اخبار محرمانه

آخرين مطالب

نگرانی جدید امنیت سایبری؛ نظارت جمعی با اینترنت اشیاء سیاسی

  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - به گزارش گرداب ، کارشناسان معتقدند در سال‌های آتی نیز مزایا و منافع اینترنت بر مخاطرات ناشی از آن پیشی می‌گیرند، اما تهدیدات سایبری نیز در حال افزایش هستند. درنتیجه، افتا، مهم‌ترین چالش در دهه آینده خواهد بود. از این رو، برخی کشورها به‌دنبال کاهش آزادی‌های آنلاین و محدودسازی اتصال‌پذیری جهانی برای تأمین امنیت ملی خواهند بود.
گزارش جهانی اینترنت در سال 2017 که توسط جامعه اینترنت (ISOC) منتشر شده، نتیجه یک پروژه پژوهشی 18 ماهه است که با هدف پیش‌بینی عوامل تأثیرگذار بر تحولات اینترنت و تأثیر چنین تغییراتی در پنج تا هفت سال آینده صورت گرفته است. این سازمان برای دستیابی به توافق نظر در مورد اینترنت، از 3000 عضو، کارشناس و شرکت در 160 کشور مختلف نظرسنجی کرده است.
نتایج نظرسنجی درباره اینترنت و تأثیر آن بر آینده انسان، نشان داد که وقوع حملات فاجعه‌بار سایبری در سراسر جهان، پیدایش نظارت جمعی مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) توسط کشورها و رمزگذاری ضعیف، چند مورد از مهمترین نگرانی‌های حوزه امنیت و حریم خصوصی هستند.
بر اساس این پژوهش، ذی‌نفعان در سراسر جهان معتقد هستند در سال‌های آتی نیز مزایا و منافع اینترنت بر مخاطرات ناشی از آن پیشی می‌گیرند، زندگی انسان‌ها را از طریق ارائه خدمات حیاتی به شیوه‌ای مؤثر تغییر می‌دهد و صنایع مختلف را متحول می‌سازد؛ اما آن‌ها فکر می‌کنند تهدیدات نیز در حال افزایش هستند؛ به ویژه این که کسب‌وکارها با تکیه بر منابع به‌هم‌پیوسته و روزافزون داده‌ها، بردارهای حمله جدیدی ایجاد می‌کنند.
در این گزارش تأکید شده است که امنیت فضای تبادل اطلاعات، مهم‌ترین چالش در دهه آینده خواهد بود. امروزه، سطح واکنش به حملات اصلاً کافی نیست و هزینه‌ها نیز در حال افزایش هستند. به‌علاوه با توجه به شرایط سال‌های اخیر، تصور شیوع حملات سایبری و از کار افتادن اقتصاد سراسر جهان دور از ذهن نیست.
هم‌چنین ISOC پیش‌بینی شده است شمار اقدامات مخرب مبتنی بر جنگ سایبری و کمپین‌های آنلاین انتشار اطلاعات نادرست افزایش می‌یابد تا کشورها و اقتصاد آن‌ها بی‌ثبات شود. با این حال، این سازمان معتقد است این فعالیت‌ها نه تنها توسط دولت‌ها، بلکه توسط نیروهای به‌کارگرفته‌شده از سوی آن‌ها و حتی جریانات مستقل سیاسی یا فعالان خصوصی نیز صورت می‌پذیرند.
طبق اطلاعات سایت افتا، رشد اینترنت به نحوه واکنش جامعه امنیت به حملات گسترده بستگی دارد. با توجه به گستردگی مخاطرات اینترنت، برخی کشورها به‌دنبال کاهش آزادی‌های آنلاین و محدودسازی اتصال‌پذیری جهانی برای تأمین امنیت ملی خواهند بود. درنتیجه، شاهد پیدایش محیط‌های محدودکننده، تکه‌تکه شدن اینترنت و تضعیف یا منع فناوری‌های رمزگذاری خواهیم بود. علاوه بر این، بیش‌تر شرکت‌کنندگان در پژوهش ISOC معتقدند در آینده، مقررات دولت مداخله‌جویانه‌تر و محدودکننده‌تر از مقررات فعلی خواهند بود.
در این گزارش، برای پیشگیری از بروز چنین سناریوهایی، به‌کارگیری مدل‌های جدیدی برای مسئولیت‌پذیری، انگیزه‌بخشی و پاسخگویی توصیه می‌شود تا آمادگی افتا، افزایش و آسیب‌پذیری‌ها کاهش یابند و در عین حال، امنیت کاربران نهایی نیز تضمین شود. طبق گزارش ISOC، ذی‌نفعان مختلف در سراسر جهان برای مقابله با این تهدیدات، باید به‌جای فعالیت‌های پراکنده و یکجانبه، با یکدیگر همکاری کنند.
لئونارد کلاینراک، دانشمند مشهور رایانه که به‌عنوان یکی از پدران اینترنت شناخته می‌شود، گفته است: فکر می‌کنم معماری اینترنت باید کلاً تغییر یابد و دوست دارم تلاش بیش‌تری در جهت اعمال تغییرات نوآورانه در معماری اینترنت صورت بگیرد.
اما حتی با چنین تغییراتی نیز امنیت لبه اینترنت، جایی که دستگاه‌های متصل به IoT در آن قرار دارند، تأمین نمی‌شود. به گفته کلاینراک، این لبه حفاظت نشده یا همان دستگاه‌های دارای دوربین و میکروفون یک شرکت کوچک که معمولاً به شیوه‌ای حفاظت‌نشده و ناامن به اینترنت دسترسی دارند، همان جایی است که نفوذ از آن صورت می‌گیرد.
از این رو، جای تعجب ندارد که ISOC بخش بزرگی از گزارش خود را به دستگاه‌های متصل به IoT اختصاص داده است. کارشناسان ISOC معتقدند روزبه‌روز به جهان متصل‌ به‌ شبکه نزدیک‌تر می‌شویم؛ جهانی که در آن، دستگاه‌ها حجم عظیمی از داده‌های شخصی کاربران را تولید و جمع‌آوری می‌کنند و دولت‌ها می‌توانند از آن‌ها برای نظارت جمعی بهره ببرند.
در این گزارش آمده است علاوه بر افزایش حملات و تهدیداتی که از باتنت Mirai الگو می‌گیرند، ممکن است نظارت جمعی افزایش یابد، حریم خصوصی بیش‌تر مورد تجاوز قرار گیرد و وابستگی به جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و مدیریت داده‌ها تشدید شود. این حملات تأثیر زیادی روی حریم خصوصی می‌گذارند. اگر رویکردهای حفاظتی ضروری به کار گرفته نشوند، حجم بیش‌تری از داده‌ها بدون کنترل و اطلاع کاربران جمع‌آوری می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در هر حال به اعتقاد کارشناسان، تولیدکنندگان دستگاه‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات باید حریم خصوصی و امنیت را در فرایند طراحی مدنظر قرار دهند. این در حالی است که صنعت بیمه باید قبل از بیمه مالکان دستگاه‌های متصل به IoT، از آن‌ها بخواهد برای محصولات خود گواهینامه‌های امنیتی بگیرند و بدین ترتیب نقش خود را در تأمین امنیت IoT ایفا کند.
منبع: خبرگزاری ایسنا

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/48759/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

استایل بن سلمان در محل کار؛ رونمایی ولیعهد عربستان از دفتر کارش!

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

خانواده های اسرای صهیونیست بزرگراه اصلی تل آویو را بستند

تصاویر لحظات اولیه حمله هوایی به آشیانه زرهی پایگاه نیرو های مسلح عراق

سئول: وضعیت خاورمیانه را از نزدیک رصد می‌کنیم

انتقال مجروحین حمله هوایی پایگاه کالسو عراق به مراکز درمانی

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

رمزگشایی ایمانی از موضع گیری واحد چپ و راست سیاست در ماجرای حمله به صهیونیست‌ها

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

ادعای مخالفت بایدن با عملیات نظامی صهیونیست‌ها در رفح

شهادت 7 فلسطینی در بمباران یکی از خانه های رفح

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود»

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی در ایلات و پایگاه هوایی اشغالگران

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد

گزارش امیرعبداللهیان از سفر نیویورک؛ موضوع دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها هم مورد توجه قرار داشت

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی