اخبار محرمانه

آخرين مطالب

زنده شدن موازنه وحشت علیه اسرائیل تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
زنده شدن موازنه وحشت علیه اسرائیل
k ٣.٢
٠
ایسنا / متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
تجاوز هوایی اسرائیل از طریق پهپادهای نظامی به منطقه جنوبی بیروت (الضاحیه) یا پایگاه اصلی مقاومت اسلامی لبنان از مصدایق بارز "عَسَیٰ أَن تَکْرَهُوا شَیْئًا وَ هُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ" است.
علی منتظری | پس از این حمله که در روز یکشنبه مورخ سوم شهریورماه جاری به وقوع پیوست، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و رهبر مقاومت اسلامی در پاسخ به اسرائیل اعلام کرد که رژیم صهیونیستی منتظر پاسخ قاطع این عملیات بماند. یک روز پیش از آن (دوم شهریورماه) اسرائیل به یکی از ساختمان‌های محل اقامت نیروهای حزب‌الله در عقربا در جنوب دمشق در منطقه زینبیه حمله کرد که در نتیجه آن دو تن از نیروهای حزب‌الله (حسن زبیب و یاسر ضاهر ) به شهادت رسیده و تعدادی زخمی شدند:
1- حزب‌الله استراتژی پاسخ به حمله هوایی به ضاحیه جنوبی بیروت را مبتنی بر حفظ توازن رویارویی نظامی با ارتش اشغالگر اسرائیل اعلام کرده است. همین اصل باعث شده است تا پاسخ حزب‌الله امری مقبول از سوی همه جریانات سیاسی لبنان تلقی شود.
2- حزب‌الله تعیین نکرد در کجا و کی به این حمله پاسخ می‌دهد، از نگاه حزب‌الله پاسخ به این حمله هم ممکن است در آسمان لبنان و هم آسمان و زمین فلسطین اشغالی صورت گیرد. این تهدید مبهم باعث شد تا اسرائیل دچار سردرگمی در چگونگی برخورد با تهدید سید حسن نصرالله شود.
3- حزب‌الله لبنان در حقیقت با تکیه بر حفظ موازنه رعب و وحشت،سیاستی دفاعی را اتخاذ کرده است و منجر شده تا ارتش اسرائیل دچار انفعال شدید شود.
حزب‌الله به نخستین تهدید خود عمل نمود و در پاسخ به حمله هوایی اسرائیل به عقربا در حومه جنوبی دمشق با نام عملیات شهیدین حسن زبیب و یاسر ضاهر، روز گذشته ساعت شانزده و 15 دقیقه به وقت لبنان با یک فروند موشک ضد زره به یکی از خودروهای زرهی حمل نفرات ارتش اسرائیل حمله نمود و براساس منابع خبری حزب‌الله، یک تن از نیروهای ارتش اسرائیل کشته و چند تن دیگر زخمی شدند.
این پاسخ حزب‌الله لبنان در حقیقت نخستین واکنش نیروهای مقاومت اسلامی پس از تهدیدات دبیرکل حزب‌الله سید حسن نصرالله به شمار می رود. براساس اعلام حزب‌الله اسرائیل باید منتظر واکنش به حمله با پهپادها در ضاحیه جنوبی بیروت باقی بماند.
حمله هوشمندانه مقاومت اسلامی فقط نیروهای نظامی اسرائیل را هدف قرار داد و هیچ مکان مدنی را هدف قرار نداد و این نشان می‌دهد که حمله حزب‌الله کاملا حساب شده صورت گرفته است و عملا توپ را به میدان نظامی اسرائیل فرستاده است. حزب‌الله با این عملیات نشان داد که دیگر حمله به خطوط قرمز را تحمل نخواهد کرد و در مقابل شهادت نیروهایش به دست اسرائیل از داخل لبنان به سرعت اقدام به پاسخگویی و عملیت مقابله به مثل دست خواهد زد و به این شکل هزینه سنگینی را بر رژیم اشغالگر قدس تحمیل کرده است. این حمله حزب‌الله نشان داد:
1- مقاومت اسلامی لبنان به سرعت فرامین و عملیات مقابله به مثل را که سید حسن نصرالله وعده داده بود، عملی کرده است.
2- حزب‌الله لبنان هرگز اجازه تغییر موازنه رویارویی مسلحانه با اسرائیل را که پس از جنگ سی و سه روزه ایجاد شده است را نمی‌دهد.
3- رژیم اشغالگر قدس با این عملیات دو راه بیشتر پیش روی نداشت که بهترین آن هم برایش تلخ بود. یکی آن که وارد جنگی بزرگ با حزب‌الله شود که مجوز سیاسی برای آن از سوی آمریکا نداشت زیرا آمریکا به خوبی می‌داند ورود به جنگ با حزب‌الله به معنای به هم ریختن معادلات و موازنه‌ها در کل خاورمیانه است. دیگری سکوت و پاسخی روتینی به حمله حزب‌الله و پایان پاسخ به عملیات حزب‌الله بود که این نیز بر تلخی انتخاباتی بنیامین نتانیاهو در آستانه انتخابات پارلمانی اسرائیل می‌افزود.
4- نتنیاهو راه تلخ دوم را برگزید و با شلیک 40 فروند خمپاره و بمب‌های فسفری فقط تلاش کرد تا دود و آتش در اطراف مارون الرأس در جنوب لبنان به راه بیاندازد تا از آب گل آلود در انتخابات پارلمانی پیش رو ماهی بگیرد، بی آن که حتی یک منطقه شهری را هدف بگیرد.
5- ارتش اسرائیل که با آغاز عملیات حزب‌الله همه شهرک نشین‌های شمال فلسطین اشغالی را به سوی مناطق امن گسیل کرده بود ساعاتی کوتاه پس از بمب ریزی در اطراف مارون الراس دوباره شرایط عادی اعلام کرد و نشان داد اسرائیل در مقابل عملیات مقاومت اسلامی لبنان به ناچار کوتاه آمده است و جرات توسعه دایره جنگ را ندارد.
اکنون اولین مرحله پاسخ مقاومت اسلامی لبنان به پایان رسیده است و پاسخ دوم حزب‌الله همچنان در راه است. به دنبال تهدیدات دبیرکل حزب‌الله لبنان، آثار انفعال شدید در سوی رژیم اشغالگر قدس به شدت علنی گشته است:
1- به دنبال تهدیدات سید حسن نصرالله نیروهای ارتش اسرائیل از نوار امنیتی بین لبنان و فلسطین اشغالی حدود 5 کیلومتر عقب نشینی کرده تا از حمله احتمالی حزب‌الله در امان بمانند.
2- دولت صهیونیستی اقدام به تخلیه شهرک‌های یهودی نشین در نزدیکی مرزهای لبنان کرده است.
3- ارتش اسرائیل در مرزهای نزدیک به لبنان، منطقه اشغالی بلندی‌های جولان به حالت آماده باش در آمده است.
4- هم زمان با اقدامات انفعالی اسرائیل، آمریکا به همراه برخی دیگر از کشورهای اروپایی (به خصوص کشورهایی که عضو نیروهای پاسدار صلح "یونیفل" در جنوب لبنان هستند) با دولت لبنان ارتباط برقرار کرده‌اند تا جلوی هرگونه عملیات انتقامی جدید نیروهای حزب‌الله علیه اسرائیل را بگیرند تا مبادا این اقدام منجر به جنگی تمام عیار در منطقه شود.
حالا پس از گذشت چند روز از تجاوز هوایی ارتش اسرائیل به منطقه جنوبی بیروت، روشن شده است که اسرائیل دچار اشتباه محاسباتی شده است و در آستانه ورود به گودالی است که با دست خود کنده است:
1- بنیامین نتانیاهو در آستانه انتخابات پارلمانی تصور می‌کرد که از حمله به ضاحیه جنوبی بیروت می‌تواند برگ برنده سیاسی بزرگی را به دست آورد اما سید حسن نصرالله از این تجاور نظامی، فرصت جدیدی علیه اسرائیل و شخص نتانیاهو ایجاد کرد و موازنه‌ها را مقلوبه کرد.
2- حالا دیگر هیچ هواپیما و هیچ پهپاد اسرائیلی در آسمان لبنان امنیت ندارند و همه آنها از زمان اعلام سیاست دفاعی حزب‌الله به عنوان اهداف قطعی حزب‌الله به شمار می روند.
3- اسرائیل به جز آمریکا هیچ حامی سیاسی برای این عملیات ندارد و اتحادیه اروپا به شکل خاص به شدت با این اقدام به مخالفت برخاسته‌اند و اکنون همه این کشورها در سایه پاسخ اول مقاومت اسلامی در کنار آمریکا به دنبال جمع و جور کردن این رویداد مهم هستند و تلاش ابتدایی آنها این است که دولت لبنان حزب‌الله را متقاعد کند که از هرگونه واکنشی جدید خودداری کند.
4- تحولات داخلی اسرائیل نیز نشان می‌دهد که تلاش نتانیاهو برای کسب برگ برنده سیاسی – انتخاباتی نتیجه معکوس داده است.
اما آن چه در این باره مهم است زنده شدن اصل حفظ معادله رعب و وحشت علیه اسرائیل است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی شاید تصور می‌کرد که حمله با پهپادها به حومه جنوبی بیروت "پایگاه مقاومت اسلامی لبنان" همچون حمله به سوریه است که بدون پاسخ می‌ماند. حالا یکجا این فرصت برای حزب‌الله لبنان ایجاد شده است تا به همه حملات اسرائیل به سوریه و لبنان در یک زمان و مکان نامشخص دوباره پاسخ دهد.
اما ارکان ایجاد موازنه رعب و وحشت علیه اسرائیل چیست؟
1- شبه نظامیانی که در طول 7 سال اخیر در تحولات سوریه، عراق و لبنان به صورت رو در رو با داعش و دیگر مجموعه‌های تروریستی جنگیده‌اند و موجبات شکست داعش و طرح‌های تجزیه طلبانه آمریکا را در خاورمیانه فراهم کردند، این بار با تمام قدرت و با همه امکانات آماده ورود به جنگ مستقیم با اسرائیل هستند و این یک کابوس بزرگ برای اسرائیل است.
2- در سایه جنگ احتمالی حزب‌الله با ارتش اسرائیل بیش از دوازده هزار نفر از نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل "یونیفل" (که عناصر اصلی آن از اروپا می‌باشند) که در چهارچوب قطعنامه 1701 پس از جنگ سی و سه روزه در جنوب لبنان مستقر شده‌اند مجبور به ترک لبنان می‌شوند و آنگاه جنوب لبنان میدان تاخت و تاز شبه نظامیانی می‌شود که بیش از هفت سال نبرد با نیروهای تروریستی در سوریه از آنها نیروهایی زبده و حرفه‌ای ساخته است که به راحتی می‌توانند ارتش اسرائیل را در شمال فلسطین اشغالی تهدید به عقب نشینی کنند و آنگاه جنگ در شمال فلسطین اشغالی روزانه سایه می‌اندازد.
3- حالا که ساخت انواع و اقسام موشکهای کوتاه و میانبرد به مثابه کارهای پیش افتاده در خاورمیانه تبدیل شده است (با تکیه بر نمونه‌های نوار غزه و یمن) روزانه صدها موشک به سوی اسرائیل شلیک می‌شود و اسرائیلی‌ها مجبور می‌شوند تا ماه‌ها در پناهگاه‌ها زندگی کنند. این یعنی آن که در جنگ احتمالی آینده حزب‌الله و رژیم اشغالگر قدس، همه سرزمین‌های اشغالی اهداف نظامی و قابل دسترس تلقی می‌شوند.
4- برای اولین بار در طول تاریخ مقاومت اسلامی منطقه خاورمیانه، حماس اعلام کرده است که هرگونه حمله یا جنگ اسرائیل علیه حزب‌الله با واکنش مستقیم از سوی آنها علیه ارتش رژیم اشغالگر قدس روبرو خواهد شد. این یعنی این که تمام نیروهای هم پیمان حزب‌الله وارد جنگی تمام عیار علیه اسرائیل می‌شوند.
5- وقوع جنگ فرضی علیه حزب‌الله همه معادلات نظامی و امنیتی منطقه را دگرگون می کند و برای اولین بار اسرائیل باید با دشمنی روبرو شود که امکان دسترسی به مناطق هوایی، آبی و زمینی را دارد و حتی می‌تواند شهرهای شمالی فلسطین اشغالی را در معرض تهدید تهاجم زمینی قرار دهد.
6- این در حالی است که وقوع چنین جنگی بی هیچ شک و تردیدی موازنه‌های سیاسی،امنیتی و نظامی سوریه و حتی خاورمیانه را دگرگون خواهد کرد و در حداقل پیش فرض‌های موجود، سوریه نیز به عنوان آوردگاهی علیه اسرائیل تبدیل می‌شود.
حالا روشن است که تهدیدات دفاعی حزب‌الله علیه حمله هوایی اخیر اسرائیل به ضاحیه جنوبی و احیای موازنه رعب علیه اسرائیل از اصول نظامی استراتژیک برخوردار است و همچنان که سید حسن نصرالله گفته است همه اقدامات دفاعی آینده با قبل از حمله دو پهپاد اسرائیلی به ضاحیه جنوبی بیروت کاملا متفاوت خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/157011/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اختلافی که پس از سال ها فیتیله اش روشن شد!

برخورد خشن با دانشجویان آمریکایی معترض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

حمله پهپادی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در شمال رفح

چهره ها/ واکنش همسر مهدی قایدی به شایعات

ایران دفعه بعد، 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

پوستر جدید فیلم سینمایی سال گربه منتش شد

واکنش سردار فدوی درخصوص احتمال ورود سپاه به صنعت خودروسازی: هرجا معظم له صلاح بدانند، ورود پیدا می‌کنیم

بازجویی هایی که به مرگ رئیس دانشگاه تهران ختم شد

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

تاکید روسیه و چین برآتش‌بس کامل و ارسال فوری کمک‌های انسانی به غزه

سرگشتگی و یاس یک فضانورد

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد موفقیت‌آمیز بود؛ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان در آمریکا

روسیه: توافقنامه‌های امنیتی با ایران و 3 کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌ شوند

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

«اسماعیل» دوست نداره من کار کنم

شش سریال پربیننده صداوسیما که درس عبرت مردم شدند

اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده‌اند؟

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

لوکاشنکو: اوکراین میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است

کاخ سفید: به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

ارتش یمن: سه عملیات موفق بر ضد کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی انجام دادیم

گرگ های زیادی اطراف همسرتون هستند

استوری جذاب الناز حبیبی با تم مشکی

عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

گزارش رئیسی از سفر به پاکستان و سریلانکا: برگزاری این سفر در این مقطع، پیام مهمی داشت

استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش رژیم صهیونیستی

رئیس‌جمهور وارد تهران شد

دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند

واکنش مداخله‌جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای توماج صالحی

رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی

استعفای ناگهانی فرمانده یگان ویژه «اشباح» از ارتش رژیم صهیونیستی

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه

آخرین وضعیت شکایت صداوسیما از مهران مدیری و پخش دورهمی؛ در انتظار تعیین تکلیف شبکه نسیم

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی