اخبار محرمانه

آخرين مطالب

داغ ترور در جشن وصل تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
داغ ترور در جشن وصل
٧٤٦
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شهاب شهسواری| جنگ فاجعه‌بار امریکا در افغانستان، روز به روز بیشتر جان شهروندان افغانستان را می‌گیرد. 18 سال بعد از آغاز جنگ امریکا با ادعای مبارزه با تروریسم و بعد از 8 دور مذاکرات این کشور با گروه شبه‌نظامی طالبان، بار دیگر انفجاری انتحاری یک مراسم عروسی را هدف قرار داد. یک هفته بعد از آنکه حمله انتحاری طالبان در نزدیکی یک مرکز پلیس باعث جان باختن ده‌ها نفر در کابل شد، این‌بار حمله انتحاری تروریست‌های داعش به یک مراسم عروسی، ده‌ها مهمان را که برای وصل عزیزان‌شان جشن گرفته‌بودند به کام مرگ کشاند. شنبه شب، بار دیگر یک مراسم عروسی در کابل هدف حمله انتحاری گروه‌های تروریست افراطی قرار گرفت تا دست کم 63 مهمان جان خود را از دست بدهند و 143 نفر دیگر زخمی شوند؛ حمله‌ای که داعش، بعدازظهر یکشنبه مسوولیت آن را پذیرفت. ساعت 10:40 دقیقه شنبه‌شب، مهمانان مراسم عروسی در سالن شهر دبی در غرب کابل، آماده صرف شام می‌شدند که یک عامل انتحاری خود را در میان سالن منفجر کرد تا مراسم وصلت دو جوان افغان، به عزای ده‌ها خانواده تبدیل شود. میرویس، داماد جوان نجات‌یافته از این انفجار انتحاری، ساعاتی بعد از انفجار در مصاحبه با شبکه تلویزیونی طلوع‌نیوز افغانستان گفته‌است که حادثه‌ای که در شب وصلتش رخ داد را هر چه تلاش کند، هرگز نمی‌تواند فراموش کند. او گفته ‌است که در شب عروسی، چندین دوست و عموزاده‌هایش را از دست داده ‌است. پدر عروس این مراسم هم به طلوع‌نیوز گفته ‌است که بیش از 14 نفر از بستگان عروس در این حمله جان خود را از دست داده‌اند. گل محمد، از شاهدان عینی انفجار به آسوشیتدپرس گفته‌ است که انفجار درست در نزدیکی محل ایستادن گروه موسیقی انجام شد؛ جایی که چندین کودک در حال رقص و پایکوبی بودند.
بعد از ظهر روز یکشنبه، یک کانال خبری وابسته به داعش در پیام‌رسان تلگرام، مسوولیت این حمله را بر عهده گرفت و ادعا کرد که عامل انتحاری این گروه تروریستی بعد از عبور از ورودی سالن عروسی، خود را در «تجمع کفار رافضی و مشرکان» منفجر کرده‌است. به‌‌رغم بیانیه گروه طالبان در محکومیت این اقدام و تبری جستن از «حملات عمدی به محل تجمع غیرنظامیان» مقام‌های افغانستان تقصیر این اتفاق را بر عهده گروه شبه‌نظامی طالبان دانسته‌اند و از این گروه به دلیل ایجاد ناامنی در کشور و ایجاد بستری برای حملات تروریستی اینچنینی انتقاد کرده‌اند. حملات تروریستی علیه تجمعات غیرنظامی در شرایطی در پایتخت افغانستان بیشتر می‌شود که دولت ایالات متحده امریکا وعده داده‌است به زودی تفاهمنامه‌ای با گروه، شبه‌نظامی طالبان امضا کند و در توافق با این گروه جنگ در افغانستان را پایان دهد. ساعاتی بعد از این انفجار، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه شبه‌نظامی طالبان با انتشار پیامی خطاب به روزنامه‌نگاران تاکید کرد که گروه طالبان این اقدام را محکوم می‌کند و مسوولیت آن را نمی‌پذیرد. با این حال، اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان، ضمن محکوم کردن این اقدام تاکید کرد: «گروه طالبان نمی‌تواند با تبری جستن از این حمله، مسوولیت خود را پنهان کند. این گروه در واقع سکویی برای پرورش تروریسم شده‌است.» محمد مسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله افغانستان هم در گفت‌وگو با رسانه‌ها عملیات انتحاری شنبه شب را مشابه «تاکتیک‌ها و مواد استفاده شده در دیگر عملیات طالبان» توصیف و تاکید کرد «گروه طالبان به مثابه چتری برای فعالیت تروریستی در افغانستان کار می‌کند و نمی‌تواند با صدور اعلامیه‌ها و نکوهش رویدادهای مرگ‌بار از مسوولیتش در برابر مردم افغانستان فرار کند.» سرپرست وزارت امور داخله گفته ‌است گروه طالبان شیوه فعالیت گروه‌های تروریستی را ایجاد کرده است و همه مردم می‌دانند که طالبان مسوول حمله‌های انتحاری در شهرها است.این اولین‌بار نیست که گروه‌های تروریستی در افغانستان، مراسم عروسی را هدف حملات خود قرار می‌دهند. مراسم عروسی به دلیل تجمع بزرگ مهمانان و فقدان تدابیر امنیتی و نظامی، به یک هدف آسان برای حملات تروریستی در افغانستان بدل شده ‌است. کمتر از 40 روز پیش نیز داعش در حمله‌ای انتحاری به یک مراسم عروسی در ولایت ننگرهار، باعث مرگ 6 نفر شده‌بود. آذر ماه سال گذشته نیز حمله به مراسم بزرگداشت سالروز ولادت رسول اکرم (ص) در تالار عروسی اورانوس کابل، به مرگ دست‌کم 40 نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر انجامید.
اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان تاکید کرد که در واکنش به این حملات غیرانسانی، جلسات امنیتی را برگزار کرده ‌است تا خلأهای امنیتی را در کابل بررسی و برطرف کند. عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت افغانستان هم در پیامی این حمله را «جنایت علیه بشریت» توصیف کرد. رییس‌جمهور و رییس اجرایی دولت افغانستان، مهرماه سال جاری قرار است در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان با یکدیگر و 16 نامزد دیگر رقابت کنند. اشرف غنی در حالی روز یکشنبه را روز عزا نامید که امروز صدمین سالگرد استقلال افغانستان است. جان باس، سفیر ایالات متحده امریکا در کابل، روز یکشنبه با انتشار پیامی در صفحه کاربری شبکه اجتماعی توییتر خود این اقدام را «یک اقدام شرارت‌بار» توصیف کرد. دولت ایالات متحده امریکا، از پاییز گذشته در حال مذاکره با گروه شبه‌نظامی طالبان است تا در توافق با این گروه، به جنگ 18 ساله‌ای که امریکا به بهانه انتقام از انفجارهای تروریستی 11 سپتامبر آغاز کرد پایان دهد. به نوشته رسانه‌ها به زودی قرار است تفاهمنامه‌ای میان دولت امریکا و گروه شبه‌نظامی طالبان امضا شود که بر اساس تعهد این گروه مسلح به «عدم استفاده از خاک افغانستان برای حملات به امریکا و متحدانش» کلیه نیروهای نظامی خارجی را از این کشور خارج کند.
ایران حمله انتحاری کابل را محکوم کرد
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با ابراز تاسف و انزجار از عملیات انتحاری در یک مراسم عروسی در کابل که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 200 تن از حاضرین در این مراسم شد، این اقدام را شدیدا محکوم کرد. موسوی ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت افغانستان به ویژه خانواده‌های قربانیان و داغدیدگان این اقدام غیرانسانی و اعلام حمایت دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت این کشور، مرتکبین به چنین جنایت‌هایی را دشمنان انسانیت، صلح، امنیت و ثبات افغانستان و منطقه دانست و اظهار داشت: افغانستان در حال گذراندن دورانی سخت و سرنوشت‌ساز است که در این راه، مشکلات و موانع بسیاری وجود دارد؛ اطمینان داریم افغانستان می‌تواند با اتحاد بین دولت و ملت و تمامی گروه‌ها و اقوام و صبوری و دوراندیشی، این مشکلات را پشت سر بگذارد و آینده‌ای روشن برای نسل‌های آینده این کشور ترسیم کند و در این راه همواره ایران را در کنار خود خواهد داشت.
تلفات کم‌سابقه غیرنظامیان در افغانستان
راساس تازه‌ترین گزارش دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان، در شش ماه ابتدایی سال 2019 دست‌کم 3812 غیرنظامی بر اثر حملات تروریستی و درگیری‌های نظامی کشته یا مجروح شده‌اند. براساس آماری که 31 جولای سال 2019 توسط دفتر سازمان ملل متحد منتشر شد 1366 غیرنظامی افغان جان خود را بر اثر حملات در طول شش ماه از دست داده‌اند. براساس آمار سازمان ملل متحد، برای دومین دوره سه‌ماهه متوالی، تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی بر اثر حملات نیروهای امریکایی و نیروهای امنیتی افغانستان، از تعداد کشته‌شدگان بر اثر حملات نیروهای شبه‌نظامی مخالف دولت پیشی گرفته‌است. براساس آمار سازمان ملل متحد طالبان در طول شش ماه ابتدایی سال 2019 مسوول 38 درصد از تلفات غیرنظامیان و داعش مسوول 11 درصد از کل تلفات هستند، در برابر سهم نیروهای دولتی افغانستان از تلفات غیرنظامی 18 درصد و سهم نیروهای خارجی 12 درصد از تلفات غیرنظامیان است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/149408/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

اذعان آمریکا و غرب به دست برتر روسیه در جنگ با اوکراین

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

عماد گَند زد!

توصیه میرسلیم به دولت رئیسی درباره ریشه‌کنی فساد: جرأت‌مندانه عمل کنید!

74 هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران

چطور بچه‌ای لوس و شکننده تربیت نکنیم!

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

بین مال دنیا و نورالدین همه دنیا رو انتخاب کردن!

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش

‏از جمله ماجراهای دوقلوی همسان داشتن

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!

اعلام زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

روایت مقام سازمان ملل از وضعیت بیمارستان‌های غزه

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات، لیست 16 نفره می‌دهد

کدام چهره‌های سیاسی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد حضور داشتند؟

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

شوخی های جالب کاربران فضای مجازی با حمله اسرائیل به اصفهان

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

مذاکرات هند و اوپک درباره تحولات بازار نفت

حماس: درحال حاضر زمینه‌ای برای مذاکره وجود ندارد

فصل سوم «پدرخوانده» ابوطالب آماده پخش شد

ترفندهای بچه برای درآمدزایی!

عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

واردات نفت چین از روسیه در ماه مارس افزایش یافت

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

جزئیات آخرین تحولات منطقه از زبان خبرنگار صداوسیما در مرز لبنان

پیامدهای اِل‌نینو؛ اعلام وضعیت اضطراری و جیره‌بندی برق در اکوادور

سروش رفیعی: حاشیه ندارم چون فیلم بازی نمی‌کنم!

تمجید امیرعبداللهیان از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

عملکرد وزارت نفت در بخش‌های نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی بررسی می‌شود

ایران به فناوری سامانه پایش وضع ماشین‌های دوار دست یافت

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم/ ویدئو

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

بحرین میزبان نشست آینده سران اتحادیه عرب

پلیس آمریکا یکصد دانشجوی حامی فلسطین را بازداشت کرد

رسوایی‌های گسترده در پارلمان انگلیس

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی