اخبار محرمانه

آخرين مطالب

چهره پنهان سیاست های دولت ترامپ علیه ایران تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
چهره پنهان سیاست های دولت ترامپ علیه ایران
k ١.٤
٠
دیپلماسی ایرانی / متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
کتی گیلسینان-آتلانتیک| تابستان امسال تانکرهای نفتی منفجر، ناپدید، یا در نزدیکی خلیج فارس توقیف شده اند؛ هواپیماهای بدون سرنشین در حملات تلافی جویانه ایران و ایالات متحده هدف گرفته شده اند؛ و جنگی لفظی و توئیت هایی شدیدالحن بین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، و آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران، در جریان بوده است. این ظاهر تنش هاست، اما در حقیقت عمده اقدامات تنبیهی ایالات متحده علیه ایران نه در جهان فیزیکی، که در جهان مالی صورت می گیرد. تحریم ها ابزار کلیدی مورد استفاده از سوی ایالات متحده در مواجهه با رفتارهای «تحریک کننده» ایران هستند؛ هر سه رئیس جمهوری آخر آمریکا از تحریم ها برای مواجهه با ایران استفاده کرده اند، اما شدت اجرای این تدابیر تنبیهی در دولت کنونی از همه بیشتر بوده است. و سیگال ماندلکِر، مقام وزارت خزانه داری، کسی است که بیشترین کنترل را بر این اهرم فشار دارد.
جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه این کشور، که مدام مشغول اظهارنظرهای تحریک آمیز و فتنه جویانه علیه ایران هستند را می توان چهره های ارشد جنگ طلب و رسانه ای کمپین «اعمال فشار حداکثری» دولت ترامپ دانست. اما این ماندلکر، معاون وزیر خزانه داری در بخش اطلاعات مالی و تروریسم، و اداره زیر نظر اوست که بیشتر کارهای اجرایی را انجام می دهد.
او وکیلی است که همکاران سابقش به عنوان زنی باهوش توصیفش می کنند؛ از اعضای گروه مطالعاتی محافظه کار «جامعه فدرالیست» است؛ و منشی پیشین دادگاه زیر نظر کلارنس توماس، معاون دادگستری دیوان عالی ایالات متحده، بوده است. او درباره مسائل پیچیده و کسل کننده، موضوعات تحریم ها و اجرای قوانین مربوط به جرائم مالی با اشتیاق سخن می گوید. و از آنجایی که ترامپ درباره جنگ نظامی با ایران نگران و مضطرب است و در عین حال می خواهد که ایرانی ها را تحت فشار بگذارد، ماندلکر یکی از قدرتمندترین مقاماتی است که استراتژی دولت ترامپ در برابر ایران را با امید وا داشتن این کشور به تسلیم یا حتی رساندن آن به آستانه فروپاشی نظام، طراحی کرده است.
ترامپ بارها از دستاوردهای کمپین علیه ایران با اشتیاق سخن گفته است: «ایران اکنون به شدت به مشکل برخورده است. اقتصاد این کشور در حال سقوط است. این کشور در آستانه درگیری نظامی است. آنها سعی دارند سربازان را به خانه بازگردانند چون توانایی پرداخت حقوق آنها را ندارند. اتفاق های بد بسیاری برای آنها رخ داده است و می دهد. برای ما بهبود شرایط و قدرت بخشیدن به آنها یا وخیم تر کردن شرایطشان بسیار ساده است.» ترامپ این اظهارات را اندکی پس از انتشار گزارش ها درباره توقیف یک نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس توسط ایران و یک روز پس از آنکه ایالات متحده از هدف گرفتن و نابود کردن یک هواپیمای بدون سرنشین ایران خبر داد، بیان کرد. البته ایران به کلی اینکه هواپیمای بدون سرنشین منهدم شده به این کشور تعلق داشته، رد کرده است.
منتقدان ترامپ به ویژه مقامات دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین، که در طراحی و حصول توافق با ایران نقش داشتند، اقدام ترامپ در خروج از برجام برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران را رد و درباره اینکه چنین اقدامی یک استراتژی برنامه ریزی شده باشد، ابراز تردید کرده اند. وندی شرمن که رهبری گروه مذاکره کننده ایالات متحده در گفت و گوها برای حصول توافق هسته ای ایران را بر عهده داشت، اخیرا در مجمع امنیتی اسپِن این سوال را مطرح کرده است: «می دانم که موضوع اعمال فشار حداکثری است، اما برای دستیابی به چه نتیجه ای؟»
مندلکر تنها مقام از دولت ترامپ در گروهی بود که دیگر اعضای آن را همگی از کهنه کاران دولت اوباما تشکیل می دادند. در حقیقت، او یکی از چند مقام از دولت ترامپ بود که در مجمع حضور یافته بود. او در اشاره به شکایت های ایران از این مساله که صادراتی نفتی آن به پایین ترین سطح در تاریخ کاهش یافته و گروه های تحت حمایت این کشور از جمله حزب الله نیازمند کمک های مالی هستند، گفت: «بدون شک، تحریم ها جواب داده اند و به خوبی کار می کنند.»
کمپین اعمال تحریم ها به طور قطع عاملی بوده که به فلج شدن اقتصاد ایران انجامیده است. اما اینکه آیا این کمپین تاثیری در دستیابی دولت ترامپ به اهداف سیاسی آن داشته یا خیر، مساله دیگری است و لزوما نمی توان همین حالا درباره آن قضاوت کرد و آن را مورد ارزیابی قرار داد.
دولت ترامپ می خواهد ایران را به بازگشت به میز مذاکره وا دارد. به رغم افزایش مداوم تحریک ها در منطقه خلیج فارس، ترامپ امیدوار است که راهی هم به سوی دیپلماسی وجود داشته باشد: ترامپ گفته امیدوار است ایرانی ها با او تماس بگیرند و درخواست مذاکره دهند؛ او همچنین سناتور رند پال را برای دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اعزام کرده و ظریف هم این هفته در مصاحبه ای با مطبوعات از چارچوب یک توافق احتمالی بین واشنگتن و تهران سخن گفته است. اگر مذاکرات نتیجه دهند، آنگاه می توان گفت که اعمال تحریم ها در دستیابی به یک هدف کلیدی دیپلماتیک دولت ترامپ تاثیرگذار بودند، اما هنوز که چنین نتیجه ای حاصل نشده و بعید است که حاصل شود.
اما دولت یک هدف مشخص دیگر هم دارد و این، همان هدفی است که مندلکر با شور و شوق از آن سخن گفته است: «بازیگران بد برای انجام کارهای بد به پول نیاز دارند.» او این اظهارات را در حالی بیان کرد که به نظر از اقدامات «شرورانه» ایران، از تهدی اسرائیل گرفته تا حمایت از بشار اسد در سوریه، ناراحت بود. او که رئیس جمهوری سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردمان خودش متهم کرده، در ادامه گفت: «به همین دلیل است که ما این رژیم شدیدالحن تحریمی را اعمال کرده ایم. هر بار که ما فشار بیشتری اعمال می کنیم، با تحمیل این فشار بر آنها، توانایی کسب درآمد برای چنین کارهایی را از آنها سلب می کنیم، و ما جهان را به جای امن تری تبدیل می سازیم.»
او به عنوان فرزند بازماندگان هولوکاست مساله را شخصی می پندارد و بارها از نقش وزارت خزانه داری آمریکا در دهه 1940 در رابطه با انسداد دارایی های نازی ها درست در زمانی که والدین او مجبور بودند در اروپای شرقی پنهان شوند، سخن گفته است. مندلکر در ماه آوریل در سخنرانی در موزه هولوکاست گفت: «آنها زیر زمین، در جنگل ها، در کوه ها و زیر سنگ های دشت پنهان می شدند. من با شنیدن داستان های آنها بزرگ شدم؛ درباره اقدامات شجاعانه ای که گاها به نجات و گاها به مرگ می انجامیدند.» مندلکر دوران اولیه فعالیت خود در ایالات متحده را در مشاغل مرتبط با مقابله با تروریسم گذرانده است. استوارت لِوی که در دوران ریاست جمهوری جورج دابلیو. بوش مقام بنیان گذار نقش کنونی مندلکر بود، همکاری با او در وزارت دادگستری پس از حملات 11 سپتامبر را به یاد می آورد و می گوید که مندلکر در آن روزها مدام پای میز او ایستاده بود و سعی می کرد راه های جدیدی برای هدف گرفتن القاعده بیابد.
جهان جنگ های افزارهای مالی از آن به بعد تغییر کرد و یکی از دلایلش هم همین اداره ای بود که اکنون مندلکر ریاست آن را بر عهده دارد. ایالات متحده از چندین دهه پیش و پس از انقلاب اسلامی سال 1979 به دنبال هدف گرفتن نقدینگی ایران بوده است. محدودیت های اعمال شده از سوی ایالات متحده در رابطه با تجارت با ایران آنقدری شدید و تکمیل بود که یک مرتبه رئیس جمهوری جورج دابلیو. بوش حیرت خود از این مساله را با صدای بلند فریاد کرد و گفت ایالات متحده احتمالا همه تحریم های ممکن را علیه ایران اعمال کرده است.
اما از آن زمان تا کنون، وزارت خزانه داری روش های جدیدتری ابداع کرده تا از طریق آنها نه تنها تجارت ایران با ایالات متحده، که با هر کشور دیگری را دشوار سازد. مقامات وزارت خزانه داری از جمله لوی حدودا در سال 2006 در جستجوی یافتن راه هایی برای قطع دسترسی ایران به نظام مالی جهانی بودند. بعد از آن، دولت اوباما در حهت محدود کردن توانایی ایران در زمینه صادرات نفت اقدام کرد. اکنون هم دولت ترامپ در جهت کاهش بیشتر صادرات نفت ایران و نابودی کل اقتصاد این کشور اقدام کرده است. دولت ترامپ همچنین از تحریم ها به عنوان یک سلاح علیه همه ستون های اصلی قدرت سیاسی در ایران از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران، استفاده کرده است. کاخ سفید تحت فرمان ترامپ همچنین تهدید کرده که از این سلاح در برابر هر کشوری که به تجارت با ایران مبادرت ورزد، استفاده خواهد کرد و بدین ترتیب، جامعه بین المللی را به همکاری با کمپین اعمال فشار حداکثری خود وا داشته است.
خوان زاراته، یکی از مقامات وزارت خزانه داری در دولت بوش، گفت: «من فکر می کنم واقعیت این است که در رابطه با رژیم تحریم ها، پیچیدگی های زیادی وجود دارد. و همچنین جای زیادی برای خلاقیت و آنچه که وزارت خزانه داری روی آن تمرکز می کند، هست. روش های توالی و ترتیب زمانی آنچه باید انجام شود نیز مطرح است.»
ترامپ می گوید اعمال فشار بر ایران چه از طریق فیزیکی و با استفاده از زرادخانه نظامی آمریکا برای مواجهه با ایران در دریا و چه از طریق مالی، همچنان ادامه خواهد داشت. اگرچه همین حالا هم بخش زیادی از اقتصاد ایران هدف تحریم ها قرار گرفته است، اما ظاهرا وزارت خزانه داری همچنان اهداف جدیدی برای تحریم ها می یابد و عمدتا هم سعی می کند شبکه پیچیده انتقال پول را هدف بگیرد تا مانع از کسب درآمد توسط دولت ایران شود. اما اینکه آیا بعدها از این تاکتیک ها به عنوان یک استراتژیث موفق یاد خواهد شد یا رویکردی شکست خورده، مساله دیگری است
ترجمه طلا تسلیمی

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/138681/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلزایمر ارزی دولتمردان

روند بازیابی پیکر شهدا از گورهای دسته جمعی در بیمارستان ناصر همچنان ادامه دارد

چهره ها/ تصویر نچرال آزاده صمدی در کنار ناخدا علی

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به رفتار خشونت‌آمیز پلیس آمریکا علیه دانشجویان

نکات مهم برای خرید لوازم آرایشی

نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

حمله به 102 کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در 202 روز

«اشکان خطیبی» پس از مهاجرت: در ایران همه چیز داشتم و مدیر بودم!

مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

اینا داماد نیستن بلا هستن!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

حمله روزنامه زاکانی به آرایش سحر دولت‌شاهی

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

وقتی عمو کاووس خوش سفر کلافه میشه!

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

این رنگ هارو باهم بپوش

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

مار در آستین بود این دختر!

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

بابا بهت گفتم طلاقمو از شوهرم بگیر

پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

تو که عاشق نیستی آویزونی

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

9 روش موثر برای از بین بردن بوی عرق در تابستان

تفسیر عجیب امیرعلی نبویان از والیبال و بدنسازی

من چیم از اون دختر خل‌وچل کمتره؟!

سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

ماجرای خواستگاری بازیگر معروف «نون خ» از دختر ترامپ

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی