اخبار محرمانه

آخرين مطالب

شوک نفتکش ها به برجام بین الملل

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
شوک نفتکش ها به برجام
k ١٣
١
همشهری / متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اسماعیل سلطنت‌پور| هنوز جنجال ترامپ بر سر پرواز پهپاد ایران بر فراز ناو آمریکایی در خلیج‌فارس تمام نشده که ایران این بار نه در آسمان که در دریا خبرساز شد. توقیف نفتکش انگلیسی به‌دلیل نقض قوانین دریانوردی می‌تواند اقدامی قابل پیش‌بینی نسبت به توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط انگلیس به شمار رود.
شامگاه جمعه سایت‌های رصد تردد نفتکش‌ها گزارش دادند یک نفتکش انگلیسی با نام استینا ایمپرو در نزدیکی‌های خلیج‌فارس درحالی‌که به سمت عربستان در حرکت بود، با تغییر جهت به سمت ساحل ایران متمایل شد. دقایقی بعد روابط عمومی سپاه از توقیف یک فروند نفتکش با پرچم انگلیس به‌دلیل نقض قوانین و مقررات دریایی و به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی خبر داد. در اطلاعات اولیه علت توقیف نفتکش انگلیسی، عدم‌رعایت اصل عبور بی‌ضرر از تنگه هرمز، ورود از مسیر خروجی به تنگه هرمز، خاموش‌کردن سیستم A.I.s کشتی، بی‌توجهی به اخطارهای ارائه‌شده و وارد‌کردن پسماند نفت موجود در مخازن خود و ایجاد آلودگی شدید و لطمه‌زدن به محیط‌زیست خلیج‌فارس عنوان شده بود و علاوه بر این، مسئولان سازمان بنادر و کشتیرانی ایران اعلام کردند نفتکش انگلیسی در مسیر خود به یک لنج ماهیگیری هم صدمه وارد کرده است.
توقیف نفتکش بریتانیایی درست 2هفته پس از آن انجام ‌شد که نیروی دریایی بریتانیا یک نفتکش حامل نفت ایران را در تنگه جبل‌الطارق به بهانه نقض قوانین اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم نفتی سوریه توقیف کرد؛ درحالی‌که ایران اعلام کرده بود مقصد نفتکش سوریه نبوده ضمن اینکه ایران عضو اتحادیه اروپا نیست که ملزم به رعایت تحریم‌های این اتحادیه باشد. ایران توقیف «گریس ١» را «راهزنی دریایی» خواند و گفت: این اقدام بی‌پاسخ نخواهد ماند. محمد‌جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران دیروز در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، در توییتر نوشت: برخلاف دزدی دریایی در تنگه جبل‌الطارق، اقدام ما در خلیج‌فارس برای برقراری قوانین بین‌المللی دریانوردی است. همانگونه که در نیویورک گفتم، این ایران است که امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز را تضمین می‌کند.‌ بریتانیا باید از آلت دست آمریکا‌بودن در تروریسم اقتصادی دست بر‌دارد.دیروز همچنین وزیران خارجه ایران و انگلیس درباره نفتکش‌ها تلفنی گفت و گو کردند.
3 پیام سیاسی و حقوقی ایران
در همین رابطه رضا نصری، حقوقدان بین‌المللی در مصاحبه با همشهری تأکید می‌کند: ایران اقدام خود را با استناد به «قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی» انجام داده است. این قوانین و مقررات هم عمدتا ناظر به مقررات عبوری و زیست‌محیطی است.
او با بیان اینکه اگر از جزئیات فنی این حادثه بگذریم، این اقدام ایران 3‌پیام سیاسی و حقوقی مهم‌تری هم در‌بر‌دارد، خاطرنشان می‌کند: ایران مشخصا به دولت بریتانیا می‌گوید: «اگر بنا باشد خود را مجاز بدانید به اسم اجرای قوانین اتحادیه اروپا - آن هم علیه یک کشور غیرعضو اتحادیه اروپا - به زور متوسل شوید و مانع جریان آزاد دریانوردی شوید، ما هم دست‌کم خود را مجاز خواهیم دانست برای اِعمال قوانین و مقررات بین‌المللی، علیه کشتی‌ها و نفتکش‌های شما سختگیرانه اقدام کنیم».
نصری ادامه می‌دهد: موضوع دوم این است که اگر بنا باشد به‌طور کلی‌تر دولت‌های غربی - به اسم اِعمال قوانین داخلی خود و به تبعیت از منش آمریکا - علیه ایران اقدامات قهریه اتخاذ کنند، ایران هم با توسل به اجرای قوانین بین‌المللی یا حتی اجرای قوانین داخلی خود همین رویکرد را پیش خواهد گرفت و از این پس وارد فاز جدیدی از تعامل با این دولت‌ها خواهد شد. به‌عبارت دیگر، اگر بنا باشد باب «اِعمال قوانین فراسرزمینی» برای همه باز شود، ایران هم می‌تواند فردا به مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی یا قوانین مجلس خود استناد کند و مناسبات بین‌المللی را از این طریق تحت‌تأثیر قرار دهد. به‌عنوان مثال، ایران می‌تواند بگوید «مطابق فلان قانون مجلس شورای اسلامی، عربستان سعودی و بحرین - که مرتکب جنایت جنگی شده‌اند - دیگر مجاز به دریافت تسلیحات یا فروش نفت خود نیستند و ما از این پس کشتی‌هایی را که در خلیج‌فارس تردد می‌کنند، به‌منظور حصول اطمینان از اجرای این قانون مورد بازرسی و احیانا توقیف قرار خواهیم داد!» به بیان ساده‌تر، اگر قرار باشد کشورهای اروپایی - که رسما متعهد به ایستادگی در برابر قوانین فراسرزمینی آمریکا شده‌اند - به جای اجرای تعهدات خود از این الگو تبعیت کنند، ما هم رویکرد مشابهی پیش خواهیم گرفت.
این کارشناس سیاست خارجی در این خصوص می‌گوید: سومین پیام ایران به انگلیس این است که در تبعیت از دستورات غیرقانونی، نامتعارف و غیرمنطقی آمریکا «بی‌‌گدار به آب نزنید»!
نصری تأکید می‌کند: بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی توان و قابلیت اجرایی این را ندارند که با ایران وارد بازی توقف نفتکش‌ها شوند یا در پسِ اجرای دستورات آمریکا، منافع خود را به‌صورت مستقل تضمین کنند. پس به نفع همه است که به‌جای ‌قدم گذاشتن در مسیری که پایان آن مشخص نیست، همگی به مُر قوانین بین‌المللی عمل کنیم.
امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین‌الملل نیز به همشهری می‌گوید: ایران اعلام کرده توقیف نفتکش انگلیس به‌دلیل مسائل تکنیکالی بوده؛ ازجمله اینکه در مسیر مخالف حرکت کرده و یا با لنج ماهیگیری تصادمی داشته؛ بنابراین انگیزه اعلام‌شده از سوی ایران سیاسی و نظامی نبوده اما طرف غربی تلاش می‌کند این اقدام را مابازای توقیف کشتی گریس 1 در جبل‌الطارق معرفی کند. فارغ از اینکه کدام روایت درست است، مسئله مهم این است که تنش در منطقه تنگه هرمز بسیار تأثیر‌گذار است و حتی یک اقدام تکنیکالی هم واکنش‌های مهمی در پی دارد؛ مثلا انگلیس تردد کشتی‌های خود را متوقف کرده و در منطقه بخش عمده‌ای از کشورها تجارتشان از تنگه هرمز است.
وی با بیان اینکه چون دو طرف بر مواضع خود پافشاری می‌کنند، این تنش‌ها ادامه خواهد داشت، خاطرنشان می‌کند: البته من ورود طرفین به جنگ تمام‌عیار را محتمل نمی‌دانم اما از این دست اتفاقات بازهم رخ خواهد داد که تأثیر زیادی بر حمل‌ونقل و بیمه و بازار انرژی می‌گذارد.
ابوالفتح در عین حال یادآور می‌شود که ممکن است بعد از زورآزمایی آمریکا بر سر تحریم که نتیجه‌بخش نبود، پس از آنکه زورآزمایی نظامی هم نتیجه‌بخش نباشد، آمریکا یا وارد جنگ تمام‌عیار با ایران شود که بسیار هزینه‌بر است و یا اینکه انتظارات خود را کاهش دهد.
شوک نفتکش‌ها به برجام
امیر‌علی ابوالفتح با بیان اینکه تصاعد بحران شاید مقدمه‌ای باشد که طرفین به توافق نزدیک شوند، تأکید می‌کند که غربی‌ها باید بدانند که نمی‌توانند از یک‌سو نقش و قدرت و جایگاه ایران را نادیده بگیرند و ایران را با تحریم‌ها رها کنند و از سوی دیگر کشتی‌هایشان به‌راحتی از بغل گوش ایران عبور کند و مشکلی برای آنها ایجاد نشود.
وی با بیان اینکه برجام هم‌اکنون تقریبا از دست رفته ‌و مثل کسی است که تنفس مصنوعی دارد، گفت: برجام به یک شوک نیاز دارد. ایران تا‌کنون چند شوک وارد کرده که آمریکایی‌ها نپذیرفته‌اند. این اقدامات اخیر در تنگه هرمز می‌تواند برجام را احیا کند؛ به‌نحوی که آمریکایی‌ها ببینند راهی جز چارچوب برجام وجود ندارد؛ در غیر این صورت با ادامه روند فعلی تا چند‌ماه دیگر برجام از بین خواهد رفت.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/137604/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

تصاویری از محل حادثه نزدیک سفارت ایران در پاریس

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

محبت کردنشون خیلی جالبه

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

گزیده‌های نفتی هفته

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین از سوی آمریکا

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

کاهش مجدد رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

سقوط سهام آسیا

چین: در کنار مردم فلسطین هستیم

ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

هدیه یک میلیارد دلاری بایدن به اسرائیل

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

10 هزار بی خانمان در پی تخریب دو هزار خانه در مرکز غزه

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

فنلاند قواعد پناهندگی را تشدید می‌کند

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی