پایگاه خبری تحلیلی اخبار محرمانه

آخرين مطالب

مزایا و معایب نسل پنجم اینترنت اخبار محرمانه از منابع دیگر

مزایا و معایب نسل پنجم اینترنت

بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - به گزارش گرداب ، جدیدترین نسل اینترنت همراه یا همان 5G در کنار سرعت و کیفیت بسیار بالا در انتقال داده، به دلیل ارسال فرکانس‌های رادیویی بسیار قوی در فضا، امواج مضر منتشر شونده از تلفن همراه را تقویت کرده و احتمالا موجب آسیب‌های جدی به کاربران می‌شود. در واقع ابرهای رادیویی موجود در فناوری 5G می‌تواند تا حدود زیادی استاندارهای ایمنی گوشی را جابه‌جا کند.
شرکت‌های بزرگ ارتباطی در جهان، فناوری اینترنت 5G که بسیاری آن را اینترنت اشیاء می‌دانند با وعده سرعت و توانایی بی‌نظیر ارتباطی بین انسان و دستگاه‌های مختلف و هم چنین ارتباط دستگاه‌ها با یکدیگر به دنبال توسعه و هماهنگی امکانات خود با این نسل از اینترنت همراه هستند. این تلاش گسترده از سوی غول‌های فناوری در جهان در حالی سرعت می‌گیرد که بسیاری از فعالات محیط زیست و تعدادی از انجمن‌های پزشکی در جهان با دیده تردید به 5G می‌نگرند و از عدم آسیب رسانی آن به انسان و سایر موجودات زنده اطمینان کامل ندارند.
قدرت و شاخصه‌های کیفی 5G تا حدی است که کشورهایی توسعه یافته‌ای مانند ایالات متحده آمریکا و چین با تلاش شبانه روزی به دنبال دستیابی و کسب قدرت مطلق در آن هستند. تسلط بر 5G تا حدی بر قدرت یک کشور تاثیر دارد که کارشناسان فناوری و تحلیل‌گران سیاسی به اتفاق معتقد هستند یکی از اصلی‌ترین دلایل تحریم شرکت هوآوی از سوی شرکا‌ء آمریکایی آن، پیشرفت‌های زیاد این شرکت در زمینه نسل پنجم اینترنت همراه دانستند.
در پی رفتارهای اخیر سیاست مداران آمریکا با شرکت هوآوی، رسانه‌های آمریکایی با هدف قرار دادن جنگ تجاری این کشور با چین اعلام کردند: آمریکا به جای حرکت به سمت جلو و ارتقاء فناوری‌های ارتباطی خود به تخریب شرکت‌های پیشگام چینی روی آورده است. شاید هیاهوی رسانه‌ای زیاد در مورد 5G باعث شده است، کاربران به موضوع مضرات این فناوری کمتر توجه کنند. بررسی‌های اخیر دانشمندان نشان داه است، آسیب‌های ناشی از اینترنت 5G در مواردی خاص می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به بدن انسان وارد کند.
البته این عدم توجه در تمامی کشورهای جهان یکسان نیست. به عنوان مثال دولت بلژیک در ماه‌های اخیر یک آزمایش 5G در این کشور را به دلیل نگرانی‌های موجود در مورد تابش‌های الکترونیکی متوقف کرد و هلند و سوییس نیز اقداماتی مشابهی را در جهت انجام تحقیقات بیشتر در مورد 5G انجام داند.
سازمان تظیم مقررات آمریکا نیز به دنبال افزایش فشارهای مجامع سلامت عمومی با اختصاص بودجه‌ای کافی از احداث یک مرکز تحقیقاتی برای برای خطرات اینترنت 5G بر سلامت کاربران در شهر میل ایالت کالیفرنیا خبر داد. البته گفتنی است این نوع از نگرانی‌ها جدید نیست و تا پیش از عرضه نسل پنجم اینترنت همراه نیز برخی از نهادهای ارزیابی کننده، فناوری اینترنت 4G و حتی 3G را موجب بروز سرطان مغز، کاهش باروری و سردردهای مزمن در کودکان می‌دانستند.
با اینکه هنوز هیچ منبع رسمی در جهان از آسیب‌های 5G به طور موثق صحبت نکرده است اما دولت مردان کشورهایی که در حال فعالیت برای تقویت نسل‌های گذشته اینترنت خود است، از احداث آنتن‌های گیرنده و ارسال کننده این نسل از اینترنت در نزدیکی مدارس و محل‌های پر اذحام جلوگیری می‌کنند.
سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا موسوم به FCC از سال 1996 تا کنون استاندراهای ایمنی تلفن همراه را مورد انتقاد قرار نداده بود اما حالا و پس از ظهور 5G ، این سازمان با انتقاد از خطرات نسل پنجم اینترنت در صدد بروز رسانی برخی از قوانین خود برآمده و به دنبال تعیین استاندارهایی جدید برای میزان آهنگ ثابت جذب(SAR) برای هر گوشی هوشمند است. SAR در واقع بیان‌کنندهٔ میزان انرژی الکترومغناطیسی جذب شده توسط بدن انسان از تلفن‌های همراه است که واحد آن «وات بر کیلوگرم» است.
در ادامه با طرح سوالاتی در مورد 5G و پاسخ به آن‌ها تلاش می‌کنیم تا به نوعی قطعیت در سلامت یا عدم سلامت جدید‌ترین نسل اینترنت دست پیدا کنیم:
مشکل اصلی سیگنال‌های سلولی چیست؟
به طور کلی امواج رادیویی در اثر تابش انرژی از هر منبعی ایجاد می‌گردد. حتی انرژی منتشر شده از بدن انسان نیز در مواردی حاوی امواج رادیویی است. نکته حائز اهمیت در مورد امواج رادیویی مضر و آسیب‌زا بودن برخی از آن‌ها است. تابش‌هایی با طول موجب بلندتر فرکانسی کوتاه‌تر داشته و به زبان ساده‌ آسیب کمتری به موجودات زنده می‌رسانند و تابش‌هایی با طول موج بلند‌تر دقیقا بالعکس عمل کرده و آسیب‌زایی بیشتری دارند. دانشمندان برای تفکیک بهتر این تابش‌ها، آن‌ها را به دو دسته یونیزه و غیر یونیزه تقسیم کردند.
در نسل سوم و چهارم اینترنت همراه از تابش‌های غیر یونیزه که توانایی آسیب به بدن و شکستن پیوندهای شیمیایی DNA ندارند، استفاده می‌شد. این تابش‌ها در اینترنت 5G نیز در دسته غیر یونیزه قرار گرفته و توانایی آسیب به سلول‌های بدن را ندارند. آزمایش‌های متعدد روی دستگاه‌های مصرف کننده و تولید کننده 5G مانند مودم‌های WiFi و اسکنرهای امنیتی فرودگاه‌ها از هرگونه امواج آسیب زننده عاری هستند.
آیا تابش‌های تلفن همراه باعث سرطان نمی‌شود؟
پاسخ این سوال از پیچیدگی‌های بسیار زیادی برخوردار است و نمی‌توان با قاطعیت به آن جواب داد. چکیده هزاران مقاله تحقیقاتی در زمینه آسیب‌های تلفن همراه در دو دهه اخیر نشان داده است تابش‌های تلفن همراه می‌تواند علتی برای بروز سرطان، بیمارهای دیابتی و التهابات مغزی باشد. اما با این وجود عده‌ای هنوز با دیده شک و تردید به مستندات این تحقیقات می‌نگرند.
جاناتان سامت پزشک مختصص و مدرس علوم بهداشت فناوری در دانشگاه کلورادو طی تحقیقی که در سال 2011 میلادی انجام داده بود تابش‌های حاصل از گوشی‌های تلفن همراه را مضر و سرطان ‌را بیان کرد. او این تابش‌ها را تنها منحصر به گوشی ندانست و دستگاه‌های تولید سیگنا‌ل‌های اینترنتی را نیز آسیب‌زا عنوان کرد.
سازمان ملی سم شناسی آمریکا نیز طی آزمایشی روی موش‌های نر با قرار دادن این حیوانات در معرض تابش‌های شبکه 2G و 3G اینترنت همراه نتایج جالبی را بدست آوردند. این تابش‌ها سبب رشد تومورهای سرطانی در بدن موش‌های نر حاضر در این آزمایش شدند. اما هنوز به طور کامل مشخص نیست تابش‌های 2G، 3G،4G و 5G سبب آسیب به بدن انسان می‌شود یا خیر؟ گفتنی است سازندگان تلفن همراه وجود هرگونه آسیب برای سلامتی کاربران در امواج 5G را رد کرده‌اند.
نگرش تئوری‌های علمی به صنعت 5G
کنیث فاستر استاد زیست شناسی در دانشگاه پنسیلوانا در حدود 50 سال است با همکاری تعدادی از فعالان محیط زیست بر روی آسیب زا بودن امواج رادیویی با بهره گیری از تئوری‌های علمی تحقیق می‌کند. فاستر تا کنون مقالات متعددی را در این زمینه منتشر کرده است. وی معتقد است این امواج از نظر علمی آسیبی به سلول‌های زنده در گیاهان، حیوانات و حتی انسان‌ها وارد نمی‌‎کنند.
آیا در نهایت می‌توان 5G را به طوری ایمن دانست؟
تحقیقات انجام شده در مورد آخرین و پرسرعت‌ترین نسل اینترنت وجود هرگونه خطر و آسیب را با قطعیت ثابت نکرده است ولی اکثر نهادهای بهداشتی در جهان معتقدند باید تحقیقات با کیفیت‌تری در این حوزه انجام شود.
به هر روی مانند تمامی حوزه‌های فناوری، نسل پنجم اینترنت همراه با سرعت باورنکردنی در حال توسعه و پیشرفت است و شهرهای مختلف جهان یکی پس از دیگر به سمت بهره‌گیری از آن می‎‌روند. بدون در نظر گرفتن آسیب‌های امواج پرقدرت 5G ، می‌توان با استفاده از سرعت دانلودی برابر با 1 گیگا بایت بر ثانیه از جستجو و گردش در دنیای گسترده وب لذت برد و مزرهای انتقال داده از نقطه‌ای به نقطه دیگر جهان را جا به جا کرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ناگفته‌های بختیاری از زمان تصدی بر وزارت دادگستری در دولت احمدی‌نژاد

دختر فرمانده سابق کل ارتش: خبر بازداشتم کذب است/ فرزند پناهیان: سوءقصد به جان پدرم دروغ است

گزارش روز/ نقش جدید رئیس فراکسیون امید!

وزیر بهداشت امشب درتلویزیون

تاسیس مرکز مقابله با اخبار جعلی شبکه های اجتماعی در تایلند

تلفن هوشمند کودکانمان را باهوش‌تر نمی‌کند

فصل توبه از اعتماد به دشمن/ شمخانی: نباید برجام را امضا می‌کردیم/ روحانی: دیوانه ها به آمریکا اعتماد می‌کنند/ ظریف: درباره آمریکا اشتباه می‌کردم/ جهانگیری: سرمان کلاه گذاشتند + فیلم

ارتقای ظرفیت‌های دفاعی دستور کار نیروهای مسلح است

کسانی که از بن‌بست حرف می‌زنند، کاملاً اشتباه می کنند/ معتقد به بستن فضای فرهنگی نیستیم اما با ولنگاری به‌شدت مخالفیم/ حجاب یک حکم شرعی و یک مسئله قانونی است/ سخنانی می‌شنوم که نشانه بیمناکی از دشمن است/ هند سیاستی منصفانه در قبال کشمیر در پیش بگیرد

رسانه دولت خبر داد: طرح صدقه فرانسه به ایران در قبال دائمی شدن محدودیت‌های هسته‌ای و معامله بر سر قدرت موشکی و منطقه‌ای!/ پشت پرده سفر ظریف به پاریس چیست؟

بعد از فتنه عده‌ای از اصولگرایان به اصلاح‌طلبان نزدیک شدند/ امروز لیدر قبلی اصولگرایی و همه کاره قدیمی جامعه روحانیت با اصلاح‌طلبان شراکت می‌کند/ برخی اصولگرایان برای روحانی ستاد زدند/ می‌گویند اول انتخابات را ببریم، بعد بنشینیم سر سفره و برنامه بریزیم!

فایننشال تایمز: مردم ایران آزادی نفتکش را مدیون سپاه می‌دانند

انگلیس باید خسارت بدهد تا نفتکش استنا ایمپرو آزاد شود

حرف روز/ دولت در میدان فسادستیزی

گزارش روز/ چرا درس نمی‌گیرند؟

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 30 مرداد

11 دلیل عدم استفاده از اینترنت در کشور

باورهای نادرست درباره باتری تلفن‌های همراه

ترفند‌هایی کاربردی برای افزایش امنیت گوشی‌های هوشمند

پیام رسان جایگزین تلگرام باید بستری برای کسب وکار مردم باشد

جریمه شبکه‌های اجتماعی دارای محتوای نامناسب برای کودکان

چرا وزارت ارتباطات از تحقق شبکه ملی اطلاعات شانه خالی می‌کند؟

جزییات عجیب یک پرونده جاسوسی

آمار آلودگی سایبری در یک سال اخیر

نباید اجازه داد ثروت‌ها در اختیار عده‌ای قرار گیرد و یکی نان شب نداشته باشد/ 60 تن طلا در بازار ریختند و عده‌ای خاص با دریافت وام آن را خریدند

رایانش ابری به زبان ساده

چطور کاربر‌های تقلبی شبکه‌های مجازی را بشناسیم؟

با تایپ کردن هم هک می شوید

چهار روش برای دور شدن از حواس‌پرتی‌های دنیای فناوری

مروری بر وعده‌های دادستانی در حوزه فضای مجازی

حرف روز/ مسیر سخت ترامپ!

گزارش روز/ شکست همه‌جانبه

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 28 مرداد

تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا وجود ندارد

سه نما از پیروزی ها و اقتدار انصارالله یمن

شما دروغ گفتن را هم بلد نیستید/ چطور یک مسئول در کاخ شاه برای خود استخر می‌سازد؟/ نه تنها برای شخص هاشمی، بلکه خانواده او هم از این استخر استفاده می‌کردند/ آیا اسکی در تاسوعا و عاشورا هم توصیه پزشک بود؟

آزادی نفتکش ایران؛ نتیجه دیپلماسی اقتدار

چرا امضای "جان کری" برای ما سند شد؟

کمبود غذا، سوخت و دارو؛ عواقب خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا

حرف روز/ انتقام از رسانه ملی!

گزارش روز/ دفاع بدموقع!