پایگاه خبری تحلیلی اخبار محرمانه

آخرين مطالب

چه کسی ارابه مرگ را روانه بازار می‌کند تحلیل ویژه سیاسی

چه کسی ارابه مرگ را روانه بازار می‌کند

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
چه کسی ارابه مرگ را روانه بازار می‌کند
k ٢
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
«خودروسازها ارابه‌های مرگ تولید می‌کنند.» این جمله را دیروز رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به زبان آورد تا بار دیگر پرونده قدیمی خودروهای غیراستاندارد را بگشاید. دست‌کم یک دهه است که موضوع غیراستاندارد بودن برخی خودروهای داخل به «مساله» تبدیل شده است. مساله‌ای که هر بار با اظهارات ضد و نقیض بی‌سرانجام رها می‌شود. این‌بار اما سردار سید کمال هادیان‌فر در رزمایش بزرگ گشت‌های نامحسوس در دانشگاه علوم انتظامی امین گفته است: «امروز سهم خودروسازها در تصادفات کم نیست، ارابه مرگ تولید می‌کنند، پراید و پژو آر.دی. نباید در جاده‌های کشور تردد کنند.» به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه 82 درصد از علل اصلی تصادف به چهار عامل سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی برمی‌گردد، افزود: وظیفه کاهش کشته صرفا با پلیس نیست و 33 دستگاه در این زمینه نقش دارند.
این اولین‌بار نیست که پلیس بر غیرایمن بودن برخی خودروهای تولید داخل تاکید می‌کند. آمار اعلام شده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی نشان می‌دهد که در سوانح رانندگی بازه زمانی 10 ماهه فروردین تا پایان دی 97 در 79.5 درصد سوانح خودرو‌های سواری شخصی نقش داشتند که در 28.5 درصد پراید و 26 درصد پژو نقش داشته‌اند. این حوادث در بخش برون‌شهری در مجموع 10 هزار و 890 نفر جان باخته‌اند. همچنین آمار پلیس از سوانح رانندگی نوروز 98 نشان می‌دهد، پراید و پژو به ترتیب در 25 و 23 درصد حوادث نقش داشته‌اند. حالا به استناد همین آمارهاست که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی بار دیگر بر لزوم نقش‌آفرینی سایر دستگاه‌ها برای کاهش سوانح رانندگی و کاهش تلفات انسانی سخن گفته است. موضوع اما تازه نیست. چنانکه برای نمونه 11 سال قبل در بهمن‌ماه سال 1387 محمد رویانیان رییس وقت ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور در برنامه نگاه یک صداوسیما، 44درصد تصادف‌های منجر به واژگونی و فوت را به دو خودروی پیکان و پراید مربوط دانسته بود. او وعده داده بود: «اگر بازنشسته نشوم سال 88 به‌طور حتم خودروهای ناامن را معرفی خواهم کرد.» در اردیبهشت ماه سال 91 هم سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده وقت ناجا با انتقاد از صدور مجوز برای ادامه تولید خودروهای ناایمن گفته بود: «اگرچه ممکن است که خودروی پراید یک روز ایمن بوده باشد، اما امروز پراید ایمن نیست و باید بگوییم ناایمن‌ترین خودروی کشور محسوب می‌شود.»
به گزارش ایسنا، احمدی‌مقدم از شیوه عمل سازمان استاندارد هم انتقاد کرده بود و از آن به عنوان عقب‌نشینی در برابر خودروسازان تعبیر کرد: «سازمان استاندارد ابتدا خودروی «هوو» را تایید کرد اما وقتی این خودرو دچار مشکل شد مدعی شد این خودرو غیرایمن است و آن را تایید نکرده است!» یکی از نقدها به اظهارنظرهای مکرر پلیس بر ناایمن بودن خودروی پراید به این نکته باز می‌گردد که خود پلیس هم همواره به شیوه‌های مختلف از اظهارنظرهایش در سال‌های گذشته عقب‌نشینی کرده و باز هم به شماره‌گذاری خودروها تن داده است. احمدی‌مقدم در سال 91 به این عقب‌نشینی اعتراف کرده و گفته بود: «تولید‌کنندگان باید در راستای ارتقای علمی استانداردهای خود گام بردارند. از سوی دیگر ما نیز در زمینه استانداردهای خودرو نباید عقب‌نشینی‌های مکرر داشته باشیم و باید با دادن مهلت‌هایی منطقی خودروسازان را مکلف به رعایت استانداردها کنیم که این امر انجام شده است.» البته این انتقادها همواره با واکنش مدیران خودروسازی‌های داخل کشور هم روبه‌رو شده است. برای نمونه سال 95 مهدی جمالی مدیرعامل سایپا در واکنش به انتقادها درباره کیفیت پراید گفته بود: «هیچ خودرویی توان رقابت با خودروی پراید را از نظر قیمت و کیفیت ندارد. اگر کشوری خودرویی با قیمت و کیفیت پراید تولید کند، ما از این محصول برای عرضه به بازار داخل استقبال می‌کنیم.» مساله اقتصادی و فقدان زمینه لازم برای جایگزینی خودروهای دیگر یکی از دلایلی است که نمایندگان مجلس از آن به عنوان مانع یاد می‌کنند. در همان ایام حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته بود: قبل از خارج کردن خط تولید پراید و پژو 405 باید خودروهای در همان محدوده قیمتی به بازار عرضه شوند. فولادگر در گفت‌وگو با ایسنا افزوده بود: توقف تولید پراید، تیبا و پژو 405 و سایر خودروهای از رده خارج در میان مدت به معنای حذف خودروهایی با قیمتی کمتر از 35 میلیون تومان است که سایپا و ایران‌خودرو قبل از حذف باید فکری برای جایگزین آنها کنند، همان‌طور که قبل از توقف تولید پیکان در ایران‌خودرو، پراید سایپا در محدوده قیمتی پیکان جایگزین شد. در این میان سازمان استاندارد کشور هم گاهی سمت منتقدان ایستاده و گاهی به خودروسازان چراغ سبز نشان داده است. اردیبهشت ماه امسال نیره پیروز‌بخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت که توقف تولید پراید نیز هنوز در دست بررسی است، اما زمانی برای آن تعیین نکرد. پیروزبخت درباره وضعیت تصویب استانداردهای هشتادوپنج‌گانه خودرو تاکید کرد که تاکنون تصمیمی برای توقف خط تولید هیچ خودرویی اتخاذ نشده و تصویب این استانداردها هنوز در دست بررسی است. برخی از این خودروها برای آزمایش باید به کشورهای دیگر فرستاده شود که در این زمینه به دلیل اعمال تحریم‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم. پیروزبخت در پاسخ به اینکه آیا تولید پراید در سال جاری متوقف می‌شود یا خیر، اظهار کرد: این مساله در دست بررسی است و نتیجه قطعی آن مشخص نشده است. در شورای عالی استاندارد تصویب شده که گزارش‌های فصلی از وضعیت خودروها به این شورا ارایه شود. به این ترتیب باید دید سایپا به عنوان تولید‌کننده پراید، سازمان استاندارد به عنوان متولی سنجش کیفی خودروها، مجلس و وزارت صنعت به عنوان دیگر دستگاه‌های مرتبط با این موضوع چه واکنشی به اظهارات رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نشان می‌دهند.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

بازخواست بعد از 30 سال

از تز و آنتی‌تز «چپ» تا لیست زودهنگام «راست»

عادل و صداوسیما در چالش شفافیت

توهم‌های احمدی‌نژاد پایان ندارد

ضدو‌نقیض‌های سکته مغزی بقایی

نگاهی روان‌شناختی به ماجرای نجفی

پرونده نورچشمی‌ها روی میز مجلس

توقیف آبنبات فروشی!

احمدی‌نژاد: ترامپ مرد عمل است

روایت "سیدعلی موجانی" از بازگشت به حلقه تمدنی ایران

اقدام متفاوت ایران

سریع القلم: زیربنا در نظم بین المللی، اقتصاد است

نظریه بازی و بحران میان ایران و آمریکا

آیا "عمر البشیر" به دیوان کیفری لاهه تحویل داده خواهد شد؟

آیا ترکیه سو-35 را جایگزین اف-35 می کند؟

تحمیل اقتدار ایران به انگلیس و آمریکا خبر اول دنیا

سرمقاله خراسان/ عربستان تصمیم سخت را در یمن می گیرد؟

دلایل مخالفان تاسیس "وزارت بازرگانی" چیست؟

دلایل روند معکوس دلار در هفته گذشته

فایننشیال تایمز: ایران و آمریکا در چه مسیری قرار گرفته اند؟

واکاوی مانور ظریف در نیویورک

یک مدال تاریخی در ورزش ایران

فیلم ترسناک در شرق آسیا

فروپاشی برجام یعنی چالش امنیتی اروپا

چرا مردم از اصلاح‌ طلبان ناامید شده‌اند؟

چراغ سبز ریاض به تهران؟

خلق را تقلیدشان بر باد داد

فرمانده سپاه، لحظه تصویر‌برداری از ناو‌ آمریکایی کجا‌ بود؟

چالش پیری، جنگ سرد مجازی

بحران در پایتخت با زلزله 5 ریشتری!

اولین قدم «پاستور» برای حساب کشی از «جام جم»

رکورد دولت در صفرکردن

افت و خیز دلار در هفته گذشته

بازگشت ارتش آمریکا به صحرا

لاف در غریبی

از کروز تا عظام؛ نگاهی به حیاط‌خلوت اقتصاد خودرو در ایران

بازی دو سر باخت اصلاحات

آیا توقیف نفتکش انگلیسی کار درستی بود؟

فرار صداوسیما از تور نظارت

عقب‌نشینی نرم ترامپ

کاپیتان کار، تعمیرات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو با روشی‌‌‌‌ جدید

رویکرد عجیب و غریب شبکه افق؛ مقابله با فساد یا [...]؟

وکیل مدافع نجفی: خواستار رفع ابهام هستم

چه کسی سرلیست شود؛ قالیباف، جلیلی یا حدادعادل؟

سرمقاله کیهان/ یمن، ضربه‌های فیصله‌دهنده

سرمقاله شرق/ کابوس یک رؤیا

سرمقاله اعتماد/ تصاعد در تنش

سرمقاله ایران/ انحصار؛ ریشه ناکارآمدی

واکاوی ادعای جدید در قتل میترا استاد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ ارتباط جهانی؛ تجمل یا ضرورت