اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سینه‌چاک روحانی نیستم ولی باید از او دفاع کرد تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
سینه‌چاک روحانی نیستم ولی باید از او دفاع کرد
k ١.٥
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
بهزاد نبوی از مدت‌ها پیش، زمانی که خیلی از ما هنوز شاگرد مدرسه‌ای بودیم، به «چریک پیر» معروف بوده، هرچند خودش همین چند روز پیش در مصاحبه‌ای با یک خبرگزاری اصولگرا گفت که نه «چریک» است، نه «پیر»! چند وقت پیش‌تر، هنگامی که برخی فعالان سیاسی از اصلاح‌طلب حامی یا منتقد دولت گرفته تا اصولگرای معتدل و حتی مخالف دولت به دیدار حسن روحانی، رییس‌جمهوری رفتند، عکسی از بهزاد نبوی و احمد توکلی منتشر شد که در آن، این دو سیاستمدار کهنه‌کار که ازقضا با وجود تفاوت دیدگاه امروزشان، در روزهای جوانیِ انقلاب، هردو دوشادوش هم، اعضای کابینه میرحسین موسوی بودند، با پشتی خمیده و عصایی در دست اما خندان و پرنشاط در حالی که دست یکدیگر را می‌فشردند، قدم می‌زدند. آن زمان البته بسیاری از ناظران از سال‌هایی که نبوی و توکلی پشت سر گذاشته‌اند، نوشتند و از این گفتند که انگار گذر ایام و بار سنگینِ زندگی، دوش آنها را خم کرده است. همه این تعابیر اما تنها تا زمانی صحیح است و به‌اصطلاح کار می‌کند که نبوی زبان نگشوده و قرار است بر اساس عکس و تصویر قضاوت کنیم. اما وقتی نوبت به آن می‌رسد که نبوی 77 ساله سخن بگوید و به‌پشتوانه نیم‌قرن فعالیت سیاسی - از نخستین‌بار که در سال 47 طعم زندان پهلوی را چشید تا امروز، از آینده سیاستِ ایرانی و اوضاع این جامعه متکثر و پرتلاطم صحبت کند، صدایی جوان، رسا و امیدوار به‌گوش می‌رسد. چنانکه درکلامش نه اثری است از ناامیدی و یأس ناگزیر ایام سالخوردگی و کبر سن و نه نشانی از بی‌حوصلگی و خستگیِ ناشی از گذر ایام و هم به این دلیل است که آنچه نبوی درباره «تداوم حمایت از روحانی» می‌گوید، اهمیتی دوچندان می‌یابد. اینکه حتی اگر حمایت بعضی سیاسیون از دولت مستقر بتواند با انگیزه‌های فردی یا جناحی مطرح و دنبال شود، نبویِ 77 ساله، احتمالا به این دلایل، حاضر نمی‌شود ارج و اعتباری که به‌واسطه سالیان سالِ ایستادن کنار مردم، ذره‌ذره اندوخته، به این آسانی به باد حراج بدهد. نبوی حتما بهتر از بسیاری از ناقدان احتمالی می‌داند که دفاع از دولت، آن هم امروز که حتی به اعتراف شخص رییس‌جمهور، سخت‌ترین روزهای کاری در این 6ساله اخیر بود و هست، بسیار هزینه دارد و هیچ، فایده. نبوی اما همچنان معتقد است که «اصلاح‌طلبان باید به فکر امنیت و مصالح کشور باشند.»
باید از روحانی دفاع کرد
نبوی با اشاره به محدودیت‌های پیش‌روی دولت گفته است: «الان 60 درصد اقتصاد در اختیار نهادهای خارج از دولت است؛ دولت در اقتصاد نقش ندارد. اداره رادیو و تلویزیون در اختیار دولت روحانی نیست. مسوولیت دولت باید با اختیاراتی همراه باشد. الان دولت در اقتصاد و در سیاست خارجی اختیاری ندارد. باید به میزان توان دولت برای ورود و دخالت در این حوزه‌ها توجه کرد. از دولت چه می‌خواهیم؟ دولت چه می‌تواند بکند؟ وظیفه وزرا چیست؟ مشکلات دولت از ایرادهای ما بزرگ‌تر است. غیر از روحانی چه گزینه‌ای داشتیم؟ ما درست عمل کردیم. ما در حد امکانات عمل کردیم. نباید این واقعیت‌ها را فراموش کرد! باید به امکانات توجه کنیم و گزینه‌ها را در نظر بگیریم.» او همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد نقش دولت در شرایط موجود گفت: «آدرس غلط ندهیم. در مورد اینکه اصلاح‌طلبان وضع موجود را ناشی از سوءمدیریت و عملکرد دولت می‌دانند، باید بگویم من هیچ رابطه نزدیکی با آقای روحانی نداشته‌ام. وقتی ایشان به مرکز تحقیقات استراتژیک آمدند، من بیرون آمدم. من سینه‌چاک آقای روحانی نیستم ولی باید از او دفاع کرد. قوی‌ترین دولت هم نمی‌تواند از پس بحران کنونی برآید. مخالفان می‌گویند عامل آن ناکارآمدی دولت است. چقدر این عامل تاثیرگذار است؟ کارهای مهمی وجود دارد مانند توزیع کالا در میان مردم. شیر 2 هزارتومانی به بالای 5 هزار تومان رسیده است.»نبوی که درپی حوادث پس از انتخابات 88، حدود 6 سال را تا همین سه، چهار سال پیش در زندان سپری کرده، دیروز در دیدار جمعی از اعضای کارگروه راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، به تشریح مهم‌ترین چالش‌ها با بیان اینکه مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی جریان اصلاح‌طلبی و کشور، مسائل اقتصادی و سیاست خارجی است، گفته است: «در سال 92، نامه‌ای را برای آقای روحانی فرستادم و بر این دو حوزه تاکید کردم. نوشتم ما در زندان هستیم و مشکل نداریم، شما به اقتصاد و سیاست خارجی بپردازید. در همین زمینه برای رهبری هم نامه‌ای نوشته بودم، به‌ویژه پس از پرداخت یارانه‌های نقدی، منبعی برای اجرای پروژه‌های کلان وجود ندارد.» او با اشاره به بالارفتن قیمت نفت در دوران احمدی‌نژاد و آغاز روند پرداخت یارانه‌ها گفته است: «در آن زمان 7 برابر شدن واردات در مقایسه با دوره خاتمی. یارانه‌هایی که 22 هزارتومان تصویب شده بود، به شکل 45500 تومان پرداخت شد، آن‌هم نه به اقشار خاص، بلکه به همه باعث شد که سرمایه‌گذاری تعطیل شود و همه پول‌ها صرف هزینه‌های جاری شده و سر سفره‌های مردم آمد.»
لو رفتن مسیر فروش نفت را ساده نگیرید
نبوی البته به‌تازگی و در جریان برگزاری یکی از سلسله‌نشست‌های حزب اتحاد ملت نیز به بخشی از این مسائل اشاره کرده بود و با این همه، بار دیگر با یادآوری موضوع نامه‌اش به روحانی گفته است: «آن زمان، یکی از روزنامه‌ها بر اساس نامه من به روحانی، از قول من تیتر زده بود: ما را ول کن امریکا را بچسب!» او گفته است: «اقداماتی پس از برجام انجام شد که نتوانستیم از موقعیت ایجاد شده، استفاده کنیم. هیات‌های بزرگ تجاری از شرق آسیا و اروپا به کشور آمدند. آنها برای یافتن شرایط سرمایه‌گذاری در ایران می‌آمدند اما بر اثر سیاست‌های غلط و ماجراجویی‌ها، تقریبا همه آنان دست خالی برگشتند. هرچند که به هر حال، قراردادهای مهمی با توتال، بویینگ و ایرباس هم امضا شد.» او با بیان اینکه با روی کار آمدن ترامپ شرایط سخت‌تر هم شد و پاس‌کاری‌ها شروع شد و از داخل و خارج تندروها به هم پاس می‌دادند و آبشار می‌زدند، می‌گوید: «امروز مسائل ما دیگر سرمایه‌گذاری خارجی نیست، تامین نیازهای روزمره و اساسی مردم است. آن هم در شرایطی که دیگر منابع لازم را در اختیار نداریم. دفعه پیش که تحریم‌هایی علیه ما انجام شد، به اندازه تحریم کنونی یک‌جانبه امریکا گسترده و عمیق نبود.» نبوی در ادامه به بخشی از تندروها که همچنان ادامه یافته اشاره کرده و با یادآوری مسائلی که طی روزهای گذشته در ارتباط با مواضع نامتعارف صداوسیما در پوشش اقدامات دولت مطرح شد، گفته است: «امروز دولت برای صدور نفت مشکل دارد. من این روزها بیشتر به دایی جان ناپلئون شبیه شده‌ام. تلویزیون ما نشان می‌دهد چگونه ما مخفیانه نفت می‌فروشیم و تحریم‌ها را دور می‌زنیم آقایان این را نمایش اقتدار می‌دانند!» به گفته او اما موضوع تندروی و کندروی نیست؛ مساله انجام رفتارهای احمقانه است. اتفاقی را که در صداوسیما در مورد فروش نفت ایران افتاد، ساده نگیرید.
اروپا را به بغل امریکا نیندازیم
نبوی در ادامه گفته است: «در همین تحریم‌های اخیر امریکا، با سیاست‌های غلط داریم اروپا را به بغل امریکا می‌اندازیم. روشن است که اضافه شدن اروپا- چین-روسیه به تحریم‌ها و بین‌المللی شدن آن، چه شرایطی را برای ما ایجاد می‌کند. چین و روسیه هم عضو 1+4 هستند. نباید از اروپا انتظار زیادی داشته باشیم، در برابر نقض برجام از سوی ایران هریک از این کشورها می‌توانند پرونده ما را به شورای امنیت ببرند و تحریم‌های بین‌المللی را برگردانند و ما در متن فصل 7 منشور تبدیل به تهدیدی برای امنیت جهان بشویم.» به‌گفته نبوی، «باید تلاش کنیم اروپا را از امریکا جدا نگهداریم. چرا با عربستان و امارات رودررو شده‌ایم؟ باید مسائل‌مان را با آنها در منطقه حل کنیم. چرا باید آنها را به دامن اسراییل و امریکا بیندازیم؟» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است: «بحران اقتصادی کنونی در حوزه سیاست خارجی رفع می‌شود. الان وقت مذاکره نیست. ببینید ترامپ با نوه کیم چه می‌کند. دیدارها و رفت و آمدها بی‌نتیجه بوده و ترامپ می‌خواهد از آن به عنوان کارتی برای انتخابات استفاده کند. در شرایط فعلی مذاکره ما با امریکا، مثل مذاکره آلمان شکست‌خورده پس از جنگ جهانی اول با متحدین و مذاکره آن پس از جنگ جهانی دوم با متفقین است. در شرایط فعلی تحریم، مذاکره نمی‌کنیم. بهترین کار این است که کار را بدتر نکنیم.» او می‌گوید: «در چنین شرایطی باید فشارهای داخلی را کم کرد. باید شرایط را برای مردم قابل تحمل‌تر کرد. هرچه فشار بیشتری بر مردم وارد شود، آنها مایوس‌تر می‌شوند. مساله ما انتخابات نیست. مساله این است که انتخابات کم‌رونق شرایط ما را بدتر می‌کند. زمینه برای تکرار حوادث دی‌ماه 96 مهیا می‌شود.»
حتی اگر لیست ندهیم، تحریم نمی‌کنیم
آنچه حالا نبوی را در مقابل برخی یاران قدیمی‌اش قرار داده اما تنها به بحث حمایت از دولت محدود نیست. او در بحث ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات نیز برخلاف برخی همفکرانش، به‌صراحت از حضور در انتخابات دفاع می‌کند. موضوعی که این نوبت کمی از آن فراتر نیز رفته و تاکید دارد حتی اگر قرار به شکست در این انتخابات باشد، باز اصلاح‌طلبان نباید به‌سمت تحریم انتخابات بروند. او همچنین گفته است: «باید مردم را امیدوار کرد. انتخابات پیش‌رو دست ما نیست. حکومت باید این امکان را فراهم کند که مشارکت مردم بالا برود تا امنیت کشور تامین شود. نه اینکه مانند انتخابات‌ گذشته کاندیدایی با 170 هزار رای در تهران نماینده شود! اصلاح‌طلبان باید به فکر امنیت و مصالح کشور باشند. آنها برنده نشوند، مهم نیست. آنها حتی می‌توانند نامزد معرفی نکنند، ولی انتخابات را تحریم نمی‌کنند. باید از مایوس کردن مردم پرهیز کنیم. حتی اگر واقعیت باشد!» جملاتی که شاید بتوان آن را نقطه عطف سخنان نبوی در بحث انتخابات پیش‌رو دانست. به‌گفته این فعال کهنه‌کار سیاسی، «انتخابات نظام را بیمه می‌کند. بحث اصلاح‌طلبان نیست. پس علاوه بر بازنگری در اقتصاد و سیاست خارجی در حوزه سیاست داخلی هم باید گشایش ایجاد شود. اجازه حضور و فعالیت بیشتری به مردم داده شود. انتخابات به گونه‌ای برگزارشود که مردم در آن شرکت کنند.»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/130888/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

ماشینش «گاوکنترل» داره!

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل

سفر به ایران قدیم؛ اولین هواپیمای ایران و سفر استانی احمدشاه

سقوط قیمت بیت کوین

تجاوز رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب سوریه

حمله انتحاری نافرجام به خودروی اتباع خارجی در کراچی پاکستان

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

حمله حزب‌الله لبنان به چند پایگاه صهیونیستی

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

چین: امیدواریم آمریکا خودبرتربینی را کنار بگذارد

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

پایان یکه تازی اردوغان؟

نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی