اخبار محرمانه

آخرين مطالب

چکش قضا بر انحصار وکلا تحلیل ویژه

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه -
چکش قضا بر انحصار وکلا
٤٧٩
٠
روزنامه جوان / متن پیش رو در جوان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نه تمام و کمال، اما با کمی اغماض می‌­توان مسرورانه نوشت: «انحصار وکالت شکسته شد.» رویکرد جوا‌نگرایی رئیس قوه قضائیه کام انبوهی از جوانان را شیرین کرد.
صادق پارسا | مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضائیه با درک درستی از نیاز‌های حقوقی آحاد مردم در کنار درخواست­‌های مکرر چند 10 هزار فارغ­‌التحصیل رشته‌های مختلف حقوق، فقه و حقوق، یک تنه کلیشه‌های بی‌منطق چند 10 ساله را کنار نهاد. از این پس می‌­توان امیدوار بود که دیگر خدمات حقوقی، یک خدمت لوکس و دور از دسترس نیست چراکه قرار است چندین هزار وکیل تازه نفس به جامعه حقوقی تزریق شوند تا گرهی از مشکلات مردم را در دادگاه‌ها بگشایند. رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه اعلام کرده است، از این پس همه فارغ‌التحصیلان حقوق بدون داشتن دغدغه ظرفیت می‌توانند در آزمون وکالت شرکت کنند و در صورت احراز حد نصاب پروانه وکالت بگیرند. به گفته همین مقام مسئول چند مانع دست و پاگیر دیگر هم در اخذ پروانه وکالت برداشته شده است که «جوان» چندین مطلب راجع به این موضوع نوشته و از انحصار در بازار وکالت گلایه کرده. البته آن‌هایی که نان­شان در همین انحصار است، نسبت به این تصمیم جسورانه واکنش نشان داده‌­اند و شروع به نامه‌نگاری و لابی کرده‌اند تا بتوانند مانع برگزاری آزمون وکالت عادلانه امسال که قرار است قوه قضائیه برگزار کند، شوند. از سوی دیگر رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه این اطمینان را داده که آزمون با قوت برگزار خواهد شد.
هرجا روح جوانگرایی بدمد، اقدام جسورانه و انقلابی هم به دنبالش خواهد آمد. رئیس قوه قضائیه با رویکرد تحول­گرایی که در پیش گرفته یک دهه شصتی انقلابی را بر ریاست مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گمارده و حالا این رئیس جوان در نشست خبری شرایط آزمون وکالت امسال را اعلام کرده به گونه‌ای که هیچ‌کس گمان نمی­‌کرد یک‌باره همه کلیشه‌های غیرمنطقی و مقوم انحصار وکلا برداشته شود.
علی بهادری جهرمی در نشست خبری با خبرنگاران نکاتی را در مورد آگهی آزمون وکالت امسال ارائه کرد و گفت: اولین تفاوت این است که شرایط گرفتن پرونده وکالت را در آگهی ذکر نکرده و بار احراز داشتن شرایط وکالت را بر دوش داوطلب گذاشتیم. این نوعی سنجش خود داوطلب است اساساً در سال‌های گذشته شرایط را ذکر می‌کردیم، اما امسال فقط در آگهی مدارک را ذکر کردیم.
سربازی نرفته‌ها هم آزمون بدهند
وی ادامه داد: تفاوت بعدی این است که اساساً ما در سال‌های گذشته شرکت در آزمون را داشتن معافیت از خدمت سربازی یا کارت پایان خدمت عنوان می‌کردیم، اما مطابق با قوانین، معافیت از خدمت سربازی یا داشتن کارت پایان خدمت شرط گرفتن پروانه وکالت است و شرط شرکت در آزمون نیست، پس کسانی که معافیت موقت دارند یا در حال تحصیل هستند هم می‌توانند در آزمون وکالت شرکت کنند. خبر خوشی هم برای کسانی که کارت پایان خدمت ندارند داریم که بعداً اعلام می‌کنیم.
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه ادامه داد: ارائه مدرک لیسانس را که هرسال برای شرکت در آزمون ضروری می‌دانستیم، امسال حذف کرده‌ایم، اما همچنان برای گرفتن پروانه وکالت شرایط باقی است و این مدرک در آغاز دوره کارآموزی چک می‌شود.
جهرمی تفاوت اصلی آگهی امسال را اعلام کردن مواد و موارد امتحانی به تفکیک هر درس عنوان کرد و ادامه داد: درباره سؤالات آزمون امسال چند نکته وجود دارد و آن این است که سؤالات ممکن است ترکیبی باشد. نکته دیگر این است که در انتخاب منابع سعی کردیم منابع کاربردی را مدنظر قرار دهیم و این جزو سیاست‌های ماست که از موضوعات مهم و کاربردی برای وکلا طرح سؤال کنیم.
وی با بیان اینکه آزمون دو مرحله‌ای است، گفت: مرحله اول اول آزمون کتبی و مرحله دوم مصاحبه است. ما یک پروسه چهار مرحله‌ای را در مصاحبه طراحی کرده‌ایم و کسی موفق می‌شود که از هر دو مرحله موفق بیرون بیاید.
آزمون ملی
رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه یکی دیگر از تفاوت‌های آزمون امسال با سال‌های گذشته را برگزاری آزمون به صورت ملی و در سطح کشور عنوان کرد و افزود: در مرحله ثبت‌نام آزمون، حوزه قضایی که داوطلب قرار است در آن وکالت کند، پرسیده نمی‌شود و حوزه‌ای که انتخاب می‌کند فقط حوزه است که برای آزمون دادن در آن راحت‌تر است و داوطلب بعد از مشخص شدن نتیجه تعدادی از حوزه‌های قضایی را به ترتیب اولویت مشخص می‌کند.
وی دلیل انتخاب حوزه قضایی بعد از مشخص شدن نتیجه آزمون را نقل و انتقالات و تغییر مکان در میان وکلا عنوان کرد و افزود: این ناعدالتی فاحشی است که یک نفر در یک شهرستان کوچک در آزمون پذیرفته می‌شود، اما بعد به یک شهر بزرگ تغییر مکان می‌دهد. امسال، رتبه‌ها در سطح ملی مشخص می‌شود و بعد از آن داوطلبان شهر را انتخاب می‌کنند و ملزم خواهند شد در آنجا وکالت کند.
نامه‌نگاری انحصاریون!
همه این امتیاز‌ها در حالی است که کانون‌های وکلا هم قرار است به صورت موازی با قوه‌قضائیه آزمون وکالت برگزار کنند، آن هم با همه انحصار‌ها و قید و بند‌های مقوم انحصارگرایی! مدت مدیدی است که دانش‌­آموزان حقوق نسبت به این رویه کانون‌های وکلا اعتراض داشتند، اما صدایشان جایی شنیده نمی­شد. حالا با تحلیل درست رئیس قوه قضائیه از شرایط جامعه ایرانی، وضعیت فارغ‌التحصیلان بیکار و نیاز مردم به خدمات عام حقوقی به صورت غیرلوکس، قرار است با محوریت قوه‌قضائیه وکلای جدیدی به جامعه حقوقی اضافه شوند و به ارائه خدمت بپردازند. این موضوع به مذاق برخی از کانون‌های وکلا که خود را تافته جدا بافته می‌­دانند و همیشه با ارائه موانع متعدد از جمله اعلام ظرفیت و پذیرش بسیار محدود وکیل نگران آینده شغلی خودشان هستند، خوش نیامده است و با اعتراض به این روند شروع به نامه نگاری به این‌ور و آن‌ور کرده‌­اند.
رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه هم در واکنش به این تقلا‌ها خطاب به داوطلبان و متقاضیان شرکت در آزمون وکالت این مرکز گفت: آزمون وکالت مرکز وکلای قوه‌قضائیه به هیچ وجه تعلیق نمی‌شود و متقاضیان به فضاسازی‌های صورت گرفته توجهی نکنند و فقط برای آزمون آماده شوند.
پس از این باید منتظر ماند و دید این رویکرد تحول­گرا تا کجا ادامه خواهد یافت و قوه قضائیه برای شکستن انحصار غیرمنطقی چند 10 ساله و احقاق حقوق خیل عظیمی از مردم که تاکنون به دلیل لوکس و انحصاری بودن خدمات حقوقی محروم از این خدمات بوده­‌اند تا کجا ایستادگی خواهد کرد. در یک تحلیل نهایی اگر این رویه تا به انتها ادامه یابد می‌­توان به روز‌های خوب و امید‌های تازه در بین اقشار جامعه امیدوار بود.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/164382/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مجری جنجالی روی آنتن زنده پابرهنه شد/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

31 فروردین آخرین مهلت هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه "طنزپهلو"

قیمت نفت کاهش یافت

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی