اخبار محرمانه

آخرين مطالب

دامنه اختلاف امارات و عربستان بر سر یمن به سودان رسید بین الملل

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - العالم / یک روزنامه عربی، ضمن اشاره به طرح دولت‌های عربی خلیج فارس برای بدنام کردن معارضان و مسئول دانستن آنها در بحران سیاسی سودان از طریق نقض بندهای توافق سیاسی اخیر، از اختلاف امارات و عربستان بر سر رهبران شورای نظامی سودان خبر داد.
منابع دیپلماتیک سودان، مصر و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس جزئیاتی از وضعیت بحرانی در سودان و نقش‌ کشورهای منطقه در تبدیل خارطوم به میدان رقابت بر سر منافعشان را فاش کردند.
یک مقام دیپلماتیک سودان در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: طرف‌هایی از کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) که حامی شورای نظامی سودان هستند، آشکارا تلاش می‌کنند آنچه در مصر بعد از انقلاب 25 ژانویه 2011 اتفاق افتاد، [ضد انقلاب در مصر را] تکرار کنند و آن را از طریق گروه‌های معارض سودانی ( إعلان الحریه والتغییر) در سودان بازتولید کنند. به گونه‌ای که آنها را مسئول بحران سیاسی کنونی و مانع‌تراشی در برابر هر گونه توافق سیاسی جدی با دستاوردهایی مدنی به جامعه سودان معرفی کنند.
وی افزود: این موضوع به وضوح پس از انتشار اخبار درباره دستیابی به توافق سیاسی تحت حمایت میانجیگر اتیوپیایی که دستاوردهایی برای انقلابیون داشت ظاهر شد که مشابه کودتا در یک توافق سیاسی بود که قرار بود بزودی به امضا برسد. یعنی شورای نظامی درباره مجموعه‌ای از بندها و متونی که طی میانجیگری اتیوپی مورد توافق قرار گرفته بود، دبه درآورد.
این مقام دیپلماتیک سودان گفت: احزاب آزادی و تغییر از درخواست رهبران شورای نظامی برای اینکه در شورای حاکمیتی مربوط به انتصاب در دستگاه قضایی و دادستانی حرف آخر را بزنند، یکه خوردند؛ زیرا بر اساس توافق قرار بود نقش شورا صرفا امضای عزل و نصب‌ها و تصویب آن باشد.
این منبع از کودتای نظامیان علیه بند دیگری از توافق خبر داد و گفت: بند مربوط به تصویب شورای حاکمیتی تشکیلات حکومتی است که قرار شد حق احزاب آزادی و تغییر باشد اما نظامیان به آن اعتراض کردند و شرط گذاشتند که حق اعتراض به اسامی مطرح و تغییر آنها در صورت عدم توافق را داشته باشند.
به گفته این منبع رهبران شورای نظامی انتقالی همچنین خواهان ادامه کار استانداران نظامی هستند که در پی سرنگونی عمر البشیر منصوب شدند با این ادعا که مرحله کنونی نیاز به حضور نظامیانی در راس استان‌های سودان دارد تا امنیت و ثبات در کشور مصون بماند. چیزی که احزاب مدنی آن را رد می‌کنند و می‌گویند باید استانداران غیرنظامی منصوب شوند.
این منبع گفت: شورای نظامی سودان مایل است از زیر توافق بر سر یک بند ویژه هم خارج شود که مربوط می‌شود به اینکه احزاب آزادی و تغییر 67 درصد از مجلس قانون گذاری را که قرار است سه ماه پس از امضای توافق سیاسی تشکیل شود، به دست آورد.
علاوه بر این، منبع مزبور به اختلاف دیگری بر سر بندهای توافق شورای نظامی با مخالفان در سودان اشاره کرد و گفت: شورای نظامی اصرار دارد شخصیتی که برای تشکیل شورای حاکمیتی پیشنهاد می‌شود سابقه نظامی‌گری داشته باشد اما احزاب آزادی و تغییر می‌خواهند شخصیتی مدنی باشد. وی افزود: احزاب اعلان الحریه و التغییر بر بند حصانت رهبران شورای حاکمیتی و عدم پیگرد قضایی یا جنایی آنها تاکید دارند.
این منبع گفت: رهبران شورای نظامی درصدد شایعه پراکنی درباره کودتاهای نظامی هستند و گهگاه از موفقیت خود در ناکام گذاشتن تلاش‌هایی برای کودتا می‌گویند تا مردم را به بیم انداخته و بهانه‌ای برای تحکیم قدرت و اختیارات خود در این مرحله ایجاد کنند تا فرصت را از احزاب معارض مدنی برای دستیابی به دستاوردهایی واقعی بگیرند.
از سوی دیگر یک مقام آگاه حوزه خلیج فارس از توافق تازه‌ای بین عربستان با محمد حمدان دقلو، نائب رئیس شورای نظامی سودان معروف به «حمیدتی» خبر داد که بر اساس آن سودان شمار بیشتری نظامی به یمن بفرستد تا جبران عقب نشینی امارات از جنوب یمن بشود.
به گفته این منبع، رایزنی‌ها در این رابطه به رهبری سرتیپ عثمان طه، رئیس سابق دفتر عمر البشیر انجام می‌شود که در حال حاضر به عنوان مشاور محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی در امور آفریقا کار می‌کند.
این منبع خبر داد: طه به نقل از ولی‌عهد سعودی از حمیدتی خواسته است شمار نظامیان سعودی حاضر در یمن را پنج هزار نفر افزایش دهد تا جای خالی امارات پس از عقب نشینی از جنوب یمن پر شود و در مقابل ریاض حمایت سیاسی بیشتری از حمیدتی و حمایت اقتصادی بیشتری از شورای نظامی سودان به عمل خواهد آورد.
این منبع با اشاره به افزایش اختلاف امارات و عربستان درباره نقش حمیدتی در مقطع پیش روی سودان و بخصوص پس از مسائل پیش آمده ناشی از اظهارات وی و مخدوش شدن چهره وی نزد جامعه سودان در پی کشتار روبروی ستاد فرماندهی کل در خارطوم گفت: مصر از نظر امارات جانبداری می‌کند.
این منبع افزود: قاهره و ابوظبی مایلند از شخصیتی نظامی برای معاون شورای نظامی حمایت کنند که بر سر آن اختلاف نیست و او را آماده ورود در انتخابات ریاستی آتی کنند، زیرا حمیدتی برای سودان بحران‌ساز شده است بر خلاف اینکه عربستان بر شخص حمیدتی اصرار دارد چون او از جنگ در یمن حمایت می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/133647/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زنگ خطر رکود غیرتورمی

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

برجسته‌ترین عملیات‌‌های گردان‌های القسام کجا و چگونه انجام شد؟

آنونس رسمی «مست عشق» در آستانه اکران

رائفی‌پور برای دور دوم هم لیست می‌دهد

ونزوئلا استفاده از ارز دیجیتال در تجارت نفت را افزایش می‌دهد

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

ماجرای «ساجده، مهلا» در صداگذاری‌های جواد خواجوی

گناه فرشته؛ چرخه‌ای بی‌پایان از انتقام و تباهی

خزعلی: دوره موشک تمام نشده است، وقتی زبان «وتو» می‌شود

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران

اصابت پهپادهای انتحاری به یک هدف نظامی در فلسطین اشغالی

شخصیت شناسی افرادی که خانه بهم ریخته ‎ای دارند

ابهام مالیاتی در بورس

ابراز عشق سلمان رو شیشه مینی بوس!

کوثری: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران، حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی: به دو اجلاس مقامات عالی‌رتبه امنیتی کشورها و بریکس نگاه ویژه‌ای داریم

المیادین: جنبش حماس هیچکس را به عنوان جایگزین قطر نمی‌پذیرد

فیلم لحظه ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان توسط اسرائیل

حزب الله: پادگان «شراگا» را در شمال عکا هدف قرار دادیم

پرواز گسترده جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بر فراز شمال و مرکز غزه

اتفاقات عجیبی که در مهمانی لاکچری افتاد!

عامل حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در فرانسه به حبس محکوم شد

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

تراز تجاری مثبت منطقه آزاد ارس در سال 1402/ جهش سرمایه‌گذاری در منطقه را شاهدیم

دو انتصاب جدید در شرکت توسعه بنادر و فرودگاه قشم

دیالوگی که آغاز بازیگری مریم کاویانی بود

حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران‌هراسی و تحریم می‌شوند

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

رونمایی کره شمالی از یک موشک مافوق صوت

کارهایی که باعث برگشت روح به جسم تجربه گر مرگ شد

بوربور: فهرست انتخاباتی «وفاق» بدون وحدت با شانا و شریان بسته شده است

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

اعتماد مدعی شد: برادر رائفی‌پور در افغانستان و یمن کیسه‌های آرد و برنج و خرما خیرات می‌کند

دوش طولانی یا کوتاه؛ کدام یک بهتر است؟

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

واکنش فاضلی به توییت جنجالی کریمی قدوسی

لیلا حاتمی شاید در ونیز

تا یه گندی میزنه خودش رو میزنه به خرس مردگی

نقش بازی کردن زنده یاد "رضا داوود نژاد"

«صبح ایران» در مرحله دوم انتخابات مجلس هم لیست می‌دهد

افزایش 8درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم 11درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی

چرا همه مسعود ده نمکی را نقد میکنند؟

جزئیات حادثه اصفهان از زبان رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس

تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی