اخبار محرمانه

آخرين مطالب

آخرین خبرها از تنش بین ایران و آمریکا سیاسی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - آخرین خبر / نخستین ساعات بامداد روز گذشته بود که روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک "امریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران خبر داد. در طول 24 ساعت گذشته اظهارنظرهای متفاوتی از سوی مقامات ایرانی و آمریکایی در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت و جزئیاتی جدید از ضربه سنگین ایران به اقدام تجاورکارانه آمریکا منتشر شد. در پی تجاوز این پهپاد جاسوسی همچنین ایران رسما از آمریکا به سازمان ملل شکایت کرد.
رونمایی ظریف از مختصات پهپاد سرنگون‌شدۀ آمریکایی
پس از اقدام تجاوزکارانه آمریکا به حریم سرزمینی ایران و پاسخ قاطع نیروی هوافضای سپاه، محمدجواد ظریف با انتشار یک توئیت جدید، جزئیات بیشتری درباره سقوط پهپاد آمریکایی در آسمان کشورمان ارائه داد.
وزیر امور خارجه ایران در توئیتر نوشت: « در ساعت 14:00 پهپاد آمریکایی در حالت پنهان از امارات پرواز کرد و حریم هوایی ایران را نقض کرد. این پهپاد در ساعت 04:05 در مختصات 25°59"43"N 57°02"25"E در نزدیک کوه مبارک هدف قرار گرفت. ما قطعات پهپاد نظامی آمریکا را در آب‌های قلمرو خودمان، جایی که این پهپاد ساقط شد جمع‌آوری کرده‌ایم. »
وزیر امور خارجه کشورمان در این توئیت علاوه بر ارائه مختصات محل سقوط این پهپاد، دو نقشه را منتشر کرده که نشان می‌دهد این پهپاد پس از نقض حریم هوایی ایران، هدف قرار گرفته است.


«الظفره» امارات مبدأ پرواز پهپاد آمریکایی ساقط شده
بر اساس فیلم منتشر شده از مسیر پروازی پهپاد جاسوسی RQ-4 آمریکایی، این پهپاد از پایگاه هوایی الظفره امارات متحده عربی برخاسته و پس از طی مسیر خود به سمت چابهار، در راه بازگشت و با نقض حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران، سرنگون شده است.
بر این اساس، پهپاد جاسوسی گلوبال‌هاوک در ساعت 14 دقیقه بامداد امروز از پایگاه هوایی الظفره امارات به پرواز درآمده و در نهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد. این هواپیمای بدون سرنشین، در زمان بازگشت به سمت غرب منطقه در محدوده تنگه هرمز با تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران ، مشغول جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی می‌شود.
در نهایت، در ساعت 04:05 بامداد در حالی که هواپیمای متجاوز وارد فضای سرزمینی کشورمان شده بود، توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه مورد هدف قرار گرفت و سرنگون شد.
روسیا الیوم در همین رابطه نوشت: منابع ایرانی می‌گوید، این پهپاد از پایگاه هوایی الظفره در امارات برخاسته بود و این پایگاه همانی است که اخیرا وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که یک اسکادران از جنگنده‌های «اف.15.ئی - استرایک ایگل» از پایگاه سایمور در ایالت کارولینای شمالی به آن اعزام می‌کند.
پایگاه هوایی الظفره، فرودگاهی نظامی در منطقه «مصفح» در حومه «ابوظبی»‌ پایتخت امارات عربی متحده است. این پایگاه در فاصله 32 کیلومتری ابوظبی واقع شده است.

ایران از آمریکا به سازمان ملل شکایت کرد
بدنبال اقدام تجاوزکاران آمریکایی ها در نقض حریم هوایی ایران، «مجید تخت روانچی»، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد اعتراض خود را نسبت به تجاوز پهپاد جاسوسی آمریکا به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.
آقای روانچی خاطرنشان کرده این نامه را برای مطلع کردن سازمان ملل از یک «اقدام غیرقانونی و بسیار خطرناک و تحریک‌آمیز» نیروهای مسلح آمریکا علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران نوشته است.
اعتراض شدید عراقچی به سفیر سوئیس در پی تجاوز پهپاد آمریکایی
در همین حال سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان نیز شب گذشته در تماس فوری با سفیر سویس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا، اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به دولت آمریکا به خاطر تعرض به حریم هوایی کشورمان را به وی ابلاغ کرده و گفت مدارک انکارناپذیری مبنی بر حضور این پهپاد در فضای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و حتی قطعاتی از لاشه این پهباد در آبهای سرزمینی ایران به دست آمده است. عراقچی همچنین خواهان احترام نیروهای آمریکایی به حریم هوایی و دریایی جمهوری اسلامی ایران و رعایت کامل مقررات بین المللی از سوی ایشان شد.
سفیر سوئیس در پاسخ به عراقچی گفت: مراتب را بلافاصله به دولت آمریکا منتقل خواهد کرد. از سفیر سویس همچنین خواسته شد تا صبح فردا با حضور در وزارت امور خارجه در جریان جزئیات بیشتر این حادثه قرار گیرد.
عقب نشینی ترامپ از واکنش سریع به سرنگونی پهپاد آمریکایی
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از یک روز پرتنش، شب گذشته «حملات نظامی علیه ایران در تقابل با ساقط کردن پهپاد تجسس آمریکا را تایید، اما از اجرا شدن آن‌جا عقب‌نشینی کرد». طبق گفته چند مقام دولتی [آمریکا] مقامات دیپلماتیک و نظامی پس از بحث و مذاکرات جدی در کاخ سفید در جلسه مشاوره‌ای که میان مقامات ارشد امنیت ملی ریاست جمهوری و رهبران کنگره آمریکا برگزار شد،‌ در شامگاه گذشته در انتظار یک حمله بودند. به گفته مقامات، رئیس جمهور ابتدا با حمله به چند هدف ایرانی مانند رادار و آتش‌بارهای موشکی موافقت کرد. یک مقام ارشد دولتی [آمریکا] مدعی شد که عملیات در مراحل اولیه خود بود که کنسل شد. هواپیماها به راه افتاده و کشتی‌ها مستقر شده بودند اما زمانی که دستور توقف آمد هیچ موشکی شلیک نشده بود.
ممنوعیت پرواز هواپیماهای مسافربری آمریکا و KLM هلند بر فراز ایران
سازمان فدرال هوانوردی آمریکا با صدور یک فرمان اضطراری پرواز هواپیماهای مسافربری این کشور را بر فراز آب‌های ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز ممنوع کرد. این فرمان در پی افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا و انهدام یک پهپاد آمریکایی در نزدیکی تنگه هرمز صادر شده است. بنا بر اعلام سازمان هوانوردی آمریکا، هنگام انهدام پهپاد این کشور یک هواپیمای مسافربری در 83 کیلومتری محل حادثه در حال پرواز بوده است. این سازمان تشدید تنش‌های نظامی و کاربرد موشک‌های با برد زیاد در نزدیکی مناطق پرتردد هوایی را عامل نگرانی عنوان کرده است.
آر. تی. ال گزارش داد: خطوط هوایی هلندی KLM اعلام کرده است که بر فراز تنگه هرمز پرواز نمی‌کند. امنیت برای این شرکت اولویت دارد و به دقت تحولات را زیرنظر دارد و اقدامات را به شیوه‌ای برنامه ریزی می‌کند که امنیت پرواز تضمین شود. این شرکت هوایی در بیانیه‌ای که به این منظور منتشر کرده، اعلام کرده است: «حادثه ای که برای پهپاد رخ داد، دلیل پرواز نکردن بر فراز این منطقه است.»
واکنش‌های مختلف به ساقط شدن پهپاد آمریکایی در حریم سرزمینی ایران
فرمانده کل سپاه روز گذشته با اشاره به ساقط کردن پهپاد جاسوسی آمریکا، اظهار داشت: سرنگون کردن هواپیمای جاسوسی آمریکا، حامل یک پیام آشکار، واضح، قاطع، سریع، صریح و دقیق بود و آن اینکه مدافعان مرزهای میهن اسلامی ایران در مقابل تعرض هر بیگانه ای به این سرزمین عکس العمل های قاطع، تمام کننده و قطعی خواهند داشت. مرزها خط قرمز ماست و هر دشمنی به آن تعرض کند، بر نخواهد گشت و نابود خواهد شد. تنها راه دشمنان احترام به تمامیت ارضی و منافع ملی ایران است. اعلام می کنیم، بنای جنگ با هیچ کشوری نداریم، اما برای جنگ کاملا آماده ایم و حادثه امروز نشانه روشنی از این پیام دقیق بود.
تخت روانچی، سفیر دائم ایران در سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای گفت که پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا قبل از آنکه هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران قرار گیرد به اخطارهای رادیویی ایران بی‌توجهی کرده است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی پس از سرنگونی پهپاد این کشور در خاک ایران در اظهاراتی عجیب و مضحکانه گفت: «احساسم این است، شاید هم اشتباه کنم، شاید هم درست باشد، احساسم این است که این اشتباه یک نفر بوده که کاری کرده که نباید می‌کرده است. مرتکب اشتباه شده است. نمی‌گویم که آن کشور اشتباه کرده است، بلکه یکی از افراد تحت فرماندهی اشتباه کرده است».
فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه غرب آسیا (سنتکام) با صدور بیانیه‌ای رسما به هدف قرار گرفتن این پهپاد که از نوع «گلوبال هاوک» بود، اعتراف کرد ولی مدعی شد که این پهپاد در آسمان تنگه هرمز سرنگون شده است نه آسمان ایران.
«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) بعد از اتمام جلسه‌ای در کاخ سفید با موضوع ایران خواستار تلاش حداکثری برای تنش‌زدایی با ایران شد و گفت: «ضروری است که ما کاملاً با متحدانمان در تعامل باشیم و این را بدانیم که با یک دشمن مسئول طرف نیستیم و هر آنچه در توان داریم را برای تنش‌زدایی به کار بگیریم. در اینجا با وضعیتی خطرناک و پرتنش مواجه هستیم که مستلزم اتحاذ رویکردی قوی، هوشمندانه و راهبردی و پرهیز از اقدامات بی‌ملاحظه است. پلوسی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد با این موضع دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که پهپاد آمریکایی داخل آب‌های بین‌المللی هدف قرار گرفته و سرنگون شده است، موافق است.
«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه هم در پاسخ به سوالی درباره هدف قرار گرفتن یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از ورود به حریم سرزمینی ایران گفت: «مسئولیت ما دعوت به آرامش است. هر آنچه در توان داریم را به کار می‌گیریم تا اوضاع آرام بماند.»
«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در پیام ویدیوئی مدعی شد که ایران طی 24 ساعت گذشته «اعمال خشونت‌آمیزی» علیه آمریکا و جامعه جهانی انجام داده است. او از «ملت‌های خواهان صلح امنیت» خواست که از تلاش‌های آمریکا برای مقابله با ایران حمایت کنند.
متخصص کاربردهای نظامی پهپادها در آمریکا ، با دردناک‌خواندن سرنگونی پهپاد آمریکایی گلوبال‌هاوک توسط پدافند هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت که تصور این بود که این پهپاد هدف قرار نخواهد گرفت اما آمریکا وجهه خود را از دست داد.
گفتنی است؛ نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه 30 خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک "امریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/121714/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

جزئیات آخرین تحولات منطقه از زبان خبرنگار صداوسیما در مرز لبنان

پیامدهای اِل‌نینو؛ اعلام وضعیت اضطراری و جیره‌بندی برق در اکوادور

سروش رفیعی: حاشیه ندارم چون فیلم بازی نمی‌کنم!

تمجید امیرعبداللهیان از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

عملکرد وزارت نفت در بخش‌های نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی بررسی می‌شود

ایران به فناوری سامانه پایش وضع ماشین‌های دوار دست یافت

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم/ ویدئو

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

بحرین میزبان نشست آینده سران اتحادیه عرب

پلیس آمریکا یکصد دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کرد

رسوایی‌های گسترده در پارلمان انگلیس

«برمودا» امشب میزبان عمو قناد است

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

حاج آقا مرادی: اگر کسی ناشناس پیام داد و دنبال آشنایی بود این دنبال دختربازی هست!

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

«انگل؛ خاکستری»: روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

کنایه‌ بچه به شرایط سخت و عجیب اقتصادی

اهدای 100 هزار گل لاله به شهر جنگ‌زده اوکراین

«انگل: خاکستری»؛ روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

افزایش استرس‌ زنان امروزی به دلیل بی‌خوابی

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

ماجرای بیزینس‌های «آقای همساده»

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

چه خبر از مژده لواسانی و سوگل خلیق؟

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

توپکرانی 137 هزار متر خط لوله در نفت و گاز مسجدسلیمان

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین

تجمع مردم لبنان در مقابل سفارت اردن

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم!

رضا نصری: زبان ایران باید در مقابل اسرائیلِ یاغی و قانون‌شکن زبان قانون و منطق و متانت باشد!

صفر تا صد برنده و بازنده عملیات ایران علیه اسرائیل در 3 دقیقه

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی