کارنامه توسعه دولت الکترونیکی در دولت دوازدهم
سیاسی
بزرگنمايي:
اخبار محرمانه - وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام میکند که این موضوع از اصلیترین مباحثی بوده است که این وزارتخانه از نخستین روزهای دولت دوازدهم به پیگیری و اجرای آن اهتمام ویژه داشته است و تاکید دارد که دولت الکترونیکی به معنای مکانیزاسیون اقدامات داخلی سازمانها، اتوماسیون اداری، ایجاد وب سایت اطلاعرسانی، احداث مرکز داده و یا خرید تجهیزات گران قیمت سختافزاری بدون توجیه اقتصادی نیست، بلکه تعاملپذیری دستگاهها شامل اتصال و تبادل را معنا میدهد. این روند اتصال فرآیندهای بین دستگاهی و امکان نظارت دستگاهها بر یکدیگر مورد نظر است.
*وزارت ارتباطات موظف به گزارش عملکرد دستگاهها در الکترونیکی کردن فرآیندها است
مطابق مفاد ماده 67 برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مؤظف به ارائه گزارش عملکرد دستگاههای اجرایی کشور در الکترونیکی کردن فرآیندها و خدمات و تکمیل بانکهای اطلاعاتی مربوط است.
همچنین این وزارت مؤظف به فراهمسازی تمامی زیرساختهای لازم برای تعامل اطلاعاتی بین دستگاههای اجرایی بر بستر شبکه ملی اطلاعات، صرفاً از طریق مرکز ملی تبادلات اطلاعات (NIX) و با استانداردهای فنی مصوب است.
براساس گزارش عملکرد و اقدامات وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم که در شهریورماه جاری منتشر شده است، این وزارتخانه اعلام کرده که مطابق مصوبه 12176.ت55285هـ مورخ 9 مرداد 1397 هیأت وزیران، تاکنون خدمات مربوط به 108 دستگاه اجرائی مشتمل بر 799 خدمت و 2094 زیر خدمت احصا شده است.
همچنین براساس تکلیف هیأت مقرراتزدایی و تسهیل فضای کسب و کار تعداد 1364 مجوز احصا و پالایش شده است. از منظر نوع فعالیت، خدماتی که برای ارائه به مردم یا کسب و کارها به بیش از 1300 نوع استعلام نیازمند هستند که در سلسله مراتب و صدور تأیید اینها هزاران امضای طلایی نشسته است و حتی برخی از این خدمات (241 خدمت صدور مجوز) بیش از 20 استعلام در فرآیند خود دارند.
* رشد 10 درصدی الکترونیکی شدن خدمات در یک سال
در جهت تسریع فرآیندها ابتدا نیاز به شناخت و رفع موانع هست که پنج مرحله بلوغ منطبق بر ویژگیدولت الکترونیک در کشور در فرآیند ارزیابی الکترونیکی شدن خدمات به شرح ذیل است:
دولت الکترونیکی در دولت دوازدهم" alt="کارنامه توسعه دولت الکترونیکی در دولت دوازدهم" style="border: none;">
گزارش ارزیابی الکترونیکی شدن خدمات نشان میدهد در اسفند 95 حدود 20 درصد، در شهریور 96 حدود 30 درصد و در فروردین 97 حدود 40 درصد خدمات الکترونیکی شدهاند که در زمان ارزیابی تعداد خدمات احصا شده سازمان اداری استخدامی 1770 خدمت بوده است.
همچنین براساس اعلام وزارت ارتباطات، برای ایجاد هماهنگی و یکپارچگی و تعیین وظایف و مأموریتها در پروژههای دولت الکترونیکی کارگروهی با مسئولیت معاول اول رئیس جمهور و متشکل از رؤسای سازمانهای اداری استخدامی و برنامه و بودجه و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شد تا در سازوکارهای موجود بازنگری و پیشنهادات لازم را به هیأت وزیران ارائه کند.
* ضربالاجل اجرای23 پروژه اولویت دولت الکترونیکی تا 9 آذر 1399
امسال همچنین در اقدامی راهبردی، 23 پروژه اولویت دولت الکترونیکی که شامل 111 خدمت و 165 زیر خدمت احصا شده اند و سقف زمانبندی اجرای آنها 9 آذر 1399 معین شده است. از جمله این پروژهها میتوان به استقرار سامانه آدرس منحصر به فرد مکان محور اشخاص حقیقی و حقوقی، استقرار هویت هوشمند اشخاص حقیقی و حقوقی، استقرار و کاربردی شدن امضای الکترونیکی در کلیه تبادلات و اسناد، ساماندهی دفاتر پیشخوان، بهرهبرداری کامل سامانه ستاد، توسعه و استقرار نظام جامع سلامت الکترونیکی، بهرهبرداری از سیستم مالیات الکترونیکی، ایجاد نظام بیمه الکترونیکی، بهرهبرداری از سامانه اعتبارسنجی مدارک آموزش رسمی کشور و... اشاره کرد. اجرایی شدن این اقدامات، نیازمند اقدام مشترک همگانی تمامی دستگاههای اجرایی کشور است و در صورت اجرای صحیح و راهاندازی دقیق این اقدامات شاهد تحولات در زمینه الکترونیکی کردن فرآیندها و اصلاح رویهها خواهیم بود.
*آخرین آمار سرویسهای متصل به شبکه ملی تبادل اطلاعات
در کارنامه عملکرد وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم آخرین وضعیت سرویسهای متصل به شبکه ملی تبادل اطلاعات نیز دیده می شود. بیش از 1.8 میلیون استعلام الکترونیکی تنها در بازه زمانی 28 اسفند 1396 الی 13 فروردین 1397 ایجاد شده است:
دولت الکترونیکی در دولت دوازدهم" alt="کارنامه توسعه دولت الکترونیکی در دولت دوازدهم" style="border: none;">
* آمار مراجعه مردم به درگاه iran.gov.ir افزایش یافت
وزارت ارتباطات در بخش دیگری از گزارش خود درباره توسعه دولت الکترونیکی به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند ( iran.gov.ir ) اشاره و اعلام کرده: آمار بازدید و مراجعات مردم به این سامانه افزایش داشته است که حاکی از کاهش مراجعات حضوری و نزدیک شدن به حد مطلوب برنامهریزی شده است. پیش بینی می شود با انجام دقیق و زمانبندی شده این اقدامات، تعداد خدمات از 718 به 1700، تعداد وب سرویس از 36 به 150، تعداد دستگاههای سرویسدهنده از 69 به کل دستگاههای کشور و رتبه وب سایت در بازدید 1300 پله افزایش یابد.
*تغییر وضعیت دولت الکترونیکی در ایران از کلاس متوسط به کلاس عالی
شاخص توسعه دولت الکترونیکی (EGDI) ایران که توسط ملل متحد ارزیابی می شود در این مدت یک ساله رشد بیسابقه و قابل ملاحظه 20 رتبهای و ارتقا به جایگاه 86ام را در برداشته است. در این افزایش 20 رتبهای که وضعیت دولت الکترونیکی در ایران را از کلاس متوسط (MEGDI) به کلاس عالی (HEGDI) ارتقا داده است و شاخص مشارکت مردم (E-Participation) نیز 38 پله صعود کرده است. امید است تا پایان دولت دوازدهم به نقطه ایدهآل نگاه توسعه محور برسد.
منبع: خبرگزاری فارس
لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/17577/