت خارجه مربوط است. اگر دو اقدامی که در مرحله اول زمانبر بود و ما داشتیم در مرحله بعدی به‌ویژه برای رفتن بالاتر از 67/ 3 نیاز به زمانی نخواهد بود. فکر نکنند که بعد از 60 روز، بار دیگر فرصت 60 روزه خواهند داشت. اقدامات ایران در راستای بند‌های 26 و 36 برجام است. درباره بند دیگری که در خصوص مرحله دوم است، امروز در خدمت متخصصان بودیم. آنچه دستور گرفته‌اند این است که هر دو رآکتور را با هم به‌پیش ببرند.
کمالوندی همچنین افزود: ما درباره افزایش 67/ 3 هم سناریو‌های مختلف را در نظر گرفته‌ایم. این می‌تواند از 68/ 3 باشد تا شرایط دیگری. بر اساس نیاز‌های فنی سناریو‌های مختلف در خدمت مسئولان نظام قرار گرفته و در انتهای 60 روز اول تصمیم گرفته خواهد شد. با همین روندی که رو به جلو می‌رویم، ما فکر می‌کنیم در دو ماه و نیم آینده اگر بازار جدیدی برای عرضه تولیدات جانبی آن‌ها نداشته باشیم، این (آب سنگین) می‌تواند از 130 تن عبور کند. در ذهن ترامپ این است که اگر کسی از ما آب سنگین نخرد به‌صورت خودکار کارخانه تعطیل می‌شود، در صورتی که این‌طور نیست، ما هم مصرف داخلی داریم و هم بازار داریم. ما تعهدی برای مازاد 130 تن آب سنگین داریم و فقط باید آن را عرضه کنیم. اگر کسی خرید، ما می‌فروشیم، اگر کسی نخرید، بالاتر می‌رویم. طرف مقابل می‌گوید «مازاد 130 تن را به ما بدهید»، ما می‌گوییم «اگر خواستیم می‌دهیم و اگر نخواستیم نمی‌دهیم».
وی درباره تأسیسات هسته‌ای فردو نیز گفت: فردوی فعلی با فردوی سابق خیلی فرق دارد. تنها چیزی که نداریم، فقط غنی‌سازی است. ما الآن در فردو مرکز خلأ هم داریم. در نطنز واحد اختلاط هست، زیرساخت‌های لازم مونتاژ را برای غنی‌سازی هسته‌ای هم دیدید. در شرایط بسیار خوبی قرار داریم؛ همه امکانات برای حرکت باشتاب را داریم و اگر محدودیت‌ها برداشته شود خواهیم دید که به‌سرعت برای پیشرفت و تأمین رفاه کشور حرکت خواهیم کرد. با شرایطی که کشور به‌لحاظ صنعت هسته‌ای دارد، نوید این را می‌دهم که در زمینه‌های مختلف این صنعت پیشرفت‌هایی داشته باشیم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی از طرف متخصصان صنعت هسته‌ای گفت: همه گوش به فرمان مقام معظم رهبری هستند و نخواهند گذاشت که این صنعت صدمه ببیند.
وی در خصوص اینکه «آیا پس از بررسی اروپا که قرار است انجام شود، ایران تصمیم جدیدی خواهد داشت یا نه»، گفت: درباره اقدام طرف مقابل ما منتظر هستیم که اقدامی انجام دهند، جلسه و نشست کفایت نمی‌کند. به‌محض اینکه آن‌ها اقدام عملی انجام دهند، این امکان هست که تعهدات به شرایط قبلی برگردد. اگر من آن موقع عرض کردم چهار برابر، الآن دو برابر آن چهار برابر قبلی (سرعت تولید اورانیوم غنی‌شده درصد پایین) است و در آینده هم نمی‌توان گفت: چند برابر است.
تعهد برگشت‌نکردن به رآکتور قبلی را بر اساس مرحله دوم کنار می‌گذاریم
کمالوندی اضافه کرد: در خصوص رآکتور دوم و مدت زمان مورد نیاز، نیاز به جلسه و ارائه است، اما بدانید که با سرعت انجام خواهد شد. ما شنیدیم که از شش ماه تا یک سال و نیم است. به هر حال هم طراحی قبلی رآکتور اراک مدنظر است و هم بازطراحی آن، و تعهدی را نمی‌پذیریم. ما تعهد برگشت نکردن به رآکتور قبلی را بر اساس مرحله دوم کنار می‌گذاریم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره سناریو‌های این سازمان برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم نیز در توضیحاتی گفت: یک سناریو این است که 67/ 3 را برای نیازی مانند نیروگاه بوشهر تعریف می‌کنیم که می‌شود 5 درصد یا اگر برای نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران تعریف می‌کنیم که می‌شود 20 درصد، سناریو‌های مختلف دیده شده است.
باید بین تعهدات طرف‌ها در برجام توازن وجود داشته باشد
کمالوندی در پاسخ به سؤال تسنیم که «اگر اروپا بخشی از تعهدات را انجام دهد آیا ایران هم تعلیق برخی تعهدات را به‌صورت نسبی متوقف خواهد کرد یا اینکه تعلیق کاهش تعهدات به‌ازای انجام کامل تعهدات طرف مقابل خواهد بود»، گفت: ما باید بدانیم ارزش اقدامات طرف مقابل چقدر است. مسئول اصلی وزارت خارجه است، ضمن آنکه محل شورای امنیت ملی است، هیئت نظارت بر برجام هم هست. تا الآن ایران صبر کرده تا حجت به‌ویژه برای خارج از کشور تمام شود. هیچ‌کس ایران را به‌خاطر اینکه برجام تعلیق می‌شود، مقصر نمی‌داند. باید بین تعهدات توازن وجود داشته باشد. تشخیص توازن نیاز به اطلاعات دارد. ما در سازمان انرژی اتمی ده‌ها گزینه و انتخاب را در اختیار گذاشته‌ایم. این آزمایش مهمی برای اروپا است. اروپا اگر تعلل کند، یعنی یا نمی‌خواهد به تعهدات خود عمل کند یا اینکه نمی‌تواند انجام دهد، پس اگر نمی‌توانید ما با یک موجود کم‌توان مواجه هستیم. اروپا هم به‌خاطر منافع خودش هم که شده حتماً باید اقدامی انجام دهد و اگر انجام ندهد ما حتماً اقدام خواهیم کرد.
وی درباره نوع همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: آژانس نظارت سه‌گانه دارد که یکی پادمانی است، یک نظارت پروتکلی است، ایران این را بر اساس تصمیم مجلس به‌صورت داوطلبانه پذیرفته است. یکسری هم نظارت‌های برجامی است که تعدادشان زیاد نیست، مثل نظارت بر انتقال مواد. وقتی به‌سراغ کار با آژانس بیاییم، باید سمت نظارت‌های برجامی و پروتکلی برویم. نظارت پادمانی اجباری است، اما پروتکلی اختیاری است، بنابراین نظارت پادمانی برای کشور هسته‌ای که ان‌پی‌تی را قبول دارد، اجباری است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: اگر به این سبک ادامه یابد عملاً خروج از برجام اتفاق می‌افتد. ممکن است به‌تدریج با عدم اجرای تعهدات از طرف اروپایی و تعلیق تعهدات از این طرف این محبت بین زوج (دو طرف) پایان یابد. ما یک برنامه‌ای داشتیم که برای 270 هزار سو بود که حدود یک و نیم برابر آنچه مقام معظم رهبری فرمودند: است. آنچه امروز در جیب‌مان داریم و می‌توانیم روی آن حساب کنیم 270 هزار است که آن هم در برجام است و می‌تواند از آن هم فراتر باشد.
ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید
/

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/119727/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مجری جنجالی روی آنتن زنده پابرهنه شد/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

31 فروردین آخرین مهلت هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه "طنزپهلو"

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

رفع نشتی در 5 مرکز بهره‌برداری خطوط انتقال گاز

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

آخرین سامورایی‌های ژاپن در یک قاب

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

جداول مرتبط با حوزه انرژی لایحه بودجه سال 1403 در کمیسیون انرژی اصلاح می‌شوند

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

مدیر انتشارات روزنه به زندان رفت

از بازیگری در فوتبال تا رسیدن به گزارشگری جوادخیابانی/ ویدئو

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

انتقال بیش از 774 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در منطقه خلیج‌فارس

انتقال نوروزی 458 میلیون لیتر فرآورده نفتی در منطقه خوزستان

پیشرفت خیره‌کننده پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تهران در ماه‌های اخیر

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی