اخبار محرمانه

آخرين مطالب

حصر در نیویورک تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
حصر در نیویورک
٥٣٠
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
وزیر خارجه آمریکا چند روز پیش برخلاف میل وزارت خزانه‌داری این کشور، برای حضور دکترظریف در نیویورک، فرمان صدور ویزا را صادر کرد؛ اقدامی نمادین که با وجود ایجاد محدودیت برای رفت‌و‌آمد وزیر خارجه کشورمان در این شهر، برخی تحلیلگران آن را عقب‌نشینی ایالات متحده تفسیر کرده‌اند.
ویزای محدود
هفته قبل در خبرها آمد که دکتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، قرار است برای حضور در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، به شهر نیویورک عزیمت کند؛ نشستی که هدف آن، توسعه پایدار، حل تنازعات، گرسنگی، برابری جنسیتی و تغییرات اقلیمی عنوان شد. نکته مهم در‌این‌باره، حرف‌و‌حدیث درباره صادر شدن یا نشدن ویزا برای وزیر خارجه کشورمان از سوی مقام‌های آمریکا بود. این شائبه‌ها به این دلیل بود که حدود یک ماه قبل، دکترظریف همراه برخی نهادها و چهره‌های دیگر در ایران، به تحریم از سوی دولت آمریکا تهدید شد. با‌این‌حال، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، برخلاف میل وزارت خزانه‌داری این کشور، فرمان صدور ویزا برای ظریف را صادر کرد. باوجوداین، پمپئو اعلام کرد ویزای دکترظریف و هیأت‌همراه او برای سفر به نیویورک صادر، اما تحرکات و حوزه قابل‌تردد آنان بسیار محدود شده است. وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای تلفنی گفت وزیر خارجه ایران و هیأت‌همراهش اجازه سفر بین مقر سازمان ملل متحد و اماکن دیپلماتیک ایران در 6 بلوک و محل اقامت سفیر ایران در نزدیکی مقر سازمان ملل را دارند. بریان هوک، نماینده ویژه رییس‌جمهوری آمریکا در امور ایران، نیز مدعی شد: تا حد زیادی در حال کار با نیروهای پلیس امنیت دیپلماتیک‌مان هستیم. البته، پروتکل‌های ضروری برای اطمینان‌یافتن از این موضوع را هم داریم که آن‌ها در درون محوطه مجاز باقی بمانند. پس از این اطلاع‌رسانی‌های پمپئو، دکترظریف روز یکشنبه 23تیر، تهران را به مقصد نیویورک و شرکت در نشست سازمان ملل ترک کرد.
چماق تحریمی
تقریبا یک ماه پیش بود که برخی مقام‌های دولت آمریکا، احتمال تحریم برخی چهره‌ها در ایران را اعلام کردند. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در‌این‌باره صراحتا اظهار کرد فرماندهان سپاه اعم از نیروی دریایی، هوافضا، زمینی، بیت آیت‌الله خامنه‌ای و ظریف وزیر خارجه در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا قرار دارند. او در‌عین‌حال گفت بنابر اظهارات ترامپ، این اقدامات برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره برای دسترسی به توافقی جامع است. پس‌از‌این، دکترروحانی، رییس‌جمهوری کشورمان، با «وقیحانه» و «احمقانه» توصیف‌کردن اقدام ترامپ در تحریم مقام‌های کشورمان، گفت: مقام‌های کاخ‌سفید دچار سرخوردگی، سردرگمی، ناتوانی و معلولیت ذهنی شده‌اند. چنین اقداماتی به‌معنای ناموفق‌بودن حتمی و شکست قطعی آمریکاست. دکترظریف نیز در واکنش به خبر احتمال تحریم‌شدنش از سوی دولت آمریکا گفت: هرکس که من را می‌شناسد، می‌داند که من یا خانواده‌ام ملکی در خارج از ایران نداریم. من شخصا حتی حساب بانکی هم در خارج از ایران و هیچ مشکل شخصی با تحریم‌های احتمالی ندارم. وزیر خارجه کشورمان در‌عین‌حال گفت: تنها تأثیر و احتمالا تنها هدفِ قراردادن من در فهرست تحریم، محدودکردن توانایی من برای برقراری ارتباط است و شک دارم که این کمکی به کسی بکند. مطمئنا این کار، احتمال تصمیم‌گیری از روی آگاهی در واشنگتن را محدود خواهد کرد. برخلاف بیت رهبر انقلاب و فرماندهان سپاه، دکترظریف تاکنون از تیررس تحریم‌های آمریکا محفوظ مانده است.
بازی سیاسی با ویزا
درباره صدور ویزا برای دکترظریف، رسانه‌های آمریکایی مدعی شدند با وجود اصرار وزارت خزانه‌داری این کشور برای تحریم وزیر خارجه کشورمان، مایک پمپئو، همتای آمریکایی وی، با این اقدام مخالفت کرده و ویزای دیپلماتیک وزیر خارجه ایران با نظر او صادر شده است. برخی رسانه‌ها از این اقدام پمپئو‌ به‌عنوان پالس مثبت واشنگتن به تهران برای ادامه مناسبات دیپلماتیک با ایران یاد کردند. در‌همین‌باره، خبرگزاری «رویترز» به‌نقل از دو منبع ناشناس نوشت تحریم دکترظریف می‌توانست حاوی این پیام باشد که آمریکا در پی انزوای بیشتر تهران و بستن همه منافذ دیپلماتیک در مناسبات با جمهوری اسلامی ایران است. شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» نیز مدعی شد که به‌رغم تشدید تنش‌ها میان تهران و واشنگتن، سفر دکترظریف به نیویورک می‌تواند باعث گشایش احتمالی درهای گفت‌وگو شود. همه این دعاوی و تحلیل‌ها در حالی است که آمریکا در ماه‌های اخیر، بیشترین فشار سیاسی و اقتصادی را علیه ایران روا داشته است؛ ازجمله قراردادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی، تلاش برای کشاندن پای ایران به جنگ منطقه‌ای و ارسال پهپاد جاسوسی به فضای سرزمینی کشورمان که با پاسخ قاطع نیروی هوافضای سپاه مواجه شد.
ظریف، محصور میان سه ساختمان
همان‌طورکه پیش‌ازاین اشاره شد، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی صراحتا اعلام کرد دکترظریف و هیأت‌همراه او صرفا اجازه سفر بین مقر سازمان ملل متحد و اماکن دیپلماتیک ایران در 6 بلوک و محل اقامت سفیر ایران در نزدیکی مقر سازمان ملل را دارند. دکترظریف روز گذشته در توییتی، محدودیت آمدوشد خود و هیأت‌همراهش در نیویورک را اعلام کرد. وزیر خارجه کشورمان در این نوشته، درباره جزئیات گفت‌وگویش با شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکا نوشت: ما در سازمان ملل نشستیم و گفت‌وگو کردیم؛ یکی از سه ساختمانی که اجازه دارم حین انجام امور رسمی در ارتباط با سازمان ملل در آمریکا به آن‌ها قدم بگذارم. سازمان ملل متحد دو روز پیش، از محدودیت‌های ایجادشده در سفر دکترظریف به نیویورک ابراز نگرانی کرد. فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل متحد، ضمن ابراز نگرانی از محدودیت‌های ایجادشده در سفر وزیر خارجه ایران به نیویورک اعلام کرد: «از چگونگی اعمال این محدودیت‌ها آگاه است و مراتب نگرانی مسوولان سازمان ملل را به اطلاع کشور میزبان رسانده است». ظریف این روزها نقش پر رنگی در برخورد با زیاده‌خواهی‌های آمریکا و متحدان اروپایی‌اش دارد و اعمال محدودیت شدید علیه او در شهر نیویورک، شاید معلول همین نقش بی بدیل باشد. در همین باره،
آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب روز گذشته در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور، در اثنای انتقادشان از بی تعهدی اروپا نسبت به عمل به وظایف برجامی خود، از زحمات و تلاش های وزیر امور خارجه کشورمان قدردانی کردند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/134682/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در خدمت و خیانت قوام؛ معمای یک نخست‌وزیر مرموز

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

جت شخصی چند؟

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

گام‌های اصلی در تربیت جنسی کودکان

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

تابستون نزدیکه و هندوانه رو اینجوری برش بزن

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

پیدایش ابرقدرت اسلامی

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

سختی‌های کار «سلطان و شبان» که کمتر شنیدید

روایتی از همکاری‌های اطلاعاتی مجاهدین با ارتش صدام

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی