اخبار محرمانه

آخرين مطالب

متغیر‌ های کاهنده نرخ دلار تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
متغیر‌ های کاهنده نرخ دلار
k ٢
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روند کاهشی قیمت ارز در حالی طی دو ماه گذشته با یک شیب ملایم در حرکت است، که به دلیل کاهش منطقی این نرخ به دور از هیجانات بازار ، امید می رود به زودی دلار، نرخ منطقی خود را تثبیت کند. ثباتی که ناشی از متغیرهای داخلی و خارجی است.
قیمت دلار نه چند روز و چند ماه که بیش از یک‌سال است اقتصاد ایران را به سیطره خود در آورده است. این متغیر اقتصادی که تأثیر قابل توجهی در اقتصاد خرد و کلان کشور دارد از نخستین روزهای سال گذشته روند صعودی خود را آغاز کرد. ادامه این روند باعث رسیدن نرخ دلار حتی به مرز 17 هزار تومان هم شد. اما دلار بدون اغراق اقتصاد را به هم ریخت. اقتصاد کشور، سال 97 را فارغ از اتفاقات بین‌المللی و بیرونی، به سختی گذراند. با این حال در مرداد سال گذشته با پایان دوره ریاست سیف بر صندلی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی ریاست ساختمان لاجوردی میرداماد را بر عهده گرفت. حفظ و افزایش ذخایر ارزی، اجرای برنامه‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات و تدوین بسته ارزی از جمله برنامه‌های بنیادین برای مدیریت ارزی در دستور کار قرار گرفت. ماه‌های متوالی قیمت دلار در کانال 15 هزار تومان در نوسان بود تا اینکه از دهه سوم اردیبهشت ماه یعنی تقریباً 60 روز پیش دلار به مرز 15 هزار تومان نزدیک شد و در قیمت‌های 14800 تا 15 هزار تومان در نوسان بود.
قدرت مانور دلالان روز به روز کاهش یافت و روند نزولی نرخ دلار ادامه داشت تا قیمت دلار در بازار آزاد و صرافی‌های بانکی در پایان اردیبهشت ماه به یکدیگر نزدیک شدند.
گام اول، مدیریت ارزی 98
دقیقاً در 30 اردیبهشت ماه بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره سیاست‌های ارزی سال 98 ابلاغ شد و آن هم سیاست‌های ارزی در برابر صادرکنندگان بود. با توجه به اینکه پتروشیمی‌ها عمده صادرکنندگان غیرنفتی کشور هستند، مخاطب این بخشنامه عمدتاً این گروه از صادرکنندگان بود به‌طوری که صادرکنندگان پتروشیمی مکلف شدند حداقل 60 درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند. همچنین سایر صادرکنندگان نیز مکلف شدند حداقل 50 درصد ارز صادراتی خود را در سامانه نیما عرضه کنند و مابقی آن را می‌توانند به صورت اسکناس وارد کشور یا به صورت واردات در برابر صادرات توسط خود یا دیگران اختصاص دهند. در همان زمان یعنی اواخر اردیبهشت ماه رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بسیاری از نوسانات بازار ارز سیاسی است، گفت: مردم نباید وارد این بازار شوند چرا که ممکن است متضرر شوند. او به مردم توصیه کرد با توجه به متغیرهای سیاسی تأثیرگذار در بازار ارز وارد آن نشوند.
خداحافظی دلار با کانال 13 هزار تومانی
قیمت دلار با ادامه روند کاهشی خود در هفته نخست خردادماه به پایین‌تر از نیمه کانال 13 هزار تومان رسید و قیمت 13 هزار و 400 تومان را ثبت کرد. اواسط خرداد دلار به مرز 13 هزار تومان نزدیک شد و نوزدهم خردادماه قیمت دلار با کانال 13 هزار تومانی خداحافظی کرد و به 12 هزار و 900 تومان رسید. در همین مقطع نیز رییس کل بانک مرکزی از طریق صفحه رسمی خود در فضای مجازی، وعده جدید داد و آن هم این بود که «قیمت دلار منطقی‌تر می‌شود» همین شوک ارزی به دلالان کافی بود تا در کنار سیاست‌های ارزی، قیمت ارز به‌ویژه دلار روند کاهشی خود را ادامه داد. البته در اواخر خردادماه دلار یک‌بار دیگر وارد کانال 13 هزار تومانی شد اما به فاصله حدود یک هفته مجدد به کانال 12 هزار تومانی بازگشت. پس از تثبیت تقریباً دو هفته‌ای قیمت دلار در کانال 12 هزار تومان، در نهایت روز گذشته این نرخ پس از ماه‌ها به کانال 11 هزار تومان بازگشت تا یک فضای روانی مثبت در جامعه به‌رغم تحریم‌ها و اظهارنظرهای تحریک‌کننده غرب علیه کشورها فراهم شود. روند کاهشی قیمت ارز در حالی با یک شیب ملایم طی 60 روز گذشته ادامه دارد که بسیاری از کارشناسان از تداوم کاهشی قیمت دلار خبر می‌دهند. عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی نیز به تازگی اعلام کرده که فروش نفت ایران رو به افزایش است و همین امر کانال استفاده از دلارهای ناشی از فروش نفت را در اختیار بخش‌های وارداتی متناسب با اولویت‌های دولت قرار خواهد داد و خواه ناخواه بخشی از نیازهای ارزی از بازار خارج شده و حجم تقاضا کاهش خواهد یافت. ضمن اینکه همچنان برخی برنامه‌های مدیریت ارزی بانک مرکزی هنوز پیاده‌سازی نشده است و این امید می‌رود که با اجرای این برنامه‌ها از جمله تشکیل بازار متشکل ارزی این نرخ روند کاهشی و البته منطقی خود را ادامه دهد.
اما جدای از سیاست های بانک مرکزی در کنترل بازار ارز، اتفاقات و تحولات اخیر منطقه ای نیز در این امر موثر بوده است. افزایش تحرکات یمنی ها و حمله های پهپادی مکرر آنان به تاسیسات نفتی عربستان که موجب تغییر در تراکنش های نفتی منطقه شد و نیز حمله به نفتکش‌های اماراتی در بندر الفجیره ، حمله‌های مشکوک به تانکرهای نفتی در دریای عمان و سرآخر سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکایی در فضای سرزمینی ایران، از جمله متغیرهایی بودند که در کاهش تدریجی نرخ ارز موثر افتادند. با این حال، این‌بار به جای «دلالان» این «مدیریت ارزی کشور» است که بر اقتصاد کشور غلبه کرده است تا قیمت ارز در یک فضای منطقی و تدریجی به نرخ واقعی خود برسد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/134764/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نجات روسیه با اقتصاد موازی

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

بلد نیس چطوری زهر نیش مار رو بگیره!

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

«هفت» از فردا به آنتن بازمی گردد

شاهکار ایرانی در سریلانکا

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

آخرین خبر از وضعیت بیماری «ترانه علیدوستی»

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شیائومی نیامده رکورد زد!

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

در تقدیر من جز خدمت به خلق نیست!

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی و جنگ روسیه

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

علی مصفا: فیلیمو عمدا «نبودن» را تبلیغ نکرد و سرم منت گذاشت!

علیرضابیگی: دولت ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد

مهاجرت با ویزای جعلی

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

خانجانی: توئیت فضائلی جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرد

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

توضیحات جالب سیدجواد هاشمی درباره مد در ایران

رونمایی از فصل جدید «آقای قاضی» با بازی بهزاد خلج

غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین به فرانسه رسید

شوخی با سیدجواد هاشمی در فضای مجازی!

جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین از آمریکا به فرانسه رسید

تنش میان حزب‌الله با رژیم اسرائیل بالا گرفت؟

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

جنبش انصارالله یمن: جنایات اسرائیل در غزه بی‌سابقه است

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی