اخبار محرمانه

آخرين مطالب

اسرائیل در حمله علیه حزب الله لبنان به دنبال چیست؟ تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
اسرائیل در حمله علیه حزب الله لبنان به دنبال چیست؟
k ٢.٩
٨
فرارو / متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در روزهای اخیر، اسرائیل با ادعای مقابله با نیروهای نزدیک به ایران، به طور همزمان به سه کشور سوریه، عراق و لبنان حمله کرد. حزب الله لبنان، که دو بار در جریان این حملات هدف قرار گرفت، قول داد به اسرائیل پاسخ دهد.
اوایل هفته جاری در حالی که رئیس جمهور فرانسه مشغول رایزنی با همتایان ایرانی و آمریکایی درباره دیدار سران ایران و آمریکا بود، ناگهان اسرائیل به مواضع گروه‌های همسو با ایران در عراق، لبنان و سوریه حمله کرد و تعدادی از اعضای این گروه‌ها را به شهادت رساند.
یکی از این حملات که ظاهرا به شدت شخص سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، را خشمگین کرد، در محله «ضاحیه جنوبی» بیروت اتفاق افتاد. اسرائیل در اقدامی بی‌پروا با دو پهپاد انتحاری به یک دفتر رسانه‌ای حزب الله در ضاحیه جنوبی حمله کرد. حمله‌ای که واکنش تند سید حسن نصرالله را در پی داشت. همزمان، دو تن از اعضای حزب الله در حمله دیگر اسرائیل به جنوب دمشق جان‌شان را از دست دادند. نصرالله، طی یک سخنرانی گفت واقعه ضاحیه جنوبی «بسیار بسیار خطرناک» و «اولین اقدام متجاوزانه از 14 آگوست 2006» به بعد است. دبیر کل حزب الله همچنین اسرائیل را به پاسخ دادن تهدید کرد و از شروع یک «مرحله جدید» در برابر اسرائیل سخن گفت.
پاسخ حزب الله چه خواهد بود؟
به نظر می‌رسد این بار بر خلاف گذشته، انتقام‌گیری حزب الله از اسرائیل قطعی است. سه شنبه گذشته، دو منبع نزدیک به حزب الله به خبرگزاری رویترز گفتند این حزب در پاسخ به حمله پهپادی به بیروت، در حال برنامه‌ریزی یک «حمله حساب‌شده» به اسرائیل است. با این حال نمی‌خواهد با اسرئیل وارد جنگ شود. یکی از این منابع اعلام کرد واکنش حزب الله طوری طراحی شده که به جنگ ختم نشود، چرا که حزب الله جنگ نمی‌خواهد. علاوه بر این، خود نصرالله خطاب به اسرائیل گفت: «امشب به ارتش اسرائیل در مرز می‌گویم، هوشیار باشید. منتظر ما بمانید. دو، سه یا چهار روز.»
اسرائیل مسئولیت حمله به بیروت را برعهده نگرفت. با این حال، تهدیدات نصرالله را جدی گرفت. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در واکنش به تهدیدات دبیر کل حزب الله گفت نصرالله باید «آرام باشد.»
با جدی شدن احتمال واکنش حزب الله، کشورهای غربی - فرانسه، بریتانیا و آمریکا - برای آرام کردن وضعیت دست به کار شدند. آمریکایی‌ها به لبنان گفتند حمله اسرائیل جزئی بوده و نباید آن را بزرگنمایی کرد. با این حال، به گفته روزنامه لبنانی الاخبار، نزدیک به حزب الله، مقامات لبنان به فرانسوی‌ها اطلاع داده‌اند که حزب الله «قطعا» به اسرائیل پاسخ خواهد داد.
هنوز معلوم نیست پاسخ حزب الله چگونه خواهد بود. اساسا چنین چیزی جزو اسرار نظامی است. با این حال، منابع مطلع به الاخبار گفته‌اند پاسخ حزب الله به گونه‌ای نخواهد بود که یک هدف زده شود یا اینکه یک سرباز اسرائیلی کشته شود. هدف اصلی حزب الله این است که طوری پاسخ دهد که اسرائیل دیگر به مواضع حزب الله در لبنان حمله نکند. نصرالله بر این مسئله تاکید کرده و گفته بود نمی‌خواهد سناریوی حملات اسرائیل به عراق در لبنان تکرار شود.
کارشکنی در فرآیند تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا
حمله پهپادی به دفتر رسانه‌ای آشکارا ماهیت تحریک آمیز داشت. طبق ادعای اسرائیل، اهدافی که در سوریه و عراق مورد حمله قرار گرفت، ماهیت تهدیدآمیز داشت. با این حال، هنوز معلوم نیست که چرا اسرائیل به یک دفتر رسانه‌ای در بیروت که هیچ تهدید فوری برای اسرائیل نداشت، حمله کرد.
از اوایل هفته جاری، به ابتکار ایمانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، تلاش‌هایی برای فراهم‌سازی مقدمات دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا انجام شد. ماکرون حتی از انجام این دیدار در هفته‌های آینده ابراز امیدواری کرد. محافل اطلاعاتی و سیاسی اسرائیل از این تحول ناگهانی در مناسبات تهران و واشنگتن نگران شدند. برخی ناظران معتقدند که تحرکات جدید اسرائیل با هدف کارشکنی در فرآیند تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا انجام شده است. در همین رابطه، نصرت الله تاجیک، کارشناس مسائل خاورمیانه و سفیر سابق ایران در اردن، به فرارو گفت: «چون نتانیاهو تمایل ترامپ برای مذاکره با ایران را دوست ندارد و علاقمند است تنش میان ایران و آمریکا بالا باشد، دست به این اقدامات می زند.»
اسرائیلی‌ها به دلایل گوناگون از احتمال حل شدن مشکلات ایران و آمریکا نگران هستند. اما دلیل عمده نگرانی‌شان این است که آنها بیم آن را دارند که ترامپ شتابزده با ایران توافقی امضا کند که نگرانی‌های امنیتی اسرائیل را نادیده بگیرد. اندکی پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، برای هرگونه توافق جامع و جدید با ایران، 12 شرط تعیین کرد که یکی از آنها عدم تهدید اسرائیل از سوی ایران است. اما ترامپ دوشنبه گذشته، زمانی که در مورد دیدار با روحانی صحبت می‌کرد، فقط سه شرط برای توافق با ایران مطرح کرد که هیچکدام مستقیما به اسرائیل مربوط نمی‌شوند. ترامپ گفت او می‌خواهد ایران تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک نداشته باشد و همچنین محدودیت‌های هسته‌ای طولانی‌تر باشد.
این روزها رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقامات ناشناس اسرائیلی اعلام می‌کنند که اسرائیل عمیقا از مواضع تازه ترامپ درباره ایران نگران است. یک وزیر اسرائیلی به کانال 13 تلویزیون اسرائیل گفت: «ما هیچ تمایلی به مذاکرات میان ایالات متحده و ایران نداریم.»
با توجه به این مواضع، اصلا بعید نیست که اسرائیل با هدف برجسته کردن تهدیدات گروه‌های نزدیک به ایران، دست به اقدامات تحریک‌آمیز علیه حزب الله زد تا هم دیدار احتمالی روحانی و ترامپ را تحت الشعاع قرار دهد و هم به دولت ترامپ بگوید که در گفتگوها با ایران باید مسئله نفوذ منطقه‌ای آن و گروه‌های نزدیک به ایران حل و فصل شود. به نظر می‌رسد که حزب الله این طرح را می‌فهمد. به همین دلیل تاکید کرده است که پاسخ به اسرائیل «حساب‌شده» خواهد بود و به جنگ منتهی نخواهد شد. با این حال، تنش‌های فعلی دو طرف - اسرائیل و حزب الله- دارد. باید منتظر ماند و دید طرف مقابل، یعنی اسرائیل، بعد از پاسخ حزب الله چه اقدامی می‌کند. آیا از این امر برای تشدید تنش‌ها و بی‌اثر کردن میانجیگری رئیس‌جمهور فرانسه میان روحانی و ترامپ استفاده خواهد کرد یا اینکه راه دیگری را برای انتقال نگرانی‌های خود از مصالحه احتمالی تهران و واشنگتن انتخاب خواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/153330/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

مرغ ارزان شد

حماس: مواضع بایدن متناقض است

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

تاریخ سازی جعلی

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

سیل برای دبی گران تمام شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

«کارخانه هیولاها» در ایران روی صحنه رفت

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!

بازیگر نقش سیروس قایقران در «پرویزخان» کیست؟

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی