اخبار محرمانه

آخرين مطالب

ارزکاوی خارجی‌ها با برق ارزان ایران تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:


ارزکاوی خارجی‌ها با برق ارزان ایران
k ٣.٤
٢
وطن امروز / متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
محمد نجارصادقی | تابستان سال گذشته شورای عالی فضای مجازی ارز کاوی را به عنوان یک صنعت پذیرفت اما وزارت صمت هیچ واکنشی در این‌باره نشان نداد و اساسا استخراج رمز ارز را به عنوان یک صنعت نپذیرفت البته آن را غیر قانونی هم اعلام نکرد. در پی آن با اعلام مصرف بالای دستگاه‌های ارزکاوی توسط وزارت نیرو، واردات این دستگاه‌ها ممنوع شد. اما شواهد گویای آن است که ماینرهای ارزکاوی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. یک سرکشی به مراکز کشاورزی و صنعتی اطراف تهران مانند امین‌آباد و کهریزک حجم بالای این فعالیت‌ها را نشان می‌دهد. دیروز وزارت نیرو صراحتا هرگونه ارزکاوی را در کشور ممنوع اعلام کرد و به تمام ادارات تابعه خود دستور برخورد با این مراکز را داد، البته با در نظر گرفتن اینکه اغلب این سوءاستفاده‌ها در مراکز صنعتی و کشاورزی رخ می‌دهد شناسایی آن دشوار است. تجربه ممنوعیت بی‌سرانجام واردات دستگاه‌های ماینر نشان می‌دهد دولت به جای ممنوعیت این قبیل فعالیت‌ها باید به فکر قانونمند کردن و به رسمیت شناختن آن باشد. اکثر کشورهای پیشگام در زمینه رمز ارزها ضمن قانونی شمردن این اقدمات اولا از فعالان این حوزه می‌خواهند از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند و ثانیا از آنها مالیات اخذ می‌کنند که به این ترتیب ضمن سود شخص ارزکاو، دیگر شهروندان هم متضرر نمی‌شوند.
ارزکاوی در برزخ تصویب
به گزارش «وطن‌امروز»، دولت با انفعال چند ساله خود در موضوع ارزکاوی نه تنها سیاستی در برابر استخراج رمز ارز توسط شهروندان ایرانی ندارد، بلکه تاکنون سیاستی هم در برابر ارزکاوی خارجی‌ها در ایران نداشته است. رسانه‌های مختلف خارجی خبر از حضور ارزکاوهای خارجی در ایران می‌دهند اما واکنشی از سوی دولت به این اخبار دیده نمی‌شود. با توجه به اینکه بیش از 90 درصد برق ایران از نیروگاه‌های فسیلی تامین می‌شود، هزینه واقعی استخراج هر بیت‌کوین برای کشور بسیار زیاد است. در حال حاضر اغلب کشورهای جهان برای این موضوع از انرژهای تجدید‌پذیر استفاده می‌کنند. بتازگی شرکت تحقیقاتی و محصولات سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال «کوین‌شیرز» (CoinShares)
در برآوردی اعلام کرد 1/74 درصد انرژی مورد نیاز استخراج بیت‌کوین از انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود. دولت ایران سالانه 80 میلیارد دلار به صورت سوبسید به حامل‌های انرژی می‌دهد که از این مقدار بیش از 24 میلیارد دلار به سوخت نیروگاه‌های تولید برق اختصاص پیدا می‌کند. این سوبسید از طریق درآمدهای نفتی و بعضا مالیات شهروندان ایرانی پرداخت می‌شود و براحتی خارجی‌ها با حضور در ایران از این یارانه استفاده می‌کنند. هفته گذشته برای چندمین بار پیشنهاد کمیسیون اقتصادی دولت برای تعیین تکلیف
استخراج رمز ارزها در هیات دولت مطرح شد که باز هم رای نیاورد و آنطور که پیداست بار دیگر برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی عودت داده شده است. یکی از دلایل عدم تصویب این مصوبه از سوی دولت، تعیین تکلیف نهاد صادر‌کننده مجوز برای مزارع استخراج است. طبق پیشنهاد مطرح شده از سوی کمیسیون اقتصادی دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی اصلی صادر‌کننده مجوز انتخاب شده اما این پیشنهاد مورد مخالفت برخی حاضران در جلسه قرار گرفته و مقرر شده کمیته‌ای با حضور دستگاه‌های مختلف برای صدور مجوز برای مزارع ارزکاوی انتخاب شود. از دیگر موارد اختلاف برانگیز برای صدور مجوز مزارع ارزکاوی انتخاب مکان این مزارع است.
قطعی برق در راه است!
تابستان سال گذشته در سراسر کشور شاهد قطعی برق بودیم؛ حالا دوباره در آستانه فصل گرما بار دیگر زمزمه‌های قطعی برق گسترده شنیده می‌شود اما این بار نه به دلیل توافق‌های بین‌المللی یا مصرف بالای برق توسط مصرف‌کنندگان عادی، بلکه به دلیل فعالیت زیرزمینی ارزکاوها. این هشدار را مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز داد و اظهار داشت: مصرف برق صنعتی در این استان 18 درصد افزایش داشته است. عادل کاظمی بیان کرد: این در حالی است که فعالیت صنایع نسبت به سال‌های مشابه رشد قابل ملاحظه‌ای نداشته. وی درباره دستگاه‌های ارزکاوی اظهار داشت: دستگاه‌های ارزکاوی (ماینر)، دارای توان مصرفی برق در رنج‌های مختلف تا چندین کیلووات هستند که کاربران این دستگاه‌ها به‌طور عمده با استفاده از انشعابات غیرمجاز و با استقرار تجهیزات در کارگاه‌ها اقدام به انشعاب‌گیری از شبکه فشار ضعیف می‌کنند. وی با اشاره به اینکه ظرفیت فعلی تاسیسات برق، حتی در صورت داشتن انشعاب قانونی برای راه‌اندازی و بهره‌برداری این دستگاه‌ها توان پاسخگویی و تامین بار مورد نیاز را ندارد، ادامه داد: استمرار این وضعیت و بالا رفتن مصرف انرژی در نقاط مختلف شبکه باعث اختلال و آسیب‌دیدگی شبکه برق و بروز مشکلاتی در تداوم برق‌رسانی خواهد شد. کاظمی با اشاره به لزوم کاهش تلفات انرژی الکتریکی خاطرنشان کرد: استفاده از انشعابات غیرمجاز باعث افزایش تلفات انرژی و افت ولتاژ برای مشترکان واقعی می‌شود. وی با اشاره به نزدیک شدن پیک تابستان 98 بیان کرد: با توجه به افزایش دمای هوا، مصرف بالای این دستگاه‌ها در کنار استفاده از وسایل سرمایشی، شهروندان و شرکت برق تبریز را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.
ایران به قطب جدید استخراج بیت‌کوین تبدیل می‌شود!
یک تارنمای خبری چینی نوشت: سرمایه‌گذاران استخراج ارز دیجیتالی با توجه به هزینه‌های سنگین این اقدام در برخی کشورها مانند چین، به فعالیت در کشورهای ارزان‌تر مانند ایران می‌اندیشند! سایت چینی «8 بی‌تی‌سی» که به اخبار استخراج بیت‌کوین اختصاص دارد، چند وقت پیش در مطلبی با اشاره به برآوردهای موجود، از احتمال تبدیل شدن ایران به قطب جدید سرمایه‌گذاران در این حوزه خبر داد. به نوشته این تارنمای خبری، بیش از هر کشوری ایران توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده؛ از جمله مزیت‌های ایران، ارزان بودن بهای برق مصرفی است. در ایران بهای مصرف هر کیلووات ساعت برق 006/0 دلار است، در حالی ‌که این میزان مصرف در چین 015/0 دلار هزینه برمی‌دارد. این سایت در گزارش خود با شخصی به نام «لیو فنگ» که در ایران به ارزکاوی شاغل است گفت‌وگو کرده. وی به این سایت گفته است: اگر در زمینه نیروگاه در ایران سرمایه‌گذاری کنید، مصرف گاز شما به مدت 5 سال رایگان خواهد بود. بهای برق در این کشور بسیار پایین و بنزین تنها 6/0 یوآن است. همچنین نیروی کار با بهای مناسب وجود دارد. به گفته وی، با توجه به اینکه 90 درصد نیروگاه‌ها با انرژی گاز که در ایران به وفور یافت می‌شود، فعالیت می‌کنند، هزینه تولید و مصرف برق نیز پایین است. فنگ اظهار داشت: با این حال چالش‌هایی نیز در این مسیر وجود دارد؛ دولت ایران به خاطر مصرف بسیار بالایی که دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین دارد، واردات آنها را به کشور ممنوع کرده است اما اگر واردکنندگان بتوانند مرحله گمرک را پشت سر بگذارند، به موفقیت بزرگی دست می‌یابند. به نوشته این تارنمای چینی، وجود شرایط بهتر و چشم‌اندازهای امیدوار‌کننده در ایران موجب شده سرمایه‌گذاران استخراج بیت‌کوین، به ایران به عنوان بهشت جدید فعالیت خود بنگرند.
استخراج رمز ارزها، قاچاق انرژی الکتریکی است
استخراج رمرز ارزها حالا صدای معاون وزیر نیرو را هم درآورده؛ وزارت نیرو پس از 4 سال فعالیت ارزکاوی در کشور تازه به فکر افتاده است در برابر این پدیده واکنشی نشان دهد. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این رابطه اظهار کرد: هم‌اکنون در کشور عده‌ای با بهره‌گیری از سوخت فسیلی یارانه‌ای و هزینه‌های یارانه‌ای صنعت برق اقدام به استخراج رمز ارز‌ها همچون بیت‌ کوین می‌کنند. همایون حائری افزود: دولت در حال تدوین نرخ و ضوابط لازم برای فعالیت استخراج رمز ارز‌هاست و بزودی شرایط این کار برای استفاده از شبکه برق سراسری اعلام می‌شود. معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: استخراج رمز ارزها از جمله استخراج بیت‌کوین با سوخت فسیلی یارانه‌ای و با هزینه صنعت برق نوعی قاچاق انرژی الکتریکی است. پیش از این، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اعلام کرده بود استخراج هر بیت کوین حدود 72 هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند و اگر اقدام موثری در زمینه مصرف این مراکز نشود، این امر بشدت برای صنعت برق مشکل‌ساز خواهد شد و باید تا حدود 2 هزار و 500 مگاوات از توان تولید خود را صرف تامین برق این واحد‌ها کنیم. حائری می‌گوید: نرخ در نظر گرفته شده برای ارزکاوی نرخ صادراتی برق است و با تصویب آن هر واحدی اعم از کشاورزی، دامداری، اداری و حتی مدارس که مشخص شود در حال استخراج رمز ارزها هستند، باید با این نرخ هزینه برق مصرفی را بپردازند. حائری معتقد است برق در ایران به این خاطر ارزان است که رفاه حال مصرف‌کنندگان داخلی بیشتر شود، نه آنکه از این برق ارزان برای کسب و کارهای خارجی استفاده شود. وی درباره نحوه تشخیص متخلفان می‌گوید: برای تولید هر واحد بیت‌کوین، به اندازه مصرف 28 مشترک، برق استفاده می‌شود که ادامه چنین روندی خطرناک است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/121897/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مجری جنجالی روی آنتن زنده پابرهنه شد/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

31 فروردین آخرین مهلت هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه "طنزپهلو"

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی