اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سرمقاله اعتماد/ بین تهران و واشنگتن مقاله

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
سرمقاله اعتماد/ بین تهران و واشنگتن
١٢٦
٠


اعتماد / « بین تهران و واشنگتن » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته قاسم محبعلی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
حـکمی کـه روز پنجشنبه توسط دادگاه جبل‌الطارق برای آزادی کشتی حامل نفت ایران صادر شد، بدون اقدامات دیپلماتیک و فعل و انفعالات سیاسی امکان‌پذیر نبود. واقعیت این است که تمامی این فعل و انفعالات و گفت‌وگوها و مضمون آنها در اختیار عموم قرار نگرفته است. واضح بود اقدامی که دولت بریتانیا و به تبع دولت خودمختار جبل‌الطارق در توقیف کشتی تجاری حامل نفت ایران انجام داده‌بودند، تحت فشار طرف‌های ثالث و با توجه به منافع طرف‌های دیگر، به ویژه ایالات متحده امریکا انجام شده ‌بود. اظهارنظرهایی از سوی مقام‌های مسوول در اروپا در مورد فشار ایالات متحده امریکا برای توقیف این نفتکش و همچنین انتشار اخباری در مورد تلاش امریکا برای جلوگیری از صدور حکم آزادی نفتکش، نشان از این داشت که واشنگتن در حال تلاش برای ادامه این بحران است.
بریتانیا، هر چند با تاخیر، اما نهایتا نشان داد که علاقه‌مند نیست به چنین مناقشه‌ای به نیابت از یک قدرت دیگر ادامه دهد. از ابتدا مشخص بود که رویکرد دولت بریتانیا در این پرونده، متناقض با سیاست کلی این کشور در قبال ایران به ویژه در پرونده برجام است. بریتانیا از یک سو همراه با شرکای اروپایی‌اش در برجام، از استمرار تجارت مشروع ایران و لغو تحریم‌های ضدایرانی سخن می‌گفت و از سوی دیگر در توقیف کشتی تجاری به اتهام حمل نفت ایران همکاری می‌کرد. در پی این اقدام بریتانیا، با رویدادهایی که پس از آن رخ داد و به توقیف یک کشتی تجاری بریتانیایی در آب‌های تنگه هرمز، این پرونده ابعاد بسیار پیچیده‌تری برای لندن پیدا کرد. بریتانیا بعد از مواجهه با این مساله به این نتیجه رسید که باید راهکاری مسالمت‌آمیز برای حل و فصل مساله‌ای که به وجود آورده است پیدا کند. تمایل بریتانیا برای اصلاح رویکرد خود در پرونده نفتکش‌ها، باعث شد که راه برای رایزنی و گفت‌وگو در مورد آزادی کشتی تجاری حامل نفت ایران باز شود. بدون دسترسی به مضمون رایزنی‌ها و محتوای گفت‌وگوها میان ایران و بریتانیا، نمی‌توان قضاوت کرد که چه بده بستان و چه معامله‌ای ممکن است برای آزادی نفتکش ایرانی انجام شده‌باشد، اما روشن است که مذاکره و رایزنی دیپلماتیک راه را برای آزادی این نفتکش هموار کرده است.
اقدام بریتانیا در صدور حکم آزادی نفتکش گریس وان، لزوما به معنای بازگشت کامل رویکرد لندن از همراهی با امریکا یا بهبود عملکرد این کشور در برجام نیست. نباید فراموش کرد که دولت جدید بریتانیا به هر تقدیر هدف خود را خروج از اتحادیه اروپا به هر قیمت توصیف کرده است و در این مسیر بزرگ‌ترین و قدرتمندترین پشتیبانی را که کنار خود دارد، دولت ایالات متحده امریکا می‌بیند. موضعگیری دولت بریتانیا در مورد تمایل برای مشارکت در ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده امریکا در خلیج‌فارس، نشانه‌ای از این است که دولت بریتانیا آماده انعطاف بیشتر در برابر خواسته‌های امریکا در مورد تهران است. در چنین شرایطی لندن مجبور است سیاست‌های خود را بیش از گذشته به جای بروکسل با واشنگتن تطبیق دهد. در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت که صرف حل شدن پرونده نفتکش‌ها، به خودی‌خود و بلافاصله به بهبود دیدگاه بریتانیا نسبت به تهران به ویژه همکاری بیشتر این کشور در برجام منتهی شود. دور شدن از اتحادیه اروپا و نزدیک‌تر شدن به متحد غرب اقیانوس اطلس به معنای رویکردی نامهربانانه‌تر با تهران است. اگر خروج قریب‌الوقوع بریتانیا از اتحادیه اروپا نهایی شود، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که بریتانیا از برجام خارج شود، اما الزاما می‌توان انتظار داشت که همکاری و همراهی این کشور با متحدان اروپایی‌اش در برجام، کمتر و ضعیف‌تر از گذشته ‌شود.
لندن از هم‌اکنون انزوای خود را در اروپا احساس می‌کند و نیاز به کسب حمایت از متحدان دیگر خود دارد. در پرونده گریس وان شاهد بودیم که با وجود تلاش بریتانیا برای ارتباط دادن توقیف کشتی حامل نفت ایران به تحریم‌های اتحادیه اروپا، این اتحادیه حاضر به حمایت از این اقدام نشدند. می‌توان حتی اقدام بریتانیا را به نوعی «اقدام انشعاب‌گرایانه» توصیف کرد. اتحادیه اروپا هیچ نشانه‌ای مبنی بر حمایت از این اقدام بریتانیا از خود بروز نداد. اما در ادامه شرایط کنونی با وجود اینکه اروپا حاضر به حمایت از اقدام لندن برای توقیف کشتی حامل نفت ایران نشد، اروپایی‌ها همچنان ممکن است که در موضوع کشتی توقیف شده در تنگه هرمز که پرچم بریتانیا داشت، از لندن پشتیبانی کنند و در این پرونده لندن را محق بدانند. آزادی هر دو نفتکش توقیف شده در چند هفته اخیر می‌تواند به کاهش نگرانی‌ها در مورد امنیت تجارت خارجی ایران از یک سو و امنیت دریانوردی در خلیج‌فارس، کمک‌کننده باشد و در شرایطی که چنین نگرانی‌هایی کاهش پیدا کند، می‌توان امیدوار بود که موضوعیت پیشنهاد ایالات متحده امریکا در مورد تشکیل یک ائتلاف نظامی بین‌المللی در خلیج‌فارس و به طریق اولی همکاری بریتانیا با چنین ائتلافی از بین برود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/147997/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

حضور 3 فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند

پیام تبریک رئیس دولت امارات و دبیرکل اوپک به رئیسی

بامداد بی‌رمق

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

وزارت دفاع: در مسیر تجهیز و تسلیح سپاه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم

مسخره‌بازی

کارشناسان اسرائیلی: السنوار مثل لیمو فشارمان می‌دهد

اعلام آمادگی صدر اعظم آلمان برای مذاکره با پوتین

همکاری علی نصیریان و شبنم مقدمی در «نوروز»

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مجروح شدن نوزاد 20 روزه فلسطینی بر اثر بمباران ارتش اسرائیل

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان خسارات عملیات تنبیهی «وعده صادق»

تحسین حمله تنبیهی ایران توسط نمایندگان پارلمان ترکیه

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای 96 دلار نیاز دارد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

اذعان آمریکا و غرب به دست برتر روسیه در جنگ با اوکراین

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

عماد گَند زد!

توصیه میرسلیم به دولت رئیسی درباره ریشه‌کنی فساد: جرأت‌مندانه عمل کنید!

74 هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران

چطور بچه‌ای لوس و شکننده تربیت نکنیم!

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

بین مال دنیا و نورالدین همه دنیا رو انتخاب کردن!

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش

‏از جمله ماجراهای دوقلوی همسان داشتن

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

روایت مقام سازمان ملل از وضعیت بیمارستان‌های غزه

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی