اخبار محرمانه

آخرين مطالب

طر‌حی که به حضور بیگانه در منطقه پایان می‌‌د‌هد تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
طر‌حی که به حضور بیگانه در منطقه پایان می‌‌د‌هد
k ١.٢
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
«پیمان عدم‌تعرض» طرحی است که اخیرا ایران در عراق مطرح کرد و روز گذشته، دکترظریف در سفر به کویت آن را مجددا مطرح کرد؛ موضوعی که با استقبال برخی مقام‌های کشورهای منطقه مواجه شده است و اجرای آن بدون اتکا به بازیگران خارجی، می‌تواند به پایداری و ثبات امنیت و خروج نیروهای بیگانه از منطقه منجر شود.
همزمان با سفر دکترظریف، وزیر امورخارجه کشورمان، به کویت روزنامه‌ای کویتی نوشت دکترظریف در این سفر تنش در تنگه هرمز و امنیت منطقه و طرح «پیمان عدم‌تعرض» را بررسی کرد؛ طرحی که وزیر امورخارجه کشورمان پیش‌از‌این و در خرداد به‌همراه هیأت بلندپایه سیاسی در سفر به عراق و در دیدار با مقام‌های این کشور پیشنهاد کرده بود.
اکنون و پس از گذشت سه ماه از این پیشنهاد ایران که در عراق عنوان شده است، دکترظریف روز گذشته و در سفر به کویت نیز، آن را با مقام‌های این کشور مطرح و در دیدار با نواف جابر الصباح، ولیعهد کویت، عنوان کرد: ما و شما در این منطقه ماندنی هستیم و بیگانگان رفتنی‌اند.
نباید فراموش کرد آمریکا که بر حضور نظامی خود در منطقه خلیج‌فارس تأکید می‌کند، در تلاش است تا با ایجاد تفرقه و اختلاف میان دولت‌های مختلف منطقه، حضور نظامی خود را افزایش دهد و همچنان منابع انرژی خلیج‌فارس را چپاول کند و به بهانه ایران‌هراسی یا مبارزه با تروریسم، پایگاه‌های نظامی در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس تأسیس کند؛ اقدامی که بی‌شائبه می‌توان آن را خطری برای امنیت منطقه دانست. وزیر امورخارجه ایران پیش‌از‌این در گفت‌وگو با الجزیره درباره حضور نظامی نیروهای بیگانه در آمریکا هشدار داده و تأکید کرده بود هرچه تعداد شناورهای نیروهای دریایی بیگانه در تنگه هرمز بیشتر شود، به‌همان اندازه امنیت برای همه کمتر می‌شود. دکترظریف بر این موضوع هم تأکید کرده بود که فروش جنگ‌افزار منطقه خلیج‌فارس را به انبار باروتی تبدیل کرده که آماده انفجار است. او همچنین در دیدار با محمد‌بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، همتای قطری خود گفته بود ائتلاف‌های نظامی از پیش شکست خورده‌اند و نیروهای بیگانه موجبات ناامنی منطقه را فراهم می‌آورند.
البته در‌این‌میان، آمریکا و رژیم صهیونیستی برای رسیدن به اهداف استعماری خود، تنها ایران را برای منطقه خطرناک معرفی نکردند و حتی کشورهای عربی منطقه خلیج‌فارس را هم با یکدیگر وارد تنش کردند؛ همچنان‌که ریاض، ابوظبی، منامه و کویت سفرای خود را از دوحه فراخواندند و به‌دلیل برخی تنش‌های سیاسی که بی‌ارتباط با توطئه‌های غربی و عبری نیست، سفارت‌خانه‌های خود را در این کشور امیرنشین تعطیل کردند.
اکنون و پس از سال‌ها تنش و جنگی که استعمار در منطقه غرب آسیا (سوریه و عراق) به‌پا کرده و آن را همچنان در یمن شعله‌ور نگه داشته، این ایران است که برای تأمین امنیت در منطقه پیش‌گام شده است و با تروریست‌های آمریکایی مقابله می‌کند. از‌این‌رو، کشورمان بارها از کشورهای عربی منطقه خواستار صلح و ایجاد پیمان عدم‌تعرض شده است و پیشنهاد پیمانی را داده است که می‌تواند علاوه‌بر ایجاد صلح و آرامش در منطقه، به خروج نیروهای بیگانه از منطقه غرب آسیا منجر شود.
کشورهای منطقه غرب آسیا با ایجاد «پیمان عدم‌تعرض» این توانایی را دارند تا امنیت پایداری را در غرب آسیا برقرار کنند و نیازی به نیروهای بیگانه نداشته باشند؛ اما از‌آنجا‌که استعمار نمی‌خواهد منافع مادی و انرژی خود را در خاورمیانه از دست بدهد و با ایجاد اختلاف میان دولت‌ها، انبارهای تسلیحاتی خود را بفروشد، هرازچندی برای بروز جنگ‌های جدید در منطقه توطئه می‌کند. البته، این اقدامات بارها با شکست از کشورهای محور مقاومت مواجه شده است؛ اما متأسفانه برخی کشورهای منطقه با همراهی سیاست‌ها و توطئه‌های عبری و غربی در منطقه اهدافی را دنبال می‌کنند که جز بی‌ثباتی و ناامنی آثار دیگری از خود برجای نمی‌گذارد.
البته، باید به این گفته وزیر خارجه کشورمان توجه کرد که روز گذشته در دیدار با مقام‌های کویتی عنوان کرده است: بیگانگان رفتنی هستند و کشورهای منطقه ماندنی‌اند. نباید فراموش کرد که این کشورهای منطقه هستند که می‌توانند امنیت خود را تأمین کنند، نه نیروهای نظامی و تروریستی آمریکا.
این پیشنهادهای ایران برای تأمین امنیت منطقه بدون حضور بیگانگان، ادعای ایران‌هراسی را با چالش مواجه می‌سازد؛ چراکه جمهوری اسلامی بارها خواهان مذاکره و گفت‌وگو با کشورهای همسایه حتی با عربستان بوده و دست دوستی و برادری خود را به‌سمت آنان دراز کرده است. دکتر ظریف در توییتی درباره مذاکراتش در کویت نوشته است: «مذاکرات خوبی با نواف جابر الصباح، ولیعهد و شیخ صباح الخالد الحمد الصباح، وزیر امورخارجه کویت انجام دادم.» وی با آرزوی سلامتی برای امیر کویت افزود: «در این‌ دیدارها، بر پیشنهاد ایران درزمینه گفت‌وگوهای منطقه‌ای و معاهده عدم‌تعرض تأکید شد که برگ برنده‌ای درمقایسه‌با اتکا به بازیگران خارجی است».
معاهده عدم‌تعرض به معاهده بین دو یا چند کشور گفته می‌شود که در آن، طرفین معاهده متعهد می‌شوند در عملیات‌های نظامی علیه یکدیگر شرکت نکنند. این طرح ایران ثابت می‌کند قصد ندارد به هیچ کشوری در منطقه تعرض کند و با منعقدشدن این پیمان، راه دوشیدن برخی کشورهای منطقه به‌دست آمریکا هم بسته خواهد شد. پیشنهاد مربوط به پیمان عدم‌تعرض موضوعی است که به‌گفته روزنامه «الجریده» کویت، پیش‌از‌این و در سفر سیدعباس عراقچی به کویت نیز عنوان
شده است.
سید‌عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران، خرداد به سه کشور حوزه خلیج‌فارس سفر کرد. این سفر از روز یکشنبه 5خرداد آغاز شد و معاون دکترظریف در نخستین ایستگاه به مسقط رفت و از آنجا به کویت و در آخرین مقصد هم به دوحه سفر کرد و درباره آخرین تحولات منطقه و زیاده‌خواهی‌های آمریکا و تلاش این کشور و برخی حامیانش برای ایجاد تنش در منطقه با مقام‌های این کشورها گفت‌وگو کرد.
کویت دومین کشور حوزه خلیج‌فارس است که وزیر امورخارجه ایران در یک هفته اخیر به آن سفر کرده است. رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه 20مرداد نیز به دوحه سفر و با شیخ تمیم‌بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر و محمد‌بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، همتای قطری خود، دیدار و درباره مسائل دوجانبه و تحولات این روزهای منطقه رایزنی کرد. دکترظریف در پایان این سفر، در گزارشی توییتری این سفر را سازنده خواند و باردیگر تأکید کرد ملت‌های منطقه می‌توانند امنیت منطقه خلیج‌فارس را تضمین کنند. گفتنی است وزیر امورخارجه کشورمان در هفته جاری، به سه کشور اروپایی فنلاند، سوئد و نروژ سفر می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/149384/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فنلاند قواعد پناهندگی را تشدید می‌کند

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

درخواست وزرای خارجه گروه 7 از ایران و اسرائیل: از هرگونه تشدید تنش اجتناب کنید

وضع بهداشتی وخیم فلسطینی‌ها در اردوگاه جبالیا

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق در مشهد، گرگان و کرمان

کرملین: از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری کنند

حاج‌علی‌اکبری: عملیات وعده صادق یک طوفان‌الاقصی ایرانی بود

خاطره جالب محمد بحرانی از 3هزار تومانی که زندگی‌اش را تغییر داد

آذری جهرمی: در صورت اعلام جهاد توسط فرماندهی کل قوا، لباس سربازی خواهم پوشید

حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

باهنر: وحدت شکنی بلای مجلس است

چطور با خودشیفته‌ها رفتار کنیم؟

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح

آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت

بازیگر سفارشی که کارگردان رو تحقیر میکنه!

لاپید: بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

روایت خبرگزاری روسی از سخنان سفیر ایران درباره پاسخ قاطع ایران به حمله تل آویو

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

رئیس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

پکن: با هر رفتاری که تنش را در خاورمیانه زیاد کند مخالفیم

تلویزیون آخر هفته چه فیلم هایی پخش می کند؟

استقبال دامغانی‌ها از رئیس‌جمهور ساعاتی پس از زلزله

واکنش جالب شبنم مقدمی به آهنگ گل پامچال

مقامات اسرائیلی نمایش تمسخرآمیز ریزپرنده‌ها را پایان حمله به ایران اعلام کردند

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

آمریکا برای کمک نظامی به آرژانتین بودجه اختصاص داد

واکنش فرمانده ارتش به حادثه امروز صبح اصفهان

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی