اخبار محرمانه

آخرين مطالب

تاریخچه تله عسل

از گل ایتالیایی مهربان تا رقصنده هلندی؛ عشوه‌گرترین جاسوسان جهان و سوژه‌های فریب خورده آنان خواندنی ها

از گل ایتالیایی مهربان تا رقصنده هلندی؛ عشوه‌گرترین جاسوسان جهان و سوژه‌های فریب خورده آنان
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - در سال 2019 میلادی اسناد نشان دادند که "باربارا کاسل" وزیر کار بریتانیا توسط "رناتو پرونی" ایتالیایی عامل چکسلواکی در تله عسل افتاده بود. این اتفاق در زمان ریاست "کلمنت ریچارد اتلی" بر حزب کارگر در دهه 1950 میلادی رخ داده بود و کاسل در آن حزب به عنوان چهره‌ای نوظهور حضور داشت.

با یک پیام عشوه‌گرانه شروع شد: "خیلی وقت است صحبتی بین مان نبوده است! دلتنگ تو در وست مینستر". سپس پس از آن که ادعا کرد که گیرنده را اخیرا در مراسمی ملاقات کرده خبرنگار مرموز که خود را "چارلی" می‌خواند دست به کار شد: "من دوباره سینگل هستم" پس از چند شوخی دیگر "چارلی" یک عکس صریح و بی پرده فرستاد.
در ظاهر به نظر می‌رسد این متن یک چت باشد که ممکن است در یک برنامه دوستیابی بین دو نفر رد و بدل شود، اما این پیام و چندین پیام دیگر حاوی عبارات مشابه، در پلتفرم واتس‌اپ برای دست کم دوازده مرد از جمله نمایندگان مجلس عوام بریتانیا ارسال شد که در فاصله اکتبر 2023 تا فوریه سال جاری در داخل و یا در نهاد‌های وابسته به پارلمان کار می‌کردند.
برای برخی فرستنده خود را "شارلوت" یا "اَبی" معرفی می‌کرد. "لینزی هاروی هویل" رئیس مجلس عوام بریتانیا اظهار داشت که این پیام بخشی از تمرین فیشینگ یا تله گذاری برای کسب اطلاعات بسیار شخصی از سوی فرد ارسال کننده پیام بوده است. او اشاره کرد که این اقدام احتمالا از سوی یک دولت خارجی صورت گرفته است.
شاید واتس آپ پلتفرمی مدرن باشد. با این وجود، تله عسل تاریخ طولانی و رنگارنگی دارد. در ادامه به مواردی تاریخی از آن خواهیم پرداخت شاید برای جاسوسان امروزی نیز الهام بخش باشد!

اخبار محرمانه


ماتا هاری
این رقصنده هلندی - آلمانی با نام واقعی "گرترود مارگارت زله" متهم به جاسوسی در جریان جنگ جهانی اول در خاک فرانسه برای آلمانی‌ها بود. او پس از اجرا برای پسر ارشد قیصر ویلهلم دوم در سال 1916 توسط فرانسوی‌ها استخدام شد تا ولیعهد را اغوا کند و اسرار نظامی را به دست آورد. او با یک عامل آلمانی در مادرید ملاقات کرد تا با ویلهلم جونیور ملاقاتی داشته باشد، اما در عوض پیشنهاد داد اسرار فرانسه را با آلمانی‌ها در میان بگذارد.
سپس فرانسوی‌ها ارتباطاتی را که ظاهرا خیانت او را تایید می‌کرد رهگیری کردند. این که انگیزه ماتا هاری چه بود و این که نیت واقعی فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها چه بوده کماکان بخشی نامشخص مانده‌ای در تاریخ است. مشخص نیست که آیا او جاسوسی دوجانبه و حتی سه جانبه بوده و یا صرفا یک قربانی بیگناه بود. او در نهایت توسط فرانسوی‌ها در اکتبر 1917 اعدام شد.

اخبار محرمانه


جان پروفومو و کریستین کیلر
ارباب تمام رسوایی‌های سیاسی بریتانیا "جان پروفومو" وزیر جنگ وقت بریتانیا بود چرا که در سال 1963 میلادی به دلیل داشتن رابطه با "کریستین کیلر" مجبور به استعفا شد. کیلر که یک مدل بود در جریان رسیدگی به این پرونده رسوایی پروفومو ادعا کرد که همزمان علاوه بر او با یک دیپلمات روس نیز در سفارت روسیه ارتباط داشته است. آن وابسته نیروی دریایی اتحاد جماهیر شوروی یوگنی ایوانوف نام داشت.
افشای این موضوع در زمان "جنگ سرد" اتفاق خوبی برای دولت محافظه کار مک میلان نخست وزیر وقت بریتانیا نبود. پروفومو که در آن زمان 46 سال سن داشت مجبور شد به خاطر دروغ گفتن درباره رابطه اش با کیلر در پارلمان از وزارت استعفا کند. ایوانوف، اما بعدا ادعا کرد که کیلر هرگز نتوانسته بود از طریق رابطه عاطفی با پروفومو اطلاعات حساسی را برای روس‌ها بدست آورد.

اخبار محرمانه


باربارا کاسل و رناتو پرونی
در سال 2019 میلادی اسناد نشان دادند که "باربارا کاسل" وزیر کار بریتانیا توسط "رناتو پرونی" ایتالیایی عامل چکسلواکی در تله عسل افتاده بود. این اتفاق در زمان ریاست "کلمنت ریچارد اتلی" بر حزب کارگر در دهه 1950 میلادی رخ داده بود و کاسل در آن حزب به عنوان چهره‌ای نوظهور حضور داشت. اسناد اطلاعاتی پلیس مخفی کمونیستی چکسلواکی مربوط به سال 1953 میلادی نشان می‌دهد که پرونی بر این باور بود که می‌تواند کاسل را اغوا کند اگرچه هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد او موفق شده بود. پرونی و کاسل درباره نظریه‌های سیاسی با یکدیگر بحث می‌کردند.
پرونی در حزب کارگر به عنوان دوست کاسل شناخته شده بود و گاهی با او به جلسات حزبی می‌رفت و متن اسناد را برای او می‌نوشت. در گزارش پلیس مخفی آمده است: "بر اساس شهادت آندری (نام رمز پرونی) او به آندری اعتماد کرد و قصد داشت در صورت پیروزی حزب کارگر مقام وزیر خارجه را کسب کند. در آن سند آمده که کاسل پرونی را "گل ایتالیایی مهربان" اش خطاب کرده بود.

اخبار محرمانه


مردخای وانونو و شریل بن توو (سیندی)
در سال 1986 میلادی موساد دیدگاهی مبهم نسبت به "مردخای وانونو" تکنسین اسرائیلی داشت که برای مطبوعات بریتانیا اطلاعات مربوط به نیروگاه اتمی مخفی دیمونا در صحرای نِگِو را فاش ساخته بود نیروگاهی که اسرائیل در آنجا سلاح هسته‌ای تولید کرده است. سیاست هسته‌ای اسرائیل کماکان همراه با ابهام عمدی است.
وانونو در حالی که مخفی شده بود برای یک روز گشت و گذار به مرکز لندن رفت و طی آن زنی با او دوست شد و سفری عاشقانه را با او برای رفتن به رم برنامه ریزی کرد. آن سفر برنامه ریزی شده، اما تله عسل موساد بود تا وانونو در جریان آن بازداشت شود.
روانشناسان موساد وانونو را فردی "تنها" ارزیابی کرده بودند و به این نتیجه رسیدند که می‌توان با قرار دادن یک زن در زندگی اش او را اغوا کرد. "سیندی" همراه جدید وانونو او را به آپارتمانی در رم بود و او در آنجا توسط سه مامور موساد بازداشت شد. وانونو بلافاصله به اسرائیل انتقال یافت و آنجا به اتهام خیانت محاکمه شد. از نظر دیپلماتیک بازداشت او در ایتالیا نسبت به بریتانیا حساسیت کمتری داشت و برنامه ریزی موساد برای تله عسل بدین خاطر بود. وانونو در سال 2004 از زندان آزاد شد.

اخبار محرمانه


شبکه مردان جاسوس رومئو تحت هدایت مارکوس ولف
"مارکوس یوهانس ولف" سیاستمدار و دولتمرد کمونیست آلمانی بود که به مدت 34 سال نفر دوم وزارت امنیت آلمان شرقی محسوب می‌شد. او در اشتازی (سازمان اطلاعات آلمان شرقی) شبکه از مردان جاسوس تحت عنوان "جاسوسان رومئو" را تشکیل داد. او با اطلاع داشتن از این موضوع که جنگ جهانی دوم باعث کمبود مردان جوان در آلمان غربی شده بود این شبکه را ایجاد کرد. هدف ولف با انتخاب بهترین عوامل عملیاتی مرد آن بود تا زنان قدرتمند از نظر سیاسی و اقتصای در آلمان غربی را اغوا کند زنانی که اغلب مجرد بودند. در نتیجه، او عوامل اطلاعاتی مرد را روانه آلمان غربی کرد.
در نتیجه کار او جمع آوری اطلاعات محرمانه از مقام‌های ارشد در دولت آلمان غربی و حتی از درون ناتو انجام می‌شد. با این وجود، در دهه 1980 میلادی تله عسل کارآمدی گذشته را از دست داده بود، زیرا افسران اطلاعاتی آلمان غربی آموزش دیده بودند تا مدل‌های مو و لباس غیر مُد افراد نفوذی از آلمان شرقی را تشخیص دهند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1218309/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حدود 1000 میلیارد ریال به توسعه زیر ساخت‌های جامعه ایثارگری قم اختصاص یافت

تجلیل مدیرکل بنیاد کرمانشاه از خانواده شهید «کریمی»

ارزیابی سفری مهم؛ ترمیم رابطه؟

تصاویر جدید از حضور مایکل جکسون در آمریکا

دستگاه الکترونیک اخذ رای قابل هک است؟

روزانه 60 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گار کشور افزوده شد

قیمت نفت صعودی شد

2 خبر از سینمای کوتاه

آمریکا به‌دنبال جلوگیری از دسترسی ایران، چین و روسیه به پیشرفته‌ترین نرم افزارهای هوش مصنوعی

افزایش اندک قیمت مرغ

لحظه بمباران دو برج مسکونی در شهر رفح

روس‌ها هفتاد و نهمین سالگرد پیروزی بر آلمان نازی را جشن گرفتند

شیک ترین بانوی سینمای ایران در کنسرت «اشوان»

امیرعبداللهیان در گفتگو با گوترش: رژیم صهیونیستی می‌خواهد تلاش‌های بین‌المللی برای توقف جنگ را بی‌ثمر سازد

منتخب مردم قم در مجلس: آمده‌ام بزنم زیر میز!

دیدار نماینده تام ‌الاختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران  با تیم ایثار جانبازان قم

تداوم «دستاوردسازی» با آمار؛ آیا تراز تجاری ایران واقعا مثبت است؟

پنتاگون هم توقف ارسال تسلیحات به تل‌آویو را تایید کرد

در نقد شکایت آموزش و پروش از سریال افعی تهران؛ حق انتقاد از معلمان را به رسمیت بشناسید

ادای احترام رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام شامخ شهدا در گلزار امامزاده ابراهیم قم

دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید کنسولگری ایران

سردبیر بخارا: خارج از حوزه تمدنی ایران نمی‌توانم زندگی کنم

مستند «بیگانه» بزرگنمایی نمی‌کند

«عادل فردوسی پور و علی فروغی» از نگاه مدیر سابق شبکه سه

مهاجری: رئیسی تنها کاری که می‌کند این است که کاغذی را که به دستش می‌دهند،‌ می‌خواند

ستاد ارتباطات مردمی در مرکز توانبخشی ایثار قم برپا شد

وزارت جهاد کشاورزی: امسال واردات گندم نخواهیم داشت

مدیر رادیو معارف؛ از مدیریت کنداکتور تا شروعِ «عصر جوانی»

من که می‌دونم بچه دوراهی قپون هستی!

رئیسی: 100 هزار هکتار زمین به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

ماجرای تعلیق ارسال تسلیحات آمریکایی به اسرائیل

لاپید: تهدید بایدن درباره عدم ارسال سلاح، نتیجه عملکرد ناموفق نتانیاهو است

5 کشور اروپایی به زودی کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

خاطرات هاشمی رفسنجانی؛ پاسخ رهبری به تصمیم شمخانی و خاتمی برای کاندیداتوری در انتخابات

سرمقاله مردم سالاری/ سفر مثبت گروسی و پیام ویژه احیای برجام

طلای جهانی دوباره اوج گرفت

حمله هوایی اسرائیل به دفتر جنبش نجباء در دمشق

شلیک مستقیم تانک اسرائیلی به چادر آوارگان فلسطینی در رفح

طالبان فعالیت «افغانستان اینترنشنال» را ممنوع کرد

سفرای جدید قزاقستان، فنلاند و صربستان رونوشت استوارنامه خود را به امیرعبداللهیان تقدیم کردند

راز حذف رابرت مالی

سخنگوی نیروهای مسلح یمن: سه کشتی را هدف قرار دادیم

بازداشت 86 دانشجو دانشگاه سوربن فرانسه

20 فیلم برتر تاریخ سینمای ژاپن

سه شرکت‌ بیمه با پرداخت خسارت به نفتکش آمریکایی توقیف‌ شده توسط ایران مخالفت کردند

نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران

اهمیت رابطه محبت آمیز پدرها با دخترانشان

دستاورد نمایشگاه نفت مشارکت در اجرای طرح‌های ملی است

دست‌های بسته نتانیاهو

تیزر سینمایی خاطره انگیز «مهریه بی بی»

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی