اخبار محرمانه

آخرين مطالب

پاسخ‌های قاطع ایران «آقای جنگ‌طلب» را از کار انداخت/ آیا دستاور «مقاومت فعال» باز هم خرج «خیال مذاکره» خواهد شد؟/ رسانه‌های آمریکایی: ممکن است روحانی و ترامپ «اتفاقی» دیدار کنند! اخبار محرمانه از منابع دیگر

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - آیا اقدام ترامپ در عزل مهره سوخته و اهرم فشار از کار افتاده ای مثل جان بولتون دولت روحانی و وزارت خارجه را وسوسه خواهد کرد مذاکرات با ترامپ دیوانه! را کلید بزنند؟! اتفاقی نظیر ماجرای تماس اوباما با روحانی که رئیس جمهور آن را گامی موثر در زمینه سازی برجام می داند این بار قرار است با ملاقات اتفاقی ترامپ و روحانی در اجلاس آتی سازمان ملل تکرار شود؟
گروه سیاسی-رجانیوز: استعفا یا اخراج جان بولتونِ محافظه کار و سومین مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، در سرگیجه ای که این روزها بر سیاست خارجی دولت ترامپ حکفرما است هرچه که هست در محافل و رسانه های بین المللی در ارتباط با چالش دونالد ترامپ با مخمصه ای که در مورد ایران گرفتارش شده تفسیر می شود. این مسئله شامل اختلاف نظر بی بازگشت آنها در خصوص مواجهه با ایران در مقطع فعلی می شود که رسانه های آمریکایی از احتمال توافق دو کشور و حتی گمانه زنی دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس پیش روی مجمع عمومی سازمان ملل گزارش داده اند.
اگرچه مخالفت بولتون با سیاست صلح با طالبان در افغانستان و اتهام وی مبنی بر درز اخبار محرمانه کلخ سفید به رسانه ها عامل عزل وی از سمتش عنوان می شود، اما طی روزهای اخیر و دراخبار تکمیلی تر، گزاره ارتباط عزل بولتون به ماجرای ایران به عنوان چراغ سبز ترامپ برای مذاکره صحت محکم تری پیدا کرده است. اما چه وقایعی منجر به جدایی ترامپ و بولتون از یکدیگر شد و نقش ایران در این میان و ارتباطش با این موضوع چیست؟

به گزارش رجانیوز ، دونالد ترامپ سه شنبه شب پس از چندماه رابطه سرد و کسل کننده ای که با جان بولتون داشت به روش معمول در حساب توییترش که فعال ترین بخش دولت آمریکا است! اعلام کرد وی را از سمت خود اخراج کرده، در توییت رئیس جمهور آمریکا آمده: «من دیشب به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر به خدمات وی در کاخ سفید نیازی نیست. من با بسیاری از پیشنهادات وی مخالفت کرده‌ام ، مانند خیلی‌ها در دولت و به همین دلیل از او خواستم استعفا بدهد.» ترامپ همچنین روز پنجشنبه در تکمیل سخنان خود گفت: بولتون اشتباهات زیادی مرتکب شده بود و با افراد مهمی در دولت همراهی نداشته است. در ادامه هم متن استعفای کوتاه بولتون اینگونه خبر از پایان برنامه های ناکام مانده اش در دولت ترامپ داد: "بدینوسیله استعفای خود را از مشاورت امنیت ملی رئیس جمهور اعلام می کنم. ممنون از اینکه فرصت خدمت به کشورم را به من اعطا کردید.
ترامپ؛ خسته از ماجراجویی های جان! سرگیجه از مقاومت ایران
با وجود اختلافات دونالد ترامپ و جان بولتون درباره مسائلی نظیر کودتای ناموفق در ونزوئلا و سرنگونی رئیس جمهور این کشورنیکولاس مادورو که یک شکست بزرگ برای سیاست خارجی دولت آمریکا محسوب می شود، روند فروپاشی تاثیرگذاری و کاهش نقش جان بولتون در دولت ترامپ از ناکامی های پیاپی مقابل راهبرد مقاومت ایران شدت بیشتری به خود گرفت، تا جایی که وزیر موقت دفاع آمریکا، پاتریک شاناهان که از افراد نزدیک به بولتون بود در پی رسوایی مدارک ساختگی ناشیانه مبنی بر حمله ایران به دو نفتکش در دریای عمان استعفا داد و مجبور شد نیامده برود؛ همچنین ادعای دروغ ساقط کردن پهپاد ایران توسط آمریکا به فاصله اندکی پس از رسوایی قبلی و قبل از اینها هم، هدف قرار گرفتن و سرنگونی پهپاد فوق پیشرفته و جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا در حریم هوایی ایران شمارش معکوس جدایی سیبیلوی جنگ طلب از کاخ سفید ترامپ را آغاز کرد، گرچه در این مرحله بولتون سعی داشت ترامپ را به سمت درگیری هرچند محدود با ایران سوق دهد و با اینکه آمریکا چند دقیقه بیشتر با برخورد نظامی با ایران فاصله نداشت ( به ادعای رسانه های آمریکا) با امتناع ترامپ از اقدام سخت، بازهم توفیقی به دست نیاورد، پس از این اتفاق بود که ترامپ با گفتن اینکه بولتون می خواهد با تمام دنیا بجنگد اما من جنگ نمی خواهم، شکاف ها با مشاور امنیت ملی ماجراجوی خود را بیشتر کرد تا پایان تلخی را برای کسی رقم بزند که روزگاری به جرج دبلیو بوش القا می کرد به عراق حمله کند یا ایران را محور شرارت بنامد.

با این همه اما، به نتیجه نرسیدن کارزار "فشار حداکثری" ترامپ در تغییر رفتار ایران و تحقیری که رئیس جمهور آمریکا پس از فرستادن آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن به عنوان میانجی به تهران نصیبش شد، تصمیمات رئیس جمهور آمریکا را نسبت به ایران در نگاه جهانی کاملا بی اعتبار کرد و این مسئله ای نیست که ترامپ بتواند آن را تحمل کند و از همین رو است که اظهارات گاها ضد و نقیض وی درباره ایران ناشی از سردرگمی مرد مو نارنجی ساکن اتاق بیضی کاخ سفید است.
بولتون پلیس بد؛ ترامپ پلیس خوب
اینکه دونالد ترامپ که در دوران تبلیغات انتخاباتی و پس از آن بارها در اظهاراتش جنگ عراق را اشتباه دانسته ولی در عین حال معمار این جنگ ( بولتون) را به عنوان مشاور امنیت ملی کنار دست خود نشاند می توانست حامل ارسال پیام متناقضی از سوی ترامپ باشد؟ به نظر می رسد اینطور نیست. نگاه برتری جویانه دونالد جی ترامپ به مسائل ریز ودرشت باعث شده که جان بولتون برایش کارکرد مصرف گرایانه ای داشته و مناسب اهدافش باشد. بولتون با ایده های جنگ طلبانه که از نگاه او باید با مداخله گری آمریکا در کشورهای هدف همراه شود، ممکن است خیلی هراس آور باشد، به همین خاطر، این هراس به عنوان یک اهرم فشار روانی، قرار بود مزیت و اقتدار دولت ترامپ در کسب امتیاز از طرف مقابل را بالا ببرد.
به همین دلیل ترامپ به فاصله کوتاهی پس از انتصاب بولتون، از برجام خارج شد تا بتواند با کلید زدن پروژه کارزار فشار حداکثری و حضور ترسناک بولتون در دولتش به عنوان امتیازی ویژه، ایران را در مسیر توافق مدنظرش قرار دهد و با شکست این پروژه حالا تاریخ مصرف این اهرم به سر آمده است! به همین سادگی!
خواندن گزارش پایگاه خبری اکسیوس آمریکا از مزیت های مورد استفاده بولتون در دولت ترامپ خالی از لطف نیست، این گزارش می نویسد: هفت منبع که با ترامپ درباره بولتون صحبت کرده‌اند می‌گویند رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید او معتقد است حضور بولتون در کاخ سفید جایگاه چانه‌زنی او را بالا می‌برد و برای وی یک مزیت روان‌شناختی در برابر کشورهایی مانند ایران و کره شمالی محسوب می‌شود. یک منبع گفت: «ترامپ بولتون را یکی از اجزای اساسی راهبرد مذاکراتی خودش می‌داند. او فکر می‌کند که رویکرد خصمانه بولتون و اشتیاق او برای کشتن دیگران، یک برگ چانه‌زنی برای او هنگام دیدار با سران خارجی به شمار می‌رود.

این رسانه آمریکایی در ادامه می نویسد: بولتون می‌تواند پلیس بد باشد و ترامپ پلیس خوب. یکی از موقعیت‌هایی که ترامپ تلاش کرده با حضور بولتون بازی پلیس بد-پلیس خوب را به نمایش بگذارد، دیداری بوده که در کاخ سفید با حضور نخست‌وزیر هلند برگزار شده است. ترامپ در آن جلسه در حال انتقاد از کشورهای اروپایی بوده و گفته که آنها برای عمل به تعهداتشان در ناتو به اندازه کافی هزینه نمی‌کنند. او ناگهان بین حرف‌هایش به سمت بولتون که در سمت دیگرنشسته بود برگشته و گفته است: بولتون، تو از ناتو خوشت میاد، نه؟ ترامپ به برخی از معتمدانش که نگران هستند بولتون ممکن است او را به جنگ بکشاند گفته است: بولتون موردی ندارد؛ او می‌خواهد در روز سه جنگ آغاز کند، ولی من او را کنترل می‌کنم.» یک منبع آگاه گفت: ترامپ فکر می‌کند که چون خودش جنگ نمی‌خواهد جنگ نخواهد شد.
بولتون؛ قربانی انتخابات 2020 یا توافق با ایران؟
با نزدیک شدن به انتخابات سال آینده ریاست جمهوری آمریکا و اوضاع شکننده ترامپ در نظرسنجی ها که احتمال شکست او در انتخابات را بالا برده است، ترامپ را وادار به تلاش برای ترمیم دیپلماسی شکست خورده دولتش نسبت به ایران کرده است. ارزیابی نادرست رئیس جمهور آمریکا در خروج از برجام به خیال جایگزینی با یک توافق گسترده و جامع تر و قرار دادن تهران در مسیر پاسخ متقابل در برداشتن گام های کاهش تعهدات هسته ای می تواند در ایام کارزار انتخابات بدل به کابوسی ناگوار برای ترامپ شود و او را به شدت تحت فشار قرار دهد. به همین خاطر ترامپ باید وجهه اقتدار ترک خورده دولتش را با یک اقدام پرهیاهو بهبود بخشد؛ قربانی کردن یکی از اعضایی که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه آن را "تیم-بی" می خواند در آستانه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل مقدمه ای برای تحقق این سیاست انتخاباتی است.
در همین زمینه شبکه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد: منابع آگاه روز چهارشنبه گفته‌اند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای فراهم کردن زمینه‌های دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران پیشنهاد رفع تحریم‌ها علیه ایران را مطرح کرده است. این پیشنهاد در دیداری که دوشنبه در در دفتر کار ترامپ برگزار شده مطرح شده و استیون منوچین، وزیر امور خزانه‌داری آمریکا از آن به عنوان روشی برای باز کردن باب مذاکره با ایران حمایت کرده است.
بلومبرگ در ادامه گزارش داده: منابع مطلع ادعا کرده‌اند کاخ سفید تدارکات برای دیدار با روحانی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک را آغاز کرده است. دو منبع ادعا می‌کنند یکی از سناریوهای مطرح در کاخ سفید این است که ترامپ به دیداری میان امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و روحانی ملحق شود. بلومبرگ ادامه می دهد: با آنکه ترامپ تمایل خود برای دیدار با حسن روحانی را پنهان نکرده او برای محقق کردن چنین آرزویی با موانع سیاسی بی‌شماری رو به رو است. صرف نظر از این موانع، اخراج جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید احتمال چنین دیداری را افزایش می‌دهد.
در شرایطی که دونالد ترامپ به شدت در بند ایران گرفتار آمده و محتاج جمهوری اسلامی است، باید به انتظار واکنش دولت حسن روحانی نشست که اخیرا علیرغم اظهارات متعدد ضد آمریکایی، بی رغبت به مذاکره با ترامپ نیست و دقایق زیادی را با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه صرف چانه زنی در این خصوص کرده و البته هنوزهم خطوط تلفنی الیزه- پاستور اشغال است. آیا اقدام ترامپ در عزل مهره سوخته و اهرم فشار از کار افتاده ای مثل جان بولتون دولت روحانی و وزارت خارجه را وسوسه خواهد کرد مذاکرات با ترامپ دیوانه! را کلید بزنند؟! اتفاقی نظیر ماجرای تماس اوباما با روحانی که رئیس جمهور آن را گامی موثر در زمینه سازی برجام می داند این بار قرار است با ملاقات اتفاقی ترامپ و روحانی در اجلاس آتی سازمان ملل تکرار شود؟
حسن روحانی که شرط هرگونه مذاکره را منوط به لغو تمامی تحریم های دولت آمریکا دانسته است آیا به یک خط اعتباری محدود و چندماهه 15 میلیارد دلاری و اینستکسی که به اذعان شخص او توهین آمیزاست اکتفا خواهد کرد و نهی صریح رهبر انقلاب مبنی بر عدم مذاکره با دولت فعلی آمریکا را کنار خواهد گذاشت؟
اگر دونالد ترامپ درکنارگذاشتن جان بولتون با شکاف ظاهری در«تیم بی» و رایزنی های کارگزارش در برجام، امانوئل مکرون بتواند دولت روحانی را در مسیر مذاکره و توافق قرار دهد با یک تیر دو نشان زده است: یک گام بزرگ را برای پیروزی در انتخابات 2020 برداشته و بدون واگذاری امتیاز خاصی پرونده ایران را از روی میز شلوغ خود برداشته است!

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/163977/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش کرملین به انتقال کمک‌های چند میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین

پخش یک سریال خارجی جدید از تلویزیون

شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟

بازتاب گسترده سفر رئیس‌جمهور ایران به سریلانکا در رسانه‌های جهان

در باکو جایی برای شیعیان نیست

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

به سطح قالتاقی انسان‌ها احترام بزارید

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا

واکنش نماینده ایران به کشف گورهای دسته جمعی در خان‌یونس

به رشد حرکتی کودک‌تان کمک کنید

افزایش سه برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکمنستان

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده، 119 درصد افزایش یافت

ذوق‌زدگی رژیم صهیونیستی از تصویب بسته کمکی در سنای آمریکا

ابراز احساسات مردم سریلانکا از حضور رئیسی در کشورشان

متقی: تخم‌ مرغ‌های حماس در یک سبد نیست

عکس دوست‌داشتنی هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

بازهم سلمان برای کارهای سخت انتخاب شد!

روایت زهره حمیدی از روزهای سخت سرطان؛ از تلویزیون و وزارت ارشاد دلخورم

بالا رفتن پرچم ایران در جزیره سیلان سریلانکا

جزئیات رایزنی‌های چهار گزینه ریاست مجلس دوازدهم با منتخبین

بودجه روسیه برمبنای نفت 65 دلاری تنظیم می‌شود

تأکید ایران و پاکستان بر اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله خط لوله گازی آی‌پی

روش هایی برای اتو کردن صحیح لباس

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ نرخ مالیات املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟

لیلا زارع: نباید در زمینه فیلمسازی فقط به جشنواره‌های دولتی اکتفا کرد

پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان

ابراز تاسف معاون وزیر صمت از کاهش عرضه محصولات پتروشیمی

هشدار وزارت کار: اخبار رسمی کالابرگ‌ را تنها از مراجع رسمی دنبال کنید

نامزد دور دوم انتخابات: شفافیت مجلس قبل مورد نقد است/ در کشور حکمرانی رسانه‌ای درستی نداریم

افشاگری فلاحت‌پیشه درباره یک کلاهبرداری بزرگ؛ ماجرای دریافت غرامت جنگی از عراق

مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهور ایران در سریلانکا

وصول 110 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته

اتمام بررسی جداول لایحه بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق

نامزد دور دوم انتخابات: شفافیت مجلس قبل مورد نقد است

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

اردن: تلاش می‌کنیم مانع حمله به رفح شویم

گوشی آیفون باعث نگرانی کره جنوبی شد

سختی‌های فیلم‌سازی از زبان سیدجواد هاشمی

پاسخ معنادار سعید حجاریان به یک منتقد نااُمید در توئیتر

بهسازی جاده قدیم «نمره‌ یک» به امیدیه از سوی نفت و گاز آغاجاری

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر!

فارن‌پالسی: بایدن با تحریم نفتی ایران به دام نمایندگان افراطی نیفتد

خیلی راحت این پاکت هارو درست کنید

مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی

بیاین راجع‌ به محاسن کوله بری صحبت کنیم

ربیعی: از تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان خواهش می‌کنم مدتی تصمیم نگیرید

کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی