اخبار محرمانه

آخرين مطالب

نگاهی به قهر و آشتی های اسحاق جهانگیری از دولت سیاسی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - خراسان / اسحاق جهانگیری از آغاز دولت اعتدال گرای روحانی، معاون اول او بوده و همچنان یکی از خبرسازترین چهره های دولت هم هست. علاوه بر گره خوردن نام جهانگیری به دلار 4200 تومانی، پرونده برادرش و... هر ازچندگاهی خبرهایی از استعفای او از پستش هم منتشر می شود که البته هربار با دلجویی برخی اعضای دولت یا رئیس جمهور پرونده این قهرها به سرعت بسته می شود. در این گزارش تاریخچه این قهر و آشتی ها را مرور می کنیم.
اختلاف با واعظی؟
انتخاب محمود واعظی به سمت ریاست دفتر رئیس جمهور، در دولت دوازدهم را باید نقطه اصلی کشمکش اصلاح طلبان و جهانگیری با دولت دانست. از ابتدای این انتصاب اصلاح طلبان روی خوشی به واعظی نشان ندادند و او را همسو با اصولگرایان خواندند. آن ها حضور او در نزدیک ترین پست به روحانی را نشانه ای از کاهش اختیارات اسحاق جهانگیری در سمت معاون اولی رئیس جمهور دانستند. حتی برخی نمایندگان اصلاح طلب نقش واعظی را در معرفی کابینه دوازدهم پررنگ تر از جهانگیری دانستند و از این موضوع انتقاد کردند. در همان برهه سایت اصلاح طلب انصاف نیوز خبر داد که اسحاق جهانگیری به دلیل برخی مشکلات و اختلافات در آستانه جدایی از دولت است و او حتی در دولت دوازدهم مورد مشورت رئیس‌جمهور قرار نمی‌گیرد و محمود واعظی به طور عملی جای جهانگیری را در کابینه گرفته است. اخباری که البته با واکنش واعظی روبه رو شد که گفت: اکنون بین آقای جهانگیری و همه اعضای دولت صمیمیت وجود دارد.
اختلاف با تیم اقتصادی دولت
تیرماه سال گذشته همزمان با خروج آمریکا از برجام و اوج گرفتن تحریم ها انتقادات از تیم اقتصادی دولت افزایش یافت. برخی رسانه ها مدعی شدند، جهانگیری در واکنش به عملکرد تیم اقتصادی دولت و این که اختیاراتی در این حوزه ندارد و عملاً نوبخت مسئولیت اصلی این حوزه را برعهده گرفته، چند بار اقدام به استعفا کرده اما این استعفا به رغم تمایل نوبخت و واعظی به دلیل برخی مصلحت اندیشی ها مورد پذیرش رئیس جمهور واقع نشده است. روزنامه اعتماد در آن ایام حتی گفته بود که جهانگیری از بی اطلاعی از تغییرات تیم اقتصادی دولت گله مند است و وسایل خود را هم از دفترش جمع کرده است. با این حال نوبخت که از او به عنوان یکی از عوامل فشار به معاون اول یاد می کردند در توئیتی نوشت که «حضور دکتر جهانگیری در کابینه، نقطه قوت دولت دکتر روحانی است. همواره شاهد مواضع منطقی و امیدآفرین از ایشان بوده‌ام.» شورای اطلاع رسانی دولت هم در اطلاعیه ای تأکید کرد که رابطه جهانگیری با رئیس جمهور هرگز به گونه ای نبوده که معاون اول نیاز داشته باشد با تهدید به استعفا، نظر خود را به کرسی بنشاند. به این ترتیب این اختلاف و قهر با قوت !تکذیب شد. 27 فروردین و فردای روز اعلام سیاست دولت درباره ارز 4200 توسط جهانگیری روزنامه کارگزاران با تیتر «بازگشت جهانگیری» و با تصویر جهانگیری در لباس سوپرمن! نوشت: «معاون اول رئیس جمهور دوباره به ستاد فرماندهی اقتصاد کشور بازگشته است».
اختیار تغییر منشی هم ندارم!
شایعه استعفای جهانگیری بار دیگر در مهر سال 97 مطرح شد. شروع ماجرا از سخنرانی جنجالی آقای معاون اول کلید خورد. او در سخنان خود در سالروز ملی صادرات با لحنی معترض گفته بود که من اجازه برکناری منشی خودم را هم ندارم چه برسد به تغییر افراد و مدیران دولتی! این اظهار نظر با واکنش مختلف رسانه ها و تحلیل گران مواجه شد و بار دیگر گمانه زنی ها درباره پیاده شدن جهانگیری از قطار دولت را تقویت کرد؛ اما پس از چند ساعت این موج خبری نیز با برگزاری جلسه ای مشترک میان روحانی و معاون اولش ختم به خیر شد. آن گونه که نهاد رسانه ای کارگزاران گزارش داد، ساعت 20 دوشنبه سی ام مهر، رئیس جمهور و معاونش دیداری دونفره داشتند که با نقد و نظرهای دوطرفه شروع شده بود و با تفاهم و دوستی و صمیمیت پایان یافت.
روایت صوفی از مخالفت با استعفای جهانگیری
اما بخشی از ماجرای مخالفت با استعفای جهانگیری به گفته علی صوفی مربوط به مجموعه دولت نمی شود. اسفند سال گذشته صوفی که سابقه وزارت در دولت اصلاحات را هم دارد در برنامه تلویزیونی دست خط خبر داد که اسحاق جهانگیری تاکنون چند بار استعفا داده اما چون رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی هم بود باید اذن رهبری را هم می داشت. به گفته او جهانگیری در نامه ای به رهبر انقلاب ضمن تشریح شرایط کشور نوشته بود که من نمی توانم مفید باشم و اقتصاد مقاومتی هم پیش نمی رود اما در نهایت رهبر معظم انقلاب این موضوع را مصلحت ندیدند.
آخرین اختلاف؟
جدیدترین قسمت سریال قهرهای آقای معاون، در جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصاد مقاومتی اتفاق افتاد. آن گونه که رسانه ها گزارش داده بودند روحانی در این جلسه به جهانگیری گفته شما و اصلاح طلبان به دنبال سرنگونی دولت هستید و پس از اتمام جلسه، او در محل کار خود حاضر نشد. این مسئله باعث شد رسانه ها بار دیگر شایعه قهر او از دولت را رسانه ای کنند. با این حال ربیعی سخنگوی دولت و مشاور رئیس جمهور ضمن تأیید تلویحی مشاجره رئیس جمهور با جهانگیری گفتند که بین اختلاف نظر و قهر تفاوت وجود دارد. روز گذشته نیز سازندگی نهاد رسانه ای حزب کارگزاران، اختلاف نظر شکل گرفته در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی را درباره موضوع آزادسازی قیمت سوخت معرفی کرد .در هرصورت اختلاف نظرهای روحانی و جهانگیری را اگر نشانه ای از ناسازگاری حلقه اعتدال و توسعه با اصلاح طلبان بدانیم یا ناشی از تفاوت سیاست های اقتصادی این دوطیف، باز هم رسانه ای کردن این قهر و آشتی ها، سودی به حال جامعه ندارد و باعث درگیر کردن دولت و افکارعمومی به مسائل حاشیه ای و غیراصلی است.
نویسنده: طاهری

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/122545/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

چه خبر از مژده لواسانی و سوگل خلیق؟

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

توپکرانی 137 هزار متر خط لوله در نفت و گاز مسجدسلیمان

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین

تجمع مردم لبنان در مقابل سفارت اردن

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم!

رضا نصری: زبان ایران باید در مقابل اسرائیلِ یاغی و قانون‌شکن زبان قانون و منطق و متانت باشد!

صفر تا صد برنده و بازنده عملیات ایران علیه اسرائیل در 3 دقیقه

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

اصلا حوصله کارکردن در این روزهای بهاری را ندارم

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

واکنش سفارت ایران در لندن به کمپین نمایندگان پارلمان انگلیس علیه سپاه

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل می‌تواند نشانه پایان تنش‌ها باشد

اظهارنظر بولتون درباره واکنش ناچیز رژیم صهیونیستی: ایران در این مورد خیلی خیلی خوش‌شانس بود

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها ما را مسخره‌ می‌کنند

بچه بال مگسی رو واکس زده!

ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات با حضور رئیس ستادکل نیروهای مسلح

سردار شکارچی: قدرت بازدارندگی ایران مانع تهاجم دشمنان است

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

ترفند آویزان کردن شلوار

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

نابودی بزرگترین مرکز داروسازی نوار غزه به دست اشغالگران صهیونیست

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از کنترل خارج شده و باید مهار شود

فرمانده ارتش به فرمانده سپاه پیام داد

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

وداع تلخ مادر با کودک خردسالش که در بمباران صهیونیست‌ها به شهادت رسید

آزمایش یک موشک قاره پیمای جدید در کره شمالی

خانواده جعفری‌جوزانی عزادار شدند

آهنگ «معین زد» رو از خود خواننده قشنگ‌تر خوندن!

چالش مرندی برای مجری معروف انگلیسی: در برنامه‌ات فیلم سرهای بریده‌شده اسرائیلی‌ها را نشان بده!

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

روشی جالب برای قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی