اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته مقاله

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته
٢٠
٠
جار / « تحلیل سیاسی هفته » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
ماه ذیقعده با همه کرامت و خجستگی‌اش از راه رسید و دهه اول آن که امروز به عنوان سالروز میلاد کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه در قم آغاز می‌شود، در یازدهم ذیقعده در مشهد مقدس و با سالروز ولادت خورشید خراسان، حضرت علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام ختامه مسک می‌گردد.
دهه کرامت یادآور مهر و وفای خواهری مهربان و دلداده به مقام بلند امامت است که با عزمی بلند، به عشق دیدار برادر، سختی هجرت را به جان خرید ولی در مسیر این وصل، در فصل جوانی و در غربتی سخت، در قم به خاک سپرده شد و جلوه‌ای از بزرگی و عظمت را به تصویر کشید.
در آغاز فصل گرم تابستان، مصرف انرژی در کشور روند صعودی به خود گرفته و هشدارهایی را هم در پی داشت. نبود بارش‌های مناسب در سال‌های اخیر، مردم را مجاب کرده بود که باید صرفه‌جویی کرد اما باران‌های خوب بهاری امسال، ظاهراً برخی ذهن‌ها را به این سمت سوق داد که «پس ما می‌توانیم هر طور که خواستیم، آب و برق مصرف کنیم!» ولی مسئولان آبی کشور طی روزهای اخیر هشدار دادند که خشکسالی حاکم بر منطقه، همچنان باقیست و کم‌آبی هنوز هم بخش‌هایی از کشور را تهدید می‌کند و نباید فریب باران‌های بهاری را بخوریم. فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب را نباید فصلی کنیم، ضمن آنکه حتی به فرض که وضعیت آبی در برخی مناطق هم بهتر شده باشد، که نشده، باز هم حق نداریم به این بهانه آب را هدر دهیم و این رکن اصلی حیات بشری را بیهوده مصرف کنیم.
در این هفته همچنین سالگرد فاجعه حمله ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران در 12 تیر سال 67، داغ دل ملت ایران را تازه کرد و ماهیت پلید و خبیث سردمداران استکبار جهانی را روشن‌تر نمود. در این سال پرواز شماره 655 ایران‌ایر از مقصد تهران به دبی بر فراز خلیج فارس و در ارتفاع 12 هزار پایی مورد اصابت موشک‌های ناو آمریکایی قرار گرفت و 290 نفر از جمله 66 کودک و 53 زن جان خود را از دست دادند و مقامات کاخ سفید به خاطر قدردانی از این اقدام فرمانده ناو وینسنس به وی مدال افتخار دادند.
در این هفته سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران برای حفظ برجام سرانجام به تراکنش مالی رسید تا نخستین گام اروپا برای جبران بخشی از آسیب‌های بدعهدی آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران عملیاتی شود؛ گامی لازم و نه کافی.
پس از ماه‌ها کش و قوس درباره اجرایی شدن سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران، این برنامه با اعلام رسمی «هلگا اشمید» دیپلمات آلمانی و معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نخستین تراکنش مالی خود را تجربه کرد. اشمید پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گفت: «اینستکس اکنون عملیاتی شده است. اولین معاملات درحال پردازش هستند و بیشتر کشورهای اروپایی به آن پیوسته‌اند. پیشرفت‌های خوبی در طرح‌‌های اراک و فردو وجود دارد.»
نتایج نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام به گفته سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایرانی حاضر در آن گرچه تا خواسته‌های ایران فاصله قابل توجه دارد امّا این نشست نسبت به جلسات گذشته یک گام به جلو محسوب می‌شود. عراقچی پس از پایان این نشست اعلام کرد: «اینستکس عملیاتی شده، ظرف روزهای آینده تبادل مالی انجام می‌شود. کشورهای دیگر هم قبول کردند به عنوان سهامدار به این کانال بپیوندند.»
آغاز عملیاتی شدن وعده‌های اروپا در قبال ایران، واکنش‌هایی نیز به دنبال داشت. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این سازوکار گفت: امیدواریم اروپایی‌ها در فرصت باقیمانده و تا پایان مهلت 60 روزه اقدام عملی و ملموسی برای اجرای اینستکس بردارند، در غیر این صورت ایران 16 تیرماه گام دوم را بر می‌دارد.
مقامات کشورمان پیش از این بارها تاکید کرده‌اند که سازوکار اینستکس یا هر نهاد دیگری زمانی می‌تواند ازسوی ایران مورد استقبال قرار گیرد که متضمن منافع ایران و لااقل تامین‌کننده بخشی از نیازهای تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران باشد. با چنین تاکیداتی به نظر می‌رسد هفته آینده زمان حساسی برای تصمیم‌گیریهای طرفین برجام باشد.
مرور تحولات خارجی این هفته را با تازه‌ترین تحرکات صهیونیستها برای یهودی‌سازی قدس آغاز می‌کنیم. رژیم صهیونیستی طی هفته جاری دو اقدام در قدس صورت داد که بیانگر نیات پلید این رژیم در جهت تحریف هویت قدس می‌باشد. صهیونیستها در اولین اقدام اسامی برخی از خیابانهای اصلی اطراف مسجدالاقصی به نام خاخام‌های صهیونیست تغییر دادند. در دومین مورد، این رژیم تونلی را در جنوب مسجدالاقصی افتتاح کرد که این تونل به ناحیه تحتانی مسجدالاقصی منتهی می‌شود تا به گفته مسئولان رژیم صهیونیستی، افراط‌گرایان یهودی راحت‌تر بتوانند خود را به مسجدالاقصی برسانند.
نکته قابل تامل این بود که این تونل را دیوید فریدمان سفیر آمریکا با زدن چکش به دیواره ابتدای تونل برای گشودن درب ورودی آن افتتاح کرد. سفیر آمریکا در رژیم صهیونیستی با این اقدام باردیگر سرسپردگی محض خود را به رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشت. در این مراسم علاوه بر فریدمان، گرینبلات فرستاده آمریکا در خاورمیانه که مستقیماً از کنفرانس صهیونیستی منامه عازم فلسطین اشغالی شده بود نیز شرکت داشت.
اقدامات جدید رژیم صهیونیستی موجی از محکومیت در میان فلسطینی‌‌ها را در پی داشت و گروههای فلسطینی نسبت به تبعات آن هشدار داده‌اند.
این هفته، ماه عسل رژیم صهیونیستی و برخی حکومت‌های عرب حاشیه خلیج فارس با سفر وزیر خارجه این رژیم به امارات ادامه یافت. حرکت‌های خائنانه و ننگین این دسته از حکومت‌های عربی در ابراز علاقه به نزدیکی با رژیم صهیونیستی، به مثابه خنجری بر پشت فلسطینی‌ها و خیانتی در مسیر مبارزه ملت‌های منطقه علیه غاصبان صهیونیست، در تاریخ ثبت می‌شود.
هرچند حرکت‌های زبونانه این حکام خیانتکار، سردمداران رژیم صهیونیستی را شدیداً ذوق‌زده کرده است ولی آنچه مسلم است این است که آینده فلسطین را ملت فلسطین و ملت‌های مسلمان منطقه تعیین خواهند کرد.
اگر اینگونه تحرکات خائنانه می‌توانست رژیم صهیونیستی را نجات دهد تا به حال این اتفاق رخ داده بود. پس از گذشت هفت دهه، رژیم صهیونیستی همچنان در انزوا قرار دارد و ملت مبارز فلسطین نیز با عزمی راسخ‌تر همچنان در صحنه میدان هستند و برای دستیابی به حقوق خود حاضر به پرداخت هر هزینه‌ای هستند.
این هفته، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در نوار مرزی کره دیدار کردند. ترامپ این دیدار را «مهم و سازنده» توصیف کرد در حالی که ناظران اینگونه عقیده ندارند و آن دیدار را بیشتر شبیه یک شو و نمایش خواندند.
در حالی که هنوز هیچ گشایشی در مسائل و اختلافات اصلی کره شمالی و آمریکا رخ نداده است سخن گفتن از اهمیت این دیدار، بیشتر یک ژست تبلیغاتی است.
کره شمالی، آمریکا را یک شریک غیرمطمئن در مذاکرات می‌داند که هیچگونه صداقت ندارد. واقعیت هم همین است. آمریکایی‌ها هرگز به یک توافق عادلانه در شبه‌جزیره کره نمی‌اندیشند چرا که در آن صورت باید از بسیاری از اهداف غیرقانونی و منافع استعماری خود در این منطقه دست بکشند و قطعا به این امر رضایت نخواهند داد. به همین دلیل است که اینگونه دیدارها بیشتر جنبه نمایشی دارد.
اواخر این هفته عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق در ابلاغیه‌ای اعلام کرد گروه «حشدالشعبی» یا «نیروهای مردمی» عراق در داخل نیروهای مسلح عراق ادغام می‌شوند. نخست‌وزیر عراق در توضیح این تصمیم خود آورد که: بنا به اقتضای منافع مردم این امر صورت گرفته است.
در دستور 10 بندی عبدالمهدی، ضمن تقدیر از نقش حشدالشعبی در مبارزه با گروه‌های تروریستی – تکفیری، آمده است که نیروهای حشدالشعبی در چارچوب سازمانی ارتش قرار می‌گیرند و آندسته از اعضا که تمایل به فعالیت سیاسی دارند می‌توانند وارد احزاب سیاسی شوند.
در کنار حمایت چند گروه عراقی از جمله جریان صدر و گروه متعلق به سیدعمار حکیم از اقدام نخست‌وزیر، حزب‌الله عراق با آن مخالفت کرده است.
حزب‌الله اعلام کرد چگونگی الحاق حشدالشعبی به نیروهای مسلح مبهم است. این گروه تاکید کرد که در سایر طمع‌ورزی آمریکا و در حالی که هنوز تهدیدهای داعش از بین نرفته است به حضور و ادامه فعالیت حشدالشعبی در شکل موجود، نیاز است.
ناظران، تصمیم اخیر دولت عراق را متاثر از فشارهای آمریکا دانسته‌اند و بی‌ارتباط با تحولات اخیر منطقه و افزایش فشارهای واشنگتن به ایران نمی‌دانند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/127305/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

وقتی عمو کاووس خوش سفر کلافه میشه!

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

این رنگ هارو باهم بپوش

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

مار در آستین بود این دختر!

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

بابا بهت گفتم طلاقمو از شوهرم بگیر

پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

تو که عاشق نیستی آویزونی

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

9 روش موثر برای از بین بردن بوی عرق در تابستان

تفسیر عجیب امیرعلی نبویان از والیبال و بدنسازی

من چیم از اون دختر خل‌وچل کمتره؟!

سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

ماجرای خواستگاری بازیگر معروف «نون خ» از دختر ترامپ

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

تسلیحات، واجب تر از نان شب

عکس سحر دولتشاهی و پیمان معادی وایرال شد

طلای جهانی جهش کرد

تجمع ضد صهیونیستی نزدیک کالج امرسون

تیپ و استایل ویژه افسر مین جانگو در 52 سالگی

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

اعتراض ایرلند به قانون ضد مهاجرتی انگلیس

حمله جنگنده‌های اسرائیلی به مقر صلیب سرخ در غزه

سکانسی از سریال «همه چیز آنجاست»

"حاج کمال" سنگ‌انداز می‌شود

اگر کیس بهتری سراغ دارید به من بگید

غیرتی شدن "مهران غفوریان" بخاطر دسته گل

رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین و شی‌جین‌پینگ

وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند

گزیده‌های نفتی هفته

رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند

«مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست

موافقت پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی