اخبار محرمانه

آخرين مطالب

برای از ما بهتران؟ تحلیل ویژه

برای از ما بهتران؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
کمتر از سه روز پس از رسانه‌ای شدن یک دستورالعمل برای «خرید جت شخصی 7 نفره»توسط رییس سازمان هواپیمایی، حاشیه‌ها و سوالات فراوانی در این باره در شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی شکل گرفته است. بخشی از واکنش‌ها به انتقاد از فاز جدید زندگی لاکچری قشر ثروتمند جامعه کنونی ایران پرداخته‌اند و آن را «ولخرجی جدید رانتخواران» خوانده‌اند. عده‌ای به مقایسه وضعیت زندگی و شاخص‌های اقتصادی حاکم بر کشور پرداخته و دست به تمسخر این کار زده‌اند و برخی نیز از سیاست‌های دوگانه اقتصادی در کشور انتقاد کرده‌اند. قیمت هواپیمای شخصی از نوع تک‌موتوره فوق سبک که کاربرد تفریحی دارد، در بازار‌های جهانی 100 تا 150 هزار دلار است و در ایران بین 5 تا 7.5میلیارد تومان فروخته می‌شود. از صحبت‌های رییس سازمان هواپیمایی نیز اینگونه بر می‌آید که همین الان 250 فروند جت شخصی در کشور وجود دارد. اما مشخص نیست که آیا از این هواپیماها برای سفر هم استفاده می‌شود یا اینکه فقط جنبه آموزشی یا تفریحی دارند؟ اما در آیین‌نامه منتشر شده مشخص است که بهره‌برداری از هواپیمای شخصی منوط به اخذ مجوز صلاحیت پرواز هواپیما و بهره‌بردار، مطابق استاندارد‌های پرواز و قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری است. در اینجا نگاهی به عمده واکنش‌ها و حواشی شکل گرفته در این باره خواهیم داشت.
آیا جت شخصی کالای لوکس نیست؟
وقتی از «جت شخصی» صحبت می‌کنیم؛ مشخص است که درباره چه چیزی حرف می‌زنیم. یک هواپیما با گنجایش 7 تا 10 نفر که فقط عده‌ای خاص قدرت اجاره یا خرید آن را دارند. بنابراین کسی مخالف دسته‌بندی این کالا در رده لاکچری‌ها نیست. اما کاربران شبکه‌های اجتماعی سوال می‌کنند که چرا در شرایط تنگنای ارزی موجود که بسیاری از کالاها در رده «لوکس» دسته‌بندی شده و واردات آن ممنوع است؛ برای قشر خاصی که قدرت خرید همه‌چیز را دارند، خرید و فروش جت شخصی آزاد شده تا به زندگی لوکس خود چهره تازه‌ای بدهند و از یکنواختی در بیایند؟ این دسته از کاربران، به شرایط واردات آیفون14 که سال‌هاست واردات آن ممنوع است اشاره می‌کنند. یا به واردات گوشی‌های بالای 600 دلار که به عنوان کالای لوکس، ‌انجام این کار منوط به صادرات کالای دیگری شده. یا واردات خودرو که دو سال است به دلایل مختلف انجام نمی‌شود یا فرایند کندی دارد. یا واردات لوازم خانگی که به بهانه حمایت از تولید داخلی ممنوع شده است. این دسته‌بندی تا چندین مورد دیگر ادامه دارد و افکار عمومی می‌پرسد چرا این دوگانگی رفتاری در واردات و خرید و فروش کالا دیده می‌شود؟ و چرا رانت خاصی برای قشر پولدار جامعه فراهم شده است؟ مثلا ‌چطور می‌شود که آیفون 14 به دلیل لوکس بودن رجیستر نمی‌شود اما به از «ما بهتران» اجازه رجیستر جت شخصی می‌دهند؟ چرا مردم اجازه رانندگی با خودرو با حجم موتور 2000 سی‌سی به بالا را ندارند (چون اصولا آنقدر گران و نایاب است که دسترسی عموم به آن راحت نیست) اما ثروتمندان مجوز خرید جت شخصی را پیدا می‌کنند؟
آیا اولویت دیگری وجود ندارد؟
دسته دیگری از کاربران، از شرایط سخت اقتصادی به دلیل تشدید تحریم‌ها می‌گویند و واکنش شدیدی نسبت به تفریح جدید پولدارها دارند. این دسته از واکنش‌ها عمدتا ناظر به شکاف طبقاتی شدیدی است که بین فقرا و ثروتمندان شکل گرفته و موضوع جدیدی هم البته نیست. اما با موضوع آزاد شدن خرید جت شخصی، ‌وارد مرحله جدیدی شده. کاربران زیادی این موضوع را به «تمسخر»گرفته و انواع و اقسام واکنش‌های طنزآمیز درباره آن در شبکه‌های اجتماعی موج می‌زند. اما کاربرانی هم هستند که فضای اقتصادی و شاخص‌های ناگوار آن را دستمایه انتقاد از رویکرد جدید زندگی لاکچری ثروتمندان کرده‌اند. کاربری به این خبر که «6 دهک جامعه توان خرید خانه ندارند» اشاره کرده و کاربری دیگر، می‌پرسد در شرایط فقر و بدمسکنی و فرار نخبگان و بیکاری و... خرید جت شخصی چه تغییری قرار است ایجاد کند؟
تکلیف وعده‌ها چه شد؟
موج دیگری از انتقادات به این خبر نیز از جانب کسانی است که بعد از نزدیک به دو سال از قدرت گرفتن طیف جدیدی از اصولگرایان، می‌پرسند چرا نتیجه وعده‌های سنگین و رنگین خانه‌سازی و ایجاد اشتغال و دور زدن تحریم‌ها و... منتهی به این شده که عده‌ای بتوانند جت شخصی بخرند؟ دولت آقای رییسی با وعده‌هایی چون ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال و ایجاد سالانه 1 میلیون شغل روی کار آمده. اما دو سال گذشته، نه خبری از این 4 میلیون خانه هست و نه وضعیت سفره‌های کوچک شده مردم بهبود یافته. در این دو سال، نرخ ارز از 25 هزار تومان به 65 هزار تومان رشد کرده و 160 درصد از ارزش پول ملی ریزش کرده است. بنابراین باید به منتقدان هم حق داد که به دنبال راستی‌آزمایی وعده‌های رنگینی باشند که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 داده شده بود.
لطفا اسامی دارندگان جت شخصی را منتشر کنید
مساله‌ای به نام تحریم در هواپیماهای شخصی اصولا وجود ندارد. بنابراین افرادی که سرمایه دارند و متقاضی خرید هواپیمای شخصی هستند برای خرید کار سختی ندارند. هدف از این گزارش زیر سوال بردن سطح کیفی بالا در زندگی برخی‌ها نیست اما باید روشن بشود که دارندگان این امکانات، اصلا چه کسانی هستند؟ چقدر از امکانات (مانند قشرهای ضعیف‌تر) بهره می‌برند؟
مالیات‌شان چگونه محاسبه می‌شود؟
در کشوری با این آمار فقر و معضل که مسوولان فعلی‌اش، داعیه‌دار عدالت، برابری و روشنگری‌اند، بهتر است روشن بشود که دارندگان این امکانات، چه حقیقی چه حقوقی، بانی سود برای کدام شرکت وابسته به کدام ارگان و نهاد هستند؟

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1223055/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راه اندازی سامانه سوت زنی برای مشاوران املاک

فیلم زندگی داوینچی با بازی دی‌کاپریو ساخته می‌شود

محبوبیت زیاد نعیمه نظام دوست

ابراهیم شفیعی از دوبله شخصیت پاتریک تا محبوبیت در آیتم‌های طنز

مدیرعامل شرکت پتروایران منصوب شد

مهارت و ویژگی هایی که فرزند شما برای موفق بودن نیاز دارد

به زبان ساده مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

طرح آتش‌بس مصر؛ توقف جنگ یا خرید زمان برای اسرائیل؟

این میوه‌ها همچنان زیر 100 هزار تومان قیمت ندارند

ناگفته‌های استاد بازداشت شده در اعتراضات آمریکا

نیویورک‌تایمز: نتانیاهو در حال بررسی اداره غزه توسط ائتلاف عربی-اسرائیلی است

عاشقی به سبک نوید محمدزاده

انتقاد عضو هیات مدیره انجمن فولاد از اتلاف گاز خانگی

ادعای تل‌آویو درباره پاسخ به ترکیه برای قطع روابط تجاری

حمله به پایگاه آمریکا در شرق سوریه

حمایت دانشجویان دانشگاه نیومکزیکو از فلسطین

چهره ها/ وقتی از گذر عمر راه فراری نیست!

محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در سراسر کشور

قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت یمن از مردم غزه

بابای دوستمه اینقدر ازش تعریف نکن زشته!

مصوبه مهم دولت برای حقوق کارگران در 1403 تعیین تکلیف شد

عکس قدیمی احمدی‌نژاد و سعید جلیلی در بازگشت از آمریکا

اردوغان میزان تجارت پایان یافته ترکیه با رژیم صهیونیستی را 9.5 میلیارد دلار اعلام کرد

ویژه برنامه‌های شبکه دو به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع)

انتشار سکانس عاشقانه سانسور شده سریال پایتخت/ ویدئو

یک وسیله که لازم داری رو ساده درست کن

آینده مبهم چشم‌انداز 2030 بن‌سلمان

با 350 میلیون دناپلاس سوار شوید

آتش‌‌سوزی در کارخانه صنایع نظامی آلمان

وقتی هیچ جوره قرار نیست چیزی بفهمی

گزارش «فارس» از تناقض‌های اسناد بی‌بی‌سی دربارۀ نیکا شاکرمی

تجمع دانشجویان فرانسه در اعتراض به جنگ علیه غزه

کامرون ایده ماکرون در مورد اعزام نیرو به اوکراین را رد کرد

رشیدی کوچی: همان‌هایی که بیرون از مجلس موافق صیانت بودند، وارد مجلس آینده شده‌اند

واکنش نجم الدین شریعتی در مواجه با سنگ قبری به اسم خودش

سازمان جهانی بهداشت: حمله به رفح منجر به یک فاجعه انسانی می‌شود

محمدرضا پهلوی و همسرش ثریا اسفندیاری در مراسم افتتاح آرامگاه ابوعلی سینا/ تصاویر

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

چهره ها/ وقتی محسن کیایی با موتور از صحنه صداتو فرار میکند!

عکس العمل حامدآهنگی وقتی داف می بیند

آنروا: روزانه 37 کودک در غزه مادر خود را از دست می‌دهند

کلیپی که آخر هفته تون رو می سازه!

انسداد کارت بانکی این افراد از شنبه قطعی شد

دو مرد آلفا نمی‌توانند زیر یک سقف زندگی کنند!

محسن رضایی: جبهه انقلاب اختلافات جزئی را کنار بگذارد

8 عادت سمی که هر روز شادی و نشاط را از شما دور می کنند

خط قرمز نعیمه نظام دوست در زندگی

تفاوت روسیه پوتین با شوروی در آستانه سقوط

رایزنی نماینده ایران با اولیانوف در وین

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی