اخبار محرمانه

آخرين مطالب

سقوط دو پهپاد اسرائیلی در نزدیکی مرکز اطلاع رسانی حزب‌الله لبنان مقاله

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه-مقاله حاضر در ایندپندنت منتشر شده ومحتوا و جهت گیری آن ارتباطی با  اخبار محرمانه  ندارد.

در پی سقوط دو پهپاد اسرائیلی بر فراز بیروت، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله ضمن هشدار به اسرائیل گفت که این تجاوز آشکار بی پاسخ نخواهد ماند و دولت لبنان مسئولیت دارد تا در برابر اقدام اسرائیل واکنش دیپلماتیک لازم را نشان دهد. در همین حال مقامهای نظامی و امنیتی لبنان سرگرم بررسی بقایای پهپادهای اسرائیلی سرنگون شده هستند، تا روند تحقیقات در مورد این حمله را تکمیل کنند. دولت لبنان قصد دارد شکایت‌نامه‌ای نسبت به نقض قطعنامه 1701 سازمان ملل توسط اسرائیل به شورای امنیت تحویل دهد و قرار است خانم امل مدللی، نماینده ویژه‌ لبنان در سازمان ملل این شکایت‌نامه را به گونه‌ای رسمی به شورای امنیت بسپارد.

با توجه به موضع‌گیری‌های تند حسن نصر‌الله و هشدار او به پاسخ نظامی به تجاوز اسرائیل، به نظر می‌رسد دولت لبنان سعی می‌کند برای مقابله با این حمله از خویشتن‌داری و شیوه‌های دیپلماتیک استفاده کند و هیچ اشاره‌ای به واکنش نظامی نکند. اما حزب‌الله در صدد آمادگی برای حمله متقابل علیه اسرائیل است، طوری‌که حسن نصرالله در سخنان اخیر خود خاطر نشان کرد که این بار پاسخ نظامی به اسرائیل منحصر به مزارع شبعا نخواهد بود بلکه در قلمرو لبنان صورت خواهد گرفت.

پرسشی که در این میان مطرح می‌شود این است که چرا پاسخ نظامی در لبنان داده می‌شود و نه از لبنان؟

به باور خلیل حلو، سرتیپ بازنشسته لبنانی، حسن نصرالله از روی عمد به این مساله اشاره کرده است که پاسخ به حمله‌ اسرائیل در مزارع شبعا نخواهد بود، زیرا مزارع شعبا شامل قطعنامه 1701 نیست و این منطقه از نظر شورای امنیت سازمان ملل متحد متعلق به خاک سوریه است. حزب‌الله پیش از این در واکنش به ترور جهاد مغنیه عملیاتی را علیه اسرائیل در مزارع شبعا انجام داده بود اما در آن زمان اسرائیل دست به اقدام متقابل علیه حزب‌الله نزد.

خلیل افزود:«عدم تعیین مواضع تهدید و ایجاد ابهام در اهداف نظامی مساله‌ای است که حسن نصرالله عمدا به آن پرداخته است زیرا مکان و زمان پاسخ نظامی علیه اسرائیل را ایران معین خواهد کرد و نه لبنان».

او گفت: «سخن حسن نصرالله می‌تواند دو تفسیر داشته باشد، نخست این‌که در صورت تهاجم اسرائیل به لبنان پاسخ نظامی به اسرائیل به منظور دفاع از کشور است و هیچ ربطی با قطعنامه 1701 ندارد. دوم این‌که پاسخ نظامی به اسرائیل می‌تواند در واکنش به نقض قطعنامه 1701 از سوی دولت اسرائیل باشد و این پاسخ از قلمرو لبنان و با جنگ افزارهای لبنانی داده خواهد شد».

البته پاسخ نظامی به اسرائیل در هر دو مورد حاکمیت دولت لبنان را زیر سوال می‌برد زیرا تصمیم جنگ و صلح، مسئولیت ملی بزرگی است که طبق تمام قوانین و معیارهای بین‌المللی بایستی تنها در اختیار دولت باشد اما متاسفانه در لبنان، حزب‌الله فراتر از دولت مرکزی عمل می‌کند و تصمیم جنگ و صلح در دست رهبران حزب‌الله قرار دارد.

نقض آشکار قطعنامه 1701

از سوی دیگرسرتیپ حلو عقیده دارد که باید تجاوز اخیر اسرائیل بی‌پاسخ نماند. به‌ویژه این‌که اقدام اسرائیل نقض آشکار قطعنامه 1701 است. اما واکنش به این حمله بایستی به شیوه‌ای دیپلماتیک و طبق شرایط باشد تا لبنان را دچار بحران مشابه به جنگ ژوئیه 2006 نکند. قدرت نظامی لبنان و یا حزب‌الله قابل مقایسه با قدرت نظامی اسرائیل نیست و پیروزی با شعار به دست نمی‌آید بلکه باید حقیقت اوضاع را پذیرفت. باید دولت لبنان با توجه به توانایی‌های نظامی و نفوذ سیاسی خود وارد اقدام شود و چنان واکنشی نشان دهد تا کم‌ترین آسیب را در پی داشته باشد، زیرا وضعیت سیاسی و نظامی امروز لبنان قابل مقایسه با سال 2006 نیست.

میانجی‌گری آمریکا

منابع دیپلماتیک به ایندیپندنت عربی گفتند که دیوید ساتر فیلد، در سفر اخیرش به بیروت و پیش از آغاز کار در سفارت ایالات متحده در ترکیه اسناد و نقشه‌هایی که نشان دهنده مواضع موشک‌های حزب‌الله در لبنان بود را به مقامات لبنانی ارائه کرده است. ساتر فیلد با دادن این نقشه‌ها که از سوی دولت اسرائیل تهیه شده بود و هفت موضع موشکی حزب‌الله را در قلمرو لبنان نشان می‌داد، خواست تا دولت لبنان اقدام به از بین بردن این سکوهای موشکی کند و البته ایالات متحده در قبال این اقدام می‌تواند در تعیین مرزهای دریایی لبنان با اسرائیل نقش مثبتی بازی کند.

بر اساس برخی اطلاعات، پی‌گیری بستن یکی از هفت موضع موشکی یاد شده به دوش جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان گذاشته شده بود و هنگامی که وی این مساله را با حسن نصرالله مطرح کرد، دبیرکل حزب‌الله مخالفت شدید خود را با این طرح نشان داد.

سعد حریری، نخست وزیر لبنان در سفر اخیرش به واشنگتن ضمن تجدید تعهد به قطعنامه 1701، بار دیگر خواهان انتقال به مرحله‌‌ آتش‌بس میان دو طرف شد. دولت لبنان تلاش دارد تا پیش از سفر بعدی ساتر فیلد به بیروت که قرار است به منظور میانجی‌گیری برای تعیین مرزهای دریایی میان لبنان اسرائیل در اوایل ماه سپتامبر صورت گیرد، اقدامات لازم را انجام دهد.

در واقع، آنچه در بخش جنوبی شهر بیروت واقع شد ممکن است مذاکرات را با بن‌بست رو‌به‌رو کند و مانع اجرای پروژه‌های اکتشاف نفت شود. اما در عین حال احتمال می‌رود، تحول اخیر، به نفع گفت‌وگوهای لبنان و اسرائیل بیانجامد.

با آن‌که وقوع جنگ فراگیر و همه جانبه در حال حاضر متحمل به نظر نمی‌رسد اما سقوط پهپادهای اسرائیلی در حومه جنوبی شهر بیروت و در نزدیکی مرکز اطلاع رسانی حزب‌الله، حادثه‌ای تصادفی نیست. اقدام اخیر اسرائیل ممکن است حملات بعدی را در پی داشته باشد و منجر به درگیری بزرگی شود که بسیاری از وقوع آن ابراز نگرانی می‌کنند.


لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/154076/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی