اخبار محرمانه

آخرين مطالب

دنیای مردم را درست نکنیم به دین لطمه زده‌ایم خواندنی ها

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -

اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سوم شهریورماه سال گذشته بود که حدود 2 سال بعد از درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، خانه‌موزه او در محل زندگی‌اش با حضور سیدحسن خمینی، یادگار امام راحل و اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری ایران افتتاح شد. پنجشنبه شب گذشته به‌ مناسبت سالگرد افتتاح نخستین خانه‌موزه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و همچنین گرامیداشت شهدای هشتم شهریورماه مراسمی با حضور جمعی از چهره‌های سیاسی و فرهنگی ایران در حسینیه جماران و به میزبانی سیدحسن خمینی برگزار شد. محمود واعظی و علی‌اکبر صالحی، رییس‌دفتر رییس‌جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی از جمله مسوولان دولتی حاضر در این مراسم بودند. علی مطهری، یادگار شهید مرتضی مطهری و محمدرضا بهشتی، یادگار شهید بهشتی نیز در کنار چهره‌هایی چون آیت‌الله محمد موسوی‌بجنوردی، مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و غلامحسین کرباسچی به ‌علاوه بیت آیت‌الله هاشمی از دیگر چهره‌های سرشناس حاضر در این مراسم بودند.
لزوم تحمل تخریب‌ها
محسن هاشمی‌رفسنجانی، رییس شورای اسلامی شهر تهران به عنوان نخستین سخنران این مراسم پشت تریبون رفت و با اشاره به شیوه حکومت‌داری در روزهای نخست انقلاب اسلامی اظهار کرد: «شهیدان مطهری، بهشتی، رجایی، باهنر و همچنین هاشمی‌رفسنجانی در روزهای اول پیروزی انقلاب و سال‌های بعد از آن، شیوه‌ای خاص برای اداره کشور داشتند. شیوه‌ای که ما امروز بیش از هر زمان دیگر به آن نیازمندیم.» او همچنین در ادامه اظهارات خود به تشریح ویژگی‌های مشترک شهیدان مطهری، رجایی، باهنر و هاشمی‌رفسنجانی پرداخت و گفت: «خصوصیت مشترک این عزیزان تحمل تخریب‌هایی بود که علیه آنان از سوی جناح‌های مختلف صورت می‌گرفت. همه این افراد مقابل تمام تخریب‌ها ایستادند و به انقلاب خدمت کردند اما یک تفاوت در این زمینه وجود دارد آن هم اینکه در میان این افراد هاشمی‌رفسنجانی تنها کسی است که در طول سه دهه انقلاب از عمر انقلاب اسلامی به‌طور مداوم مورد تخریب قرار گرفت.» رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم توجه تمام مسوولان به سیره بزرگان انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: «در دهه چهارم انقلاب امیدواریم مسوولان به سیره این بزرگان برگردند و خود را بیش از پیش فدای انقلاب کنند.»
پرهیز از دروغگویی به حاکمان
پس از اظهارات یادگار آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که برخی او را شبیه‌ترین فرد به رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌دانند، ولی فاطمه هاشمی‌رفسنجانی با این مهم مخالف است، نوبت به علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی رسید. پیش از آغاز اظهارات او مجری برنامه از پدرش به عنوان «آیت‌الله دکتر مرتضی مطهری» نام برد و از علی مطهری خواست تا پشت تریبون حاضر شود. نماینده مردم تهران نیز چنین کرد و در اظهاراتی با اشاره به روحیه رییس اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام و توجه همیشگی او به مصلحت عمومی جامعه و انقلاب اسلامی اظهار کرد: «هاشمی‌رفسنجانی مصلحت را همیشه بر منافع شخصی ترجیح می‌داد حتی اگر باعث تخریب خودش می‌شد. دقیقا همان کاری که در جریان پذیرش قطعنامه 598 انجام داد و نزد امام رفت و گفت که حاضر است مسوولیت این اقدام را بپذیرد و انتقادها را به جان بخرد.» او ادامه داد: «این روحیه که هاشمی‌رفسنجانی از آن برخوردار بود، روحیه بسیار مهمی است. این روحیه که کسی با رهبران جامعه اسلامی با صداقت رفتار کند و اگر در جایی احساس کرد که باید موضوعی را مطرح کند، آن را به زبان آورد و به‌طور کلی از دروغگویی به حاکمان جامعه اسلامی خودداری کند، روحیه بسیار ارزشمندی است که هاشمی‌رفسنجانی به خوبی از این روحیه برخوردار بود.»
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهارات خود درباره توجه هاشمی‌رفسنجانی به ایران و پیشرفت همه‌جانبه مردم بیان کرد: «یکی دیگر از نکات مثبت تفکر هاشمی‌رفسنجانی این بود که او همواره خواستار ایرانی پیشرفته بود و همیشه تاکید داشت که باید کاری کنیم تا مردم ایران دیگر حسرت کشورهایی مثل ترکیه، امارات و کشورهایی از این دست را نخورند و به پیشرفتی قابل توجه در زندگی خود دست پیدا کنند.» مطهری اظهاراتش را پایان داد و مجری برنامه دوباره از لطف «دکتر» در توصیف شهید مطهری استفاده کرد و در این هنگام مطهری در میان اظهارات محمدرضا بهشتی پشت تریبون رفت و گفت: «چند باری این واژه (دکتر) را تکرار کردند ولی آیت‌الله مطهری دکتر نبود و همان‌طور که می‌دانید تحصیلات دانشگاهی نداشت اما چون چندباری تکرار کردند، لازم دانستم این موضوع را مطرح کنم.» پس از اظهارات مطهری، محمدرضا بهشتی و محمدرضا باهنر به‌ صورت جداگانه به اظهارنظر پرداخته و لزوم توجه به روزهای گذشته را مورد تاکید قرار دادند. بعد از پایان اظهارات آنها نیز نوبت به سیدحسن خمینی رسید تا در حسینیه جماران و درست در زیر محلی که پدربزرگش به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی اصولا به گفت‌وگو با حاضران می‌پرداخت، نکاتی را درباره هاشمی‌رفسنجانی مطرح کند.
فقه حداقلی و اخلاق حداکثری
سیدحسن خمینی به عنوان آخرین سخنران این مراسم رسید تا در مقابل دیدگان آیت‌الله موسوی‌بجنوردی، پدر همسر خود و یکی از اساتید به اظهارنظر بپردازد. او با اشاره به رابطه بین اخلاق و جامعه بیان کرد: «در رابطه اخلاق و فقه یا همان اخلاق و قانون سخن بسیار گفته شده ولی در این میان آنچه همواره باید به آن توجه داشت، این است که فقه همان قانون است و موردی است حداقلی، ولی اخلاق موردی است حداکثری و دایره گسترده‌تری را شامل می‌شود.» او ادامه داد: «ممکن است کسی به ظاهر پایبند به قانون باشد ولی اخلاق‌مدار نباشد. کارها ممکن است در دامنه فقه و قانون باشد ولی اخلاقی نباشد. در حقیقت فقه محدوده عمل را مشخص می‌کند ولی دایره‌های دیگری مثل آداب اجتماعی وجود دارد که در فقه نمی‌گنجد، بلکه در دایره وسیع‌تری به نام اخلاق جای می‌گیرد.»
تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با بیان اینکه «بسنده کردن رفتار مومنانه به کردار و اعمال قانونی تنزل دادن سطح جامعه است»، گفت: «انسان باید خود را دایما در یک سنجه و ترازوی اخلاقی وزن کند. در این بین باید توجه داشت که بر اساس اظهارات بسیاری از بزرگان، اخلاق در جامعه به دو مورد بر می‌گردد که یکی از آنها قانون طلایی است. این قانون طلایی دستاورد همیشگی بشر است و آن چیزی نیست جز اینکه آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران بپسند و آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم مپسند. این قاعده یعنی وقتی می‌خواهیم کاری را بکنیم خود را جای طرف مقابل بگذاریم که البته کار بسیار سخت و دشواری است.» سیدحسین خمینی با طرح این سوال که «برای اخلاقی شدن جامعه چه باید بکنیم؟» گفت: «باید سعی کنیم هنجارهای اخلاقی در جامعه تبدیل به ارزش تبدیل شود. اگر جامعه چیزی را ارزش بداند شما احتیاج به مراقبت از آن ندارید، اما اگر جامعه چیزی را ناهنجاری نداند مبارزه با آن بسیار سخت است و در واقع، جامعه رو به مبارزه منفی می‌آورد.»
افتخار به گذشته، انتقاد به حال و امید به آینده
آنچه در میان اظهارات سیدحسن خمینی جلب‌ توجه می‌کرد، زبان بدن آیت‌الله موسوی‌بجنوردی بود. او مثال استادی که از گفته‌های شاگردش لذت می‌برد، با لبخندی بر لب رضایت خود از گفته‌های یادگار امام را نشان می‌داد. سیدحسن خمینی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه «دومین مساله این است که باید ریشه فقر را از جامعه کند»، گفت: «کسی که گام در جهت فقرزدایی برمی‌دارد، گام بلندی در مسیر جامعه اخلاق‌مدار برداشته است.» سیدحسن خمینی با تاکید بر اینکه باید فقر ناخواسته را از جامعه ریشه‌کن کرد، خاطرنشان کرد: «اگر دنبال جامعه اخلاقی هستیم، باید سراغ زدودن فقر برویم. آقای هاشمی نیز دایما تاکید داشت که راه‌حل مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی ایجاد کار و شغل برای مردم است.» او با تاکید بر حاکم کردن نظام ارزشی در کشور خاطرنشان کرد: «اگر می‌بینیم که در اول انقلاب همه ناخودآگاه با حجاب می‌شوند، دلیلش تغییر نظام ارزشی است. دینداران وقتی تصدی دنیای مردم را برعهده می‌گیرند، اگر نتوانند دنیای مردم را اداره کنند به دین لطمه زده‌اند.» تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در خاتمه با تاکید بر لزوم توجه به روزهای گذشته نظام جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: «ما حتما به گذشته خود افتخار می‌کنیم، حتما هم نسبت به وضع موجود انتقاد داریم اما به آینده امیدواریم. البته دیکته نوشته حتما غلط دارد؛ آن هم در عرصه مسائل اجتماعی ولی باید عزم و همتی که گذشتگان ما داشته‌اند، قدر بدانیم و آن را برای آیندگان هم بیان کنیم.»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/156529/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی