اخبار محرمانه

آخرين مطالب

نفت شرق سوریه در سیطره اسرائیل! تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
نفت شرق سوریه در سیطره اسرائیل!
k ٣.١
٠
ایسنا / متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روزنامه "الاخبار" اعلام کرد که به سند درز پیدا کرده‌ای دست یافته است که شامل نامه رئیس مشترک "هیئت اجرایی شورای سوریه دموکراتیک" است که وی طی این نامه به یکی از بازرگانان اسرائیلی اختیار داده است تا به عنوان نماینده این شورا در همه امور مربوط به فروش نفت سوریه در مناطق تحت کنترل کردهای مورد حمایت آمریکا فعالیت کند.
این روزنامه نوشت، در میان کردهای سوریه روز به روز رویکرد حمایت از گزینه انجام فعالیتی قوت می‌گیرد که در راستای استراتژی آمریکا در منطقه باشد و این رویکردی است که پس از اعلام تصمیم خروج نیروهای آمریکا از سوریه توسط ترامپ تقویت شده است. تصمیم خروج آمریکا از سوریه، کردها را نسبت به این امر نگران کرده است که تحقق خواسته‌های آنها و در رأس آن برپایی "کشور مستقلشان" به بن بست برسد.
صاحبان این رویکرد بر اساس این باور عمل می‌کنند که بقای آنها و اجرای طرح‌هایشان در گرو برخورداری از حمایت آمریکاست و هیچ راهی برای حفاظت از این حمایت جز گسترش روابط با اسرائیل وجود ندارد؛ زیرا این رژیم نزدیک‌ترین راه برای جلب رضایت واشنگتن است، به گونه‌ای که سطح نفوذ لابی صهیونیستی مشخصا در مواضع تصمیم‌گیری‌ها بسیار بالاست.
برای کسی که عملکرد این رویکرد را دنبال می‌کند و آن را تحت نظر دارد، دشوار نیست که به برخی نشانه‌هایی دست‌یابد که حکایت از این دارد که این جهت‌گیری کردها علیه اتحاد سوریه، مردم و منابع این کشور است. یکی از این شاخص‌ها و نشانه‌ها سفرهای اصحاب رسانه اسرائیل به مناطق تحت کنترل کردها در شمال شرق سوریه است که در آنجا گزارش‌های مطبوعاتی از مسؤولان برخی از گروه‌ها تهیه می‌کنند. از شاخص‌های دیگر نیز می‌توان به سفرهای افسران اسرائیلی اشاره کرد.
از میان این شاخص‌ها امروز یک نشانه دیگری -در صورت صحت- خودنمایی می‌کند که بیانگر این مساله است که صاحبان این رویکرد، اسرائیل را عامل جلب رضایت آمریکا می‌بینند. این نشانه همان نامه امضا شده توسط الهام احمد، رئیس مشترک "هیئت اجرایی شورای سوریه دموکراتیک" وابسته به "نیروهای سوریه دموکراتیک" است که خطاب به موته کاهانا، یکی از بازرگانان اسرائیلی نوشته است. الهام احمد بر اساس این نامه اختیار فروش نفت سوریه را به کاهانا داده است که بر اساس شرایطی که آمریکا ایجاد کرده است، این منابع نفتی سوریه در اختیار کردها قرار گرفته‌اند.
نامه‌ای که "الأخبار" به آن دست یافته است، نشان می‌دهد، طرفی که این نامه به وی ارسال شده، کاهانا رئیس انجمن "عمالیا" است. این انجمن از طریق برقراری روابط دوستانه با گروه‌هایی که کنترل جنوب سوریه را برعهده داشتند، برای فراهم کردن بستر مناسب جهت برپایی "منطقه امن" در جنوب سوریه با ادعای پوشش انسانی استفاده می‌کرد تا دستورکار سازمان جاسوسی اسرائیل را اجرایی کند. انجمن عمالیا همچنین در زمینه "تقویت روابط موجود میان اسرائیل، مردم سوریه و انقلاب این کشور" فعالیت گسترده‌ای داشت و در این راستا یک مدرسه ساخت "تا ذهنیت نسل سوریه درباره اسرائیل را تغییر دهد". آنطور که پایگاه‌های اسرائیلی می‌گویند، فعالیت "مسئول اصلی انتقال تعدادی از یهودیان سوری و بازپس‌گیری آثار باستانی یهودی قدیمی" از آنجا آغاز شد که وی به استخدام مزدورانی در سوریه و لبنان پرداخت و این اقدامات به فعالیت وی در نیروی هوایی وابسته به ارتش اسرائیل و ارتباط مستحکمش با نهاد امنیت این رژیم و لابی صهیونیستی در آمریکا نیز ختم نمی‌شود.
نامه‌ای که شورای سوریه دموکراتیک به کاهانا ارسال کرده است، یک پیام رسمی است که طبق آن، شورای مذکور این مساله را پذیرفته است که شرکت کاهانا نماینده این شورا در همه امور مربوط به فروش نفت مناطق تحت کنترل خود با موافقت دفتر نظارت بر دارایی خارجی وابسته به وزارت خزانه‌داری آمریکا باشد. در این نامه آمده است: برآورد ما این است که تولید نفت در آینده روزانه حدود 400 هزار بشکه می‌شود، در حالی که مقدار تولید نفت در حال حاضر 125 هزار بشکه است. همچنین کاهانا حق استخراج و توسعه نفت را دارد. در این نامه قیمت نفت بین 22 تا 35 دلار مشخص شده است.
وجود این نامه اگر صحت داشته باشد، پیام‌های زیادی خواهد داشت، از جمله اینکه: دادن اختیار به کاهانا به این معنی است که شورای سوریه دموکراتیک عملا به عنوان یک طرف مستقل و جدای از دولت دمشق فعالیت می‌کند. این شورا با حمایت آمریکا به دشمنان سوریه قدرت دخل و تصرف در نفت این کشور را می‌دهد. گفته می‌شود که نیروهای سوریه دموکراتیک بر 80 درصد از میادین نفتی سوریه کنترل دارند.
از دیگر پیام‌های این نامه این مساله است که صحبت از تولید نفت با این حجم عظیم در سایه بحران سوریه، در واقع به منزله نابودی ثروت مردم این کشور است. ورود کردها در طرح ائتلاف با آمریکا و اسرائیل به معنی خراب کردن همه پل‌هایی است که کردها می‌توانند از طریق آنها با مردم سوریه و دولتش، مجددا ارتباط برقرار کنند.
همچنین با یک حساب سرانگشتی از مقدار تولید نفت و قیمت مشخص شده در سند مذکور، می‌توان گفت، اگر سطح تولید نفت روزانه به 400 هزار بشکه برسد، میزان عایدی شورای سوریه دموکراتیک از سرقت نفت سوریه و فروش آن روزانه بین 8 تا 14 میلیون دلار خواهد بود و ظرف یک سال به بیش از سه میلیارد دلار خواهد رسید.
اگر وجود این نامه صحت داشته باشد، صاحبان رویکرد ائتلاف با آمریکا و اسرائیل در میان کردهای سوریه در موازات با طرح‌های دیگر فعالیت می‌کنند؛ طرح‌هایی که علیه دولت سوریه است تا مانع از کنترل مجدد این دولت بر همه خاک کشور شود. کردها به هر وسیله‌ای به دنبال جلب رضایت آمریکا هستند تا پروژه جدایی خود از دولت دمشق را عملی کنند. این در حالی است که اسرائیل نیز آنها سوء استفاده می‌کند تا طرح تجزیه سوریه را اجرایی کند. رژیم صهیونیستی در ابتدا به دنبال نابودی ستون فقرات محور مقاومت در منطقه بود، اما پس از اینکه در این راه ناکام ماند و از طرف دیگر هم قدرت محور مقاومت گسترش یافته است، بیشتر روی طرح تجزیه سوریه متمرکز شده است.
طبق اعلام روزنامه الاخبار، منابعی که با شورای سوریه دموکراتیک در ارتباط هستند، تاکید کردند، این شورا و کاهانا درخصوص مساله نفت به توافق رسیده‌اند.
الهام احمد کیست؟
الهام احمد، رئیس مشترک هیئت اجرایی شورای سوریه دموکراتیک، یکی از بارزترین حامیان گزینه ائتلاف کردها با آمریکا است. وی از چند ماه پیش ریاست هیئت نیروهای سوریه دموکراتیک در واشنگتن را برعهده دارد که این هیئت تلاش می‌کند از موضع واقعی آمریکا در خصوص خروج از سوریه، ایجاد منطقه امن و راه‌های حمایت از یگان‌های کرد اطلاع یابد.
در جریان حضور هیئت سوریه دموکراتیک در واشنگتن گفته شد، دیدار احمد با ترامپ اتفاقی بوده است؛ اما اطلاعات موجود حاکی از آن است که لابی‌ اسرائیل نقش مهمی در ترتیب دادن این دیدار داشته است. تصویری نیز از احمد در کنار کاهانا وجود دارد که دیدار آن دو را تایید می‌کند، او همچنین از نیروهای حزب "حیات آزاد کردستان" بود که با نظام ایران مخالف است.
*رویا معصومی

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/134363/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مجری جنجالی روی آنتن زنده پابرهنه شد/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

31 فروردین آخرین مهلت هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه "طنزپهلو"

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

رفع نشتی در 5 مرکز بهره‌برداری خطوط انتقال گاز

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

آخرین سامورایی‌های ژاپن در یک قاب

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

جداول مرتبط با حوزه انرژی لایحه بودجه سال 1403 در کمیسیون انرژی اصلاح می‌شوند

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

مدیر انتشارات روزنه به زندان رفت

از بازیگری در فوتبال تا رسیدن به گزارشگری جوادخیابانی/ ویدئو

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

انتقال بیش از 774 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در منطقه خلیج‌فارس

انتقال نوروزی 458 میلیون لیتر فرآورده نفتی در منطقه خوزستان

پیشرفت خیره‌کننده پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تهران در ماه‌های اخیر

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

ضریب پیچیدگی پتروپالایشگاه تهران تا 1410 به 12.6 درصد می‌رسد

ضریب پیچیدگی پتروپالایشگاه تهران تا 1410 به 12.6 می‌رسد

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

شمار جایگاه‌های عرضه‌ سوخت مایع در منطقه کرمانشاه به 128 باب رسید

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

سفر به ایران قدیم؛ عکس‌های تماشایی از عشایر ایران، 90 سال پیش!/ تصاویر

تصویب 2 طرح بزرگ بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در حوزه گاز

حمله ایران به اسرائیل تیتر اول رسانه‌های جهان شد/ تصاویر

اطلاعیۀ سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از اسرائیل در فضای مجازی

عزم جدی دولت سیزدهم در کاهش ظرفیت خالی پتروشیمی‌ها/ 6 درصد از ظرفیت خالی تولید فعال شد

اقدام‌های عملیاتی نفت و گاز مارون با هدف پایداری تولید در 1402

اعلام جرم علیه روزنامه جهان صنعت و یک خبرنگار

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی