اخبار محرمانه

آخرين مطالب

داستان «بانوی سردار» از فردا در شبکه سه سیما فرهنگی اجتماعی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فارس / درست است که داستان سریال «بانوی سردار» براساس دست نوشته‌های بی بی مریم بختیاری ساخته شده است، اما تخیل نویسنده نیز در برخی سکانس‌های این سریال دخیل بوده است.
مجموعه تلویزیونی «بانوی سردار» به کارگردانی پرویز شیخ طادی و از تولیدات صداوسیمای مرکز چهارمحال و بختیاری، از فردا -سه شنبه 29 مرداد- هر شب از شبکه سه سیما پخش می‌شود. مجموعه تلویزیونی «بانوی سردار» به کارگردانی پرویز شیخ طادی و تهیه‎کنندگی سعید مرادی در صداوسیمای مرکز چهار محال و بختیاری تولید شده است. این سریال در 12 قسمت 40 دقیقه‎ای به قلم پرویز شیخ طادی نگارش شده است.
در این سالها کم نبودند سریال های تاریخی که بُعدی از زندگی یک قهرمان تاریخی ایرانی را برای مخاطبان تعریف کردند. از داستان میرزا کوچک خان جنگلی تا امیرکبیر و ابو وهیب بهلول، بوعلی سینا، ستارخان و ... همگی قهرمان‌های ملی و ایرانی هستند که تا به حال سریال‌هایشان ساخته و پخش شده است.
این سریال به روایت زندگی بی‌بی مریم سردار زن بختیاری می‌پردازد و به نویسندگی و کارگردانی پرویز شیخ طادی و تهیه‌کنندگی سعید مرادی به برشی کوتاه از زندگی سردار بی بی مریم خواهد پرداخت.
**بی بی مریم مبارزی در برابر استکبار انگلیس
بانوی سردار در 13 قسمت در معاونت سیمای استان ها برای شبکه سه سیما تولید شده است. این سریال که جنگاوری و مقاومت سردار بی بی مریم بختیاری را در مقابل استکبار انگلیس نشان می‌دهد اشاره‌هایی به اتفاق‌هایی که قرار است در آینده برای بی بی مریم بیفتد نیز دارد.
** شباهت ظاهری بین بازیگر نقش بی بی مریم و شخصیت واقعی وی وجود ندارد

اگر تصاویر بی‌بی مریم را در اینترنت جست‌و‌جو کرده باشید به سادگی متوجه عدم شباهت او با بازیگر نقش این سردار در سریال بانوی سردار خواهید شد. «سعید مرادی» تهیه کننده این سریال در این باره می گوید: بازیگری که برای نقش بی بی مریم انتخاب شده است بر اساس توانایی‌هایش در این جایگاه قرار گرفته است. از همان ابتدا قراری مبنی بر این نداشتیم که تشابه ظاهری بین پانته آ سیروس و شخصیت اصلی وجود داشته باشد اما به لحاظ فیزیک و مهارت‌هایی که این شخصیت در طول زندگی‌اش داشته تصمیم گرفتیم که خانم پانته‌آ سیروس را برای این نقش انتخاب کنیم.
** بازیگری با کارنامه کاری محدود
پانته‌آ سیروس بازیگر نقش بی بی مریم سردار زن بختیاری است که پیش از این سریال حضور چشم‌گیری در سریال‌های دیگری نداشته است. او در خاطرات مرد ناتمام، تنهایی لیلا و شمعدونی نقش کوتاهی را بازی کرده است، اما حضورش در بانوی سردار نوید یک نقش خوب و منحصر به فرد را برای کارنامه کاریش خواهد داد و قطعا بعد از پخش سریال مخاطبان زیادی او را خواهند شناخت.
** سوارکاری خصیصه بارز بی بی مریم بود
بخشی از این سریال به فنونی می‌پردازد که شخصیت بی‌مریم آنها را انجام می‌داده است. سوارکاری و تیراندازی از جمله این فعالیت‌ها هستند که ظاهرا بدون محدودیتی از جانب یک خانم در یک سریال نشان داده می‌شوند. مرادی با اشاره به این موضوع می‌گوید: وزن بیان و لحن این شخصیت برای ما به شدت اهمیت داشت که بیان محکم و کاریزماتیکی داشته باشد.
** عدم استفاده از لهجه بختیاری در سریال «بانوی سردار»

تهیه‌کننده این سریال با اشاره به استفاده از لهجه بختیاری در این سریال ادامه داد: ما در این سریال سعی نکردیم تا از لهجه بختیاری استفاده کنیم بلکه از لحن این لهجه استفاده کردیم و شخصیت بی بی مریم نیز کاملاً فارسی صحبت می کند اما برخی شخصیت های سریال آهنگ کلامشان لری بختیاری است.
** قصه بانوی سردار برگرفته از دست نوشته‌های بی بی مریم
شاید برای خیلی از مخاطبان سوال باشد که منبع اصلی داستان این سریال چیست؟ بی‌بی مریم در زمان حیات خود تعدادی دست نوشته داشته و اینها را بعد از مرگ خود نیز به یادگار گذاشته است. نویسنده این سریال نیز برای بهره‌گیری از داستان واقعی این شخصیت با مراجعه به این دست نوشته‌ها توانسته داستانی را در راستای زندگی این شخصیت ترسیم کند. بی بی مریم در این دست نوشته‌ها به روحیه جنگ افروزی و مقاومت خود اشاره کرده بود. وی لشگری را به تهران و مجلس برای حمایت از برادرش اسعد می‌آورد و در همین حین مشخص می‌شود که جنگاوری را به خوبی یاد گرفته است. همچنین بخشی از این سریال برگرفته از کتابی از زندگی نامه این سردار ایرانی است.
** پرویز شیخ طادی و کارگردانی سریالی تاریخی
شیخ طادی بیش از اینکه در تلویزیون کارنامه پر و پیمانی داشته باشد در سینما فعالیت داشته و یکی از شاخص ترین فیلم های سینمایی که او کارگردانی کرده است امپراطور جهنم و شکارچی شنبه است که در زمان خود نیز بازتاب های گسترده ای داشت. او برای اولین بار به تلویزیون آمده و سریالی با این پروداکشن وسیع را نویسندگی و کارگردانی کرده است.
** مرادی: چهار محور مهم در زندگی بی بی مریم را در سرلوحه کار خود قرار دادیم

وی با اشاره به این که در این سریال چهار محور اصلی برای پرداخت به زندگی بی مریم را در نظر گرفتیم افزود: اگر می‌خواستیم همه زندگی سردار بی بی مریم را بسازیم باید سریال 100 قسمتی می‌ساختیم. اما با توجه به زمان محدودی که در 13 قسمت برای ما در نظر گرفته شده بود بخش کوتاهی از زندگی وی را نشان دادیم. همچنین در ادامه بر اساس این چهار محور کلیت ماجرا را پیش بردیم. یکی از این محورها جنگجویی بی‌ بی مریم بود، او شخصیت چند بُعدی داشت. زن مقاوم و مبارزی که استکبار ستیز است و زیر بار زور نمی‌رود.
مرادی در ادامه بیان داشت: دومین محور شخصیتی بی بی مریم استکبارستیزی و انگلیس ستیزی او بود. اخیراً که ماجرای نفتکش ها به وجود آمده خیلی‌ها این د قصه را با هم قیاس می‌کنند و می‌گویند تاریخ تکرار شده است. حتی در یکی از سکانس‌های سریال داریم که بی بی مریم افسر ارشد انگلیسی را دستگیر می کند و کلاهش را برمی‌دارد، پاره می کند و دور کلاه را بالای سر وی می‌گذارد و به او می گوید برو به ملکه‌تان بگو که این کلاه و این تاج را یک زن ایرانی به نام بی بی مریم بر سرم گذاشت. محور سوم در این سریال که بی بی مریم به آن توجه ویژه ای داشت، تربیت فرزندانش بود. تاثیرگذاری بر قوم لر یکی دیگر از محورهای زندگی این شخصیت بود که در این سریال به آن پرداختیم‌.
** اولین قهرمان زن در تلویزیون

این که قهرمان یک سریال تاریخی زن باشد، را کمتر در سریال‌های تلویزیونی دیدیم. اما نباید این را از یاد برد که همیشه وجود قهرمان‌های زن در سریال‌ها برای مخاطبان جذابیت بسیاری داشته و درصد مخاطبان خانم را افزایش می‌دهد. بی بی مریم در این سریال شخصیتی است که عدل و عدالت را بین اقوام گسترش می‌دهد و دربین رعایا محبوبیت پیدا کرده و دست خوانین ظالم را کوتاه می‌کند.
** زندگی «علیمردان خان» موضوع فصل دو «بانوی سردار»
فصل اول این سریال دو سال از زندگی بی‌بی مریم را در اواخر حکومت قاجار و اوایل حکومت رضا شاه نشان می‌دهد و در فصل بعدی به زندگی فرزند ارشد و علی‌مردان‌خان پرداخته شده است.
** هیچ سانسوری متوجه بانوی سردار نبوده است

برای نشان دادن جنگاوری و زندگی این شخصیت در دل تاریخی که از آن یاد شد محدودیتی وجود نداشته است و حتی هیچ گونه سانسوری متوجه این سریال نشده است. شاید با توجه به اینکه این سریال درباره قوم لر بختیاری ساخته شده این شائبه را برای مخاطبان بوجود آورد که ممکن است اتفاق‌هایی که برای سریال «سرزمین کهن» رقم خورد اینجا هم تکرار شود اما اصلا اینطور نیست و بانوی سردار در دفاع تمام قد از قوم بختیاری به میدان آمده است.
** ادامه سریال با کارگردان جدید؟
در حال حاضر ادامه این سریال در مرحله نگارش قرار دارد و هنوز کارگردانی برای فصل بعدی انتخاب نشده است و بعد از پایان مرحله نگارش کارگردان و بازیگران جدید آن انتخاب و معرفی می‌شوند.
مرادی درباره اینکه چقدر از این سریال بر اساس واقعیت ساخته شده است؟ گفت: بنا به شرایطی که وجود داشت نمی توانستیم همه واقعیت را بسازیم و به همین ترتیب از تخیل نویسنده نیز در جهت جذابیت قصه استفاده کردیم.
** یک خواننده بختیاری تیتراژ سریال را می‌خواند
از آنجایی که این سریال درباره قوم بختیاری ساخته شده است پس بهتر بود تا تیتراژ آن را نیز خواننده ای بخواند که روی زبان محلی این قوم تسلط خوبی داسته باشد. از همین رو گروه تولید تصمیم گرفتند خوانندگی تیتراژ این سریال را به «کوروش اسدپور» خواننده لر بختیاری بسپارند.
** دکورهای آماده بازسازی شدند
در این سریال بیش از 40 لوکیشن وجود دارد و از این تعداد 15 لوکیشن آماده در اختیار گروه تولید قرار داشت و از آنجایی که مسائل مالی گروه تولید را برای بازسازی دکورها محدود می کرد، تصمیم گرفته شد تا دکورهای آماده مورد بازسازی قرار بگیرند و داخل خانه ها را بر اساس آنچه خاستگاه قوم بختیاری بود تغییر دادند.
** حضور لوکیشن «یتیم خانه ایران» در «بانوی سردار»
یکی دیگر از لوکیشن‌هایی که در این سریال از آن استفاده شده است، لوکیشن قلعه در فیلم سینمایی یتیم خانه ایران است. این لوکیشن به عنوان یکی از قلعه های بی بی مریم است که گروه تهیه و تولید برای استفاده از این لوکیشن بسیاری از قلعه ها را خراب کرده و دوباره ساختند. شهرک سینمایی دفاع مقدس، شهرک سینمایی غزالی، شهرک مختارنامه و همچنین روستاهای متعددی در اطراف تهران و شهرکرد از جمله لوکیشن های سریال بودند.
** سعید سلطانی کارگردان اولیه سریال بود؟
تهیه کننده سریال «بانوی سردار» درباره اینکه به چه دلیل کارگردان اولیه سریال تغییر کرد؟ گفت: قبل از اینکه این پروژه به من سپرده شود به دست گروهی دیگر سپرده شده بود و در آن گروه سعید سلطانی که قبلتر سریالهای ستایش، در جست و جوی آرامش، پس از باران و ... را کارگردانی کرده بود، به عنوان کارگردان انتخاب شده بود. اما بعد از حضور من در این سریال گروه تغییر کرد و پرویز شیخ طادی به عنوان نویسنده و کارگردان این سریال تاریخی انتخاب شد.

«بانوی سردار» درباره زندگی بی بی مریم سردار بختیاری است که تعدادی سردار در کنار او فعالیت دارند و کتابی نیز از زندگی وی منتشر شده است. این سریال به زندگی نخستین بانوی سردار ایرانی که به مبارزه با استکبار انگلیس و حکومت مرکزی رضا شاه می پردازد. تربیت فرزندان دلیر وطن پرست شیر علیمردان خان، ایجاد وحدت بین اقوام ترک تباران و لر تباران، تاثیرگذاری بی بی مریم بر قوم بختیاری و استقلال و اتکا به خود از مضامینی است که در این سریال به آن پرداخته شده است.
از بازیگران این سریال می‌توان به: پانته‌آ سیروس(بی بی مریم)، حبیب دهقان نسب، فرخ نعمتی، سهیلا رضوی، فرزین محدث، محمد فیلی، کاظم هژیرآزاد، صدرالدین حجازی، مهدی میامی، حمیدرضا نعیمی، علیرضا مهران، مرتضی زارع، سعیده عرب، علیرضا جاویدفر، بهشاد چنگیزی، سیاوش درخشی، شاپور کلهر، پارسا قربانی، مجید کریمی، هلیرضا دیلمی، فاطمه شکری و... اشاره کرد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/149228/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی