نماینده مجلس: دولتها خودروسازی را واگذار نمی کند چون ابزار قدرت هستند
اقتصادی
بزرگنمايي:
اخبار محرمانه - فصل تجارت / عضو کمیسیون صنایع مجلس در میزگرد خصوصیسازی صنعت خودرو گفت: خودروسازان با وجود اینکه خودروهای داخلی را به 3 برابر قیمت جهانی فروختهاند و بازار انحصاری هم دارند، اما در عین حال بزرگترین بدهکاران کشور هستند با این حال دولتها نمیخواهند خودروسازان واگذار شوند چون ابزار قدرت هستند.
میزگرد خصوصیسازی صنعت خودرو با همت بسیج دانشجویی 3 دانشگاه خواجه نصیر طوسی، دانشگاه امام صادق(ع) و دانشکده فنی دانشگاه تهران در محل سازمان بسیج دانشجویی و با حضور سید احسان خاندوزی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، محمدرضا منصوری نماینده ساوه و زرندیه و عضو کمیسیون صنایع مجلس و میلاد بیگی مدیر گروه صنعت اندیشکده امیرکبیر برگزار شد.
محمدرضا منصوری در این میزگرد گفت: خصوصیسازی یکی از مهمترین مسئله اقتصاد کشور است که حتی در قانون اساسی به آن اشاره شده است و این موضوعی است که در 40 سال گذشته مغفول مانده و اجرا نشده و یا بد اجرا شده است.
وی با اشاره به نطق 7 دقیقهای خود که هر نماینده سالی یکبار حق دارد آن را در مجلس ارائه کند، گفت: در اردیبهشتماه از تریبون مجلس اعلام کردم که برای برونرفت از چالشهای اقتصادی باید سعی کنیم مسائل را بیپرده مطرح کنیم و بعد از اینکه مسائل را به صورت شفاف عنوان کردم نمایندگان خودروسازی از بنده ابتدا به هیات نظارت بر نمایندگان شکایت کردند و بعد از آن در دادگاه کیفری شکایتی ارائه کردند.
منصوری با بیان اینکه بیان حقایق در دو شرکت خودروسازی باعث شد مدیرعامل قبلی سایپا و مدیرعامل فعلی ایرانخودرو بازداشت شوند، گفت: خودروسازان با وجود اینکه خودروهای داخلی را به 3 برابر قیمت جهانی فروختهاند و بازار انحصاری هم دارند، اما در عین حال بزرگترین بدهکاران کشور هستند.
وی گفت: یک بخش از این سوءمدیریت به خاطر دولتی بودن و بخش دیگر به خاطر گران تولید کردن و ضایع کردن حق شرکتهای قطعهساز است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس در مورد میزان بدهی دو شرکت ایرانخودرو و سایپا گفت: این دو شرکت در مجموع 80 هزار میلیارد تومان بدهی به بانکها و مردم دارند.
منصوری افزود: در کمیسیون تخصصی صنایع مجلس که دارای 23 عضو هستند باید حداقل 8 نفر از بخش صنعت باشند که مسائل صنعت را پیگیری کنند. در حال حاضر خصوصیسازی در کشور ما مانند شکست کمونیزم بعد از 70 سال سیطره در شوروی بود که در آنجا نیز خصوصیسازی انجام گرفت.
وی با اشاره به بهرهوری بخش خصوصی تصریح کرد: فردی برای اینکه از مغازهاش دزدی نشود سریعترین دونده را استخدام کرد، اما وقتی دزدی صورت میگرفت او نتوانست دزد را بگیرد، زیرا دزد برای خودش میدوید و این دونده برای صاحبمغازه و نتوانست او را دستگیر کند و اکنون نیز خصوصیسازی به معنای واقعی باید صورت گیرد تا فرد برای منافع خود تلاش کند.
منصوری گفت: در حال حاضر 7 میلیون نفر کارمند و حقوقبگیر در سیستم دولتی و پیمانکاری و شبه دولتی معادل حدود 10 درصد جمعیت هستند، در حالی که در آمریکا با 350 میلیون نفر 800 هزار کارمند و در ژاپن 400 هزار کارمند وجود دارد و ما تا چند سال آینده دیگر نمیتوانیم حقوق بازنشستگان را هم بدهیم.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در حال حاضر 100 هزار دکترای بیکار در کشور داریم، گفت: تنها راه نجات کشور این است که خصوصیسازی به معنای واقعی انجام شود و بخش خصوصی در اقتصاد فعال شود، اما من خوشبین نیستم که خصوصیسازی فعلی جواب دهد زیرا مدیران میگویند سفرهای پهن است و کسی حاضر نیست این سفره منافع را جمع کند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: کسی فکر کرده که بنگاههای دولتی باید سودده باشند و مردم حق انتخاب داشته باشند؟ در حال حاضر یک جوان با حداقل حقوق اگر ماهانه 100 هزار تومان کنار بگذارد، 50 سال طول میکشد تا بتواند یک خودروی پراید خریداری کند به شرط اینکه قیمت 50 میلیونی تغییر نکند، در حالی که در همه دنیا وقتی یک نفر استخدام میشود ظرف 5 تا 6 ماه میتواند یک خودروی از دم به قسط خریداری کند.
به گفته وی در خصوصیسازی باید ابتدا ساختارهای اقتصادی حل شود و انحصار بازار رفع شود. مردم باید بتوانند اختیار این را داشته باشند که مثلا یک خودروی بنز کارکرده را به 30 هزار دلار یعنی حدود 40 میلیون تومان خریداری کنند و خودروساز داخلی به این فکر باشد خودرویی تولید کند که ارزش فروش و قابلیت رقابت با خودروی خارجی داشته باشد.
نماینده ساوه و زرندیه با بیان اینکه دولت برای خودروسازان همه کارها را انجام داد، اما در عین حال این خودروسازان بزرگترین بدهکاران اقتصاد شدند به نحوی که بدهیشان تا چند سال آینده از ارزش خود کارخانه بالاتر میرود. در حال حاضر نمیتوان یک کارخانه دولتی در کشور نشان داد که سودده باشد. دلار از 1000 تومان به 15 هزار تومان رسید، اما این شرکتهای دولتی سودده نشدند و در حال حاضر دو خودروساز بزرگ جمعا 80 هزار میلیارد تومان بدهی به بانکها و مردم دارند.
منصوری با اشاره به تجربه ناموفق واگذاری هپکو و نیشکر هفتتپه گفت: مدیری که ماهانه 17 میلیون حقوق میگیرد و کارگرانی که هر روز در کارخانه حاضر میشوند اما هیچ تولید و کاری نمیکنند و حقوق خود را هم دریافت میکنند و امکان اخراج این کارگران هم وجود ندارد و این مسائل را ما مطرح کردیم که از ما شکایت کردند. اول به دفتر نظارت بر نمایندگان و در دادگاه کیفری شکایت کردند. علت این بود که ما میخواستیم رنو فرانسه را به ایران بیاوریم و یک کارخانه که قبلا موتورسیکلت تولید میکرد و در ساوه بیکار بود را میخواستیم به خارجیها بفروشیم که خودرو تولید کنند و رقابت ایجاد شود.
وی گفت: آن کارخانه بیکارشده بدهی 1200 میلیاردی داشت اما رنو فرانسه میخواست بیاید آن را به قیمت 650 میلیون یورو یعنی حدود 12 هزار میلیارد تومان خریداری کند. اما خودروسازان گفتند اگر رنو فرانسه بیاید، بازار ما کساد میشود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه ما در کشور بدون هیچ تجربهای موشک درست کردیم، گفت: خودروسازی در کشور ما مریض و فاسد است.
وی گفت: وقتی به فرانسویها میگفتیم چرا میخواهید کارخانه ورشکسته را به این قیمت خریداری کنید، گفتند: چون در ایران برق تقریبا مجانی است. هر کیلووات ساعت سه دهم سنت است، در حالی که در فرانسه برق 20 برابر این قیمت است. همچنین گاز مجانی، کارگر ارزان و معافیت 15 ساله از مالیات وجود دارد که برای ما بسیار میصرفد.
وی گفت: کارگر در ایران 100 دلار میگیرد و در چین 1000 دلار. همچنین سرمایهگذار خارجی در مناطق کمبرخوردار تا 15 سال معاف از مالیات است و سرمایهگذار فرانسوی دوست داشت در ایران حضور پیدا کند و بازار منطقه را به دست بگیرد اما مافیای خودروسازی نگذاشت بیاید و جلوگیری کرد به گونهای که حتی سرمایهگذار خارجی که در کاشان حضور پیدا کرده بود آنقدر برایش مشکل ایجاد کردند که در آخر سر گفت اموال ما حلال شما، جان ما را آزاد کنید تا ما برویم.
در این جلسه همچنین مرادی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر گفت: با خصوصیسازی موافق هستیم، اما باید چگونه باشد؟ آیا مثل هپکو ماشینسازی اراک باشد که در آن صورت مخالفت هستیم و آیا انحصارگر دولتی به انحصارگر خصوصی تبدیل شود. در حال حاضر شرکتهای فرعی و قطعهسازها سهام شرکتهای اصلی خودروسازی را خریدهاند و واردات خودرو هم ممنوع است. همچنین طرح ساماندهی خودرو در مجلس رای آورده است.
دولتها نمیخواهند خودروسازان واگذار شوند چون ابزار قدرت هستند
منصوری نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه خصوصیسازی در 40 سال گذشته انجام نشده است، گفت: دولت حالا میخواهد سه ساله این کار را انجام دهد، اما چون این شرکتها ابزار قدرت هستند، واگذار نمیشوند و دولتها نمیخواهند خودروسازان واگذار شوند چون ابزار قدرت هستند. وقتی آنها تلاش میکنند یک نفر رئیس جمهور و یا نماینده مجلس شود باید یک سفرهای پهن باشد که گذران زندگی کنند. علت اصلی عدم واگذاری این است.
لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/168445/