اخبار محرمانه

آخرين مطالب

ماجرای شیطنت جدید آمریکا علیه ظریف سیاسی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایسنا / حضور فعال و اثرگذار ظریف در جریان سفرش به نیویورک، برخی رسانه‌های معاند را واداشته تا موج جدیدی از حملات را در راستای تضعیف جایگاه وزیر امور خارجه کشورمان به راه اندازند.
یک رسانه آمریکایی در گزارشی که اخیراً منتشر کرده، با استناد به اظهارات یک مقام آمریکایی، می‌کوشد مخالفت واشنگتن با پیشنهادهای صلح‌جویانه ایران را این بار با این ادعا توجیه کند که فرد پیشنهاددهنده یعنی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، از اختیارات کافی برای تصمیم‌گیری برخوردار نیست!
در بخشی از گزارش «صدای آمریکا» آمده است، یک مقام آمریکایی که به نامش اشاره‌ای نشده، مدعی است، دولت ترامپ می‌خواهد پیشنهادهای ایران از طرف فردی که قدرت تصمیم‌گیری دارد، مطرح شود که ظریف این قدرت را ندارد. این مقام آمریکایی در دولت واشنگتن ادامه داده است: ما قطعاً هیچ نشانه‌ای ندیده‌ایم که او (ظریف) قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد.
این گزارش هرچند به لحاظ محتوا و ادعایی که مطرح می‌سازد، درخور اعتنا نیست اما بی‌تردید تصویری روشن از ماهیت رویکرد واشنگتن در قبال ایران به دست می‌دهد. ادعایی که به نقل از یک مقام دولت دونالد ترامپ در صدای آمریکا منتشر شده است، فارغ از این که مطلقاً بی‌اساس است، از جهاتی قابل تأمل به نظر می‌رسد.
نخستین نکته در این ادعا، مشهود بودن تداوم تلاش‌های واشنگتن برای ایجاد تفرقه در فضای سیاسی نظام جمهوری اسلامی است. آمریکا بر آن است تا نشان دهد که ایران در مسائل سیاست خارجی خود دچار آشفتگی و چنددستگی است و هر جناحی ساز خود را می‌زند. البته وجود سلایق مختلف نشانه‌ای از بلوغ سیاسی در هر کشور تلقی می‌شود اما این تصویری نیست که آمریکا می‌خواهد از ایران به دست دهد بلکه پر واضح است که این تصویرسازی پروژه‌ایست که با هدف سست نشان دادن بنیان‌های نظام حاکم و غیرقابل‌اطمینان جلوه دادن آن در ساحت سیاست خارجی پیگیری می‌شود.
به بیان دیگر، حمله به جایگاه وزیر امور خارجه ایران در رسانه‌های معاند، بیش از آن که حمله به ظریف بماهو ظریف باشد، هدف قرار دادن ساختاری است که رئیس دستگاه دیپلماسی نیز در چارچوب آن، کار می‌کند. اظهارات این مقام آمریکایی درباره اختیارات ظریف در واقع تلاشی شیطنت‌آمیز برای القای این گزاره پیش‌فرض است که نظام جمهوری اسلامی فاقد انسجام و وحدت بوده و در روند تصمیم‌گیری حتی با وزیر خارجه خودش هم هماهنگ نیست! این ادعای مغرضانه زمانی برای مصالح کشور خطرآفرین می‌شود که شاهدمثال داشته باشد. چنانچه هشیار نباشیم و در تأیید این مدعا، سیگنال‌هایی را خواسته یا ناخواسته از داخل کشور مخابره کنیم، قبل از هر چیز، گزک به دست کسانی داده‌ایم که خصومتشان با این سرزمین بر همگان آشکار است. پر واضح است که سیاست خارجی کارآمد، در سازوکاری تعاملی و پوپا شکل می‌گیرد که فردگرا و «تک‌مهره‌ای» نیست و البته ظریف هم ادعایی درباره «تک‌مهره» بودن خود ندارد و در همین چارچوب و سازوکار مشغول به کار است؛ او همواره جایگاه وزیر امور خارجه «این نظام» و «همین نظام» را برای خود متصور است.
نکته دیگر این که آنچه مقام و رسانه آمریکایی را بیشتر به تضعیف جایگاه ظریف وامی‌دارد، «وزیر امور خارجه بودن» او نیست بلکه «رسانه بودن» اوست. ظریف در توئیت‌ها و گفت‌وگوهایش با رسانه‌ها نشان داده که به خوبی قادر است منفعت‌طلبی، آشفتگی، ناهماهنگی و تزلزل را در سیاست خارجی دولت ترامپ به رخ بکشد. دولت آمریکا از این ظرفیت رسانه‌ای رئیس دستگاه دیپلماسی ایران وحشت دارد و این وحشت را کتمان نمی‌کند؛ تا جایی که در جریان سفر اخیر ظریف به نیویورک، شخص پامپئو علیه او محدودیت تردد وضع می‌کند تا در بدوی‌ترین و منفعلانه‌ترین شکل ممکن، مانع شنیده شدن صدای او در میان محافل آمریکایی شود.
اختلافات داخلی در میان عالی‌رتبه‌ترین مقامات دولت آمریکا که در ماه‌های گذشته بارها علنی شده، موضوعی است که ظریف در صحبت‌هایش در قلب ایالات متحده ساده از آن عبور نمی‌کند. وزیر امور خارجه فارغ از این که روی این اختلافات انگشت می‌گذارد، علناً می‌گوید، «تیم ب» بیش از آن که یک تحرک ائتلافی باشد، استقلال و جایگاه ترامپ را در سیاست خارجی ایالات متحده زیر سوال برده است؛ تا جایی که رئیس‌جمهوری آمریکا برای اثبات جایگاهش باید توئیت کند که «حرف آخر را من می‌زنم»! در چنین شرایطی، چندان دور از ذهن نیست که طرف آمریکایی تضعیف جایگاه وزیر امور خارجه کشورمان را در دستورکار قرار دهد.
علاوه بر این، آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ بیش از پیش نشان داده که از هر بهانه و ادعایی استفاده می‌کند تا ایران را به عنوان کشوری متخاصم و تهاجمی جلوه دهد. در ماه‌های گذشته حجم این بهانه‌جویی‌ها به طور ملموسی افزایش یافته و شاهد ادعاهایی درباره تعرض ایران در «آب‌های بین‌المللی» بوده‌ایم که آمریکا در محافل مختلف از جمله سازمان ملل و سازمان بین‌المللی دریانوردی مطرح کرده است. واشنگتن مدعی است، ایران کشوری است که پیشنهادهای صلح را یکی پس از دیگری رد می‌کند و به دنبال ایجاد بی‌ثباتی و جنگ است. ظریف در مقابل، فردی است که ثابت کرده با استدلال و منطقی که در سخن‌وری دارد، می‌تواند به آسانی رشته تمامی این مدعیات واهی را پنبه کند. دست‌کم این چیزی است که این روزها در جریان سفر اخیر وزیر امور خارجه به نیویورک در برنامه‌های فشرده کاری او و گفت‌وگوهای متعددش با رسانه‌ها به خوبی به چشم می‌خورد. در چنین شرایطی که ظریف و جایگاهش از سوی دشمن مورد تخطئه قرار می‌گیرد، ضروری است که فارغ از گرایش‌های جناحی، تلاش‌ها و توفیقات او را درست‌تر دریابیم و ضمن نظرداشت منافع ملی، دست‌کم از داخل به این ظرفیت اثرگذار آسیب نزنیم.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/136712/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

زلنسکی: روسیه کمپین ارعاب به راه انداخته است

توئیت جدید کریمی قدوسی؛ این بار موشک مورد توجه قرار گرفت

خاندوزی به ریاض می‌رود

دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد سن‌پترزبورگ شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

سفر به تهران قدیم؛ شیره‌کش‌خانه‌های سیار در تهران لو رفتند/ تصاویر

سقف تراکنش غیرحضوری 2 برابر شد؛ روزانه 200 میلیون تومان

توضیحات طناز طباطبایی در مورد سکانس شاهکار «خشم و هیاهو»

جزئیات تازه در پرونده مرگ زهره فکور صبور

برگزاری اختتامیه جشنواره «طنزپهلو» در زادگاه «گل آقا»

گوشی نامزدش را چک می کنه

بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

«آژانس دوستی» و تماشای یک تیتراژ واقعی/ گرامیداشت آدم‌های رفته!

احکام جدید قاضی‌القضات؛ خلیلی و قطبی جایگزین مصدق و لاریجانی شدند

روزنامه آمریکایی: ترکیه احتمالا به زودی اس 400 را عملیاتی می‌کند

انهدام برج تلویزیونی 140 متری در اوکراین

چه قاتل کیوتی هستی

علیرضا کمالی از فیلم هفت و نیم

نزاع و درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده

جزئیات دیدار رئیسی و مریم نواز شریف؛ توافق برای گسترش آموزش زبان فارسی در پاکستان

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

شهادت 30 کودک بر اثر گرسنگی در غزه

پرواز اندازه آدم رو برملا می‌کنه!

کشتار رژیم صهیونیستی در بیمارستان "ناصر" غزه؛ اجساد کشف شده گور‌های دسته‌جمعی به 310 نفر رسید

حمله به سایت اس 300 اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت

تعیین سرکنسول جدید عربستان در مشهد

جزئیات دادگاه منافقین/ قاضی: مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

قیمت نفت اندکی بالا رفت

گذشت 200 روز از جنگ غزه؛ تعداد شهدا به 34183 نفر رسید

واقعا ماجراجویی شگرفی بود

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

لوکیشن سریال «متهم گریخت» 20 سال پس از پخش آن

مرگ حقه، میکروب بهانه است

فلاحت پیشه: دیپلمات‌های خانه نشین و دیپلماسی حاشیه نشین شده دوباره به متن بازگردد

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

تداوم بازدید مقامات ژاپنی از معبد جنگ سوال برانگیز شد

دعوت پوتین از همه کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوب

تولیدات صداوسیما را از شبکه‌های اجتماعی می‌بینند نه تلویزیون/ یک‌ونیم میلیارد بازدید نشان از عدم موفقیت تلویزیون است، نه موفقیت!

سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید

«هفت سر اژدها» روایتی تلفیقی از چند آقازاده

توضیح وزیر کشور درباره علت تغییر استاندار مازندران

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

استقبال استاندار ایالت پنجاب از رئیسی

بازدارندگی متعارف ایران

تصویب لایحه جنجالی اخراج پناهجویان از بریتانیا

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی