اخبار محرمانه

آخرين مطالب

مکرون: احتمال ملاقات روحانی و ترامپ در هفته های آتی وجود دارد/ تمایل تمام نشدنی روحانی و ظریف برای گزیده شدن چندباره از سوراخ «ملاقات-توافق»/ برجام تعطیلی صنعت هسته ای و تورم 42 درصدی به بار آورد، نتیجه «مذاکرات» فعلی چیست؟ اخبار محرمانه از منابع دیگر

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - با این حال خبر رییس جمهور فرانسه برای احتمال مذاکره روحانی و ترامپ در هفته های آتی در حالی است که طبق یک سنت چندساله احتمال گفتگو میان مقامات ایرانی و آمریکایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر شهریوماه وجود دارد.
گروه سیاسی-رجانیوز: تمایل حسن روحانی و محمد جواد ظریف برای گزیده شدن سوراخ مذاکره گویا تمامی ندارد. امروز صبح(چهارم شهریور 98) حسن روحانی در مراسم ارائه دستاوردهای دولت در توسعه زیر ساخت‌های روستایی به عنوان سخنران مراسم حاضر شد و البته محور اصلی سخنرانی خود را به موضوع مذاکرات صورت گرفته میان وزیر امور خارجه و نمایندگان برخی ازکشورهای اروپایی در حاشیه اجلاس G7 قرار داد.
به گزارش رجانیوز ، روحانی برای اینکه باب سخن درباره «مذاکره» را بگشاید در ابتدا به موضوع فشار اقتصادی و تحریم دشمنان اشاره کرد: «در شرایط سخت امروز که با فشار اقتصادی و تحریم دشمنان مواجه هستیم، راهی جز توسعه کشور، رونق تولید و همکاری و انسجام بیشتر نداریم، دولت برای حل مشکلات از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند و معتقدم برای توسعه و پیشرفت کشور، باید از هر ابزاری استفاده کنیم.»
وی بلافاصله بعد از اشاره به تاثیر فشار اقتصادی و تحریم دشمنان در ایجاد مشکلات ، گفت: اگر من بدانم در جلسه‌ای با کسی ملاقات کنم، مشکل کشورم حل می‌شود، دریغ نخواهم کرد زیرا اصل منافع ملی کشور است.
این اظهارنظر رئیس جمهور با واکنش های گسترده ای در فضای مجازی مواجه شد چرا که پس از سفر روز جمعه ظریف به پاریس و گفتگو با وزیر امور خارجه و رئیس جمهور فرانسه برخی رسانه ها از احتمال گفتگو میان مقامات عالی رتبه ایرانی خبر داده بودند.
البته دقیقا مشخص نیست که منظور روحانی ملاقات با چه کسی است اما با توجه به اخبار ماه های گذشته و تمایل ترامپ برای دیدار با مقامات ایرانی برخی کارشناسان گمانه زنی کردند که ملاقات مدنظر رئیس جمهور ممکن است ملاقات با رئیس جمهور آمریکا باشد.
این در حالی است که رییس جمهور فرانسه بعدازظهر امروز (دوشنبه) در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ در حاشیه اجلاس G7 اعلام کرد: ما در این نقطه اشتراک نظر داریم که نباید وقت را بیش از این تلف کرد. ما می‌خواهیم ملاقاتی بین ترامپ و روحانی ببینیم. امروز در تماس تلفنی از رییس‌جمهوری ایران خواستم با دونالد ترامپ دیدار کند.
وی ادامه داد: من به روحانی گفتم اگر با ترامپ ملاقات کند به یک توافق میرسیم، بنابراین امیدوارم بتوانیم در هفته های اینده بین اقای ترامپ و اقای روحانی و خودم ملاقاتی داشته باشیم. در هفته های گذشته پیام های زیادی رد و بدل شده. می خواهم محتاط باشم ولی فکر کنم به راه حل مناسبی برسیم.
پیش از این نیز بارها ترامپ اعلام کرده بود که بالاخره مقامات ایرانی برای گفتگو با وی اعلام آمادگی خواهند کرد. حسن روحانی و ظریف تا هفته های گذشته هر گونه گفتگو و مذاکره با ترامپ را رد کرده بودند و حتی رهبر معظم انقلاب صراحتا اعلام کرده بود مذاکره با آمریکا سم است و اتفاق نمی افتد و مذاکره با دولت کنونی آمریکا را سم مضاعف نام نهاده بودند.
ایشان اردیبشهت ماه سال جاری دراین باره فرمودند: بعضی در داخل میگویند مذاکره چه عیبی دارد؟ مذاکره سم است، تا وقتی آمریکا این است که الان هست و مذاکره با دولت کنونی آمریکا یک سم مضاعف است. مذاکره یعنی معامله و داد و ستد اما آنچه در نظر آمریکاست، نقاط قوت ماست.
با این حال خبر رییس جمهور فرانسه برای احتمال مذاکره روحانی و ترامپ در هفته های آتی در حالی است که طبق یک سنت چندساله احتمال گفتگو میان مقامات ایرانی و آمریکایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر شهریوماه وجود دارد. چرا که در اولین سال حضور حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران وی به صورت تلفنی با باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا گفتگو کرد. همان سال محمد جواد ظریف در جلسه وزرای امورخارجه 1+5 حاضر شد و برای اولین بار وزرای امور خارجه ایران و امریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در یک جلسه به صورت مستقیم گفتگو کردند.
دیدارهای وزرای امور خارجه ایران و آمریکا بعد از این جلسه هم ادامه پیدا کرد که نهایتا به توافق پر حرف و حدیث برجام ختم شد.
حسن روحانی در ادامه اظهاراتش در مراسم ارائه دستاوردهای دولت در توسعه زیر ساخت‌های روستایی با بیان اینکه امروز در شرایط سختی قرار گرفته‌ایم و از یکسال قبل شدیدترین تحریم‌ها علیه مردم برقرار شده است، گفت: در عین اینکه در این تحریم‌ها مقاومت می‌کنیم مقابله به مثل هم می‌کنیم، تعهدات خود را کاهش می‌دهیم، اما فرصت برای مذاکره و دیپلماسی را هم قرار می‌دهیم و با 2 ماه فاصله بین هر مرحله از کاهش تعهدات راه برای حل مشکلات از مسیر دیپلماسی را باز می‌گذاریم.
روحانی در ادامه با بیان جمله ای که بیانگر قصد وی برای ملاقات و مذاکره بود اظهار داشت : خواست مردم ما حفظ عزت و استقلال توأم با رفاه و کاهش زحمت و سختی‌ها است، ما مقاومت و ایستادگی می‌کنیم تا به اهداف، امنیت و عظمت برسیم. ایستادن وقتی ارزش دارد که منافع ما تأمین شود. همچون ابراهیم(ع) بت آمریکا را شکستیم؛ بعضی‌ها می گویند مذاکره چه خاصیت داشت؟ انگار نمی‌خواهند پنبه را از گوش خود در بیاورند. کنار این ایستادگی و مقاومت برای حل و فصل مسایل خود مذاکره هم می‌کنیم. وقتی کشتی ما را توقیف می‌کنند، هم مذاکره می‌کنیم و هم کشتی آنها را می‌گیریم. هر دو کار را با هم انجام می‌دهیم.
روحانی با تأکید بر اینکه دست قدرت و دست دیپلماسی باید با هم و در کنار هم باشد، گفت: آنهایی که تصور می‌کنند، یک دست کافی است، اشتباه می‌کنند، باید هم از قدرت نظامی، فرهنگی و اقتصادی خود استفاده کنیم، هم از قدرت سیاسی، دیپلماسی و مذاکره.
اشاره رئیس جمهور به بهره گیری از قدرت نظامی در مذاکره هر چند به نظر می رسد مربوط به ماجرای توقیف نفکتش انگلیسی توسط سپاه است اما این جمله زمانی حساسیت بیشتری بر می انگیزد که برخی از رسانه های خارجی از پیشنهاد فرانسه به ایران برای گفتگو درباره تحولات منطقه خبر داده بودند.
پیش از این و پس از حصول برجام برخی زمزمه ها از آغاز مذاکرات ایران و آمریکا درباره تحولات منطقه اخباری منتشر کردند که واکنش رهبر معظم انقلاب به این موضوع بیانگر آن بود که چنین اخباری صحت داشته است.
رهبر معظم انقلاب 11 مرداد 1395 در دیدار اقشار مختلف مردم در این باره فرمودند: آنها (آمریکایی ها )می گویند بیایید در مسائل منطقه هم مذاکره کنیم، اما تجربه برجام به ما می گوید این کار سمّی مهلک است و در هیچ مسئله ای نمی توان به حرفهای امریکایی ها اعتماد کرد. اگر دشمنِ انسان، حداقل به حرفش پایبند باشد می شود در برخی موارد با او گفتگو کرد اما اگر مثل امریکایی ها، نابکار باشد و برخلاف لبخندِ ظاهری، از نقض عهد ابایی نداشته باشد، نمی توان و نباید با او مذاکره کرد و این واقعیت، علت مخالفت مستمر بنده با مذاکره با امریکایی هاست.
رئیس جمهور در ادامه اظهارانش با موفق دانستن تجربه برجام اظهار کرد : برخی که در گوششان پنبه‌ است، مدام می‌گویند از مذاکره با قدرت‌های بزرگ چه سودی برده‌ایم؟ بعد از مذاکرات به جای یک میلیون بشکه بیش از 2 میلیون و 800 هزار بشکه صادر کردیم و میلیاردها دلار از پول‌هایمان به کشور بازگشت و هر ماه حدود یک میلیارد از پول‌های کشورمان آزاد شد و قطعنامه‌هایی که آمریکا 30 سال برای آن زحمت کشیده بود به مانند بت‌ها خراب کردیم و سرمایه‌گذاری‌های خارجی جذب کشور شد.
البته رئیس جمهور هیچ اشاره ای به نقض برجام توسط آمریکا و شرایط اقتصادی کشور در سالهای پس از برجام نداشت.
روحانی اضافه کرد: عده‌ای زمانی که سرمایه‌گذاری‌های خارجی وارد کشور شد، هیچ حرفی نمی‌زدند، اما وقتی آنها از کشور می‌روند، همان‌هایی که سکوت کرده بودند، زبان به اعتراض باز می‌کنند که چرا اینها رفته‌اند.
رئیس جمهور به مذاکرات ظریف در حاشیه اجلاس G7 اشاره کرد و با بیان اینکه در زمینه هسته‌ای دو گام مهم برداشته‌ایم، اما همزمان مذاکره هم می‌کنیم گفت: وزیر خارجه کشورمان به پاریس می‌رود برای مشورت بازگشته و دو مرتبه به پاریس باز می‌گردد و ما نیز با مسئولین مربوطه جلسه گذاشته و گفتگو می‌کنیم و معتقدیم باید هر گونه اقدامی که لازم است را انجام دهیم. حتی اگر احتمال موفقیت 20 یا 10 درصد باشد، نیز باید تلاش کنیم و نباید فرصت را از دست بدهیم.
خیز حسن روحانی و ظریف برای دستیابی به یک توافق جدید در حالی است که برخی از رسانه های خارجی مفاد پیشنهادات مطرح شده از سوی ماکرون وظریف مطرح کردند.
گفتنی است اعطای مشوق‌های محدود برای مدت زمان محدود و در ازای مذاکرات محدود را شامل می‌شود و هدف آن به محک آزمون گذاردن مذاکره است.
این مفاد که برگرفته از چند خبرگزاری خارجی است شامل موارد زیر می شود:
-راه‌اندازی یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری به عنوان روشی برای جبران کاهش فروش نفت ایران (نفت در برابر کالا)
- تعهد ایران به حفظ امنیت در خلیج فارس
-گفتگو درباره تحولات منطقه ای در قالب دور جدید مذاکرات
-بازگشت ایران به تعهدات و محدودیت های برجامی ( اجرایی نکردن گام سوم و عقب نشینی ازگام اول و دوم )
گفتنی است برخی رسانه های بیگانه به نقل از منابع ایرانی اعلام کردند علاوه بر موارد فوق امکان فروش 700 هزار بشکه در روز از دیگر پیشنهادات مطرح شده در ملاقات ظریف و رییس جمهور فرانسه بوده است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/152143/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

جلد نشریه آمریکایی تایم با عنوان، تأثیرگذارترین افراد جهان؛ یولیا ناوالنایا

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه استعفا داد

درخواست حماس برای اعزام تیم‌های پزشکی قانونی جهت شناسایی اجساد گورهای دسته‌جمعی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

گشاده دستی دولت در تخصیص بودجه به رسانه‌های همسو

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

انگلیس درصدد راه‌اندازی گنبد آهنین

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

آقای ذوالنوری ممنون

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

سیگنال مثبت به بورس تهران

کاخ سفید: خواستار انجام‌ تحقیقات درخصوص گورهای دسته‌جمعی غزه هستیم

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

واقعیت آمریکا بدون روتوش؛ ادامه سرکوب اعتراضات دانشجویی

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

دردسر تیک‌تاک

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

طوفان نمک کوهنوردیه!

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی