اخبار محرمانه

آخرين مطالب

ترکیه با چه اقداماتی بر بحران بانکی غلبه کرد؟ اقتصادی

ترکیه با چه اقداماتی بر بحران بانکی غلبه کرد؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - مقاومتی نیوز / دولت ترکیه برای مقابله با بحران بانکی خود در سال 2001، برنامه تجدید ساختار بخش بانکی را در دستور کار قرار داد. «تجدید ساختار بانک های دولتی»، «حل و فصل بانک‌های واگذار شده به صندوق ضمانت سپرده‌های پس انداز»، «سالم سازی ساختار بانک‌های خصوصی» و «تدوین و اجرای قوانین شرکتی و حقوقی برای افزایش اثربخشی نظارت» از جمله محورهای این برنامه بود.
بحران های بانکی در دهه های اخیر به طور گسترده ای در کشورهای مختلف جهان به وقوع پیوسته و هزینه های قابل توجهی را به اقتصاد آن ها وارد کرده است. به طوریکه طبق گزارش صندوق بین المللی پول در سال 2013، تعداد 147 بحران بانکی سیستمی طی سال های 1970 تا 2011 در کشورهای جهان اتفاق افتاده است.
مطابق با این گزارش، در بحران مالی سال 2007 بیش از 25 کشور جهان دچار بحران بانکی سیستمی شده اند. بحران های بانکی دارای تبعاتی همچون کاهش تولید، هزینه های مالی و افزایش بدهی عمومی و هزینه های اعتباری هستند.
تجربه وقوع بحران بانکی در کشورهای ژاپن و آمریکا مورد بررسی قرار گرفت. در این گزارش، علل وقوع بحران بانکی و پیامدهای آن در کشور ترکیه و اقداماتی که در این کشور برای مواجهه با بحران و کاهش هزینه های آن صورت گرفته است، بررسی می شود.
وقوع بحران بانکی ترکیه در سال 2001 میلادی
بخش بانکی ترکیه به واسطه مقررات زدایی و نظارت ناکارآمد، مشکلات بانک های دولتی با توجه به سهم بالای آنها در بازار، وابستگی به منابع ارزی کوتاه مدت خارجی و عدم تطابق سررسید دارایی ها و بدهی ها، در سال های قبل از بحران بسیار شکننده بود. در سال 1998 میلادی نسبت مطالبات غیرجاری در بخش بانکی این کشور به سرعت رو به افزایش گذاشت و در سال 1999 به 11 درصد رسید. شوک ارزی که به صورت کاهش ارزش لیر ترکیه بروز کرد، به انقباض اقتصاد و به تبع آن، افزایش نرخ مطالبات غیرجاری به 19 درصد منجر شد و موجبات بحران بانکی در سال 2001 را ایجاد کرد.
علی رغم کمک 30 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول از دسامبر 1999 تا سال 2001 بر اثر این بحران بانکی، تولید ناخالص داخلی ترکیه در سال 2001 به میزان 5.3 درصد کاهش یافت و میزان بدهی عمومی از 38 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2000، به 74 درصد در سال 2001 افزایش پیدا کرد.
برنامه تجدید ساختار شبکه بانکی برای مقابله با بحران
دولت ترکیه برای مقابله با بحران، برنامه تجدید ساختار بخش بانکی را در 15 می 2001 با تأکید بر نقش واسطه گری بانک ها و با هدف گذار به یک سیستم بانکی که قابلیت رقابت بین المللی داشته باشد و به شوک های درونی و بیرونی مقاوم باشد، اعلام کرد.
چهار محور اصلی این برنامه عبارت بود از:
تجدید ساختار بانک های دولتی از نظر مالی و عملیاتی
حل و فصل سریع بانک های واگذار شده به صندوق ضمانت سپرده های پس انداز
سالم سازی ساختار بانک های خصوصی آسیب دیده از بحران
تدوین و اجرای قوانین شرکتی و حقوقی برای افزایش اثربخشی نظارت و ایجاد یک ساختار رقابتی و کارآمد در بخش بانکی
تجدید ساختار بانک های دولتی از نظر مالی و عملیاتی: تجدید ساختار بانک های دولتی به صورت ویژه در بخش مالی آغاز شد و در سال 2001 به نتیجه رسید. بعدها یک تجدید ساختار عملیاتی نیز اتفاق افتاد. در نهایت، تجدید ساختار در چارچوب خصوصی سازی بانک زیرات و بانک هالک انجام گرفت.
هدف از تجدید ساختار مالی، اطمینان از این مسئله بود که بانک های دولتی دیگر به عنوان یک عامل بی ثبات کننده در سیستم مالی مطرح نباشند. در این راستا، بر حذف زیان های ناشی از تکالیف محول شده، کاهش بدهی های کوتاه مدت، حمایت سرمایه ای از بانک های دولتی، سازگاری نرخ سود سپرده ها با نرخ های بازار و مدیریت کارآمد پرتفوی وام ها تمرکز شد.
تجدید ساختار عملیاتی با هدف تجدید ساختار سازمانی، فناوری، محصولات، منابع انسانی، وام ها، کنترل مالی، برنامه ریزی، مدیریت ریسک و ساختار خدمات دهی بانک های دولتی طراحی شده بود تا آنها را با نیازهای بانکداری مدرن و رقابت در عرصه بین المللی انطباق دهد.
حل و فصل سریع بانک های واگذار شده به صندوق ضمانت سپرده های پس انداز: بر اساس تصمیم آژانس نظارت و قوانین بانکی (BRSA)[1]، مجوزهای فعالیت بانک های مشکل دار که ساختار مالی آنها تضعیف شده بود و در عمل به تعهدات خودشان دچار مشکل شده بودند، لغو می شد و یا مدیریت و کنترل و همچنین حقوق مشارکت آنها به جز تقسیم سود به صندوق ضمانت سپرده های پس انداز منتقل می گشت. صندوق ضمانت سپرده ها در ترکیه علاوه بر کارکردهای متعارف چنین نهادی، به عنوان یک شرکت مدیریت دارایی (AMC)[2] هم عمل کرده است.
در مورد بانک هایی که مجوز فعالیت آنها ابطال شد، در ابتدا صندوق ضمانت سپرده های پس انداز همه هزینه های مربوط به سپرده ها را تأمین کرده و به سپرده گذاران پرداخت می کرد و در مرحله بعد، ورشکستگی بانک درخواست می شد. در صورتی که دادگاه ورشکستگی بانک را تایید می کرد، فرآیند «تصفیه از طریق ورشکستگی» آغاز می شد و در صورتی که این درخواست رد می شد، فرآیند «تصفیه اختیاری» پیگیری می شد. در تصفیه از طریق ورشکستگی، صندوق ضمانت سپرده های پس انداز به عنوان طلبکار ممتاز وارد فرآیند می شد و به واسطه قدرت و اختیارات خود، عملیات تصفیه بانک را پی می گرفت. تصفیه دارایی ها و تعهدات بانک در صورتی که از طریق تصفیه اختیاری صورت می گرفت، براساس یک برنامه تصفیه طراحی شده انجام می شد.
در مورد بانک هایی که مدیریت و کنترل و همچنین حقوق مشارکت آنها به جز تقسیم سود به صندوق محول شده بود، بر اساس اینکه آیا سهام بانک ها نیز در اختیار صندوق ضمانت سپرده های پس انداز قرار می گرفت یا خیر، وضعیت تفاوت می کرد. در صورتی که سهام بانک نیز در اختیار صندوق قرار گرفته بود، فرآیند حل و فصل پیچیده تر بود و چندین مطالعه مختلف برای بازیابی بانک و فعال کردن مجدد آن در اقتصاد انجام می شد. در صورتی که سهام در اختیار صندوق قرار نمی گرفت، صندوق فرآیند حل و فصل محدودتری را اعمال می کرد و سپرده های تضمین شده و مقداری از سرمایه بانک به شخص ثالث منتقل شده و قسمت فروش نرفته توسط یک فرآیند تصفیه حل و فصل می شد.
سالم سازی ساختار بانک های خصوصی آسیب دیده از بحران: در بحران مالی سال 2001، علاوه بر بانک های دولتی و بانک های در اختیار صندوق، سایر بانک ها نیز با ضرر و زیان های بسیاری روبرو شدند و بی اعتمادی عمومی به سیستم مالی گسترش یافت. پس از تجدید ساختار بانک های دولتی و بانک های در اختیار صندوق، فشار این بانک ها روی منابع مالی برحسب لیر ترکیه در میان مدت به صورت چشمگیری کاهش یافت. متعاقب آن، هزینه های تأمین مالی بانک های خصوصی کاهش یافت و منابع محلی که در داخل کشور در دسترس آنها بود، افزایش یافت. اقداماتی که برای اطمینان از ساختار سالم بانک های خصوصی صورت گرفت، به صورت زیر است:
با رفع موانع مالیاتی، به بانک هایی که از کمبود سرمایه و بحران آسیب دیده بودند، کمک شد و مشوق های مالیاتی برای ادغام بانک ها و شرکت های تابعه اعمال گردید.
بدهی ها در ژوئن 2001 توسط خزانه داری به صورت داخلی تصفیه شد و از این رو، کسری موقعیت های ارزهای خارجی به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافت.
تدوین و اجرای قوانین شرکتی و حقوقی برای افزایش اثربخشی نظارت: در جریان بحران و دوره زمانی پس از آن، چندین قانون برای بازگرداندن ثبات و سلامت به بخش بانکی ترکیه تدوین شد که تعدادی از مهم ترین آنها عبارتند از:
مقررات تقویت کننده چارچوب شرکتی
مقررات همگرا کننده اقدامات و استانداردهای سرمایه ای به سمت دستورالعمل های اتحادیه اروپا
قوانین توسعه دهنده مدیریت ریسک
قوانین محدودیت های اعتباری و شرکت های تابعه
استانداردهای حسابداری و قوانین حسابرسی خارجی
مقررات مربوط به صندوق های سرمایه گذاری و تضمین سپرده ها
قوانین مربوط به کارایی و رقابت
بهبود وضعیت بانک ها، نتیجه برنامه تجدید ساختار شبکه بانکی
بر اثر بحران سال 2001 و اقدامات انجام شده، تعداد بانک ها کاهش یافت. با نوسازی بانک های دولتی در سال 2002 و پس از آن، آثار ویرانگر آنها و سهمشان در این بخش کاهش یافت و سهم سرمایه جهانی در این فضای باثبات افزایش یافت. بنابراین در حالی که تعداد بانک ها در بازه زمانی 1999 تا 2003 از 81 به 50 کاهش یافت، سهم 10 بانک اول در کل دارایی ها از 67.5 به 82.3 درصد افزایش یافت.
در سال 2002 و پس از آن، ترازنامه بخش بانکی پایدار شد و رشد بالایی را تجربه کرد و تحولات مثبتی در ترکیب ترازنامه بر اثر سیاستهای اعمال شده اتفاق افتاد. با رشد بالای بخش بانکی، عمق مالی افزایش پیدا کرد و بخش بانکی توانست رشد اقتصادی را به صورت بهتری پشتیبانی کند. همچنین کاهش نسبت مطالبات غیر جاری به کل وام ها از 17.6 درصد در سال 2002 به 4.8 درصد در سال 2005 نشانگر این است که رشد وام ها ساختار سالمی داشته است.
بنابراین درحالی که واسطه گری بخش بانکی پس از بحران، بهبود سالمی را تجربه کرده است، کمک این بخش به اقتصاد از طریق وام ها افزایش یافت و نسبت وام به تولید ناخالص داخلی در بازه زمانی 2002 تا 2005 از 14 به 23.1 درصد رسید.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/136856/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

‏از جمله ماجراهای دوقلوی همسان داشتن

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

روایت مقام سازمان ملل از وضعیت بیمارستان‌های غزه

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

شوخی های جالب کاربران فضای مجازی با حمله اسرائیل به اصفهان

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

مذاکرات هند و اوپک درباره تحولات بازار نفت

حماس: درحال حاضر زمینه‌ای برای مذاکره وجود ندارد

فصل سوم «پدرخوانده» ابوطالب آماده پخش شد

ترفندهای بچه برای درآمدزایی!

عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

واردات نفت چین از روسیه در ماه مارس افزایش یافت

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

جزئیات آخرین تحولات منطقه از زبان خبرنگار صداوسیما در مرز لبنان

پیامدهای اِل‌نینو؛ اعلام وضعیت اضطراری و جیره‌بندی برق در اکوادور

سروش رفیعی: حاشیه ندارم چون فیلم بازی نمی‌کنم!

تمجید امیرعبداللهیان از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

عملکرد وزارت نفت در بخش‌های نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی بررسی می‌شود

ایران به فناوری سامانه پایش وضع ماشین‌های دوار دست یافت

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم/ ویدئو

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

بحرین میزبان نشست آینده سران اتحادیه عرب

پلیس آمریکا یکصد دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کرد

رسوایی‌های گسترده در پارلمان انگلیس

«برمودا» امشب میزبان عمو قناد است

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

حاج آقا مرادی: اگر کسی ناشناس پیام داد و دنبال آشنایی بود این دنبال دختربازی هست!

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

«انگل؛ خاکستری»: روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

کنایه‌ بچه به شرایط سخت و عجیب اقتصادی

اهدای 100 هزار گل لاله به شهر جنگ‌زده اوکراین

«انگل: خاکستری»؛ روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

افزایش استرس‌ زنان امروزی به دلیل بی‌خوابی

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

ماجرای بیزینس‌های «آقای همساده»

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی