اخبار محرمانه

آخرين مطالب

دلار زدایی از اقتصاد روسیه اقتصادی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اقتصاد برتر/ وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد ، روسیه بعنوان یکی از سرمایه گذاران برتر که بیش از 170 میلیارد دلار در آمریکا سهام دارد ، در ماه مه ، میزان سهام خود 12 میلیارد دلار کاهش داد.
راشا تودی در این زمینه نوشت ، اندوخته ارزی روسیه در خزانه داری آمریکا طی یک ماه ، با کاهش بیش از 100 میلیون دلار، به رقم 12،024 میلیارد دلار رسید که 5.25 میلیارد دلار آن مربوط به اوراق بهادار بلند مدت است.
تبدیل ذخایر ارزی روسیه به غیر دلار
بانک مرکزی روسیه به منظور کاهش وابستگی خود به دلار آمریکا اقدام به کاهش ذخایر خارجی این کشور به کمترین مقدار تاریخی کاهش داده است و حدود 100 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را به یورو، ین ژاپن و یوآن چین تبدیل کرده است. با توجه به آخرین گزارش دوره ای سه ماهه بانک مرکزی روسیه، سهام روسیه از ذخایر ارزی آمریکا طی سه ماهه اول سال 2018 بطرز چشمگیری کاهش یافته و از 43.7درصد به کمتر از 21.9 درصد رسیده است. پوتین گفته است: روسیه تلاش دارد در راستای منافع ملی خود به تدریج دلار را از اقتصاد و تجارت خارجی این کشور حذف کند . 32 درصد از ذخایرارزی روسیه از دلار به یورو و سهم یوان چین از ذخایر ارزی روسیه به 14.7 درصد افزایش یافت. 14.7 درصد از سهام روسیه به ارزهای دیگری همچون پوند انگلیس (6.3 درصد)، ین ژاپن (4.5 درصد)، کانادا (2.3 درصد) و دلار استرالیا (1 درصد) تبدیل شد. میزان ذخایر ارزی و طلا از کل دارایی های بانک مرکزی از ژوئیه 2017 تا ژوئن 2018 از40.4 میلیارد دلار افزایش یافت و به 458.1 میلیارد دلار رسید. طی ماه های آوریل و مه، که تنش بین آمریکا و روسیه افزایش یافت، مسکو بطور بی سابقه ای دست به فروش اوراق قرضه خود در خزانه داری آمریکا زد. این امر همزمان با تحریم های آمریکا علیه تجار روسی، از سوی شرکت ها و مقامات دولتی آمریکا صورت گرفت و مبلغ 81 میلیارد دلار از سهام خود را به طور گسترده به فروش رساندند. وزیر خارجه روسیه دراین خصوص اظهارداشت: زمان آن فرا رسیده که روسیه خود را از بند دلار آمریکا رها سازد. کرملین آشکارا اظهار داشت تحریم ها و فشارهای آمریکا باعث می شود روسیه برای یافتن ارزهای جایگزین برای دلار آمریکا به منظور تامین امنیت اقتصاد کشور خود اقدام کند. کشورهای دیگری همچون چین و ایران نیز اقدامات مشابهی برای جلوگیری از تسلط دلار در تجارت جهانی دنبال می کنند. از یک سو روسیه به منظور انجام معاملات تجاری با کشورهای اروپایی نیازمند تسهیل نقل و انتقال پول بدون محدودیت تحریم آمریکا تلاش می کند تا بخش قابل توجهی از سهام خود را در فدرال رزرو به فروش رسانده و آن را به ارزهای اروپایی و یوآن چین تبدیل کند تا تحت تاثیر فشارهای آمریکا با مشکلات کمتری روبرو شود. از سوی دیگر این امر موقعیتی برای تقویت یورو برای استفاده در معاملات خارجی فراهم می کند . روسیه از سوی دیگر برای تحویل انرژی نوعی امنیت را فراهم می کند، و محدودیت هایی که آمریکا برای بانک های روسیه و شرکت های تولید انرژی ایجاد می کند، با این روش برای تراکنش مالی جهت فروش انرژی به اروپا با ارز یورو ساده تر خواهد بود.
فروش سهام ارزی روسیه در خزانه داری آمریکا به منظور ایده کاهش ارزش دلار در اقتصاد روسیه بعنوان اقدامی برای مقابله با تحریم های آمریکا انجام می شود . پوتین از ابتدای تشدید تحریم های آمریکا علیه روسیه تصمیم گرفت با دلارزدایی از اقتصاد این کشور اثرات تحریم های آمریکا را کاهش دهد.از طرفی با کاهش وابستگی روسیه به دلار، در تجارت جهانی و نیز افزایش ترویج تبادل روبل روسیه در معاملات تجاری بین المللی قوت می گیرد.
سیاست روسیه آمریکا را بدهکارتر می کند
کرملین همواره به سازمان تجارت جهانی اعلام کرده است با تحریم های یک جانبه از سوی آمریکا و نقض قوانین تجارت جهانی دیگر به سیستم مالی تحت سلطه دلار آمریکا اعتماد نداشته و انحصار دلار برای اقتصاد جهانی خطرناک است. در همین راستا مسکو با کاهش 85 درصدی سهام خود در خزانه داری آمریکا ،این کشور را بدهکارترکرد، طبق گزارش ها در ماه ژانویه ، روسیه سهام خود را از رقم 96.9 میلیارد دلار تا ماه دسامبر به رقم 13.2 میلیارد دلار کاهش داد و در ماه های آوریل و مه، با کاهش ذخایر خود در حدود 81 میلیارد دلار بزرگترین ضربه را به ذخایر فدرال رزرو وارد کردند. این کاهش سهام حتی از سال 2010، هنگامی که روسیه اوراق قرضه خزانه داری آمریکا را به ارزش بیش از 170 میلیارد دلار یکجا فروخت نیز چشمگیرتراست. چین رقیب جنگ تجاری آمریکا که بزرگترین سهامدار اوراق قرضه آمریکا محسوب می شود، در ماه مه درچهارمین ماه یعنی ماه مه ، به طور مداوم در حال فروش سهام خود می باشد. پکن در حال حاضر صاحب سهامی به ارزش 1،11 تریلیون دلار در حساب خزانه داری آمریکاست ،و از ماه مارس بیش از 10 میلیارد دلار آن را از سهامی که به ارزش 1،113 تریلیون دلار بود فروخت.
*افزایش بدهی آمریکا
به گفته اداره بودجه کنگره بدهی آمریکا طی 30 سال گذشته برابر با 144 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور می باشد و بدهی این کشور همچنان روبه افزایش است. ژاپن دومین سهام دار بزرگ خزانه داری آمریکا است که دارایی آن از وزارت خزانه داری آمریکا با افزایش 1.101 تریلیون دلاری، پس از ماه اوت 2017 که افزایش 1.064 تریلیون دلاری را در خرید سهام داشت این بار، بالاترین میزان افزایش را تجربه کرده است. براساس تحلیل اخیری که صورت گرفته ، بدهی ملی آمریکا در سال 2012 به بیش از 22 تریلیون دلار افزایش یافت و انتظار می رود در سه دهه آینده آمریکا بدهکارتر شود و تا سال 2049 بدهی این قدرت اقتصادی به 144 درصد تولید ناخالص داخلی برسد.
*پایان فرمانروایی دلار بر اقتصاد ایران
در شرایطی که سایه نوسان‌های ارزی همچنان بر اقتصاد کشورهای مورد تحریم آمریکا و از جمله ایران سنگینی می‌کند و سیاست‌گذار همواره برای حفظ آرامش بازار و اقتصاد کشور به دنبال ارائه سیاست‌ها و برنامه‌های جدید در حوزه ارزی است، مجلس ایران تلاش می‌کند با ارائه طرح حذف دلار از معاملات تجاری، راهکاری برای عبور از دوره پرالتهاب و خاص اقتصادی و مقابله با اثرات نامطلوب رشد و نوسان‌های نرخ ارز پیدا کند، البته طرح مجلس برای مقابله با آثار نامطلوب رشد و نوسان‌های نرخ ارز، در کنار بحث حذف ارز 4200 تومانی و توقف فعالیت دلالان ارزی شاید نقطه‌عطف سیاست‌ گذاری‌های ارزی در بازار باشد و بخشی از فضای ملتهب ارزی را که سال گذشته به دنبال سیاست‌های ناکارآمد و متنوع ایجاد شد، از میان بردارد اما نکته با‌اهمیت این است که آیا دلارزدایی از اقتصادی که وابستگی به این اسکناس خارجی دارد به همین سادگی انجام خواهد شد یا خیر ؟ برخی کارشناسان معتقدند در راهکارهایی که در راستای بهبود شرایط ارائه می‌شود، حذف ارز 4200 تومانی اقدام بسیار منطقی و مناسبی است که می‌تواند شرایط را تاحدی به سمت بهبود‌ هدایت کند. به نظر می‌رسد اگر کالاها به نرخ واقعی به ‌دست مصرف‌ کنندگان برسد و سیاست‌ها دیگر شکل دستوری نداشته باشد، می‌تواند بسیار در آرام کردن بازارها موثر واقع شود. باید قبول کنیم سیاست ارز 4200 تومانی سیاست موفقی نبود و جامعه هدف را نشانه نگرفت. سیاست دستوری ارز 4200 تومانی، باعث هدررفت منابع زیادی شد و نفع دلالان و رانت ‌خواران را نشانه گرفت. واقعیت این است که اقتصاد زیر بار سیاست‌های دستوری نمی‌رود و ایران برای ایجاد ثبات در بازار ارز باید وابستگی خود به دلار را کاهش دهد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/136677/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

تظاهرات میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه

دانشجویان فرانسوی هم به اعتراضات ضد اسرائیلی پیوستند

صحبت‌هایی رحیم پور ازغدی خطاب به آنهایی که می‌گویند «مقصر کشتار در غزه، حماس است»

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

حماس: هیچ پیشنهادی جز آتش‌بس در غزه را نمی پذیریم

آلزایمر ارزی دولتمردان

روند بازیابی پیکر شهدا از گورهای دسته جمعی در بیمارستان ناصر همچنان ادامه دارد

چهره ها/ تصویر نچرال آزاده صمدی در کنار ناخدا علی

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به رفتار خشونت‌آمیز پلیس آمریکا علیه دانشجویان

نکات مهم برای خرید لوازم آرایشی

نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

حمله به 102 کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در 202 روز

«اشکان خطیبی» پس از مهاجرت: در ایران همه چیز داشتم و مدیر بودم!

مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

اینا داماد نیستن بلا هستن!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

حمله روزنامه زاکانی به آرایش سحر دولت‌شاهی

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

وقتی عمو کاووس خوش سفر کلافه میشه!

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

این رنگ هارو باهم بپوش

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

مار در آستین بود این دختر!

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

بابا بهت گفتم طلاقمو از شوهرم بگیر

پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

تو که عاشق نیستی آویزونی

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

9 روش موثر برای از بین بردن بوی عرق در تابستان

تفسیر عجیب امیرعلی نبویان از والیبال و بدنسازی

من چیم از اون دختر خل‌وچل کمتره؟!

سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی